Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  81 16917
I lys av den oppblussede tråden om hvilke "dumme" ting kunder spør om: Har du noensinne møtt på en forhandler som later åpenlyst som om han har peiling? Eller tror DU ikke har peiling, og lyver så det renner deretter?

Et eksempel er da en av mine ekskolleger mente en Sandisk mp3-spiller burde fungere perfekt opp mot Mac... Uten å sjekke! Det endte som det måtte: Kunde hevde kjøp på grunnlag av feilinformasjon fra forhandler. Jeg ga han et klask på bakhodet, og vi snakket ikke mer om den saken.


PS! Kanskje en eller annen forhandler lærer noe av denne tråden?
Etter fire år på teknisk 2.linje kundeservice under studiene så vet jeg så alt for godt at "de med peiling" er de verste kundene, for de gjør ikke det du ber de om, og du får derfor ikke løst problemet like kjapt som du får med Olga på 84 år..

Den kunden jeg kommer på først er nok han "uberflinke" som skulle ha roterende IP.. Ja, du leste rett.. ROTERENDE IP.. Dette ville han ha ifra en ISP som går ganske langt i å tilby privatkundene /30 (og til dels /29) subnet med faste IP-adresser dersom de ikke er fornøyd med standard dynamisk IP.. Etter 20 spørsmål viste det seg at han var egentlig ute etter å skjule sine spor på nettet og derfor ville skifte IP-adresse hvert 5. sekund.. Selfølgelig noe han måtte se lenge etter..
Kunder som vil at jeg skal lete litt ekstra godt etter en vare, selv om jeg vet veldig godt hva vi har og ikke har.

Kunde: "Her var det dyrt" Moi: Ja, jøss. Bensinstasjoner er vanligvis det.

Kunder som går rett inn og låner toalettet, uten å verken si hei eller søke øyekontakt, for så å snike seg ut etterpå.
Står i full uniform, med butikkens navn på hele ryggen og på brystet, fortsatt kommer gullkornet; "Jobber du her?"
-Nei jeg bare liker å gå rundt som et reklameskilt o.O

Alle elendige spill som måte selges, ble flau av å høre sjefen skryte av spill jeg viste var elendig som han ikke hadde prøvd
-Ah du likte Call of Duty ja, da må du virkelig prøve Sniper Elite 2 fra russiske FLOPSKI studios for det er et knallspill.
Sist endret av Bothrops; 13. november 2013 kl. 13:03.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Kunder som går rett inn og låner toalettet, uten å verken si hei eller søke øyekontakt, for så å snike seg ut etterpå.
Vis hele sitatet...
Det er da ganske normalt på bensinstasjoner å bruke dassen uten å kjøpe noe?
Vel ikke snikingen. Jeg sniker meg aldri ut etter å ha driti..

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Står i full uniform, med butikkens navn på hele ryggen og på brystet, fortsatt kommer gullkornet; "Jobber du her?"
-Nei jeg bare liker å gå rundt som et reklameskilt o.O
Vis hele sitatet...
Det er en ice-breaker. For å få oppmerksomheten din, åpne til samtale etc.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Det er en ice-breaker. For å få oppmerksomheten din, åpne til samtale etc.
Vis hele sitatet...
For gode gamle "Hei" har sluttet å fungere?
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Det er en ice-breaker. For å få oppmerksomheten din, åpne til samtale etc.
Vis hele sitatet...
Såklart, og det en filleting som det ikke er noe vits å irritere seg over, men man himler jo litt med øya inni seg når man står i en grønn kiwi butikk, alle hyllene er grønne og man er kledd i grønt fra topp til tå
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Såklart, og det en filleting som det ikke er noe vits å irritere seg over, men man himler jo litt med øya inni seg når man står i en grønn kiwi butikk, alle hyllene er grønne og man er kledd i grønt fra topp til tå
Vis hele sitatet...
Jeg svarer innimellom ''Nei, jeg bare eeelsker fargen!''
Det funker forævrig jævlig dårlig på eldre folk, samt stressa folk.

Så ler vi i ca 1.8 sekunder før jeg får i oppgave å finne random vare.

