Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 6631
Spesielt VG skriver veldig nedlatende om blå regjering synes jeg, samtidig er det noe fra DB også, men ikke like mye. Går man på TV2 leser man noe helt annet om den blå regjeringen og personlig holder jeg meg mer til TV2 i det siste.

Meninger? Bare meg?
ChS
Hestehandler
ChS's Avatar
Det er jo alltid fint med eksempler på hva du mener når du kommer med slike utspill...
Er du overrasket? VG og DB er gjennomsyret av journalister fra venstresiden som sliter med å holde seg objektive.

Derfor leser jeg aftenposten, og paradoksalt nok NRK som er en nøytral avis på tross av eierskapet.

Sitat av ChS Vis innlegg
Det er jo alltid fint med eksempler på hva du mener når du kommer med slike utspill...
Vis hele sitatet...
Ett eksempel: VG og DB har UTELUKKENDE fokusert på hvilke saker FrP IKKE får gjennom. Det interessante er jo hva de faktisk får gjennomslag for.
Les denne saken, så får du en innsikt i hvorfor de kanskje er litt furtne
http://www.kampanje.com/medier/article6777257.ece

Utdrag:
- Jeg er svært bekymret for høyresidens signaler om kutt i pressestøtten. Pressestøtten har i alle år vært viktig for det norske mediemangfoldet, og slike kutt som de blå har varslet, vil få dramatiske konsekvenser ikke bare for Nationen, men for mange aviser. I en så tøff omstillingsperiode som mediebransjen er inne i nå, vil det være ekstra kritisk om pressestøtten reduseres, sier Velsand til Kampanje.
Sist endret av Obster; 8. oktober 2013 kl. 11:47.
eksempler eksempler eksempler, ellers ser det bare ut som syt syt syt. Vis gjerne også hvordan høyresiden blir fremstilt mer negativt enn venstresiden. Det må sammenlignes når man hevder at det er ujevnt fordelt og en side blir urettferdig fremstilt.
Sist endret av Bothrops; 8. oktober 2013 kl. 11:53.
Eksempler:

I går strålte Siv Jensen - med god grunn. Hun må dyrke gleden mens hun kan. De tøffe tidene kommer tidsnok. Dyrke gleden mens hun kan? Bra VG har trua på at dette ikke fortsetter.

Bort med boplikt og arveavgift og inn med søndagsåpne butikker og kontantstøtte for toåringer. Det er bare noen av punktene i Solberg-regjeringens 75 sider lange erklæring. Yessssda fra alle punktene så får de med de viktigste.

Eksperter lurer på hvor pengene skal hentes Nei tro det.

For de som orker å gå på tv2, så ser dere klar forskjell på hvordan ting bør skrives når det kommer ny regjering.
Sist endret av FlyWithMe; 8. oktober 2013 kl. 11:56.
Du må lære deg forskjellen på en artikkel og en kommentar/petit/leder/kronikk. Uten denne generelle forståelsen om hvordan en avis er bygd opp og hvordan den fungerer er det meningsløst å beskylde den for svartmaling.
Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
Eksempler:

I går strålte Siv Jensen - med god grunn. Hun må dyrke gleden mens hun kan. De tøffe tidene kommer tidsnok. Dyrke gleden mens hun kan? Bra VG har trua på at dette ikke fortsetter.

Bort med boplikt og arveavgift og inn med søndagsåpne butikker og kontantstøtte for toåringer. Det er bare noen av punktene i Solberg-regjeringens 75 sider lange erklæring. Yessssda fra alle punktene så får de med de viktigste.

Eksperter lurer på hvor pengene skal hentes Nei tro det.

For de som orker å gå på tv2, så ser dere klar forskjell på hvordan ting bør skrives når det kommer ny regjering.
Vis hele sitatet...
1. Dyrke gleden over å ha endelig blitt valgt til regjering. Så kan de feire og feste nå mens det er bare gøy og moro, så kommer snart alvoret og virkeligheten og de må jobbe hardt. Selvfølgelig er det harde tider i vente for FRP, de må for første gang stå for det de mener og bevise at de ikke bare "har det i kjeften"

2. Hvilke viktigere punkter burde de hatt med? Det er jo nettop sånne småsaker FRP er kjent for. Bompenger og åpningstider og sånt.

3. wat?
Sist endret av Bothrops; 8. oktober 2013 kl. 12:02.
Ser ingen høyrefientlig skriving der.

