Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 6369
Hei!

Avdelingsleder har feil, jeg har rett.
Hva skal jeg gjøre?
Hva gjør du?

1: Diskutere med avdelingsleder
2: Gjøre arbeidsoppgaven feil
3: Gjøre arbeidsoppgaven rett, men ikke si noe til avdelingsleder
4: Ikke jobbe.
Dette er totalt umulig å svare på når vi ikke vet hva hverken den spesifikke arbeidsoppgaven eller jobben din generelt går ut på.

Jobber du på Rema og får beskjed om å legge tomatene i feil hylle, ville jeg bare gjort som sjefen sa.

Er du derimot hjernekirurg, ville jeg nok fått en second opinion før jeg begynte å rote på.
Sist endret av entropi; 14. juli 2016 kl. 15:05.
Hva med å overbevise avdelingsleder om at du har rett? Om du ikke skulle klare det, så kan det jo hende at du faktisk tar feil, eller at det finnes flere løsninger på problemet. Viss problemstillingen har en bestemt løsning så burde det vel være lett å vise avdelingsleder hvorfor du har rett?
Sist endret av Mirage; 14. juli 2016 kl. 15:06.
Nå skal det sier at avdelingsleder er typen som ikke rikker på seg, selv etter overveldene bevis.

Jobber som mekaniker på et forbrenningsannlegg.

Idag:
En aksling på en stor stempelpumpe skulle måles for skjevhet. Jeg og leder samarbeidet. Leder mente at vi ikke trengte å skrive + og - fremfor verdiene vi fikk etter måling, dette er mål vi trenger å vite om er negativ eller positive. Hvis ikke gir klokkingen noe mening.
I manualen står det et eksempel på klokking hvor + og - er med på målene. De tidligere klokkingene som er loggført har også +/- verdier
Etter mye diskusjon blir det skrevet +/- fordi de andre har gjort det.

Monterer sammen sulamitten, stusser på hvor hardt jeg skal trekke til boltene på ene luken og leter fram manualen. Leder mener på hver bolt skal trekkes 200nm.
De skulle trekkes til 65nm.
Sist endret av TheEngineer; 14. juli 2016 kl. 15:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg ville absolutt tatt det opp med avdelingslederen. Vis h*n manualen hvor det står 65nm og gjør det på riktig måte - det at en person er avdelingsleder betyr ikke at de alltid har rett (noe forhåpentligvis personen finner ut av etterhvert). Jeg hadde følt meg ganske dårlig hvis noe hadde gått galt når jeg vet det er noe jeg kunne gjort for å hindre det.
Jeg trakk boltene til med 65nm, boltene hadde knukket eller gjengene hadde røket på 200nm.

Når det gjelder tomat eksempelet ditt Entropi, her er det leder som har rett uansett. Man har kanskje ikke slike situasjoner i en Rema jobb hvor man kan diskutere med leder?

Leder tar i "som oftest feil" i henhold til manualer og lærebøker. Det å diskutere konstant ødelegger et ellers godt sosialt forhold.

Selvfølgelig, jeg tar feil også, her om dagen fylte jeg et gir opp til hva jeg trodde var en nivå plugg. Dette giret hadde ingen nivåplugg, kun lufte plugg dersom giret var montert vannrett. Fylte 30l, når det skulle være 10l. Giret fikk høy temp og pumpen stoppet. Etter lesing i manual skal dette giret ha 10L olje uansett vilken retning det var montert.
Sist endret av TheEngineer; 14. juli 2016 kl. 15:49.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Personlig ville jeg bare snakket med lederen og prøvd å overbevise om at jeg hadde rett, om det ikke hadde gått hadde jeg bare gjort som lederen sa (Med mindre noen kan komme til skade med å gjøre feilen). Så lenge du ikke taper noe på det så har det vel ikke så mye å si?
Nei, poenget med tomatene var mest om det var noe viktig eller ikke. Nå vet ikke jeg helt hvilke konsekvenser det får om man strammer en bolt for mye. Men jeg ville ikke gjort noe som kunne fått farlige konsekvenser mot bedre vitende. Noe som bare er uheldig og medfører et lite tap for bedriften tenker jeg bare kunne gjort at han hører på deg neste gang.