Sitat av junkpal Vis innlegg
For gode gamle "Hei" har sluttet å fungere?
Vis hele sitatet...
Ja, for ''hei'' er ikke en automatisk innledning til til en samtale i en butikk mellom kunde og ansatt. En butikkansatt kan svare hei tilbake for så å snu seg vekk og fortsette på oppgaven han holdt på med.

''Jobber du her'' er noe man spør når man trenger en butikkansatt til noe mer spesifikt. En ansatt vil fort stoppe opp og høre etter hva som skjer videre etter det spørsmålet, i motsetning til ''hei''.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Jeg svarer innimellom ''Nei, jeg bare eeelsker fargen!''
Det funker forævrig jævlig dårlig på eldre folk, samt stressa folk.

Så ler vi i ca 1.8 sekunder før jeg får i oppgave å finne random vare.



Ja, for ''hei'' er ikke en automatisk innledning til til en samtale i en butikk mellom kunde og ansatt. En butikkansatt kan svare hei tilbake for så å snu seg vekk og fortsette på oppgaven han holdt på med.

''Jobber du her'' er noe man spør når man trenger en butikkansatt til noe mer spesifikt. En ansatt vil fort stoppe opp og høre etter hva som skjer videre etter det spørsmålet, i motsetning til ''hei''.
Vis hele sitatet...
Går også ann å innlede samtalen med "Unnskyld? Du vet ikke hvor jeg kan finne ****?"
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Det er da ganske normalt på bensinstasjoner å bruke dassen uten å kjøpe noe?
Vel ikke snikingen. Jeg sniker meg aldri ut etter å ha driti..



Det er en ice-breaker. For å få oppmerksomheten din, åpne til samtale etc.
Vis hele sitatet...
Det er vel mer det at jeg gjerne skal vite hvem som er inne på stasjonen, uansett hvor dypt inn i Reddit jeg er.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Kunder som går rett inn og låner toalettet, uten å verken si hei eller søke øyekontakt, for så å snike seg ut etterpå.
Vis hele sitatet...
lolwut? Skal jeg liksom gå inn, forsøke å få øyekontakt og så rope gjennom lokalet "skal bare på dass jeg"?
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Ja, for ''hei'' er ikke en automatisk innledning til til en samtale i en butikk mellom kunde og ansatt. En butikkansatt kan svare hei tilbake for så å snu seg vekk og fortsette på oppgaven han holdt på med.

''Jobber du her'' er noe man spør når man trenger en butikkansatt til noe mer spesifikt. En ansatt vil fort stoppe opp og høre etter hva som skjer videre etter det spørsmålet, i motsetning til ''hei''.
Vis hele sitatet...
Tviler på at en butikkansatt sier hei og snur seg haha. Kan jo snu seg etter å ha bli spurt om du jobber her også ? "Ja" *Snur seg*

Hva med "Unskyld? Kan du hjelpe meg?
eller "Kan du hjelpe meg?
eller ice breakeren: "Kanskje du har peiling på hva jeg er ute etter"
Jobbet med mange ansatte som lyver eller drar svarer ut av ræva for å si det slik. Noen ganger gikk det bra andre ganger ikke.

Personlig sa jeg alltid "beklager - dette er jeg ikke helt sikker på. Greit om jeg går å sjekker?" Å det fungerte greit for meg. Bedre enn å satse på at man har rett og så slipper man at ting kommer tilbake å biter deg i ræva.
Synd at ikke flere gjør det på denne måten..
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Det er vel mer det at jeg gjerne skal vite hvem som er inne på stasjonen, uansett hvor dypt inn i Reddit jeg er.
Vis hele sitatet...
Fæn, må jo være 10 ganger chillere å jobbe på bensinstasjon enn butikk pga dette.. I butikk er det alltid et eller annet unødvendig piss du må gjøre
Russere som forventer at jeg kan russisk er en klassiker...
Snakker med meg på russisk og forsetter etter at jeg har snakket engelsk til de.
En gang var jeg på dyrebutikken og skulle kjøpe melormer (mat til taranteller osv). Det var en stor eske med melormer som krøp i kruskakli. Så spurte jeg sjefen der hvordan jeg skulle oppbevare melormene og jeg spurte om de ikke skulle ha vann/væske. og da sa sjefen at de trengte BARE kruskakli, de trenger ikke væske. Og det strider jo mot generell biologi. Alt liv trenger jo væske. Leste på internett og det stod at jeg skulle legge frukt og grønnsaker osv oppi så de fikk væske i seg.
Beste eg har fått fra en butikkannsatt;