De tøffe tidene kommer uansett, boplikt, arveavgift og butikker er noe de fleste interesserer seg for, derfor blir det tatt med. Tro det eller ei, men de som ikke gidder stemme ved valget (ca 22%) og de som ikke orker sette seg inn i sakene bryr seg rett og slett mer om det enn innvandringspolitikk.

At eksperter lurer på hvor pengene skal hentes skjer da hver eneste gang noe smått annerledes gjøres, hvor er negativiteten spesielt mot høyresiden her?
Det er klar forskjell på media sidene, jeg sier ikke at det er total svartmaling men, ting kan skrives på mye bedre måter. Eksemplene jeg ga var ikke for å diskutere, men min oppfatning av saken.
Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
Det er klar forskjell på media sidene, jeg sier ikke at det er total svartmaling men, ting kan skrives på mye bedre måter. Eksemplene jeg ga var ikke for å diskutere, men min oppfatning av saken.
Vis hele sitatet...
Dette er et diskusjonsforum, forbered deg på å forsvare oppfatningene dine
Enig i at det er mye dårlig journalistikk, men jeg ser ikke at de er så partiske som folk skal ha det til.
Sist endret av Bothrops; 8. oktober 2013 kl. 12:05.
Uten at jeg kan bidra med noen konkrete eksempler har jeg sittet med samme tanker som FlyWithMe gjennom de siste månedene. Har vært mye negativitet, og lite fokus på de positive sidene ved et regjeringsskifte. Måten de skal få frem helt tåpelige saker i stedet for å skrive om de viktige er eksempler fra de siste dagene. Saker som Segway (som kun er et lite punkt i hele opplegget, og som sikkert er den minst viktige).

Anbefaler alle å lese dokumentet som er lagt frem fra den nye regjeringen med alle punkter som er tatt opp:
http://2.vgc.no/pdf/politisk_plattform.pdf

En skjønner da at de faktisk jobber med viktigere ting en segway og lengre åpningstider i butikken.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jeg også leser bare artikler som understøtter syn jeg allerede har.
Gjerne diskuter eksemplene mine uten meg. Det jeg lurer på er om det er noen andre med samme oppfatning som meg. Det VG skriver er så klart ikke så nedlatende at de må i retten, men det er noe med blå regjering VG ikke liker eller er veldig skeptisk til. Sier meg enig med obster at mange av sakene de prøver å få frem starter med noe tåpelig.

Det er forskjell å lese en artikkel som har åpent sinn og gode innspill, enn en som er veldig skeptisk og som i det siste oppfattes som veldig nedlatende for den blå regjering.

nso: da burde du ikke lese denne
Sist endret av FlyWithMe; 8. oktober 2013 kl. 12:20.
Jeg synes det alltid er heksejakt etter FrP i media. Virker som om alle i partiet har svin på skogen i motsetning til andre partier hvor alle er engler.

Det er ikke riktig og jeg håper at folk greier å tenke litt selv.
Media styrer veldig mange menneskers oppfatning av diverse saker og det blir litt feil når "media" ofte er en enkelt journalist som lirer av seg noe dritt på papir.
Media skal selge aviser, negative nyheter selger tydeligvis best, og de samme avisene har kritisert rødgrønn regjering i de siste 8 årene.

Det er ganske spesielt at de får gjennom boksing, segway og andre ting som det første de gjør. I 8 år har de sittet i opposisjon og snakket om store reformasjoner og dette er det første de slår i bordet med, og har ingen tall på hvordan de skal skaffe pengene til alt. At det blir skrevet negativt om dette bør ikke overraske uansett om du er enig eller uenig med blålå-regjering.
Sitat av nso Vis innlegg
Jeg også leser bare artikler som understøtter syn jeg allerede har.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype hva du egentlig vil frem til her? Mener du at de som stiller spørsmål med dette kun leser artikler som understøtter egnes meninger?
Sitat av Obster Vis innlegg
Uten at jeg kan bidra med noen konkrete eksempler har jeg sittet med samme tanker som FlyWithMe gjennom de siste månedene. Har vært mye negativitet, og lite fokus på de positive sidene ved et regjeringsskifte. Måten de skal få frem helt tåpelige saker i stedet for å skrive om de viktige er eksempler fra de siste dagene. Saker som Segway (som kun er et lite punkt i hele opplegget, og som sikkert er den minst viktige).