Hvis det er sånn hele tiden, at han tar mye feil og aldri stoler på deg, så bør du kanskje velge kampene litt. Hvis han oppfatter det som at du krangler imot på alt og nesten er ute etter å finne noe å rette på hos ham, så blir han nok bare mer umulig. Han er kanskje typen som trenger mye bekreftelse på at han er sjef, så gi ham det når du kan. Så vil han forhåpentligvis forstå at det er lurt å høre på deg når du har innvendinger, og at det ikke er sånn at han mister autoritet av å gi seg på ting.
Dette løser du enkelt.

Blir du pålagt å gjøre noe du vet er feil, opplys vedkommende leder om det, og si at du kommer til å skriftliggjøre situasjonen for å sikre deg selv i ettertid om noe skulle gå galt. Send dette på mail. Gjerne med kopi til avdelingsleders leder.

Står leder fortsatt på sitt så gjør du slik du blir instruert, samtidig som at du er forsikret om at leder må bære ansvaret for eventuelle skader/uheldige konsekvenser.
Sitat av TheEngineer Vis innlegg
Nå skal det sier at avdelingsleder er typen som ikke rikker på seg, selv etter overveldene bevis.

Jobber som mekaniker på et forbrenningsannlegg.

Idag:
En aksling på en stor stempelpumpe skulle måles for skjevhet. Jeg og leder samarbeidet. Leder mente at vi ikke trengte å skrive + og - fremfor verdiene vi fikk etter måling, dette er mål vi trenger å vite om er negativ eller positive. Hvis ikke gir klokkingen noe mening.
I manualen står det et eksempel på klokking hvor + og - er med på målene. De tidligere klokkingene som er loggført har også +/- verdier
Etter mye diskusjon blir det skrevet +/- fordi de andre har gjort det.
Vis hele sitatet...
For å ta dette eksempelet:
Du tror ikke at det er du som misforstår hva lederen prøver å finne ut?
Bakgrunnen, eller formålet, for oppmålingen kan også ha noe å si.
Hva skulle dere oppnå? Var det en hendelse/problem som utløste målingen eller bare rutinemåling?
Dessuten vil jeg anta at det var kast dere skulle måle.

Generelt vil jeg anbefale deg å spørre lederen din om hvorfor han mener det han mener. Det er mulig at han har erfaring eller kunnskap for de aktuelle situasjonene som ikke tas opp/dekkes av manualer. I så fall kan du lære noe.

Om han ikke har noe bra svar på hvorfor han mener det han gjør, så liker han sannsynligvis bare ikke å ta feil. Da er det litt verre, men du bør ta det opp med ham. Og hvis ikke det hjelper, så kan du gå et hakk høyere i hierarkiet.
Med mindre man får beskjed av sin overordnede om å holde kjeft, så sier man da ifra hvis en kollega er i ferd med å begå feil av typen som får nevneverdige konsekvenser.

Om det skjer igjen, så sier man fra igjen, og igjen og igjen og igjen, om nødvendig.
Sist endret av mentalmelt; 14. juli 2016 kl. 20:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av entropi Vis innlegg
Nei, poenget med tomatene var mest om det var noe viktig eller ikke. Nå vet ikke jeg helt hvilke konsekvenser det får om man strammer en bolt for mye. Men jeg ville ikke gjort noe som kunne fått farlige konsekvenser mot bedre vitende. Noe som bare er uheldig og medfører et lite tap for bedriften tenker jeg bare kunne gjort at han hører på deg neste gang.

Hvis det er sånn hele tiden, at han tar mye feil og aldri stoler på deg, så bør du kanskje velge kampene litt. Hvis han oppfatter det som at du krangler imot på alt og nesten er ute etter å finne noe å rette på hos ham, så blir han nok bare mer umulig. Han er kanskje typen som trenger mye bekreftelse på at han er sjef, så gi ham det når du kan. Så vil han forhåpentligvis forstå at det er lurt å høre på deg når du har innvendinger, og at det ikke er sånn at han mister autoritet av å gi seg på ting.
Vis hele sitatet...
Akkurat eksempelet gir bare merarbeid, selv tullebukken hadde ikke strammet alle boltene til de gikk istykker. Han hadde innsett at noe var galt.
Det virker som om han virkelig er møkk lei av at jeg skal på peke feil og mangler hele tiden. Noen ganger er han lei av å diskutere, og kommer med beibistemme "Dette får vi til så bra atte, det er bare å gjøre *superbasic forklaring*"
Spesielt om noen andre hører på diskusjonen.

