Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  81 10397
Jeg opplever litt av det samme du snakker om. Jeg har stor respekt for kvinner, men ikke for hvor intellektuelle de er. Jeg har noen få venninner som er smarte. Men i det store flertall vil jeg si at de fleste oppfatter ting litt tregere en oss menn. Men det er jo bare sånn det er, ikke noe du eller jeg kan gjøre noe med.
Sitat av Mindfucka Vis innlegg
Det jeg lurer på er som følger;
Hvordan skal jeg klare å opprettholde en viss respekt for kvinner? Spesielt med tanke på kvinner med autoritet? Jeg føler at dette er tilnærmet umulig, noe som skaper problemer ovenfor bl.a. kollegaer.
Vis hele sitatet...
Hvis dette er et problem for deg, burde rett å slett trene på det. Har hun rett har hun jo rett, er det sjefen din må du lystre. Spiller ingen rolle om det er en han eller hun. Viljestyrke mann. I verste fall får du finne deg en ny jobb med en mannlig sjef.

Til resten av vrøvlet ditt, vil jeg bare si: skjerpings.
til alden: -dette var en ny side ved Thailand jeg ikke har hørt om... Selv om mange feite gamle menn kansje liker å tro det, behøver det ikke å stemme.
Og ser du litt lenger enn turist Thailand, er det eldste jentebarn som arver etter foreldrene. (også hun som har ansvaret for dem når di blir gamle).
Men ja er mindre likestilling der..

til TS: -håper du kødder...
Jeg føler at dette er en slags intern spøk. I stedet for å komme opp med den typiske: "Hvorfor er ikke kvinner på kjøkkenet", så har du tatt fullstendig av. Må innrømme at tråden ga meg en liten latter
Sitat av Mindfucka Vis innlegg
Som sagt, jeg respekter andres meninger, og forventet ikke å bli hyllet her som noen revolusjonerende filosof.
Vis hele sitatet...
Nei hvorfor i alle dager skulle du det? Du gjentar jo bare et eldgammelt og utdatert kvinnesyn. Det er så lite revolusjonerende som du kan få det. Og du respekterer jo ikke andres meninger, eller, halvparten av dem i alle fall. For kvinner og deres meninger respekterer du jo tydeligvis ikke.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Blir oppgitt over din tilsynelatende ignorante holdning og måten du generaliserer litt under halve befolkningen utelatende pga. skjønn. Vil si det blir noe det samme som å anklage mennesker med blå øyne for å ha lavere IQ, enn mennesker med div. andre øyenfarger. Hadde derimot statistikk og forskning kunne støttet opp under øyenfarvens påvirkning av menneskets IQ, hadde det i grunn blitt en annen sak, noe jeg derimot tviler sterkt på. Det er er vel en kjent sak at det oppstår en forskjell i en viss grad mellom kvinner og menn da det kommer til bruk av hjernen og utviklede områder. Se link for eks:

http://illvit.no/mennesket/hjernen/k...er-forskjellig

Det finnes forsåvidt kvinner med en såkalt "maskulin" hjerne også.

Det er blitt gjort mye forskning på dette området, og det er ingen verdens ting som tilsier at kvinner er mindre intelligent.

Om man utvikler seg intellektuelt vil jeg påstå er mye miljøbetinget, som mange andre i tråden også påpeker her.

Nå har jeg lite lyst å si noe som kan forsterke din forutintatte synsvinkel, men som kvinne selv, har jeg opplevd i MITT miljø (vel og merke) at jeg har enklere for å diskutere menneskeforhold og psykologi med venninner, men derimot vitenskap og et helhetlig verdensbilde med kompiser. Dette kan gjerne være tilfeldigheter for alt jeg vet, for imotsetning til deg er jeg fullt klar over at jeg ikke besitter det endelige svar innenfor valgt tema.

Det skal ikke ses bortifra at det fortsatt sitter spor i den gjennomsnittlige "nordkvinne" fra den tid det ikke var ønskelig for oss å tenke selv, og at samfunnet ikke enda har visket ut muligheten for å falle inn under stereotypiske skjønnsroller, som tidligere ble tildelt oss da vi var sosialt fengslet i disse.

Men som tidligere hintet til, er dette kun min mening.

