Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2511
Hei.
Sitter med en liten så irriterende problem. var for en tid siden innom min lokale rådhus får å hente en bostøtte skjema, der fikk jeg beskjed at hvis noen i husstanden min er student så vil jeg ikke få støtte.. det har seg slik at kjæresten min er student på siste året med en stipend som akkurat dekker forsikringen på bilen min.

Hun står også oppskrevet som leietager i kontrakten. mitt spørsmål er dermed: Kan jeg redigere hun bort fra kontrakten også søke? har tidligere fått støtte fra nav, kan husbanken finne kontrakten min i databasen til nav?
Eller skal jeg bare oppgi hun som student å håpe på det beste?

Takker for svar eller tips
Personer som er studenter, og personer som bor sammen med studenter kan heller ikke motta bostøtte. Unntak: Når studenter bor sammen med sine foreldre, fører ikke dette til at foreldrene mister rett til bostøtte - uavhengig av om studenten mottar ytelser fra lånekassen eller ikke.
Vis hele sitatet...
Har hun folkeregisteret adresse der dere leier eller bare postadresse? Hva husbankens forhold til nav angår har jeg ikke peiling, en "venn av en venn" fører ikke opp sin samboer til nav på noen papirer når det er en nødvendighet nettopp fordi da blir det tatt med i beregningene, til tross for at denne vennen har en samboer som er student.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Har hun folkeregisteret adresse der dere leier eller bare postadresse? Hva husbankens forhold til nav angår har jeg ikke peiling, en "venn av en venn" fører ikke opp sin samboer til nav på noen papirer når det er en nødvendighet nettopp fordi da blir det tatt med i beregningene, til tross for at denne vennen har en samboer som er student.
Vis hele sitatet...
Nei. hun er ikke folke/postregisteret til boligen vi leier, hun er fremdeles registeret hos sin mor

Heng ikke helt med på den venn av en venn, løst å forklare litt bedre?
Altså om hennes folkeregistrerte adresse er oss sin mor så bor hun der i statens øyne, det er ingen andre enn deg og de du/dere har nevnt det for som vet at dere er samboere og deler bolig. Husbanken kan sikkert sjekke opp hennes adresse oss skatteetaten e.l. og da vil det komme opp at hun bor hjemme oss sine foreldre.

Du kan kanskje be om en ny kontrakt hvor du er som eneste leietaker, da kan du argumentere for at hun bare er på besøk oss deg overfor Husbanken om de skulle krangle på dette, så lenge hennes folkeregistrerte adresse er hjemme bor hun på papiret hjemme og du i den leide leiligheten.

Men som jeg sa om Husbanken og nav deler papirer på noe vis vet jeg ikke.

La oss si det slik at person A og person B er kjærester, de leier en leilighet sammen. Person A er student og går på skole mens person B jobber, person A er student og "bor" hjemme for å få stipend. Person B mister jobben og trenger støtte fra nav, men person B vet at om han/hun er ærlig med Nav om sin bosituasjon så vil person B få et sterkt redusert bidrag. Person B sier til nav at han/hun bor alene og Nav vet da ingenting om inntektssituasjonen til person A som deler leilighet med person B, person B får da penger fra nav til å dekke livsopphold og boligkostnader uten å ta i beregning støtten som samboeren får fra Lånekassen.
Okei. så med andre ord kan jeg redigere hun bort uten problemer
Vil ikke gi noen garantier, for som du sier har NAV en kontrakt hvor dere begge står på som leietakere, og NAV og husbanken er jo i bunn og grunn samme instans. Men jeg ser ikke hvordan det skal slå ut ille på deg ettersom du kan si at dere ikke bor sammen siden hun ikke har adresse der.

NAV kan være vanskelige, blandt annet ble en dame nektet arbeidsavklaringspenger fordi hun hadde en blogg, dette mente NAV var tilnærmet arbeid og hun kunne derfor finne seg jobb. http://femelle.no/nettmedia/nav-skylder-pa-blogg/ Men NAV har da ikke vært på besøk oss deg/dere eller har noen som helst oversikt over hvor mye tid din samboer bruker i leiligheten.

Vil bare ha det klart at du kan, men ikke skyt meg om de (NAV og husbanken) snakker sammen. For det vet jeg ingenting om.
Sist endret av OnklD; 27. oktober 2013 kl. 19:33.
OnkID: Har fått støtte fra nav tidligere med hu i kontrakten, nav vil at jeg skal søke nu på bostøtte hos husbanken istedenfor.
Nav sa absolutt ingenting på at kjæresten min står oppført i kontrakten, har heller ikke turt å spørre nav angående student osv.. har bare holdt kjeft.
Jeg oppga henne til og med i sosialen min uten at nav så noen problemer (trur det er forskjell mellom de 400 saksbehandlere jeg har)..