Sitat av Epitaph Vis innlegg
Dette løser du enkelt.

Blir du pålagt å gjøre noe du vet er feil, opplys vedkommende leder om det, og si at du kommer til å skriftliggjøre situasjonen for å sikre deg selv i ettertid om noe skulle gå galt. Send dette på mail. Gjerne med kopi til avdelingsleders leder.

Står leder fortsatt på sitt så gjør du slik du blir instruert, samtidig som at du er forsikret om at leder må bære ansvaret for eventuelle skader/uheldige konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Nå gjør jeg ikke noen større overhalinger. Det er bare rutine vedlikehold. Gjør jeg noe feil på utstyr, vil dette bli oppdaget kjapt somregel uten hendelse.
Vi har hatt hendelser hvor leder og en annen har jobbet sammen; fylt hydraulikk olje på et gir som selvfølgelig skal ha girolje.
Glemt pakning på en flens så oljespruten sto
Ikke tatt bort gammel og skadet pakning men montert på ny uansett, lekkasje i massevis.
Pumper som har vært kobla feil på el-motoren så den roterte feil vei. Systemet fungerte ikke helt optimalt da..
Pumper som bare har vært stoppet, noen har startet backup pumper. Når jeg starta den pumpen de hadde stoppet var det bare rakkel og elendighet. Nei de hadde ikke hørt noe. Så hvorfor gikk backup pumpen da?
Hydraulikkaggregat som har stått lenge full peis med stengte ventiler til de havarerte.
Laga til rørsystemer og kobla seg på feil rør slik at alt bare blir mix
osv osv
Masser av ødelagte gjenger på utstyr..

Sitat av Grimdoc Vis innlegg
For å ta dette eksempelet:
Du tror ikke at det er du som misforstår hva lederen prøver å finne ut?
Bakgrunnen, eller formålet, for oppmålingen kan også ha noe å si.
Hva skulle dere oppnå? Var det en hendelse/problem som utløste målingen eller bare rutinemåling?
Dessuten vil jeg anta at det var kast dere skulle måle.

Generelt vil jeg anbefale deg å spørre lederen din om hvorfor han mener det han mener. Det er mulig at han har erfaring eller kunnskap for de aktuelle situasjonene som ikke tas opp/dekkes av manualer. I så fall kan du lære noe.

Om han ikke har noe bra svar på hvorfor han mener det han gjør, så liker han sannsynligvis bare ikke å ta feil. Da er det litt verre, men du bør ta det opp med ham. Og hvis ikke det hjelper, så kan du gå et hakk høyere i hierarkiet.
Vis hele sitatet...
Egentlig måler vi om fundamentet er rett satt opp, slitasjer på lager og andre ulumskheter. Akslingen beveger seg og flekser når den roterer.
Man måler mellom skinkene på veiva, ved forskjellige grader. Man ser da hvordan målet mellom skinkene oppfører seg for å se tilstand.
Er målet mellom skinkene større enn ved nullpunktet skriver man pluss fremfor målet, er målet mindre enn ved nullpunktet skriver man minus. Om man ikke har fortegn gir dette ingen mening.

Han har jo masse erfaring, er jo derfor han er leder. Lærer mye lurt fra ham, men han har mange rare teorier og fantasier om det meste.

Å gå videre hjelper nok ikke. Han har en god tone med den gjengen

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Med mindre man får beskjed av sin overordnede om å holde kjeft, så sier man da ifra hvis en kollega er i ferd med å begå feil av typen som får nevneverdige konsekvenser.

Om det skjer igjen, så sier man fra igjen, og igjen og igjen og igjen, om nødvendig.
Vis hele sitatet...
Får jo indirekte beskjed om å holde kjæft? Når han kommer med beibistemme og forklarer jobber som om jeg er 13år mens han hånflirer. For meg kan det virke litt som hersketeknikk.