Har selv opplevd neandertalske tendenser fra div. menn som har prøvd å påpeke min manglende intelligens pga mitt skjønn, før jeg har rukket å åpne munnen. Dette er slitsomt, og håper virkelig du har tatt til deg responsen du fikk på dette forumet og om ikke, vennligst hold synspunktene dine for deg selv i møte med det andre skjønn.
Sist endret av Palarie; 21. oktober 2011 kl. 22:48.
Jauda, dette Var jo interessant.
Mye av det Ts her forteller, og innleggene her Kan jeg forøvrig spare meg for, men jeg skal nå gjøre et forsøk på å være konstruktiv.

Problematikken ts møter i hverdagslivet, etter min oppfatning, bunner ut i et grunnleggende problem med å fungere iht normen når man skal, eller må, operere med folk man mener ikke hører hjemme i gitt situasjon. Her, spesielt, kvinner i arbeidslivet.

Om du mener at kvinner ikke er kompetente nok, inteligente nok, eller logiske nok, til å fungere i arbeidslivet av biologiske grunner ser jeg, som en av to muligheter at du må selv sørge for at du kommer i kontakt med kvinner som faktisk er kvalifiserte nok til å utføre de jobbene de er satt til. Du Kan gjerne begynne med "vaskedamer", som, utifra, ditt kvinnesyn, burde være et yrke de er egnet til, og så jobbe deg oppover. Evt begynne på toppen, for så å oppleve hvordan noen kvinner faktisk Kan utføre komplekse arbeidsoppgaver like
bra som menn. Å få en venn til å skaffe litteratur, eller respektert og anerkjent litteratur skrevet av kvinner og menn, for så å fjærne/dekke til etiketten slik at du ikke vet hvem som har utarbeidet disse. Så Kan du da finne ut, i etterhånd, kjønnet på forfatter/produsent osv, for så å gå en runde med deg selv.

Alternativt, forøvrig også nevnt tidligere, Kan du begynne å behandle folk som kjønnsnøytrale "ting", som du må forholde deg til på en rent logisk måte, sett utifra kompetanse, inteligens, og øvrige kvalifikasjoner. Se bort ifra, eller fornekt, de biologiske aspektene ved personene du er nødt til å forholde deg til.

Forøvrig, som et selvproklamert medlem av en del av befolkningoen som er velsignet med evnen til logisk tenkning, burde du kunne klare å behandle kvinner på den samme måten som "mindre oppegående menn", da du, som meg, helt sikkert har møtt flere inkompetente medlemmer av det mannlige kjønn.
Mener du at du foretrekker en kvinne som lydig setter seg i kurven sin oppå vaskemaskinen når hu er ferdig med pliktene sine?
Nei fy og fy, jeg kan også spøke med "kvinnerettigeter" men ville jo aldri ment det alvorlig, du burde vel egentlig kanskje heller lage en "teori om deg selv" og hva som feiler deg.

Ikke ment for å grille deg helt, men slik du fremmer synspunktene dine så virker du ikke akuratt som en veldig rasjonell person.
Sitat av Mindfucka Vis innlegg
Hei. Jeg har et aldri så lite problem.


Merkelig nok (i følge meg selv vel og merke) er det store demokratiske flertall (som i aten, kun menn over 18 med borgerrett, ingen barn eller slaver) uenige i denne hypotesen jeg har kokt sammen. Men er det også sånn at det store flertall rett og slett er blitt manipulert av medier og venstreekstremistike meninger?

Hvor har jeg lest dette i det siste? Det var ett langt manifest av noe slag. Forfatter av dette manifestet hadde kokt sammen noe a`la dette, han er nok enig med deg. Også i dette med medier og venstreekstremister.

Det jeg lurer på er som følger;
Hvordan skal jeg klare å opprettholde en viss respekt for kvinner? Spesielt med tanke på kvinner med autoritet? Jeg føler at dette er tilnærmet umulig, noe som skaper problemer ovenfor bl.a. kollegaer.