Kom inn på obs-lagunen (stoooor obs butikk i bergen) skulle ha noe stivelse som kjerringen sku ha
Spurte random butikkannsatt; "hei, hvor har dere stivelse+"

Fikk til svar; "inne i butikken...."

ble helt satt ut, og sa bare ok.
Jobber i klesbutikk å får spørsmålet:
Unnskyld, hvor mange meter vannsøyle tåler denne jakken? (er det vanlig å kunne?)

Kom en gang en kineser som kikket på en bukse, stutret gjentakende "ana stai!" Skjønte overhode ikke hva han mente, han mumlet og snakket lavt uten å se på meg i det hele tatt. Han gjentok ordene "ana stai" "good pice". Fant ut at han mente "another style with good price"

Har også hatt Aksel Hennie innom, skulle ha et svart slips. Skvatt litt med det første kan du si ^^

Har også kunder som spør hvilken kvalitet varen er (det her er Calvin Klein), det vet jeg og gir dem et godt svar, så sier dem at jeg lyver, fordi det står: Made in Taiwan osv. på varen. Noen har tydeligvis fått for seg at alle asiatiske varer er dritt. Vi har mange hyggelige kunder men også nok av bedreviterne som spørr deg, kun for å sjekke om vi vet det.
Sitat av Exxons Vis innlegg
Jobber i klesbutikk å får spørsmålet:
Unnskyld, hvor mange meter vannsøyle tåler denne jakken? (er det vanlig å kunne?)

Kom en gang en kineser som kikket på en bukse, stutret gjentakende "ana stai!" Skjønte overhode ikke hva han mente, han mumlet og snakket lavt uten å se på meg i det hele tatt. Han gjentok ordene "ana stai" "good pice". Fant ut at han mente "another style with good price"

Har også hatt Aksel Hennie innom, skulle ha et svart slips. Skvatt litt med det første kan du si ^^

Har også kunder som spør hvilken kvalitet varen er (det her er Calvin Klein), det vet jeg og gir dem et godt svar, så sier dem at jeg lyver, fordi det står: Made in Taiwan osv. på varen. Noen har tydeligvis fått for seg at alle asiatiske varer er dritt. Vi har mange hyggelige kunder men også nok av bedreviterne som spørr deg, kun for å sjekke om vi vet det.
Vis hele sitatet...
Det med vannsøylen er feil formulert rett og slett, men det er hvor vanntett jakken er, det måles ved at tøyet legges under en søyle med vann, søylen er 2,5 cm i diameter også etter et døgn så ser de hvor mange mm med vann som har sluppet igjennom.
Når jeg jobbet på matbutikk for 12 år siden kom det en alkis tilbake med 2 tomme bokser øl, hvor det var hull i bunnen, tydelig stukket hull med kniv eller saks. Han sa de var slik inni sixpacken og krevde å få to nye øl!

Skjønte jo scamen hans, men han så ikke særlig frisk ut så jeg ga han to nye øl for å slippe masse bråk og stress.
Står i disken på verdens mest kjedeligste butikk.. vi har noen kunder som kommer inn, jeg får blikk kontakt å sier god dag.
Dem ser på meg.
jeg ser på dem
dem ser på meg.

også går dem ut døra å ser dem aldri igjen..