Anbefaler alle å lese dokumentet som er lagt frem fra den nye regjeringen med alle punkter som er tatt opp:
http://2.vgc.no/pdf/politisk_plattform.pdf

En skjønner da at de faktisk jobber med viktigere ting en segway og lengre åpningstider i butikken.
Vis hele sitatet...
Ja, men VG og DB er da nesten bare litt (fysisk) større utgaver av se og hør. Med det mener jeg at folk flest har ingen interesse av å lese om kampen om ministerpostene, psykisk helse og hvilke saker regjeringen skal ta opp der. De vil lese om segways og billigere sprit og bedre veier, det er det som selger.

Er man ute etter litt dypere politiske nyheter tror jeg man må finne seg et annet sted enn VG.no eller DB.no
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
@obster: OP gjør det klart at han ikke er interessert i å lese andre vinklinger enn de "blåvridde". Jeg prøvde å illustrere hvor tåpelig en slik innstilling er.
Sitat av Obster Vis innlegg
Kan du utdype hva du egentlig vil frem til her? Mener du at de som stiller spørsmål med dette kun leser artikler som understøtter egnes meninger?
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke nso, men meningen er at man bør lese, så forme seg en mening. Istedenfor å sirkelrunke meningsfeller og avfeie negativ omtale som svartmaling eller negativ holdning.
Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
Eksperter lurer på hvor pengene skal hentes Nei tro det.
Vis hele sitatet...
HAHAHA!! Fantastisk nedlatende.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Er man ute etter litt dypere politiske nyheter tror jeg man må finne seg et annet sted enn VG.no eller DB.no
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i. Bare idag har jeg lest om en Hotell Cæsar skuespiller som har opplevd et brudd i privatlivet og at Sandra Lyng Haugen er singel igjen.
Flott at blå regjering vil kutte/fjerne pressestøtten når det blir så tåpelig som det blir.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
Det VG skriver er så klart ikke så nedlatende at de må i retten, men det er noe med blå regjering VG ikke liker eller er veldig skeptisk til. Sier meg enig med obster at mange av sakene de prøver å få frem starter med noe tåpelig.
Vis hele sitatet...
For det første er det ikkje mogeleg å vere så nedlatande mot ei regjering at ein må i retten. Det er ca. umulig, utan grove personangrep mot personer i den. Sakleg kritikk, uansett kor hatsk den måtte vere, og kor sterke ord den bruker, mot ei regjering sin politikk, bør vere og er tillete.

Men kva er det i døma du nemner som er problematisk? At ei mindretalsregjering vil ha harde fighter i Stortinget om politikken sin? At kvardagen vil komme? At FRP vil få regjeringsslittasje? At det er uklart kor regjeringa skal finne penger for å dekke forslaga sine?

Beklager, men det er urimeleg kritikk. Skal media vere kritiske til makta, eller skal dei ikkje?
Sitat av Obster Vis innlegg
Det er jeg enig i. Bare idag har jeg lest om en Hotell Cæsar skuespiller som har opplevd et brudd i privatlivet og at Sandra Lyng Haugen er singel igjen.
Flott at blå regjering vil kutte/fjerne pressestøtten når det blir så tåpelig som det blir.
Vis hele sitatet...
VG, DB og AP får ikke pressestøtte, ikke direkte uansett. Alle avisene får "støtte" i form av momsfritak ved salg av papiravis, dette gjør også tegneserier, bøker og lignende trykksaker på papir. Men det er bare de små lokalavisene som får direkte pressestøtte.

Folk drar opp pressestøtte som om det er staten som kaster penger etter de tre store avisene her i landet, men det gjør de ikke.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Beklager, men det er urimeleg kritikk. Skal media vere kritiske til makta, eller skal dei ikkje?
Vis hele sitatet...
De skal være kritisk, men hvor er benefit of the doubt? De er skeptisk om nesten alt og blå regjering har såvidt starta.
Sitat av Obster Vis innlegg
Det er jeg enig i. Bare idag har jeg lest om en Hotell Cæsar skuespiller som har opplevd et brudd i privatlivet og at Sandra Lyng Haugen er singel igjen.
Flott at blå regjering vil kutte/fjerne pressestøtten når det blir så tåpelig som det blir.
Vis hele sitatet...
Problemet er bare at de avisene som skriver om Cæsar og Sandra Lyng ikke mottar pressestøtte, bare momsfritak som alle andre. Hvis man kutter pressestøtten forsvinner alle de seriøse avisene som Dag og Tid, Nationen, Vårt Land, Klassekampen med flere, og da sitter du KUN igjen med tabloidene.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
De skal være kritisk, men hvor er benefit of the doubt? De er skeptisk om nesten alt og blå regjering har såvidt starta.
Vis hele sitatet...
Aha. Kva om det var dei raudgrønne som hadde vunne valet?