Jobba sent helg med ham og en hau andre. Vi satt da å så på kamp, Frankrike mot Portugal. Han sier da først at han aldri har sett noe på fotball og aldri har fulgt med. Det har ikke jeg heller forsåvidt.
Utover kampen sitter han da å kommenterer som om han kan dette. "Nummer23 er flink å drible, men ser ut som han mister ballen mye ved sentring" " Frankrike holder mye mer på ballen enn Portugal. De er nok hakket bedre ja" eller hoier å skriker mens noen endelig fikk fart på ballen over midtlinja. "SKYT SKYT SKYT" mens det er 35meter til mål. De som faktisk kan fotball ignorerer det han sier fordi det ikke er noe samsvar med det som egentlig skjer.

Snakka om militæret idag også, at jeg slapp unna uten større problem. Jeg måtte ta testene i opptaket, og nevnte da "iq" testen som alle må gjennom.
Han begynte da å grave hvor bra jeg gjorde det.. "Jeg tipper du gjorde det ganske bra. Hvor høy iq har du? rundt 110 kanskje?"
Hvem er det som gjetter iq'en til folk, eller i det hele tatt spør hva iq'en til kollegaer er?

Ble litt offtopic, utblåsning, blogg, dagbok stil her.

Jeg er selvsagt ingen engel selv heller, jeg må huske på det.

Hehe, merker hvertfall at jeg er klar for ferie.
Sist endret av TheEngineer; 14. juli 2016 kl. 22:40.
Sitat av Epitaph Vis innlegg
Dette løser du enkelt.

Blir du pålagt å gjøre noe du vet er feil, opplys vedkommende leder om det, og si at du kommer til å skriftliggjøre situasjonen for å sikre deg selv i ettertid om noe skulle gå galt. Send dette på mail. Gjerne med kopi til avdelingsleders leder.

Står leder fortsatt på sitt så gjør du slik du blir instruert, samtidig som at du er forsikret om at leder må bære ansvaret for eventuelle skader/uheldige konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Ummm... Nei.
Du har en forbanna plikt til å oppføre deg som et menneske, ikke som en rass hvis eneste mål her i livet er å ha ryggen fri. Den holdninga der er giftig og sprer om seg. Ansvarsfraskrivelser og syndebukker - samma faen bare øksa ikke råker deg. Det er motbydelig.

Selvsagt trenger man ikke å være dum. Selvsagt skal man dokumentere ting. Men å drive å sette opp feller for å kunne vifte med et papir som viser at det ikke var din skyld når noe gikk til helvete, det er en holdning som ingensteds hører hjemme.

Jeg ville aboslutt fulgt rådet til Grimdoc og snakka med sjefen. Bedt om en forklaring. Ofte kan man lære noe. Ofte har man selv vært en bedrevitende dust som ikke selv har innsett hvor på jordet man har vært. Og, noen ganger tar også manualen feil. Jeg sier ikke at dette er tilfellet til TS. Men å snakke med folk er aldri dumt. Du lærer mer om yrket, og du lærer mer om de. Kanskje lærer du til og med hvordan du skal fremlegge en uenighet slik at sjefen ender opp med å få vilja di.
Jeg er jo fersk i faget, hatt stillingen i straks et år, i forhold til ham med 17år i stillingen.

Kanskje litt derfor jeg kommer oppi disse samtalene. Før jeg begynner på en jobb går jeg gjennom dette med de som har mer erfaring, ofte da lederen. Han har jo jobbet her i alle år og bør kjenne annlegget såpass. Han må jo ha gjort alle jobbene her ørten ganger.

Første gangen jeg skal demontere den viften, som jeg vet har superspesielle filter og lyddempningsduk. Hvordan skal jeg da vaske dette? Skal jeg bytte filterene?
Noen ganger kan han komme med et godt svar; filterene bytter du bare uansett, lyddempningsduken tar du bort fra huset og vasker i vann. Monter de i huset og tørk godt med varmluft. De skal faktisk tørkes på 80*c for å få formen sin tilbake!
Eller som han svarte: Jeg bare fyller vifta med vann *Peker på blåselinen til systemet* (som er til å blåse opp med kompressor om det skulle plugge seg)

Du trenger ikke 17års erfaring for å skjønne at man ikke fyller en vifte med vann.
Sitat av TheEngineer Vis innlegg
Jeg er jo fersk i faget, hatt stillingen i straks et år, i forhold til ham med 17år i stillingen.