Jeg som har gått service linja første året vgs? pfft oppskrytt dritt
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Beste eg har fått fra en butikkannsatt;

Kom inn på obs-lagunen (stoooor obs butikk i bergen) skulle ha noe stivelse som kjerringen sku ha
Spurte random butikkannsatt; "hei, hvor har dere stivelse+"

Fikk til svar; "inne i butikken...."

ble helt satt ut, og sa bare ok.
Vis hele sitatet...
Off.. hater sånna ansatte. Viste sikkert ikke hvor varen var..
Jobba i butikk selv. Er ikke farlig å innrømme at man faktisk ikke vet. Jobba på clas ohlson, og der var det ganske mye utvalg...

Sa da heller: "beklager, men det husker jeg ikke, men jeg kan huke tak i en av kolegaene mine å spørre de "

Funka
King of Spooning
Acidous's Avatar
Butikkansatte er som alle andre mennesker, de gjør feil, tror noe er rett når det ikke er det og prioriterer etter hva de mener er viktig der og då.
I kampens hete kan de derfor ofte virke mindre tilbøyelige til å hjelpe kunder, og gjerne komme med kjappe svar og løsninger, som regel etter beste evne.
Noen ganger fungerer det greit, andre ganger ikke. Spesielt på de større lavpris butikkene, som Biltema, Europris og Jula, er det som regel lav bemanning og mye kunder -- det er her de kjappe løsningene ofte skjer.
Og for de som ikke har jobbet i en slik type butikk er det UFATTELIG mye som skal gjøres i tillegg til kundebehandling.

Man må også ta i betraktning at butikkmedarbeider er et lavtlønnet lavterskelyrke, hvor det kommer inn mange uten utdanning og evne, eller vilje, til å bli verdensmestre på hele butikkens sortiment.
Dette resulterer også i at en del butikker kan ende opp med personal som aldri burde hatt en jobb i bet slikt yrke. Trist, men dessverre realitet.
Sist endret av Acidous; 13. november 2013 kl. 18:02.
Jobber på bibliotek. En klassiker er folk som skal ha en bok de leste engang for lenge siden. De husker ikke hva boka het, eller hvem forfatteren var, eller når den var fra. Men den var veldig spennende og bra, kan jeg finne den?

Alltid fristende å peke ut i rommet og si "Den var sikkert den boka der!"
Frankrikes Solkonge
Husker en episode bak kassa på Spar.

Satt alene i kassa med ryggen mot inngangen, så jeg kunne ikke se hvilke kunder som kom inn. Jeg fikk dermed betalende kunder fra venstre, så det var den veien blikket mitt var vendt for det meste av tiden.

Så fikk jeg en stille periode, og tankene mine vandret rundt og jeg ble borte fra virkeligheten. Plutselig kommer en satans løkpose flyvende ut i fra intet med et kræsj ned på båndet! Jeg smetter da selvsagt ut av denne transen på en ubehaglig måte, og så ser jeg at det er ei gammal dame på kanskje 60-70 år, med et skikkelig surt tryne lik en bulldogg.

"Dissa løka skal jeg faen meg itte ha!"

Jeg kjenner på irritasjonen over at hun kunne kommet inn roligere med et enkelt "Du, jeg kjøpte løk her i går, og disse er helt råtne inni. Noen er til og med råtne utenpå", men neeeida, hun tok den andre veien. Den veien hvor min kundeservice er lik "du gjør det vanskelig, jeg gjør det vanskelig"

Så jeg ser opp fra løkposen og sier med et smil om munnen "Har du med deg kvitteringen?" og peker på et skilt ved siden av meg som det står "Bytting av varer kun mot vedlagt kvittering"

Ansiktet hennes forandrer seg fra bulldoggkjerring til forvirret kylling, sikkert noe forfjamset over mitt svar og den rolige holdningen min. "Nei, det har je da itte!"
Jeg gliser inni meg fra øre til øre og svarer "Da får jeg dessverre ikke gjort noe".

Hun går tilbake til opprinnelig bulldoggkjerring og sier "Da kan du faan mej bare beholde dem!" før hun løp ut igjen.


Vil ikke ha noen moralprekner om "Du er servicemann, du skal yte service, det er din jobb". Det er en prinsippsak om god folkeskikk.
Sitat av BaDomTss Vis innlegg
Husker en episode bak kassa på Spar.