Her skal du bare "go with the flow". Utfold deg selv og dine personlige holdninger til alle dine kollegaer, prøv å rekruttere dine mannlige kolleger og fortell dine kvinnelige kollegaer sannheten, sett skapet på plass for dem.
Du er i din fulle rett til å være deg selv ideologisk på jobb så vil dette løse seg for deg naturlig uten at du behøver å løfte en finger. En dag står du med statens fri-lapp i hånden og er den stolte eier av uføretrygd grunnet uegnet i arbeidslivet (fastlegen din finnner til slutt noe med ryggen din eller noe så du ikke behøver å ta innover deg noe)

Mye stress for veldig lite altså, ekstrakonto og greier for å få det ut, dette går seg nok til av seg selv....


Vis hele sitatet...


titegn
Sist endret av Marisa; 23. oktober 2011 kl. 11:07.
Sitat av Mindfucka Vis innlegg
Men la meg gjenta meg selv. Kvinnesynet mitt er egentlig ikke relevant for hva jeg egentlig er ute etter å skape en diskusjon om. Jeg har allerede konstantert med at dette er kald hard fakta, og at kvinner hører hjemme "på kjøkkenet". De har ikke noe å gjøre verken studier, eller for den saks skyld ute på byen lettkledde og berusede. Det jeg lurer på er som følger;
Hvordan skal jeg klare å opprettholde en viss respekt for kvinner? Spesielt med tanke på kvinner med autoritet? Jeg føler at dette er tilnærmet umulig, noe som skaper problemer ovenfor bl.a. kollegaer.
Vis hele sitatet...
Du får flytte til Afghanistan eller Saudi Arabia, der har de et kvinnesyn litt mer etter din smak.

Sitat av Mindfucka Vis innlegg
mannen er ute i verden og tjener til familiens ve og vel|
Vis hele sitatet...
Tror det kan bli svært vanskelig for deg å holde på en jobb, hva skjer om du får en kvinnelig sjef? Må sammarbeide på et prosjekt med en kvinnelig kollega? Eller om du bare ikke klarer å holde disse raritetene for deg selv i lunchpausen?

Det er ihvertfall svært få arbeidsplasser i Norge noe slikt ville blitt tollerert på.

Min spådom er at du komer til å ende opp som hjemmeværende (og bitter) husfar mens kona (om du finner en) må forsørge.
Posten hans er ikke verre enn hva en ofte kan høre når kvinner kommer i sammen i lunchen på jobb eller på fest, eller på Facebook. Bortsett fra at det da er damene som generaliserer og rakker ned på menn som gruppe.

Det virker som om at det er sosialt akseptert når det går den veien. Spesielt hvis det er krydret med en dose falsk "avvepnende" ironi.

Ellers vil jeg si at det finnes plenty idioter i begge leire, dog på hver sin måte og inkludert meg selv. Og at Kvinner er fra Venus og Menn er fra Mars.
Sist endret av Balderac; 23. oktober 2011 kl. 12:17.
Kvinner er mindre rasjonelle mennesker enn menn. For å få dem til å forstå noe, må du appellere til følelsene deres og ikke logikken, slik man gjør med menn. Det fins dog mange unntak og det er grunnen til at en persons muligheter bør bestemmes utifra deres evner og ikke hva de har i skrittet.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Kvinner er mindre rasjonelle mennesker enn menn. For å få dem til å forstå noe, må du appellere til følelsene deres og ikke logikken, slik man gjør med menn. Det fins dog mange unntak og det er grunnen til at en persons muligheter bør bestemmes utifra deres evner og ikke hva de har i skrittet.
Vis hele sitatet...
Godt poeng.

Til TS: Du provoserer.

Hilsen kvinne!
Sitat av Mindfucka Vis innlegg
Men er det også sånn at det store flertall rett og slett er blitt manipulert av medier og venstreekstremistike meninger?
Vis hele sitatet...
Hvis damene har klart å kuppe Norges mediakanaler, for så å hjernevaske en hel befolkning, må de da være ganske smarte? Kanskje de er smartere enn oss menn...
Sitat av Stratops Vis innlegg
Kvinner er mindre rasjonelle mennesker enn menn. For å få dem til å forstå noe, må du appellere til følelsene deres og ikke logikken, slik man gjør med menn. Det fins dog mange unntak og det er grunnen til at en persons muligheter bør bestemmes utifra deres evner og ikke hva de har i skrittet.
Vis hele sitatet...
"Kvinner er mindre rasjonelle enn mennesker enn menn" er en ganske drøy påstand uten kilder.