Kanskje litt derfor jeg kommer oppi disse samtalene. Før jeg begynner på en jobb går jeg gjennom dette med de som har mer erfaring, ofte da lederen. Han har jo jobbet her i alle år og bør kjenne annlegget såpass. Han må jo ha gjort alle jobbene her ørten ganger.

Første gangen jeg skal demontere den viften, som jeg vet har superspesielle filter og lyddempningsduk. Hvordan skal jeg da vaske dette? Skal jeg bytte filterene?
Noen ganger kan han komme med et godt svar; filterene bytter du bare uansett, lyddempningsduken tar du bort fra huset og vasker i vann. Monter de i huset og tørk godt med varmluft. De skal faktisk tørkes på 80*c for å få formen sin tilbake!
Eller som han svarte: Jeg bare fyller vifta med vann *Peker på blåselinen til systemet* (som er til å blåse opp med kompressor om det skulle plugge seg)

Du trenger ikke 17års erfaring for å skjønne at man ikke fyller en vifte med vann.
Vis hele sitatet...
Vel, hvis du ikke stoler på innspillene til denne kollegaen, så bør du kanskje heller prøve å innhente informasjonen andre steder? Kanskje det er andre kolleger å spørre, kanskje du heller bør lese i manualen før du spør etc. Det virker jo som om du er kompetent nok til å innhente korrekt fremgangsmåte/informasjon på egen hånd, så du trenger kanskje ikke spørre denne kollegaen om så mye? Dette kan jo selvfølgelig være vanskelig hvis dere jobber mye sammen om oppgaver eller om du ikke har annen mulighet til å skaffe denne informasjonen.

Grunnen til at denne sjefen din gir deg dårlige råd kan jo være mange - kanskje har han mye annet å gjøre, kanskje han føler du spør for mye, kanskje han ikke synes spørsmålene dine er viktige nok, kanskje han rett og slett er en slepphent kar med uvaner - lista er ganske lang.

Uansett grunn, så er dette ingen unnskyldning for deg for å gjøre en halvveis jobb (slik enkelte foreslår ovenfor).
Sist endret av steili; 14. juli 2016 kl. 23:45.
Med mindre det står om liv og helse gjør du som du får beskjed om, men prøv å få "logget" et eller annet sted at du gjorde det på ordre fra sjefen så det er ræva hans "on the line".
Sitat av steili Vis innlegg
Vel, hvis du ikke stoler på innspillene til denne kollegaen, så bør du kanskje heller prøve å innhente informasjonen andre steder? Kanskje det er andre kolleger å spørre, kanskje du heller bør lese i manualen før du spør etc. Det virker jo som om du er kompetent nok til å innhente korrekt fremgangsmåte/informasjon på egen hånd, så du trenger kanskje ikke spørre denne kollegaen om så mye? Dette kan jo selvfølgelig være vanskelig hvis dere jobber mye sammen om oppgaver eller om du ikke har annen mulighet til å skaffe denne informasjonen.

Grunnen til at denne sjefen din gir deg dårlige råd kan jo være mange - kanskje har han mye annet å gjøre, kanskje han føler du spør for mye, kanskje han ikke synes spørsmålene dine er viktige nok, kanskje han rett og slett er en slepphent kar med uvaner - lista er ganske lang.

Uansett grunn, så er dette ingen unnskyldning for deg for å gjøre en halvveis jobb (slik enkelte foreslår ovenfor).
Vis hele sitatet...
Jeg ønsker å jobbe mest mulig effektivt. Å lese manualer tar tid, går fort 15-20min for å finne info mer kjente kollega kan formidle til meg på 15-20 sek.

Takker ellers for gode råd. Har hatt dette innlegget i bakhodet denne arbeidshelga sammen med leder.

Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Med mindre det står om liv og helse gjør du som du får beskjed om, men prøv å få "logget" et eller annet sted at du gjorde det på ordre fra sjefen så det er ræva hans "on the line".
Vis hele sitatet...
Leder har egentlig ansvar uansett, så ræva hans er alltid on the line
Nederst på papiret står uansett mitt navn, er noe gått i grus, ser gjengen alltid tilbake på arbeidsrapporter og griller/gir skylden til den som var borti komponenten sist.