Satt alene i kassa med ryggen mot inngangen, så jeg kunne ikke se hvilke kunder som kom inn. Jeg fikk dermed betalende kunder fra venstre, så det var den veien blikket mitt var vendt for det meste av tiden.

Så fikk jeg en stille periode, og tankene mine vandret rundt og jeg ble borte fra virkeligheten. Plutselig kommer en satans løkpose flyvende ut i fra intet med et kræsj ned på båndet! Jeg smetter da selvsagt ut av denne transen på en ubehaglig måte, og så ser jeg at det er ei gammal dame på kanskje 60-70 år, med et skikkelig surt tryne lik en bulldogg.

"Dissa løka skal jeg faen meg itte ha!"

Jeg kjenner på irritasjonen over at hun kunne kommet inn roligere med et enkelt "Du, jeg kjøpte løk her i går, og disse er helt råtne inni. Noen er til og med råtne utenpå", men neeeida, hun tok den andre veien. Den veien hvor min kundeservice er lik "du gjør det vanskelig, jeg gjør det vanskelig"

Så jeg ser opp fra løkposen og sier med et smil om munnen "Har du med deg kvitteringen?" og peker på et skilt ved siden av meg som det står "Bytting av varer kun mot vedlagt kvittering"

Ansiktet hennes forandrer seg fra bulldoggkjerring til forvirret kylling, sikkert noe forfjamset over mitt svar og den rolige holdningen min. "Nei, det har je da itte!"
Jeg gliser inni meg fra øre til øre og svarer "Da får jeg dessverre ikke gjort noe".

Hun går tilbake til opprinnelig bulldoggkjerring og sier "Da kan du faan mej bare beholde dem!" før hun løp ut igjen.


Vil ikke ha noen moralprekner om "Du er servicemann, du skal yte service, det er din jobb". Det er en prinsippsak om god folkeskikk.
Vis hele sitatet...
Du kan virkelig være stolt over deg selv den vant du!
Frankrikes Solkonge
Sitat av williams123 Vis innlegg
Du kan virkelig være stolt over deg selv den vant du!
Vis hele sitatet...
Sarkasme funker sjeldent på nett, men jo, når ei kjerring like pillråtten som løken hu slengte på kassa, så hadde jeg all rett til å glise fra øre til øre.
Sitat av BaDomTss Vis innlegg
Sarkasme funker sjeldent på nett, men jo, når ei kjerring like pillråtten som løken hu slengte på kassa, så hadde jeg all rett til å glise fra øre til øre.
Vis hele sitatet...
Tenk om hun hadde en vond dag, eller noen i familien hadde dood, mest sannsynlig mannen. Saa sitter du aa smiler med det som blir kalt et fitteglis rett i tryne paa hu. Not cool man, not cool.....
Frankrikes Solkonge
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Tenk om hun hadde en vond dag, eller noen i familien hadde dood, mest sannsynlig mannen. Saa sitter du aa smiler med det som blir kalt et fitteglis rett i tryne paa hu. Not cool man, not cool.....
Vis hele sitatet...
Hvis du leser så står det "Gliser fra øre til øre inni meg"
Sitat av BaDomTss Vis innlegg
Hvis du leser så står det "Gliser fra øre til øre inni meg"
Vis hele sitatet...
Ja, du veit fooleser vises paa utsiden, om du ikke viste det burde du lese boken *Kunsten å lese tanker /av Henrik Fexeus*
Frankrikes Solkonge
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Ja, du veit fooleser vises paa utsiden, om du ikke viste det burde du lese boken *Kunsten å lese tanker /av Henrik Fexeus*
Vis hele sitatet...
Vel, jeg vet at jeg sto der med et straight face, og du skal ikke tro alt som står i bøker
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Tenk om hun hadde en vond dag, eller noen i familien hadde dood, mest sannsynlig mannen. Saa sitter du aa smiler med det som blir kalt et fitteglis rett i tryne paa hu. Not cool man, not cool.....
Vis hele sitatet...
Selv om hun har en dårlig dag så behøver hun ikke å forsure dagen for andre.
Beklager min feil.
Sist endret av Iluwu; 13. november 2013 kl. 20:11.
Det er vel hver gang elkjøp selger pcer. De prøvde å selge mec en hp pavlion til bf4. Skjekket ut litt, kom tilbake og satt dem totalt fast. Ganske gøy egentlig
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Tenk om hun hadde en vond dag, eller noen i familien hadde dood, mest sannsynlig mannen. Saa sitter du aa smiler med det som blir kalt et fitteglis rett i tryne paa hu. Not cool man, not cool.....
Vis hele sitatet...
Om mannen hadde krepert så er vel en pose løk det minste hun burde bry seg om?
Klapp på skulderen til BaDomTss for å gjøre det akkurat det samme som jeg hadde gjort.