Selv er jeg konebanker(ikke bokstavelig talt). Jeg holder ikke igjen bare fordi den jeg krangler med har pupper. Å se på jenter som små svake vesner som er sjøre og trenger omsorg som en nyfødt kattunge; DET er kvinneundertrykkelse.
TS:
Posten din sier mye mer om deg selv enn den gjør om oss kvinner. At du kun har funnet dumme personer av det kvinnelige kjønn sier vel mer om deg en noe annet?
Det finnes også utrolig mange dumme, løse, irriterende menn akkurat som det finnes det samme av kvinner.
Men det finnes også smarte, intellegente bra menn, akkurat som det finnes slike kvinner.

Men for all del, om du ikke kan respektere oss så er det jo ikke rart dine "erobringer" er av den dummere sorten.
Jeg hadde i hvertfall aldri godtatt å være hjemmeverende med barn og vaske hus og lage middag til deg, eller en annen mann for den saks skyld. Likestilling er en ting, men jeg foretrekker å jobbe for mine egene penger.
Det at TS bare omgås dumme naut ser ut til å ha smittet over på ham. Tør jeg anbefale en mer intellektuelt oppegående omgangskrets?
Det du egentlig gjør er at du generaliserer kvinner etter slik du har opplevd dem
så konkludere du med at alle kvinner er slik.

Du høres ut som et primitvt menneske. Du har vel ikke vurdert å bli amish?
Sist endret av Spelly; 23. oktober 2011 kl. 14:27.
Ts har stukket av, han har ikke vært logget inn siden 1 oktober. Han har sikkert innsett at han tok feil. Det er håp for alle.
Som jente må jeg bare si at jeg kjenner jeg blir mektig provosert av det du skriver. Det du skriver får deg til å fremstå som en som overhodet ikke fortjener respekt hos kvinner. Jeg er helt enig i at det finnes kvinner der ute som kanskje ikke er så veldig intelligente, men det er like mange av det motsatte kjønn, og det beviser du med glans.
Når du tilogmed poengterer at det demokratiske flertallet er uenig i det du sier, får meg til å tvile på din intelligens! Til spørsmålet ditt om hvordan du skal klare å opprettholde en viss respekt for kvinner:
Du burde gå dypt inn i deg selv, for du har noen helt absurde problemer du bør finne ut av. Du skriver tilogmed at dette skaper problemer i forhold til kollegaer, og om det virkelig er så ille så burde du kanskje vurdere å ta deg litt sammen.
Sitat av olaPola Vis innlegg
"Kvinner er mindre rasjonelle enn mennesker enn menn" er en ganske drøy påstand uten kilder.

Selv er jeg konebanker(ikke bokstavelig talt). Jeg holder ikke igjen bare fordi den jeg krangler med har pupper. Å se på jenter som små svake vesner som er sjøre og trenger omsorg som en nyfødt kattunge; DET er kvinneundertrykkelse.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Empathi...emizing_theory

I tillegg til forskning som er gjort på det i løpet av de siste årene må det vel også bemerkes at kjønnsforskjell i rasjonalitet har vært en etablert sannhet i så og si alle samfunn i menneskets historie bortsett fra den feministiske kulturen vi har i vesten nå (og har hatt i bare en generasjon). Sigmund Freud, Aristoteles, Jean-Jacques Rousseau og mange andre av de mest betydningsfulle filosofene i vestlig historie var i varierende grad under den oppfatning at kvinner og menn brukte tenkte på grunnleggende forskjellige måter.

Jeg mener ikke at kvinner er dummere enn menn. Det som er poenget mitt er at kvinner og menn ikke er så like som mange i dagens Norge tror. Det er ikke en oppfatning med noe rasjonelt grunnlag.
Sist endret av Stratops; 24. oktober 2011 kl. 17:39.
Jeg vet ikke om jeg skal ta deg og meningene dine seriøst for å være ærlig... Men er dette din oppriktige mening så syns jeg at du skal bare drite i kvinner... og bli homse... Problem solved.
I tillegg til forskning som er gjort på det i løpet av de siste årene må det vel også bemerkes at kjønnsforskjell i rasjonalitet har vært en etablert sannhet i så og si alle samfunn i menneskets historie bortsett fra den feministiske kulturen vi har i vesten nå (og har hatt i bare en generasjon). Sigmund Freud, Aristoteles, Jean-Jacques Rousseau og mange andre av de mest betydningsfulle filosofene i vestlig historie var i varierende grad under den oppfatning at kvinner og menn brukte tenkte på grunnleggende forskjellige måter.

