Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  69 11264
Hei.
Jeg har bestilt en badebalje(for voksne).
Skal bruke den for å isbade på sommeren.
Jeg har en fryser.

Hva er den billigste og beste metoden?
Isbiter eller kjøle-element?
Her får du sikkert noen gode svar etterhvert, men tipper det lønner seg å dele litt mer som f.eks størrelser/dimensjoner.
Dimensjonene er B55xH90xD63 cm, og rommer 200 L.

Her er link til nettbutikken som selger:
https://www.jula.no/catalog/bygg-og-...ebalje-008850/
Sist endret av davidentotre; 4. april 2021 kl. 12:39.
Vannet rett fra hageslangen er rimelig kaldt det også altså. Men isbiter hjelper sikkert.
Hvis du skal kjør det ned mot 2-3 grader på en dag der lufttemperaturen er eksempelvis 20 grader vil det kreve mye energi, eller uhorvelige mengder isbiter i allerede temmelig kaldt vann. Vannet vil også temmelig raskt varmes opp når en voksen mann på over 30 grader går ned så liten vannmengde, men du sitter der kanskje ikke så lenge?

Har ikke mye annet forslag enn skikkelig kaldt vann fra hageslange kombinert med 40 liter isbiter jeg heller, men et spent på å følge om det er noen kreative sjeler her!
Hei Astennu.
Skal for det meste bare sjokke kroppen.
Så det blir max 3 min.

Fyll opp med vann, ha stående i garasjen, kakk hull i isen når du skal bruke den.
Ok.
Da tror jeg det blir mange brett med isbiter.
Eller isbit maskin.
Men skulle gjerne lagd store kolosser med is på en eller annen måte.
Davidentotre: fyll et par ti-litersbøtter med vann, sett i fryseren til gjennomfryst. Da har du isblokk / kjøleelement
Takk.
Det kan jeg prøve
Brødposer med vann som du hiver i fryseren kan også fungere. Da får du passe store klosser med is.
Bare ikke ha noe mat som ikke tåler å bli tint opp litt i fryseren: Fusjonsentalpien til vann er på over 330kJ/kg. Dette er den varmen fryseren skal frakte ut av boksen når vannet har nådd null grader og skal fryse. Innfrysningskapasiteten på en fryseboks er, hva da? 15-20kg *mat* per 24 timer? Dersom du fyller fryseren med femti liter vann, så kommer temperaturen til å stige opp mot null og holde seg der lenge.
gå inn på matbutikken å si du kjøper fett mye isbiter, da får du bra kilopris.
Sitat av magnet Vis innlegg
gå inn på matbutikken å si du kjøper fett mye isbiter, da får du bra kilopris.
Vis hele sitatet...
Hei. Jeg heter Per. Jeg skal ha 10 poser med isbiter. Der er masse, sant?

Butikken: Nei.

Per: En på freak sa det var halv pris hvis jeg kjøpte fett mye isbitet da???

Butikken: Sorry per. Kjøper du to lastebiler isbiter kan vi snakke rabatt. Vi tjener ikke mere penger på å selge 10 poser til halv pris.
Den isen som ligger i fiskedisken kan du sikkert få.
Da blir det nesten som å bade i havet også.
Isbiter, mange isbiter, kaldt vann og noen never salt så skulle det bli kaldt https://stuffexplained.wordpress.com...e_in_a_cooler/
Jeg tror du er litt gal om du vil bade i kaldt vann. Vi andre stakkarer prøver å få bade vannet akkurat passe, det er også en utfordring.
Det er jo mye billigere med kaldt vann, men om du må kjøpe massevis av isbiter går det fort noen kroner.
Lykke til uansett .
Klem fra Betty
Jeg elsker kuldesjokk, men helst etter en badstue.

Som du sikkert har skjønt så kreves det uhorvelige mengder is for å kjøle ned et helt badekar.
Er dette noe du har tenkt å gjøre mange ganger i løpet av sommeren så kan det fort bli en kostbar affere.

Jeg syns ideen om hageslange lenger opp her er den mest fornuftige. Kaldt springvann hodler ca 12 grader og gir deg en støkk på samme måte.