Jeg kan strekke meg greit langt for hyggelige kunder når det kommer til kundeservice, men sure grinete og ekle folk gidder jeg ikke å hjelpe mer enn jeg absolutt må.
Sist endret av Bombasa; 13. november 2013 kl. 20:25.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Det har hendt flere ganger på jobb at vi må jage bort polakker. Litt morsomt å løpe bak de med våres berømte "polske-kølle".

De er så sleipe at de kan spørre deg om de kan ta noe, vi sier nei. Han tar så den tingen i jakka, takker for seg og begynner å løpe.
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Det har hendt flere ganger på jobb at vi må jage bort polakker. Litt morsomt å løpe bak de med våres berømte "polske-kølle".
Vis hele sitatet...
Måtte en gang jage bort en stup full polakk som absolutt skulle ha "BIC BORGER" (Altså big burger) 1 minutt før stengetid. Sa pent nei, men han ga seg ikke, måtte peke mot døra, og gå med han bort.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
En gang kom det en full kunde som du kunne lukte milevis unna. Av en eller annen grunn så hatet han den ene kollegaen min. Han truet med at han skulle banke han opp fordi han "hadde ødelagt modellflyet hans".Vi skjønte jo at han ikke mente det seriøst pga halve vinmonopolet i seg så vi lo stille imens han truet og bannet. Aldri vært borti en morsommere hendelse enn det
Sist endret av HanDuck; 13. november 2013 kl. 21:19.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Russere som forventer at jeg kan russisk er en klassiker...
Snakker med meg på russisk og forsetter etter at jeg har snakket engelsk til de.
Vis hele sitatet...
Du ser vel Russisk ut da!

Sitat av Exxons Vis innlegg
Jobber i klesbutikk å får spørsmålet:
Unnskyld, hvor mange meter vannsøyle tåler denne jakken? (er det vanlig å kunne?)

Kom en gang en kineser som kikket på en bukse, stutret gjentakende "ana stai!" Skjønte overhode ikke hva han mente, han mumlet og snakket lavt uten å se på meg i det hele tatt. Han gjentok ordene "ana stai" "good pice". Fant ut at han mente "another style with good price"

Har også hatt Aksel Hennie innom, skulle ha et svart slips. Skvatt litt med det første kan du si ^^

Har også kunder som spør hvilken kvalitet varen er (det her er Calvin Klein), det vet jeg og gir dem et godt svar, så sier dem at jeg lyver, fordi det står: Made in Taiwan osv. på varen. Noen har tydeligvis fått for seg at alle asiatiske varer er dritt. Vi har mange hyggelige kunder men også nok av bedreviterne som spørr deg, kun for å sjekke om vi vet det.
Vis hele sitatet...
Vannsøyle er målingsenhet man har på hvor vanntett jakkene er. Det bør du sjekke opp i så blir kundene dine ekstra fornøyd
Vet ikke om jeg har postet det i en lignende tråd tidligere, men jobbet på Mix for et par år siden, hvor vi hadde dvd-utleie.

Kunden kommer bort til meg med et dvd-cover:

-Hei, er dette orginalen som kom ut på slutten av 80-tallet?
(jeg låner coveret og sjekker bakpå)

-Nei, beklager, dette er en remake som kom ut i 2007.

-Da så, men det er greit siden det er de samme skuespillerne.