Jeg mener ikke at kvinner er dummere enn menn. Det som er poenget mitt er at kvinner og menn ikke er så like som mange i dagens Norge tror. Det er ikke en oppfatning med noe rasjonelt grunnlag.
Vis hele sitatet...
Det er også påvist at det finnes menn som har, eller heller mot en "feminin hjerne" og kvinner med, eller som heller mot en "maskulin", det blir da selvfølgelig unntakene, men likevel er det enda et argument mot å skjære alle kvinner over en kam.

Ville også påpeke at i likhet med kvinner, er det også menn som ikke utvikler seg intellektuelt i samme fart som andre, enten om det er miljø eller interesse som påvirker denne utviklingen.

Forstår poenget ditt og er enig, men ville bare tilføye dette.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Stratops Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Denne teorien om empatisering vs. systematisering gir ikke støtte for å si at kvinner er mindre rasjonelle enn menn. Det er en teori for å forklare visse kjønnsforskjeller i tilbøyelighet for å identifisere andres følelser og tanker vs. tilbøyelighet for å konstruere og analysere etter systemer, mønstre eller skjemaer. Denne teorien gir ingen støtte til utsagnet: "For å få dem til å forstå noe, må du appellere til følelsene deres og ikke logikken, slik man gjør med menn." og jeg skjønner ikke hvor du tar det fra.

I tillegg til forskning som er gjort på det i løpet av de siste årene må det vel også bemerkes at kjønnsforskjell i rasjonalitet har vært en etablert sannhet i så og si alle samfunn i menneskets historie bortsett fra den feministiske kulturen vi har i vesten nå (og har hatt i bare en generasjon).
Vis hele sitatet...
Det var også en etablert sannhet at hodefasong hadde sammenheng med persontrekk i visse kretser, eller at kvinner ikke var egnet for særlig annet enn enkelt arbeid i hjemmet. Det gjør det ikke riktig, så du må gjerne komme med all empirien på disse kjønnsforskjellene i rasjonalitet.
Sigmund Freud, Aristoteles, Jean-Jacques Rousseau og mange andre av de mest betydningsfulle filosofene i vestlig historie var i varierende grad under den oppfatning at kvinner og menn brukte tenkte på grunnleggende forskjellige måter.
Vis hele sitatet...
Ikke få meg til å nevne hva annet filosofer har trodd om verden og mennesker. Sigmund Freuds "forskning" er hovedsaklig av historisk interesse (Styr unna kokain på jobb, barn!).

For ordenens skyld, det finnes plenty av kjønnsforskjeller som er godt dokumentert, men denne forskjellen i rasjonalitet noe du må dokumentere. Inntil det så er "For å få dem til å forstå noe, må du appellere til følelsene deres og ikke logikken, slik man gjør med menn." bare en nedlatende påstand.
Mulig jeg tar helt feil her - og mulig jeg tråkker en hel haug på tærne med denne påstanden, men ærlig talt:


Hvis man ser på åpningsinnlegget til TS, så viser selve innlegget, måten innholdet presenteres på, en presisjon og oppegåenhet som står i diametral kontrast til personen som innholdet forteller om. Så enten snakker vi om en intelligent, men sannsynligvis splittet personlighet, ELLER så snakker vi om en som syns det er gøy å se hvor mange han kan provosere på seg med absurde innlegg.

Når han (eller hun, for alt vi vet) i tillegg har konstruert et eget nick til formålet, som hn til alt overmål har kalt "Mindfucka", så bør det vel ringe noen bjeller i en eller annen retning. Vet ikke folk på forumet hva et "mindfuck" er?