Beklager, men om du hadde spurt Erna Solberg hadde ho neppe reagert på dekninga i VG. Fordi ho har innsikt nok til å vite korleis politikk og media fungerer.
føler veldig mange som kritiserer dagens aviser for å være anti-FRP og helt røde aviser lider litt av confirmation bias. Det er veldig lett å ta et standpunkt for så å legge merke til alle ting som du føler bekrefter ditt opprinnelige standpunkt, spesielt om man ikke tenker over det.
Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
De skal være kritisk, men hvor er benefit of the doubt? De er skeptisk om nesten alt og blå regjering har såvidt starta.
Vis hele sitatet...
I rettsalen, hvor den hører hjemme.

På norsk klinger uttrykket "la tvilen komme tiltalte til gode", og er et gammelt rettsprinsipp for å forhindre justismord. Når du sitter på tiltalebenken og hører på hva aktoratet har å si om deg, da kan og bør du forvente at enhver rimelig tvil kommer deg til gode. Når du derimot sitter på statsministerens kontor og leser hva en sint journalist i VG mener om politikken din...
Jeg er i hvert fall for å gi den nye regjeringen en sjanse og være litt positiv til nye endringer. Selvsagt kan man sitte hjemme og være kritisk og banne og steike om at ditten og datten aaaaaldri kommer til å bli noe av. Synes det er dumt at det er slik, når man ikke vett hva det jobbes med i kulissene.

La meg sammenligne det med fotball:
En manager/trener får ny jobb i en klubb. Han skal i gang med å rette opp tidligere feil, og komme med nye tiltak som han mener forsterker laget. Dette er ikke gjort på en uke, og det dukker kanskje opp noen dårlige resultater frem til ting setter seg. Allerede etter noen få dårlige resultat, så skriker fansen at de vil ha han ut av klubben). Hva med å gi treneren tid? Syting og klaging før han nesten har fått startet på jobben ser jeg ingen positive effekter med. Man kan selvsagt være kritisk til treneren (og mange var det før han startet i jobben også), men la han nå i det minste få vise hva han er god for før man begynner med svartmalinga. Jeg synes media er med på å ødelegge dette (fordi negative ting selger og påvirker folket).

Synes faktisk dette trekker mange paralleller med regjering. Det er altså poenget bak det hele jeg prøver å få frem, og ikke at fotball og regjering kan sammenlignes på den måten
For at påstanden skal ha noe som helst for seg må du ikke bare kunne vise til "negative" artikler om den nye regjeringen, du må også kunne vise til at det var annerledes ved forrige regjeringsskifte. Altså at avisene da i hovedsak skrev om alt SV hadde oppnådd i forhandlingene, hvordan den rødgrønne-regjeringen ville kunne gjennomføre mer enn Bondevik-regjeringen og generelt mindre om utfordringer og mer om muligheter...
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Problemet er bare at de avisene som skriver om Cæsar og Sandra Lyng ikke mottar pressestøtte, bare momsfritak som alle andre. Hvis man kutter pressestøtten forsvinner alle de seriøse avisene som Dag og Tid, Nationen, Vårt Land, Klassekampen med flere, og da sitter du KUN igjen med tabloidene.
Vis hele sitatet...
Dette var jeg ikke klar over Takk for godt innspill.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Aha. Kva om det var dei raudgrønne som hadde vunne valet?
Vis hele sitatet...
HURRA JENS STOLTENBERG 6 NYE ÅR, BRA SIER EKSPERTENE! måtte bare.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Beklager, men om du hadde spurt Erna Solberg hadde ho neppe reagert på dekninga i VG. Fordi ho har innsikt nok til å vite korleis politikk og media fungerer.
Vis hele sitatet...
Nå er det da oppfatning av folket som betyr noe og jeg er ganske sikker på at Erna reagerer på dette, men hun holder seg voksen.
Sist endret av FlyWithMe; 8. oktober 2013 kl. 12:47.
Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
HURRA JENS STOLTENBERG 6 NYE ÅR, BRA SIER EKSPERTENE! måtte bare.



