Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 6115
Sånn som jeg forstår det så er det ingen nøyaktig grense på hva som er lov å ta med mellom EU-Land.

Utdrag fra tullverket.se
För ditt eller din familjs¹ privata bruk

Så det vil si at jeg kan ta med så mye jeg vil?
Forstått at det et litt situasjonensbetinget. Si du f.eks skal arrangere bryllup så kan du ta med mer.

Men var i hvert fall godt over 100 liter med øl før.
Sist endret av hestpåpinne; 27. september 2021 kl. 16:23.
Tobakkvarer:
  • 800 sigaretter
  • 400 sigarillos
  • 200 sigarrer
  • 1 kg røytobakk

Sprit, vin og øl:
  • Sprit med mer enn 22% alkohol = 10 l
  • Vin = 90 l
  • Øl = 110 l
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Tobakkvarer:
  • 800 sigaretter
  • 400 sigarillos
  • 200 sigarrer
  • 1 kg røytobakk

Sprit, vin og øl:
  • Sprit med mer enn 22% alkohol = 10 l
  • Vin = 90 l
  • Øl = 110 l
Vis hele sitatet...
Det er kvoten fra Danmark til Sverige, eller Tyskland til Danmark
Importbestemmelsene for Danmark og Sverige fra andre EU land.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Importbestemmelsene for Danmark og Sverige fra andre EU land.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje heilt så enkelt. For som nevnt kan du ta med til personleg bruk. Her er det Tullverket skriv:
Sitat av https://www.tullverket.se/en/private/travellingtosweden/alcoholfromanothereucountry.4.422c8052175b1d827691064.html
There is no restriction to the amount of alcohol you may bring in, but it must be for your personal use or for your family´s use. You may also bring in alcohol for a celebration (e.g. a wedding or birthday celebration) where you will be serving alcohol.
[...]
Council Directive 2008/118/EC lays down guide levels that can be used to determine whether the importation is for personal or commercial use. These guide levels are 10 litres of liquor, 20 litres of fortified wine, 90 litres of wine and 110 litres of beer. The guide levels may only be used as one of several factors that must be taken into account when making an overall judgement.
Vis hele sitatet...
Det er altså ikkje snakk om ei konkret grense. Er du vinsamler og kan vise til 20000 flasker i samlinga, kan du antakeleg dukke opp med fem hundre liter vin. Skal du arrangere bryllaup med tusen gjester, så er sikkert en kubikkmeter øl innanfor. Men grenseverdiane (som er felles for heile EU) er det du kan ta med uten at tollen stiller veldig kritiske spørsmål til om det faktisk er til personleg bruk. Har du med over grenseverdiane må du sannsynleggjere at det faktisk er til eige bruk.
Sist endret av vidarlo; 27. september 2021 kl. 16:45.
Den anbefalte mengden er på 10 liter brennevin, 90 liter vin og 110 liter øl.
Dette er en grense for når tollvesenet i de respektive land bør begynne å undersøke om det virkelig er til personlig forbruk.
Wiki
Så kan man også ha mer, nærmest ubegrenset til ting som bryllup etc.
Bitter og sur.
Hydra's Avatar
Sjekk denne filmen! Svenske som kjører hjem tusen liter sprit fra Tyskland til Sverige. Kjører på rødt og fortoller en flaske vin som han skal ha med seg til en kompis.

https://www.youtube.com/watch?v=Usqd...C3%B6lveSpratz
Tenkte mer 100 øl brett og 20 sprit flasker. Er faktisk til meg selv, men hva svenskene tror aner jeg ikke
Sitat av GodMorgenJuice Vis innlegg
Tenkte mer 100 øl brett og 20 sprit flasker.
Er faktisk til meg selv, men hva svenskene tror aner jeg ikke
Vis hele sitatet...
Du spurte etter toll reglene og fikk de. Værsågodogtakkskarruha.
Du får gifte deg i Sverige så kan du med mer.
Kan huske da jeg blev stoppet i tollen fra Tyskland til Danmark for mange år siden,så spurte tollerne.
Du ved du har 300 liter for mye øl med?
Da svarte jeg Jamen jeg trodde jeg kunne ta ekstra med hvis jeg skal holde stor fødselsdag.
Så kigger tollene på meg og sir.
Faen det kunne du bare ha sagt fra start, kjør videre.
Sist endret av Shadow82; 27. september 2021 kl. 18:24.
Spørsmålet er nå; hvor mye øl over den standar kvota (110L) tror dere at jeg kan overstige? 500L? Om jeg bare nevner at det skal til mitt selskap.

Du får jo 3 brett for 220 så er vel ikke 4000kr på øl til seg selv og kjære mye?

Spørsmål 2; Må jeg legge frem noe bevis for selskap,bryllup etc?

Ps; er fjern og i tanke humør så kan hende jeg ordlegger meg feil��
Bor du i Sverige? Hvis ikke, vil du slite med den norske tollen når du kjører over Svinesund.
Det dem tar deg på er vekta. Ikke passer grensa med for mye kg som er tilat i bilen/tilhengern, din.
I Tyskland er det mye billigere en i Sverige.
Har du fått det til Sverige (og kjenner noen der) så kan ta det litt og litt til Norge.

Når det er snakk om 100 øl brett og 20 sprit flasker så kan det være vært bryet.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Bor du i Sverige? Hvis ikke, vil du slite med den norske tollen når du kjører over Svinesund.
Vis hele sitatet...
Det skal stoppes ved norske og svenske grensa
Sitat av GodMorgenJuice Vis innlegg
Spørsmålet er nå; hvor mye øl over den standar kvota (110L) tror dere at jeg kan overstige? 500L? Om jeg bare nevner at det skal til mitt selskap.

Du får jo 3 brett for 220 så er vel ikke 4000kr på øl til seg selv og kjære mye?

Spørsmål 2; Må jeg legge frem noe bevis for selskap,bryllup etc?

Ps; er fjern og i tanke humør så kan hende jeg ordlegger meg feil��
Vis hele sitatet...
Hvis det er til ett bryllup? Tollerene har åpnet varebilen og ølen har trilla ut fordi det var så fullt.. og da er det snakk om så mye last som bilen kan ta, la oss si 1 tonn. Da har en bryllupsinvitasjon blitt vist frem og det var godt nok i det tilfelle. Det enkleste er jo å ha bekjentskap i Sverige som kan bekrefte dette. Litt merkelig hvis en ikke kjenner til hvor/hvem for å si det slik, når en står der med bilen full av varer som skal dit…
Ja det kan du. Se her https://m.youtube.com/watch?v=Usqd7Bbm04Q

Men du må nok være svensk statsborger, eller ha registrert boligadresse i Sverige.
Sist endret av Conan; 28. september 2021 kl. 18:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ingen problem å kjøre Over med 100 brett øl