Diskusjonen bør kanskje heller handle om hvorvidt man synes dette er god humor
Sist endret av Whynot(faan...); 24. oktober 2011 kl. 21:16.
Sitat av luni Vis innlegg
Denne teorien om empatisering vs. systematisering gir ikke støtte for å si at kvinner er mindre rasjonelle enn menn. Det er en teori for å forklare visse kjønnsforskjeller i tilbøyelighet for å identifisere andres følelser og tanker vs. tilbøyelighet for å konstruere og analysere etter systemer, mønstre eller skjemaer. Denne teorien gir ingen støtte til utsagnet: "For å få dem til å forstå noe, må du appellere til følelsene deres og ikke logikken, slik man gjør med menn." og jeg skjønner ikke hvor du tar det fra.



Det var også en etablert sannhet at hodefasong hadde sammenheng med persontrekk i visse kretser, eller at kvinner ikke var egnet for særlig annet enn enkelt arbeid i hjemmet. Det gjør det ikke riktig, så du må gjerne komme med all empirien på disse kjønnsforskjellene i rasjonalitet.


Ikke få meg til å nevne hva annet filosofer har trodd om verden og mennesker. Sigmund Freuds "forskning" er hovedsaklig av historisk interesse (Styr unna kokain på jobb, barn!).

For ordenens skyld, det finnes plenty av kjønnsforskjeller som er godt dokumentert, men denne forskjellen i rasjonalitet noe du må dokumentere. Inntil det så er "For å få dem til å forstå noe, må du appellere til følelsene deres og ikke logikken, slik man gjør med menn." bare en nedlatende påstand.
Vis hele sitatet...
Rasjonell tenkning bygger på evnen til å systematisere informasjon.

At hodeform var en god måte å måle intelligens på var en "fad" som utviklet seg fra slutten av 1800-tallet til Andre Verdenskrig. Tanken om at kvinnen har et rikere følelsesliv enn menn er en tanke som har vært vanlig i bortimot samtlige kulturer siden sivilisasjonens morgen, og fortsatt er vanlig i mesteparten av verden. Å sammenlikne de to er derfor fullstendig bak mål.

Jeg syns det er tøft av deg å avskrive Freud som et kokainvrak hvis arbeid ikke har annet enn historisk interesse. Det er riktig at han brukte en god del kokain i deler av karrieren, men at man av den grunn avskriver arbeidet hans er tåpelig. Freuds idéer ble ikke populære fordi han selv var høy som faen og tenkte at han var verdens kuleste kar. De ble populære fordi folk over hele verden leste han og mente at idéene var brukbare og nyskapende. Men en diskusjon om Freud tror jeg egentlig er irrelevant i den tråden her. Han er bare en av mange eksempler på filosofer som mente at kvinner og menn har forskjellig psyke. Det er faktisk et mindretall av historiens tenkere som mente at kvinner og menn tenker på lik måte.

Om du syns det er nedlatende å mene at man bør appellere til kvinners følelser isteden for kvinners fornuft får være ditt problem. Jeg garanterer at all din omgang med kvinner kommer til å forbedres betraktelig når du lærer deg å kommunisere med følelser framfor fornuft.
Sist endret av Stratops; 24. oktober 2011 kl. 21:22.
Det vil alltid vaere spesifikke eksempler, men generelt vil menn alltid vaere bedre en kvinner i nesten hva som helst...
Generelt sett tror jeg nok det er slik at menn verdsetter logikk og rasjonalitet mye høyere enn kvinner. Min personlige erfaring tilsier at kvinner er mindre opptatt av vitenskap og filosofi. Kvinner legger mer vekt på at både de selv og andre skal ha det bra. De prioriterer i større grad det som gir positive opplevelser og positive / gode følelser. Dette innbærer at de gjerne ofrer logikk for det som føles bra. De er gjerne konfliktsky siden de heller ønsker å holde gruppen sammen. De følger gjerne normer i samfunnet mer eller mindre slavisk for å ikke skille seg ut eller bidra til konfliktøkning.

Nå er det sikkert mange som tenker at jeg generaliserer, og at jeg har et urettferdig og sjåvinistisk syn på kvinner, men da glemmer man å ta med i beregningen at de egenskapene jeg har listet opp også kan være en styrke, litt avhengig av hvilke verdier man setter høyest, og hvilket perspektiv man har.