Men hadde spørsmålet kommet litt tidligere i vinter ville jeg annbefalt å stikke på en innsjø og sage ut noen isblokker du kunne holdt kjølig igjennom sommeren. (slik de lagde kjøleskap i gamledager)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tipot Vis innlegg
Som du sikkert har skjønt så kreves det uhorvelige mengder is for å kjøle ned et helt badekar.
Vis hele sitatet...
Nei, eigentleg ikkje. Som myoxo nemde over krever det å smelte is 330 kJ/kg. Vatn har ein varmekapasitet på 4.2 kJ/kg, sånn omlag. Dvs. at å ta 1 kg vatn frå 12°C til 0°C krev sånn omlag 50 kJ.

Ein kilo is kan altså ta 6.5 kg vatn frå 12°C til 0°C, litt grovt rekna. 30-40 kg is bør gjere det samme med eit badekar med 200 liter.

40 kg is representerer i så måte 13.2 MJ som må fjernast for at det skal fryse. Ein kWh er som kjent 3.6 MJ, så rundt rekna 3.5kWh energi. Frysaren skal flytte den energien, ikkje tilføre den, så kor mykje straum du bruker vil avhenge av ting som temperatur rundt frysaren og kor god den er.

Men det er på ingen måte uhorvelige mengder is eller ekstremt store energimengder eller kostnader. Eg vil plassere det i kategorien upraktisk, og hadde neppe sett grunn til å gjere det sjølv, men om du gidd bruke ein tusenlapp på brukt fryser på finn til å ha i garasjen din, så tipper eg utslaget på straumrekninga blir rimeleg lite.
Vet du hvor mye 30-40 kg is egentlig er?
Det er ikke det samme som 30-40 liter da is ekspanderer og har et større volum en flytende vann. Tviler på at han kan fryse ned 30-40liter med vann i fryseren sin uten å støte på problemer.

Og siden han har en "badebalje" og ikke en isolert fryserboks å bade i så vil de 20 gradene man gjerne har i lufta på sommeren også gjøre at isen smelter fortere.

Helt klart ville en egen fryserboks vært det beste, men han har som nevnt en badebalje.
Sitat av tipot Vis innlegg
Helt klart ville en egen fryserboks vært det beste, men han har som nevnt en badebalje.
Vis hele sitatet...
Han skal bade i balja, ikke lage is i den.
Videre sier han at han har fryser.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av tipot Vis innlegg
Vet du hvor mye 30-40 kg is egentlig er?
Det er ikke det samme som 30-40 liter da is ekspanderer og har et større volum en flytende vann.
Vis hele sitatet...
Det ekspanderer med omlag 9%. Dvs. at 40 liter is er omlag 37kg. Det er irrelevant i denne samanhengen.
Sitat av tipot Vis innlegg
Tviler på at han kan fryse ned 30-40liter med vann i fryseren sin uten å støte på problemer.
Vis hele sitatet...
Ja, som myoxo er inne på bør du neppe ha andre ting i fryseren som vil ta skade av tining. Det vil ta tid, og det kan sikkert vere lurt å fryse det i mindre bestanddeler, slik at du ikkje får alt på ein gong.
Sitat av tipot Vis innlegg
Og siden han har en "badebalje" og ikke en isolert fryserboks å bade i så vil de 20 gradene man gjerne har i lufta på sommeren også gjøre at isen smelter fortere.
Vis hele sitatet...
Ja, du vil åpenbart måtte fylle på med is over tid, men lufttemperaturen er relativt irrelevant på kort sikt. Is (og vatn) har varmekapasitet som er såpass mykje større enn luft at det neppe vil utgjere markant skilnad over korte tidsrom. Men klart, kler du badebalja med glava utvendig vil jo det åpenbart gjere at temperaturen held seg låg over lengre tid.
Wilfa Isbitmaskin ICE-12S koster 1 876 kr
Den lager 12kg is i døgnet.
Mulig den bruker mer strøm en en fryser.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Wilfa Isbitmaskin ICE-12S koster 1 876 kr
Den lager 12kg is i døgnet.
Mulig den bruker mer strøm en en fryser.
Vis hele sitatet...
Interessant innfallsvinkel som eg ikkje tenkte på. Men la oss gjere det skikkeleg.

Den maskina har kapasitet på 45kg i døgnet, eller nok til å gi eit isbad dagleg - minst. Den har oppgitt effekt på 420W, som tilseier 10kWh ved kontinuerleg drift. Om kontinuerleg drift er reelt eller ikkje er eg litt usikker på, men det gir i det minste ei øvre grense på energibruk.