-Ehm nei, det er nok ikke det, ettersom at det er lagd en ny versjon av den gamle fra 80-tallet.

-Åja, så det er den orginale?

-Altså, selve historien er nok ganske lik, men kan se for meg at de nye produsentene har tatt seg en del friheter, f.eks ved å bruke nye skuespillere.

-Ja, men er dette orginalen da?

-Nei.

-Er du sikker?

Og sånn pågikk det...
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Vet ikke om jeg har postet det i en lignende tråd tidligere, men jobbet på Mix for et par år siden, hvor vi hadde dvd-utleie.

Kunden kommer bort til meg med et dvd-cover:

-Hei, er dette orginalen som kom ut på slutten av 80-tallet?
(jeg låner coveret og sjekker bakpå)

-Nei, beklager, dette er en remake som kom ut i 2007.

-Da så, men det er greit siden det er de samme skuespillerne.

-Ehm nei, det er nok ikke det, ettersom at det er lagd en ny versjon av den gamle fra 80-tallet.

-Åja, så det er den orginale?

-Altså, selve historien er nok ganske lik, men kan se for meg at de nye produsentene har tatt seg en del friheter, f.eks ved å bruke nye skuespillere.

-Ja, men er dette orginalen da?

-Nei.

-Er du sikker?

Og sånn pågikk det...
Vis hele sitatet...
Noen ganger lurer jeg på hvordan folk overlevde barndommen. Er så utrolig mange som er så dumme og mangler antenner her og der.
Kunde kommer bort til meg:

Kunde: Hei, kunne jeg lagt denne pakken hos deg, så kommer det en og henter den senere?

Meg:Selvsagt (strekker meg etter pakken).

Kunden ser suspekt på den, og jeg ser enda mer suspekt på plastpakken med ukjent innhold.

Kunde: Vær forsiktig, er en annen sine tenner....


--------------

Et par skal leie film.

Meg: Skal dere ha pose på filmene?

Kvinnen: Nei takk.

Mannen: Ja takk.

Meg: Så, hvem er sjefen i forholdet?

Mannen: Jeg selvsagt.

Kvinnen: ???
Vi har kundeservice som tar seg av kundekontakten, men de kan også være litt artige.

Kollega fikk en telefon fra kundeservice som spør når neste bil til longyearbyen går. Han svarte: Når isen legger seg.

En annen fikk telefon og lurte på om vi kunne bestille taxi til et hasteoppdrag. Taxien skulle frakte pakke fra Tromsø til Kirkenes. Han foreslo at personen som satt i den andre enden, skulle kaste seg i bilen øyeblikkelig og kjøre til Paris. Kollegaen min skulle kjøre til Kirkenes og han veddet 1000 kroner på at kundeservice personen kom først fram.
Er bare lærling, men vi hadde en person som ville at vi skulle sette opp en stikkontakt på en vegg. Han hadde lagt til et bilde, av en helt flat, hvit vegg. Denne skulle det da stikkontakt på. Vi svarer at det er greit, vi må bare legge litt PR fra en nærliggende stikkontakt, det var ikke greit svarte kunden. Vi spør om han har noe tegning over det elektriske systemet, sånn at vi kanskje kunne få huke oss på noe, det hadde han ikke. Så spør han hvorfor vi ikke bare kan skru opp stikkontakten rett på veggen, ville ikke det være nok... Etter litt om og men viser det seg at han trudde alle vegger hadde strøm i seg og det bare var å skru opp ting så fikk de strøm...
Jobber på elektrobutikk på senter med greit besøkstall.

Forrige lørdag, rundt 2 tiden, da det er mest kunder. (Vinmonopolet stenger 1500) så ringte telefonen i butikken, jeg går til kassa og svarer.

Kundens åpningsspørsmål : hei, har dere internett?

Jeg: Ja, såklart har vi det.

Kunde: det var bra, jeg har bare kjørt sementbil i hele mitt liv, *osv osv*, men har aldri trykt på en internettknapp.

Jeg: Prøv og ring dette nummeret: ******* og hør om dem kan hjelpe deg.