Jeg mener menn og kvinner er forskjellige på et helt grunnleggende nivå, og dette er jo noe som hjerneforsking også viser. En kvinne- og en mannshjerne er forskjellig. Dessuten er det viktig å huske på at det kan være store individuelle forskjeller. En mann kan ha typisk kvinnelige trekk, og en kvinne kan ha typisk mannlige trekk. Er derfor likestilling er viktig, som forøvrig ikke er det samme som norsk feminisme, tenk heller likeverd. Begge kjønn har like stor rett til å utfolde seg i samfunnet, og bør ha like rettigheter og plikter.

Nå det gjelder problemene dine med å forholde deg til kvinner, så bør du jo bare lære deg å spille et spill. Det er vi jo nødt til å mange situasjoner. Om sjefen din er kvinne så er du dum om du lar det skinne gjennom at du ikke respekterer henne.
Menn og kvinner er ikke grunnleggende forskjellige, men såkalte kroppssubjekter er bærere av ulike erfaringer
Vis hele sitatet...
Professor i sosialantropologi Elisabeth L'orange Fürs.

Dette sitatet er noe å tenke over.
En av flere ting som Fürs tar opp, er hva som egentlig ligger i begrepet "rasjonalitet".

To artikler som kunne vært greit å ta en titt på Stratops:

http://www.forskning.no/artikler/2011/september/297300

http://www.selvsagt-kvinner.no/c4152...html?tid=41642

Det er riktig at det finnes hjerneforskning som viser forskjeller, men om den informasjonen blir tolket korrekt kan diskuteres, spesielt da til hvilken grad disse forskjellene utgjør en signifikant differanse.

Jeg benekter ikke disse forskjellene med andre ord, men er tildels uenig i hvilken grad det er disse forskjellene som påvirker f.eks. at flere menn har en interesse for vitenskap osv, da det er flere relevante årsaker for dette.

Vil også gjerne meddele at jeg som kvinne, ikke kjenner meg igjen i ditt utsagn, responderer overhodet ikke bedre på følelser enn fornuft i likhet med mange andre kvinner.
Jeg garanterer at all din omgang med kvinner kommer til å forbedres betraktelig når du lærer deg å kommunisere med følelser framfor fornuft.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Palarie; 24. oktober 2011 kl. 22:57.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Stratops Vis innlegg
Rasjonell tenkning bygger på evnen til å systematisere informasjon.
Vis hele sitatet...
Det er en hard overforenkling. I gitte situasjoner kan tolkning av følelser være den best egnede metoden for å nå et mål, og teorien du linket til går ikke direkte på rasjonalitet eller effektiv problemløsning, kun grad av systematisering, og sier dermed ingenting om rasjonalitet, selv om du så gjerne vil den skal det.

At hodeform var en god måte å måle intelligens på var en "fad" som utviklet seg fra slutten av 1800-tallet til Andre Verdenskrig. Tanken om at kvinnen har et rikere følelsesliv enn menn er en tanke som har vært vanlig i bortimot samtlige kulturer siden sivilisasjonens morgen, og fortsatt er vanlig i mesteparten av verden. Å sammenlikne de to er derfor fullstendig bak mål.
Vis hele sitatet...
Det var ingen sammenlikning. Det var en måte å vise at "mange filosofer og cirka alle kulturer har ment ditten og datten" eller nå også "har vært vanlig i bortimot samtlige kulturer" ikke er bevis for noe som helst. Jeg spurte om holdbar empiri, og den sa du det var masse av.

Jeg syns det er tøft av deg å avskrive Freud som et kokainvrak hvis arbeid ikke har annet enn historisk interesse. Det er riktig at han brukte en god del kokain i deler av karrieren, men at man av den grunn avskriver arbeidet hans er tåpelig. Freuds idéer ble ikke populære fordi han selv var høy som faen og tenkte at han var verdens kuleste kar. De ble populære fordi folk over hele verden leste han og mente at idéene var brukbare og nyskapende. Men en diskusjon om Freud tror jeg egentlig er irrelevant i den tråden her. Han er bare en av mange eksempler på filosofer som mente at kvinner og menn har forskjellig psyke. Det er faktisk et mindretall av historiens tenkere som mente at kvinner og menn tenker på lik måte.
Vis hele sitatet...
Igjen: at noe er populært eller utbredt er ikke noe bevis for at det stemmer. Freuds forskning var så mangelfull at det er liten grunn ta det meste han fremla som psykologi, som annet enn filosofi. Filosofi er fint og flott, men når det kommer til menneskehjernen er det rasjonelt å la forskere få førsterett på teoribyggingen.

