Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2777
Er det noen som vet hva kravene til sekundærbolig er, og som kan oppsummere de enkelt? Etter endringene nå i år er det ikke så veldig enkelt å bli klok på.

Samtidig, hva regnes som vesentlig mislighold? Da mtp å kunne si opp på dagen (som leietager). Det jeg lurer mest på er dette mtp:

- Uteareal, sist jeg leste er det vell minimum 50 kvm avskjermet område.
- Avtrekk fra kjøkken; nåværende installert med kullfilter, ikke skikkelig avtrekk.
- Utvendig bod; min 5 kvm (?), har nå 0.
- Krav til slukkeutstyr; pulverapparat?

I tillegg har jeg kabel-tv inkludert, men dette har ikke utleier på 5 måneder somlet seg til å fikse, til tross for gjentatte påminnelser. Her går jeg ut ifra at jeg kan tilbakeholde leie dersom jeg velger å fortsette leieforholdet, men mener også å ha lest at dette kan gjøres med tilbakevirkende kraft. Si da 400 pr måned (prisen av abb), ganget opp med 5 måneder leie = 2000 kr mindre neste leie samt -400 kr per måned til det er rettet. Står i kontrakt at dette er inkludert.

Har jeg nok til å si opp på dagen?
Uten å kunne regelverket på rams, vil jeg påstå at ingen av de punktene er vesentlig mislighold.
Står det i kontrakten at du skal ha 50 m2 uteareal og utvendig bod, eller er dette krav du mener står i lovverket at du skal ha?
Sitat av Sjanten Vis innlegg
Uten å kunne regelverket på rams, vil jeg påstå at ingen av de punktene er vesentlig mislighold.
Står det i kontrakten at du skal ha 50 m2 uteareal og utvendig bod, eller er dette krav du mener står i lovverket at du skal ha?
Vis hele sitatet...
Det er krav etter byggforskriften. Eller var, problemet er at med de nye endringene er det ikke greit å vite.
Byggeforskriftene setter ikke kravene til utleiebolig, men kravene til nye boliger.
Det er ingen sammenheng mellom regler i plan, regler i plan- og bygningsloven (med forskrifter) og hva som er mangel i leieforhold så lenge det du leier lovlig kan brukes som bolig.
Sekundærbolig er en bolig nr 2 for folk flest. Mao: Om man allerede eier en leilighet eller hus, så er dette din primærbolig.
Om man kjøper en leilighet til, så vil dette bli en sekundærbolig.


Når det gjelder utleie, så må enheten være godkjent av kommunen. Så om du vil flytte ut ASAP, så kan det være kjekt å ta en telefon til kommunen og snakke med de.
Avtrekk på kjøkken med kullfilter er godt nok. Ikke optimalt, men fungerer helt greit.

Krav om bod kan sees på som ikke eksisterende. Og generelt ikke noe man får presset igjennom.

Pulverapparat er mer enn godkjent slukkeutstyr. I tillegg skal du ha røykvarsler slik at du hører denne i alle rom.

Når det gjelder kabelTV, så er dette noe du kan holde igjen husleie på ja. Snakk med utleier og gi h*n skriftlig advarsel.
Si også at du ønsker å få tilbakebetalt for mye leie for de mnd du har vært uten kabel-TV.
Hvis ikke dette krav oppfylles, så ønsker du å heve kontrakten om utleie med umiddelbar virkning grunnet mislighold.

Da får du i bestefall kabel-tv fort på plass. I "værste" fall må du flytte ut.
Takker. Var vell som jeg trodde stort sett.

Det med pulverapparat er greit nok at det holder, dersom det hadde eksistert i leiligheten.