Jeg å leder har uansett hatt en fin arbeidshelg, vi har fått unna mye kjedelige jobber. Jeg har feilet, Leder har feilet og vi har feilet sammen

Mest viktig var at jeg fakket, og hjalp leder når han surret ekstremt.
Trykk, temperaturer, ventiler og flow. Alt var feil til akkurat feil tidspunkt.
Han klikket overalt på skjermen, justerte her og der uten å tenke klart et sekund.
Jeg fikk brukt yndlings hersketekknikken min. Å prate til folk som om de er lærlinger. La hånden på skulderen hans mens han styret og sa " Nå må du roe deg ned litt, slutt med å klikke overalt. Ser du trykket her? Du justerer denne ventilen til 70% ...blablabla"
Etter der du beskriver her, med hersketeknikker og sånn, virker har jo temmelig usikker. Og hvis det er en ting usikre sjefer ikke takler, så er det nyansatte jyplinger med mer boklig lærdom enn dem.

Alt i alt har du absolutt null å tjene på et dårlig forhold til sjefen din uansett hvor rett du har og hvor teit han er. Min erfaring med den typen er å gi dem den anerkjennelsen de så sårt trenger - vis at du respekteter hans erfaring og kompetanse, spør om råd av og til selv om du kanskje like godt kunne ha slått det opp selv, osv. Da har du mer å gå på når du stiller spørsmål ved ting. Når du har innvendinger, prøv å virke minst mulig arrogant og ikke gjør det foran andre. Sånne folk trenger å føle seg som sjef, da får du dem som regel til å gjøre det du vil. Ikke helt ulikt treåringer.
Sist endret av entropi; 18. juli 2016 kl. 01:49.
Hadde møte idag med hele gjengen, hms greier.
Leder skulle da gå gjennom noen saker.
Jeg kom 10 min før, med kaffikopp og satte meg på min normale plass på møterommet.
Noen vinduer var åpne, sikkert for å få god luft når ørten svette karer skal sitte der en times tid. Møtet startet, leder preika i 5 min men jeg sleit svært med å høre hva han sa, noen andre ba ham snakke høyere. Siden møterommet ligger nærme en vei var det endel støy, så jeg reiste meg, lukka to vindu. Da kommer det skarpt fra leder "Vinduene skal være åpne! Det var jeg som åpna de." jeg svarte tilbake "Jaok, men vi her bake hører ikke hva som blir sagt" Han sier litt mumlende og med et surt annsiktsutrykk "Ja, men da får dere sette dere lenger frem. Vinduene skal være åpne"

Jeg åpna vinduene igjen, Karra stolen og kaffikoppen gjennom det trange møterommet til fremste rad..

Da var det påan igjen. Etter 2greie dager i helga
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av TheEngineer Vis innlegg
Hadde møte idag med hele gjengen, hms greier.
Leder skulle da gå gjennom noen saker.
Jeg kom 10 min før, med kaffikopp og satte meg på min normale plass på møterommet.
Noen vinduer var åpne, sikkert for å få god luft når ørten svette karer skal sitte der en times tid. Møtet startet, leder preika i 5 min men jeg sleit svært med å høre hva han sa, noen andre ba ham snakke høyere. Siden møterommet ligger nærme en vei var det endel støy, så jeg reiste meg, lukka to vindu. Da kommer det skarpt fra leder "Vinduene skal være åpne! Det var jeg som åpna de." jeg svarte tilbake "Jaok, men vi her bake hører ikke hva som blir sagt" Han sier litt mumlende og med et surt annsiktsutrykk "Ja, men da får dere sette dere lenger frem. Vinduene skal være åpne"

Jeg åpna vinduene igjen, Karra stolen og kaffikoppen gjennom det trange møterommet til fremste rad..

Da var det påan igjen. Etter 2greie dager i helga
Vis hele sitatet...
Så du, midt i leder sitt forsøk på å formidle noe, reiser deg og går bort for å lukke vinduene? Vel vitende om at samme leder med all sannsynlighet ikke bare er klar over - men også har ønsket - at de skal stå åpen?

Og alt dette fordi du har en fast plass bak, til tross for at det innlysende nok er ledig fremme?