Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2860
Hei! Jeg har b96 førerkort, og skal neste uke på tur med bilhenger som da er lastet med en bil.

Hva er regelverket? Er det slik at selv om vogntogvekten er under 4250 kan man maks laste hengern med 750 kilo?

Hva er eventuelt konsekvensene om jeg blir stoppet og jeg faktisk ikke har lov til og kjøre ? Snakk om at jeg da har lastet hengeren 250 kilo for mye i hendhold til mitt førerkort.

Beklager eventuelle skrivefeil.
Du kan bruke denne kalkulatoren til å finne ut om du kan kjøre, det baseres på hva bilen kan dra å hvor mye en henger kan maks veie, ikke hvor mye som er lastet på den. https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie...ngerkalkulator
Du må beise sjarken!
Regelen med b96 er at tilliat totalvekt av bil og henger kan max være 4250
Det vil i teorien si at hvis du skal trekke en stor bilhenger med max vekt på 3500kg må max vekt på bilen være 750kg, siden det er umulig kan vi si at hvis du har en bil med max vekt på 2250 kan du trekke en henger med max vekt på 2000kg
Konsekvensen er rundt 10k i bot om du blir kontrollert, og mulig erstatning til utleier om du leier henger og vraker den. Siden du egentlig ikke har kompetanse til å dra stor henger.
Anonym bruker
"Imponert Ilder"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Med B96 har du vel alerede lastsikring, så du er bare en oppkjøring (rundt 3000kr) fra å få BE.

Billigere enn bot.
Sitat av L3gioN Vis innlegg
Hva er eventuelt konsekvensene om jeg blir stoppet og jeg faktisk ikke har lov til og kjøre ? Snakk om at jeg da har lastet hengeren 250 kilo for mye i hendhold til mitt førerkort.
Vis hele sitatet...
Litt vanskelig å forstå hva du har gjort "galt", men hvor mye du velger å laste hengeren med har i utgangspunktet ikke noe med førerkort å gjøre, men bilen.

Det er "kun" vogntogets (bil og henger) samlede tillatte totalvekt som begrenses av førerkortet, som i ditt tilfelle er 4250kg. Om du da har lastet 250kg over dette, har du også lastet (minst) 250kg over tilhengerens tillatte totalvekt.

Hva du kan laste (aktuell totalvekt) begrenses av bilens hengervekt, og denne kan ikke overskrides, uansett førerkortklasse.
Sist endret av awt; 28. august 2017 kl. 22:19.
FPSwhore
Trådstarter
Sitat av awt Vis innlegg
Litt vanskelig å forstå hva du har gjort "galt", men hvor mye du velger å laste hengeren med har i utgangspunktet ikke noe med førerkort å gjøre, men bilen.

Det er "kun" vogntogets (bil og henger) samlede tillatte totalvekt som begrenses av førerkortet, som i ditt tilfelle er 4250kg. Om du da har lastet 250kg over dette, har du også lastet (minst) 250kg over tilhengerens tillatte totalvekt.

Hva du kan laste (aktuell totalvekt) begrenses av bilens hengervekt, og denne kan ikke overskrides, uansett førerkortklasse.
Vis hele sitatet...

Skjønner..

Da vil vell egentlig spm bli hva konsekvensen er og bli "tatt" med og ha oversteget vekten med et par hundre kilo.

Kan ifølge kalkulatoren laste ca 1000kg men tenker det blir 1200-1300kg som blir på den
Skal vel godt gjøres å bli stoppa på vekt men gjør du det vil du måtte sette igjen hengeren, hvordan du enn løser det med last. Du må nok og regne med bot.
Anonym bruker
"Farlig Basilisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
OT: Bil og henger er ikke noe vogntog. just saying
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
OT: Bil og henger er ikke noe vogntog. just saying
Vis hele sitatet...
Greit å kunne svare anonymt.

Et vogntog består av en motorvogn med en eller flere tilhengere tilkoplet. Det brukes for det meste om lastebiler med tilhenger, men defineres også som personbiler med tilhenger. Man kan enten ha lastebil med tilhenger eller trekkvogn med semitrailer. Førstnevnte kan innebære to typer tilhengere - slepevogn eller påhengsvogn.

https://no.wikipedia.org/wiki/Vogntog
Sitat av Yalla Vis innlegg
Skal vel godt gjøres å bli stoppa på vekt men gjør du det vil du måtte sette igjen hengeren, hvordan du enn løser det med last. Du må nok og regne med bot.
Vis hele sitatet...
Kjører man med feil førerkort får man normalt bot, her er det få unntak. Kjører man derimot med overlast må man laste om/av, til man har lovlig vekt, før man får kjøre videre. Man får normalt ikke bot her, men har man over 30% overlast (beregnes ut fra totalvekt i Norge) blir man som regel anmeldt, med de ulempene det kan medføre.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
OT: Bil og henger er ikke noe vogntog. just saying
Vis hele sitatet...
Som Yalla skrev, så er det nok det.
Sist endret av awt; 31. august 2017 kl. 22:16.
FPSwhore
Trådstarter
Takker for svar alle, ser ut til til dette sikkert kommer til og gå fint