Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 10286
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Hei, jeg ble spurt av den som skriver høringssvaret til EmmaSofie om det finnes en måte å anslå produksjonskapasiteten til psilocybesopp basert på substratet man bruker.

Hei! Jeg skriver på EmmaSofias høringssvar, der jeg tenker å argumentere for å avkriminalisere dyrking av sopp til eget bruk. I den forbindelse trenger jeg en måte man kan anslå produksjonskapasiteten i for eksempel 1 substrat med tilhørende soppsporer.
Vis hele sitatet...
Jeg endte opp med å velge å vise til det som kalles "biological effiency":


Since mushrooms are approximately 90% water and the base substrate is typically raised to 75% moisture, 100% Biological Efficiency is equivalent to saying that 25% of the wet mass of the substrate is converted into fresh mushrooms.
Vis hele sitatet...
Fins det noe bedre forslag?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei, så jævla bra at dere holder på.

jeg har ganske lang erfaring med dette og utgangspuntet ditt er ikke way off. men jeg har litt å tilføre her. soppen kommer opp i alt fra 1 til 5 "flusher" det vil si at etter du plukker soppen, så kommer nye fruktlegemer etter noe tid. det er vanlig å rehydrere substratet i mellomtiden. fordi de fleste ikke jobber hygienik nok, og fordi flushene koster organismen mye og med det får svekket "immunnsystem" er tre flusher vanligst, med varierende mengde sopp per flush. altså kan det være veldig vanskelig for den som dyrker å anslå særlig preisist hvor mye en får ut av substratene sine.

en annen faktor er at det i mange ledd kan være mye svinn, særlig for dyrkere med begrenset erfaring eller om en slurver. si du dyrker i glass eller senere i prosessen, i bokser, så er det veldig vanlig at noen av glassene og boksene blir angrepet av muggsopp, gjærsopp eller bakterier. da er det bare å kaste hele sulamitten. derfor inokulerer en vanligvis en god del fler substrater og håper på at noen om ikke alle overlever. om en skulle ha suksess med samtlige, kall det førstefasesubstrater, er det vanlig å velge vekk de genomene som utvikler seg tregest. slik sorterer man ut de mest aggressive variantene.

ble mye prat her nå, men det jeg vil frem til er at det kan se ut som om en har jæææævla mye på gang, mange glass, kasser og bøtter, men så forventer man ikke nødvendigvis så mye ut av det.

vil også si at det er mange som dyrker relativt store mengder og lagrer det ett år eller to, fortsatt til eget bruk, for å slippe å ha kassene stående hjemme hele tiden, dette fordi en joint i parken kan gi deg måneder i fengsel om du skulle bli tatt med nevnte kasser.