Ingen har forøvrig påstått kvinner og menn tenker på lik måte, heller ikke jeg. For å gjenta temaet: Du har ment kvinner tenker mindre rasjonelt, og det har jeg bedt om forskning på.

Om du syns det er nedlatende å mene at man bør appellere til kvinners følelser isteden for kvinners fornuft får være ditt problem. Jeg garanterer at all din omgang med kvinner kommer til å forbedres betraktelig når du lærer deg å kommunisere med følelser framfor fornuft.
Vis hele sitatet...
Jeg føler at min omgang med kvinner er bra allerede. Vi snakker veldig mye om følelsene våre, og føler på hvordan det føles.
thumbs up for like stilling greier meg fint på kjøkkene og lage mat til fruen jeg vis jeg ønsker det trives dessuten veldig godt med det og ja det finnes mange brød huer der ute men skal vel ærlig si at det finnes mange av oss mannfolk der ute som det heller ikke ser ut til at det er noe "lysbryter hos" "helt mørkt ingen hjemme" kan fint greie og ha en seriøs og normal diskusjon med kvinner/jenter. erobre høres ut som du er en viking som bare drar ut og stjeler deg en kone og plasserer hu på kjøkkenet i noe lenker....

og holde en jente hjemme med barn og bare la hu tusle i hjemmet og spise og kose seg og se tv da blir hu nok sund og pen ! syns forresten nesten det kan være lettere og ha seriøse diskusjoner med jenter iblant..
Sist endret av mr-martinss; 25. oktober 2011 kl. 07:09.
Sitat av luni Vis innlegg
Det er en hard overforenkling. I gitte situasjoner kan tolkning av følelser være den best egnede metoden for å nå et mål, og teorien du linket til går ikke direkte på rasjonalitet eller effektiv problemløsning, kun grad av systematisering, og sier dermed ingenting om rasjonalitet, selv om du så gjerne vil den skal det.

Det var ingen sammenlikning. Det var en måte å vise at "mange filosofer og cirka alle kulturer har ment ditten og datten" eller nå også "har vært vanlig i bortimot samtlige kulturer" ikke er bevis for noe som helst. Jeg spurte om holdbar empiri, og den sa du det var masse av.

Igjen: at noe er populært eller utbredt er ikke noe bevis for at det stemmer. Freuds forskning var så mangelfull at det er liten grunn ta det meste han fremla som psykologi, som annet enn filosofi. Filosofi er fint og flott, men når det kommer til menneskehjernen er det rasjonelt å la forskere få førsterett på teoribyggingen.

Ingen har forøvrig påstått kvinner og menn tenker på lik måte, heller ikke jeg. For å gjenta temaet: Du har ment kvinner tenker mindre rasjonelt, og det har jeg bedt om forskning på.

Jeg føler at min omgang med kvinner er bra allerede. Vi snakker veldig mye om følelsene våre, og føler på hvordan det føles.
Vis hele sitatet...
Det er naturlig å lene seg på hva andre eksperter mener i en diskusjon som dette. Hvis du leser noen artikler om Simon Baron-Cohens Empati/systemeserings-teori vil du se at det ikke bare er meg som tolker dette som en forskjell i rasjonell tenkning i kjønnene (det gjør de fleste), og det er også derfor denne teorien har fått så mye blest. Om du ønsker å debattere på et dypt nivå hvordan rasjonell tankegang fungerer og mener at man ikke kan forenkle det er ikke Freakforum riktig sted. Det får du ta i et psykologisk tidsskrift. Jeg skal ikke late som at jeg er kompetent nok til å gå så dypt, og det er det nok ikke mange andre her på forumet som er heller.
Sist endret av Stratops; 25. oktober 2011 kl. 18:17.