Nå er det da oppfatning av folket som betyr noe og jeg er ganske sikker på at Erna reagerer på dette, men hun holder seg voksen.
Vis hele sitatet...
Folket har jo valgt henne som statsminister, VG representerer ikke folket.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
HURRA JENS STOLTENBERG 6 NYE ÅR, BRA SIER EKSPERTENE! måtte bare.
Vis hele sitatet...
Du må ha dårleg hukommelse. Eg tør gjette på at dette er det første valet du har delteke aktivt i, og at du difor ikkje har klare tanker om kva som skjedde forrige gong. Eller så har du fortrengt kommentarane frå den tida - som forsåvidt er så velkjent at det har eit eige namn: confirmation bias.
Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
Nå er det da oppfatning av folket som betyr noe og jeg er ganske sikker på at Erna reagerer på dette, men hun holder seg voksen.
Vis hele sitatet...
Kvifor skal ho reagere? VG gjer for ein gongs skuld jobben sin, og er kritiske til makta. Kritikken er sakleg, og totalt uproblematisk å forhalde seg til. Samanlikna med en del av dei heksejaktene media her dreve med, som har vore verkeleg kritikkverdige, så er dette oppkonstruert problem.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Folket har jo valgt henne som statsminister, VG representerer ikke folket.
Vis hele sitatet...
VG har mulighet til å framstille noe for 2+ millioner og så klart det kan påvirke mange hvis de skriver i slik forstand at det kan være negativt. Oppfatningen av den situasjon vil da påvirke en stor del av befolkningen.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Du må ha dårleg hukommelse. Eg tør gjette på at dette er det første valet du har delteke aktivt i, og at du difor ikkje har klare tanker om kva som skjedde forrige gong. Eller så har du fortrengt kommentarane frå den tida - som forsåvidt er så velkjent at det har eit eige namn: confirmation bias.
Vis hele sitatet...
Morsomt, jeg vet. Min hukommelse er uansett at det ikke var slik når det var rødgrønn regjering, de framstilte ting med mer åpent sinn.

Kvifor skal ho reagere? VG gjer for ein gongs skuld jobben sin, og er kritiske til makta. Kritikken er sakleg, og totalt uproblematisk å forhalde seg til. Samanlikna med en del av dei heksejaktene media her dreve med, som har vore verkeleg kritikkverdige, så er dette oppkonstruert problem.
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke at den er ikke er sakleg, men måten de framstiller det på er tåpelig.
Sist endret av FlyWithMe; 8. oktober 2013 kl. 13:02.
Hvis det er sånn at media jevnt over er så venstrevridde så er det jo helt utrolig at det ikke finnes en rendyrket konservativ avis i Norge. Valgresultatet tilsier jo at det burde være et enormt marked for denne avisen, selv om man allerede har Aftenposten og DN. Klassekampen som representerer ytre venstre har et opplag på knappe 20.000, går så det suser og øker prosentmessig mest av samtlige norske aviser. Hvorfor klarer ikke høyresiden å stable sammen en avis så de kan slutte å klage på "venstremedia"?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
Morsomt, jeg vet. Min hukommelse er uansett at det ikke var slik når det var rødgrønn regjering, de framstilte ting med mer åpent sinn.
Vis hele sitatet...
Gå på eit bibliotek, grav fram papiravisene frå september 2009, og bla gjennom dei. For confirmation bias er eit velkjent fenomen, som alle lider av, uansett kor lite vi trur det gjeld oss.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Gå på eit bibliotek, grav fram papiravisene frå september 2009, og bla gjennom dei. For confirmation bias er eit velkjent fenomen, som alle lider av, uansett kor lite vi trur det gjeld oss.
Vis hele sitatet...
Du har rett, confirmation bias er akkurat det jeg føler VG og DB driver med i det siste.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Det er ganske spesielt at de får gjennom boksing, segway og andre ting som det første de gjør. I 8 år har de sittet i opposisjon og snakket om store reformasjoner og dette er det første de slår i bordet med, og har ingen tall på hvordan de skal skaffe pengene til alt. At det blir skrevet negativt om dette bør ikke overraske uansett om du er enig eller uenig med blålå-regjering.
Vis hele sitatet...
Det er naturlig, ja nærmest en universell regel, at man slipper informasjon om de minste sakene først. De som klager over at dette er uviktige saker, kan kanskje komme med en viktig årsak til hvorfor tidligere regjeringer har brukt sin tid på å forby de? Hvorfor du fokuserer på disse småsakene forstår jeg egentlig ikke, ettersom de har sluppet en 75-sider lang erklæring med langt viktigere saker.