Kostnaden vert altså sånn omlag ein tier i døgnet.
Lag en så stor kjølecoil av kopper rør som det er plass til i fryseren. Slange inn/ut av coil med sirkulasjonspumpe fra badekaret. Da sirkulerer du vannet fra badekaret gjennom fryseren.

Eller bare fyll noen melkekartonger med vann å frys ned for å få litt større isbiter. Eventuelt la hageslangen stå å renne med kaldt vann i badekaret.
Er ikke fysiker men logisk sett tenker jeg isbiter kjøler vannet raskere siden de smelter og blander seg med vannet mens kjøleelementer vil bare nå vannet som er akuratt rundt kjøleelementet og i mitt hue tar det da lengre tid å få kjølt ned hele balja. Hvis du må velge enten eller altså..
Folk må også huske på at det ikke er 200liter med vann som skal kjøles ned.
Baljen har plass til 200 liter.

Så blir 200 liter - person.

Nå er jo antall liter på en person ganske individuelt, men bør nok regne med en plass mellom 60 og 80 liter på noen som er såpass trent at de faktisk vil bruke tid på dette her.

Da ender vi opp med 120 liter som skal kjøles ned.
Og skal is være en del av dette, si 20 liter, så er det kun 100 liter vann som må kjøles fra 6 grader til 2 grader.
Takk for info folkens

Skal bruke en dedikert fryser.
Skal prøve med brødposer.
Eller bøtter.
Hvis du har en dedikert fryser ville jeg kjøpt inn en del slike 5 liters vannflasker og fryst dem ned. De har hank, så det er lett å flytte dem ut og inn av fryseren.
Ok
Hvor kan man kjøpe slike vannflasker(5 liter)?
Vanlige matbutikker.
Sitat av davidentotre Vis innlegg
Ok
Hvor kan man kjøpe slike vannflasker(5 liter)?
Vis hele sitatet...
vet at coop har, kiwi har å der jeg bor, men kan jo like godt gå for 5-10l vanndunker bare litt dyrere men er mye mere holdbare, enn de ment for engangsbruk for vann
Vil ikke vannflasker bli sprengt istykker når vannet fryser til is?
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Vil ikke vannflasker bli sprengt istykker når vannet fryser til is?
Vis hele sitatet...
jo men er jo bare å ikke fylle de helt opp og la vannet ha nok plass til å utvide seg
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Vil ikke vannflasker bli sprengt istykker når vannet fryser til is?
Vis hele sitatet...
Ville vært dumt å bruke glassflasker ja.
Plastflasker er det litt mer flex i, selv om jeg husker jeg så en sak tidligere i vinter
hvor en plastflaske pepsi-max gikk i lufta et vindfang med kuldegrader.
Det er bare å ikke fylle dem helt opp. Du kan også skru opp korken litt slik at luft slipper ut når vannet ekspanderer. Jeg har jevnlig 1,5 liters flasker fylt opp ca 1/3 i fryseren (isvann hele dagen!). Hvis korken er lukket deformeres flasken, men hvis den er litt skrudd opp går det helt fint.
Takk for info
Tenkte kanskje å kjøpe slike Isbitposer:
https://kolonial.no/produkter/5221-s...waAqshEALw_wcB

Hvor mange slike isbitposer tror dere jeg trenger per is-bad?
Sist endret av davidentotre; 12. april 2021 kl. 14:38.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av davidentotre Vis innlegg
Takk for info.
Tenkte kanskje å kjøpe slike Isbitposer:
https://kolonial.no/produkter/5221-s...waAqshEALw_wcB

Hvor mange slike isbitposer tror dere jeg trenger per is-bad?
Vis hele sitatet...
Eit par hundre. Drit i slikt. Det er meint for når du vil ha isbiter i drinken din. Du har litt større skala. Sats på bøtter eller spann på eit par liter - minst. Du skal ha eit volum på 20-30 liter is eller deromkring. 3-4 slike spann som du fyller 3/4 opp med vatn burde gi høvelege isblokker. Knus dei gjerne litt før du lemper dei opp i badevatnet ditt, for å få større overflate på isen, og raskare avkjøling av badet.
Sitat av davidentotre Vis innlegg
Hvor mange slike isbitposer tror dere jeg trenger per is-bad?
Vis hele sitatet...
Er det ikke bare å prøve?
Du har nå fått massevis av svar fordelt på ei drøy uke - helt ærlig hadde jeg nesten forventa at isbadinga di var godt i gang og venta i grunn på en oppdatering av hva du gikk for og hvordan det var. Prøv noe! Virker det ikke, så prøver du noe annet. Hva er det verste som kan skje?