Samtalen fortsetter litt frem og tilbake om hans historie som sementbil sjåfør, hans firmaer og litt tilbake på hvordan han skal få internett til huset sitt.

Etter hvert sporer samtalen heelt ut, kunde har tatt helt over og virker som han koser seg skikkelig med å fortelle meg om livshistorien sin. Samtidig bygger køen seg opp rundt kasseområdet men går helt ok da 1/2 kasser er betjent.

Jeg er litt interessert i det kunden forteller men faller av etterhvert, blir til slutt svar som "Mhm", "ahhh" "ok".

Jeg prøver å runde av samtalen flere ganger å vurderer og avslutte den skikkelig. Etter rundt 10 minutter så runder kunden historien av og trekker et dypt pust, og sier følgende " MEN, hva var det EGENTLIG vi snakket om, Lasse?

Da holdt jeg på å bryte sammen, LASSE (??) Tok røret litt bort fra munnen, fniste litt for meg selv før jeg tok røret til øret igjen.

Kunde: Nei, Lasse sier jeg. Det er barnebarnet mitt det.


En gammel mann på 70 år som mimret så godt tilbake i livet sitt. Må bare "elske" slike situasjoner.

Hele settingen, historien å øyeblikket der jeg var gjorde at det hele ble komi-morsomt i det han sa den setningen.

Senere viste det seg at denne mannen har drevet stort innenfor sementbransjen ifylket, og handlet mange trailere av min morfar.

Morsomt.
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Folk som ikke skjønner at jeg ikke på magisk vis kan få et kvadratisk bilde til å passe til en rektangulær ramme.
Jeg selger maling, og denne får jeg flere ganger i uken;

Kunde: Hvor mye maling trenger jeg?
Jeg: Det kommer an på hvor mange m2 vegg/gulv du skal male. Har du målt?
K: Det er et helt vanlig rom!
J: Jeg må nok vite ca mål. Kan du anslå feks gulvflate?
K: DET ER ET HELT VANLIG SOVEROM/STUE/KJØKKEN. Det er HELT vanlig.
J: Men "helt vanlig" er jo relativt... Uten mål er det vanskelig for meg å regne ut hvor mye du trenger...
K: Dette er det jo DU som skal vite! Det er du som er eksperten!

Jobber som vekter for Oslo kommune. Her om dagen var vi ute og gikk i gatene. Kommer en mann bort til meg og spør hvorfor det er så mange mennesker utenfor Oslo Spektrum. Jeg svarer at det kanskje er en konsert og at derfor er kø utenfor. Mannen spør så om hvem det er som spiller, jeg svarer at det har jeg dessverre ikke oversikt over. Får da et svar tilbake om dette burde jeg som vekter ha visst. Ellers er det mange som forventer at jeg skal kunne alle rutetider for buss, tog, bane og trikk i hodet.

Stod på Jernbanetorget (ute på plata) en gang...
Kunde: Hvilken plattform og når går toget til Spikkestad?
Meg: Da må du gå inne på Oslo S og se på tavla eller høre med NSB som har egen luke for kundeservice.
Kunde: Du kan ikke jobben din!
"Jøss, du som liksom skal kunne PC?"

Ja jøss, for det at jeg kan mye når det kommer til datamaskiner betyr jo såklart at jeg kan gjøre om kildekoden til et tredjeparts-programvare sånn at det passer for deg, eller at jeg kan fikse en "korrupt windows" på et tastetrykk.
Sist endret av Bruskork1; 14. november 2013 kl. 01:19.
Fantasi er det viktigste redskapen vi har i sånne jobber..
Hindrer av vi slår i hjel dumme kunder med produktene de overhode ikke er kvalifisert til å bruke. Funker på samme måte når du mest har lyst å ta løpefart med hue først inn i en vegg, bare får å få slutt på lidelsen du blir påført av andres umenneskelige dummskap.

Edit... Noen produkter skulle krevd opplæring og sertifikat for å få lov å kjøpe/bruke.
Sist endret av MicroWar; 14. november 2013 kl. 09:21. Grunn: hadde lyst.....