Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1479
Er jo blitt sesong for juleøl nå, og jeg tenkte at det nok var flere her inne som er glad i det.
Derfor tenkte jeg en tråd om årets juleøl var passende.
Skriv gjerne litt kort om ølen du anbefaler/har testet.

Jeg kan begynne med den første, da jeg akkurat har knekt min første juleøl for i år:

Navn: Underlig jul
Produsent: Nøgne
Land: Norge
6,5% vol

Mørk og passende navnet, litt mer spesiell øl. Mye god kryddersmak og godt avrundet. Anbefaler å ha litt høyere serveringtemperatur en du vanligvis bruker for å få frem aromaen ordentlig.

4/5



p.s.
Jeg har verken erfaring eller ekspertise innen dette, men stiller heller ingen krav til det i denne tråden. Dette er en tråd for de vanlige øldrikkerne!
Navn: Juleøl
Produsent: Grans
Land: Norge
4,7% vol

Lukter og smaker karamell med en hærlig ettersmak av såpevann og metal. Plus for rimelig pris som passer til studentbudsjet.

3/5
Navn: Julespesial.
Produsent: Mack.
Vol: 4,7%

Spesialøl fra Mack, meget god øl som passer utmerket til salte retter som pinnekjøtt. Ikke spesielt søtt øl så den passer nok bedre til middag enn til dessert/potetgull og dip. Er ifølge produsenten et mørk ale med krydret humling. Ganske fruktig og kan også drikkes alene uten mat til.

Kan kjøpes i hele Nord-Norge og ellers hvor det fins Mack-øl. For øl kjøpt i butikk må denne nesten få en 5/5.
Synes en skala til 5 er litt kort, men får bare gutse på
Nøgne Ø - Underlig jul
Mye av alt, men en jævla rar smak av smågodte.
2/5

Ringnes Julebokk
Synes denne er mye søtere i år enn i fjor, og mindre balansert.
Kjøpte en kasse med dette i fjor, så jeg drakk en av årets i går og en fra fjorårets i fjor. Må henge meg på teorien til julebruskongen med at drikke skal lagres...men jeg er uansett helt sikker på at ikke fjorårets var like søt som årets. Blir ikke å kjøpe en kasse med dette i år!
2/5

Aas juleøl premium
Kraftplugg med mye lukt og mye smak, men med riktig smak etter min tunge.
Denne kjøper jeg en kasse av.
3.5/5

Håndbryggeriet Nissefar
Denne mener jeg grenser til å kan kalles en porter! Kanonbra øl.
En smule ettersmak av akevitt, for det har blitt lagret på eikefat som har inneholdt akevitt. Eneste som trekker ned er at jeg ikke er helt happy med skummet.
Denne kjøper jeg også en kasse av.
4/5

Alle øl som er nevnt er kjøpt på polet. Skal tilbake på polet i morra og kjøpe inn de kassene jeg ønsker samt enda mer øl jeg ikke har smakt i år.

Er selv hobbybrygger og mangeårig ølhund, men har veldig lite peil på ølsmaking egentlig...jeg gir bare karakterer etter det som passer min munn, og jeg er ikke noe fan av IPA eller annet øl med veldig høy ibu.
Mitt første innlegg var ikke ment som en mal forresten.
Dere skriver på den måten dere vil og setter karakter på den skalaen dere vil.
Nøgne Ø - God Jul
Godt øl, men ikke like bra som 2012. Mørkt, neste sirupsaktig, brent smak, kaffe og sjokolade.
3/5

Stelliger Divum
Hold dere fast, denne holder 19 %. Nesten ikke skum, flatt mørkt øl med mye spritsmak. Kan ta en shot etter et tungt måltid, men ikke mer.
2/5
Navn: Ylir
Produsent: Ægir
Land: Norge
%vol: 7

Svært lettdrikkelig øl med god humlesmak som sitter lenge. Litt lysere enn juleølene jeg vanligvis liker, men denne var god.
Anbefales de som ikke liker de mørkeste sortene.
Gir den en sterk(!) 3/5
Julebrygg
Ægir
Norge
4,5%

Eneste butikk-juleøl som fikk terningkast 6 i Dagbladet sin test av årets juleøller.

Den levde absolutt opp til forventningene, 10/10 fra meg!

Et lite minus er at den koster 65 kr
Navn: Delirium christmas
Produsent: Delirium(?)Tror jeg ivertfall. Skjønner ikke hva som står på flaska, da det står på flamsk, men jeg var ivertfall på en bar sem heter delirium i Belgia når jeg var der, og de som lager denne ølen var eierne.
Land: Belgia
%vol: 10

En kraftig øl med litt brent smak, og litt sitrus og karamell. Litt mye spritsmak for min gane, men ellers god på smak.
3+/5