Vet du om husbanken kan sjekke opp om kjæresten min får støtte fra lånekassen? tenkte tanken at jeg nevner hun opp som leiertager men ikke som student. (leke dom i søknaden)
Sist endret av justastonedhuman; 27. oktober 2013 kl. 19:43.
Sitat av KaiN Vis innlegg
OnkID: Har fått støtte fra nav tidligere med hu i kontrakten, nav vil at jeg skal søke nu på bostøtte hos husbanken istedenfor.
Nav sa absolutt ingenting på at kjæresten min står oppført i kontrakten, har heller ikke turt å spørre nav angående student osv.. har bare holdt kjeft.
Jeg oppga henne til og med i sosialen min uten at nav så noen problemer (trur det er forskjell mellom de 400 saksbehandlere jeg har)..

Vet du om husbanken kan sjekke opp om kjæresten min får støtte fra lånekassen? tenkte tanken at jeg nevner hun opp som leiertager men ikke som student. (leke dom i søknaden)
Vis hele sitatet...
NAV og lånekassen utveksler iallfall informasjon og jeg håper inderlig at husbanken gjør det samme.
Sitat av KaiN Vis innlegg
OnkID: Har fått støtte fra nav tidligere med hu i kontrakten, nav vil at jeg skal søke nu på bostøtte hos husbanken istedenfor.
Nav sa absolutt ingenting på at kjæresten min står oppført i kontrakten, har heller ikke turt å spørre nav angående student osv.. har bare holdt kjeft.
Jeg oppga henne til og med i sosialen min uten at nav så noen problemer (trur det er forskjell mellom de 400 saksbehandlere jeg har)..

Vet du om husbanken kan sjekke opp om kjæresten min får støtte fra lånekassen? tenkte tanken at jeg nevner hun opp som leiertager men ikke som student. (leke dom i søknaden)
Vis hele sitatet...
Kan godt hende det er forskjell i saksnehandlerne. Har ikke personlig vært gjennom navsystemet (heldigvis), men har opplevd ekstreme variasjoner avhengig av hvem man snakker med.

Hva husbanken kan gjøre vet jeg ikke. Jeg antar de har mulighet til å kjøre en kredittsjekk ettersom de også tilbyr lån til folk, men om lånekassen dukker opp på den sjekken vet jeg ikke. Det eneste jeg ser på som en fallgruve er om husbanken finner ut at du bor sammen med en student får du jo ingenting.
Så du vil begå dokumentforfalskning for å få bostøtte? Hva med å heller selge bilen din og enten la kjæresten din få beholde stipendet sitt selv, eller få henne til å bidra til husholdningen?
Tror risikoen for å bli tatt for dokument forfalskning er høyere en de du kan få ut av dette. Hold deg langt unna dokumentforfalskning, vist du blir tatt for de så kommer du til å angre lenge...
Sitat av Charger Vis innlegg
Så du vil begå dokumentforfalskning for å få bostøtte? Hva med å heller selge bilen din og enten la kjæresten din få beholde stipendet sitt selv, eller få henne til å bidra til husholdningen?
Vis hele sitatet...
Betaler tross alt husleia + strøm for at vi begge skal ha tak over hodet.
Hun bruke bilen tross alt like mye som meg.
Bilen kan ikke selges til noen verdi, den har kun bruksverdi å nav er klar over at jeg er avhengig i bil.
Jobber praksis gjennom nav, fra meg til jobben er det rundt 10km. har ikke buss den veien.

Vi har ikke strøm tog å busser hver 5minutt vettu
Sitat av KaiN Vis innlegg
Betaler tross alt husleia + strøm for at vi begge skal ha tak over hodet.
Hun bruke bilen tross alt like mye som meg.
Bilen kan ikke selges til noen verdi, den har kun bruksverdi å nav er klar over at jeg er avhengig i bil.
Jobber praksis gjennom nav, fra meg til jobben er det rundt 10km. har ikke buss den veien.

Vi har ikke strøm tog å busser hver 5minutt vettu
Vis hele sitatet...
"Jamen da så."

Det er fremdeles ikke verdt dokumentforfalskning på rullebladet. Seriøst.
jeg sier det samme some Realist1, dette handler ikke om moralpreken men rett og slett for din egen del. Man må jo vurdere hvor ille det er hvis du blir tatt for det i forhold til hva du tjener på å gjøre det. Å få dokumentforfalsking på rullebladet er noe du absolutt ikke ønsker, det er veldig stygt og vil være med deg lenge og skape mye problemer for deg. Jeg vil så absolutt anbefale deg å prøve å finne en løsning hvor du ikke trenger å ty til dokumentforfalskning, om det så betyr at dere må flytte fra hverandre i en periode.