Forøvrig, en ting jeg glemte å nevne i forrige runde: Dersom du vil være ekstra hardhaus kan du fint få minusgrader i vannet ved å tilsette salt. Sjøvann fryser som kjent ved rundt to kuldegrader. Til det må du beregne omlag 35g NaCl på en liter vann. Men du kan selvsagt justere denne grensa ganske mye ved å tilsette mer eller mindre salt. Dersom du bruker et salt som magnesiumklorid vil du trenge mindre mengder siden frysepunktsnedsetting er en kolligativ egenskap.
Takk Myoxocephalus.
Jeg har betalt for badebaljen.
Men har ikke fått den levert på døren enda.
▼ ... over en uke senere ... ▼
[/url]

Har endelig fått testet badebaljen.
Brukte isbiter som nødløsning.
Men skal bestille bøtte på nett.

Klarte å holde meg i vannet ca 3 min, men følte jeg kunne ha klart 8-10 min.
Huden ble knallrød
BRAND ∞ STRONG
Hvor langt er det i fra deg til ett vann?
Innsjøer i Norge er ganske kalde det meste av tiden.
Hei vindaloo.
Jeg bor i Oslo.
Hadde min første isbading på Sognsvann forrige helg.
Hadde trent meg opp med kalde dusjer, så det var enkelt(4 min).
Grunnen til at jeg kjøpte badebalje, var for å sikre hele sommeren.
Det er også enkelt før jeg skal på jobb. Men jeg vurderer å prøve vannet i nærheten Bjørvika.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei igjen.
Har begynt å fryse ned bøtte med vann i fryseren.
Men bøtta sprakk i bunnen etter 5 ganger.
Skal prøve å legge to bøtter inni hverandre, slik at det ikke skjer.
Men vurderer å kjøpe bøtte av stål fra Jula.

Her er linken:
https://www.jula.no/catalog/hjem-og-...r/botte-008862

Tåler en bøtte av stål at isen utvider seg?
Hva med disse dunkene som selges på biltema europris og lignende? De i butikken kan kanskje svare på om de egner seg for din bruk.

Kanskje det blir endel luft inni beholderen som vil ut
Hvordan skal du få til å bade med isklumper på størrelse med ei bøtte? Det må bli fryktelig ubehagelig. Jeg kan se fordelen med en slik isklump for å holde temperaturen lav lenge, men det fremstår like fullt upraktisk. Hva med å heller kappe bunnen av et lass med melkekartonger? Da får du kubiske isklumper som ikke er groteskt store. Lettere å stable ned i fryseren er de også.
Hei Myoxocephalus.

Når jeg legger bøtten i vannet.
Så ramler isklumpen ut av bøtten ganske fort.
Isen flyter på toppen av vannet, i mellom beina.

[/url]
BRAND ∞ STRONG
Så du kjøler ned balla, ikke balja.
Skjønner.
Isen flyter på toppen av vannet.
Så ballene er sikret.
Sitat av davidentotre Vis innlegg
Isen flyter på toppen av vannet.
Så ballene er sikret.
Vis hele sitatet...
Det forstår jeg. Jeg ville bare sett for meg at du på denne måten fikk en ganske stor temperaturgradient i vannet. Men det er kanskje mer relevant når man setter opp et eksperiment enn når man skal bade.


For å svare på spørsmålet ditt, så burde ei stålbøtte selvsagt takle det helt fint. Alternativt kan du bruke plastbøtter, og heller fylle på fem og fem centimeter av gangen ettersom det fryser. På grunn av fryseboksens begrensede innfrysningskapasitet vil dette antakelig gå like fort som å helle i alt på en gang. Eller kanskje fortere, siden du da ikke vil måtte slåss mot det isolerende laget av is som beskytter mot videre innfrysning.