Når det gjelder økonomien så har jeg full tillit til den nye regjeringen. De vil nå gå inn og avbyråkratisere og effektivisere statlig sektor, som har blitt en enorm utgiftspost under Stoltenberg-regjeringen. De vil slutte å låne ut penger til utlandet til en lav rente, mens de låner penger tilbake til en høyere rente. De vil redusere bistanden, og de vil stimulere næringslivet med skatte- og avgiftslettelser, noe som over tid vil føre til en større sysselsetting og flere inntekter til staten. Det er nok av poster hvor man kan flytte midler fra, og dersom du ikke ser dette, så har du kanskje heller ikke sett hvordan de rødgrønne har kastet penger ut av vinduet mens de har sittet ved makta. Dersom ingen tar grep så risikerer vi at "oljefondet" blir tømt innen 2060.

Jeg kan gjerne kritisere dagens regjering jeg, selv om jeg stemte blått. Jeg forutsetter imidlertid at det skjer vanstyre i en eller annen grad, og gidder ikke klage for å klage. Hittil ser jeg lite jeg ser på som negativt. Det eneste dere har å klage på er stort sett Segway og andre usaklige forbud, som nå er blitt fjernet. Opphevelsen av disse forbudene er en del av avbyråkratiseringen, og målet er ikke nødvendigvis å la meg og deg få kjøre Segway, men å kutte kostnader. Slik får de frigitt midler som kan brukes på viktigere ting. Jeg gleder meg til å se statsbudsjettet, og vil oppfordre de som er kritiske til å se på FRP sitt alternative statsbudsjett for 2013.
Sist endret av caperno; 8. oktober 2013 kl. 13:30.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hvis det er sånn at media jevnt over er så venstrevridde så er det jo helt utrolig at det ikke finnes en rendyrket konservativ avis i Norge. Valgresultatet tilsier jo at det burde være et enormt marked for denne avisen, selv om man allerede har Aftenposten og DN. Klassekampen som representerer ytre venstre har et opplag på knappe 20.000, går så det suser og øker prosentmessig mest av samtlige norske aviser. Hvorfor klarer ikke høyresiden å stable sammen en avis så de kan slutte å klage på "venstremedia"?
Vis hele sitatet...
Svært godt poeng!

Det finnes journaler på alt mulig rart, rene rykteblader, aviser med klart politisk ståsted, nøytrale aviser og blader med den særeste formen for porno. Alle disse selger nok til å holde seg flytende. Det burde være, som DonTomaso påpeker et enormt marked for en blå avis.

Nå har det da også slik at jeg stemte borgerlig dette valget. Når det er sagt så ville jeg aldri kjøpt en avis for å lese blå sirkelrunking. Viss det er en ting jeg/vi ikke trenger så er det en avis som forteller oss alt det gode politikere får til. Det er en ting man kan stole på at politiske partier gjør selv. Derimot synes jeg det er viktigere at det påpekes feil og andre ting.

Avisene du nevner er basert på leserantall. Det er for meg forståelig at arveavgift og budsjett teknikaliteter ikke er forsidestoff daglig. Sett fra et rent økonomisk perspektiv. Avisene vet hva som selger og skriver om det. Vi kan ikke egentlig klandre dem for det. Det er vi som folk som velger hva som selger. Hadde ingen lest om Tone Damli Åberge sine nye sko ville det ikke kommet på trykk heller.
Både salgsmessig og opplysningsmessig vil det nok være mer interessant å se hva regjeringspartiene ikke har fått med i regjeringserklæringen sin etter valget. Overskriften "FrP får gjennomslag for reduserte bompenger" er mindre slående enn "FrP oppnådde ikke fjerning av bompenger", som tross alt var valgsaken.

På den annen side;
"En ny retning for Norge"
"Frp-nestleder tror blåblå plattform vil overraske"
"Slik vil de forandre Norge"
"Lover skattelettelse allerede neste år"
"Sp-leder vil samarbeide med Solberg-regjeringen"
"Varsler kraftig lærerløft"
"Her kan du få kjøre snøskuter allerede i vinter"

Det er en hel del positivt vinklede saker også...
Spesielt VG er jo jevnt over en usaklig avis, men at de kun sparker én vei stemmer ikke. De har hatt en hel del tullete angrep på "myndighetene" gjennom tidene, spesielt de siste årene med Stoltenberg-regjeringen. Jeg husker spesielt en sak fra ca 2006, der de oppfordret leserne til å stemme ja eller nei på om de rødgrønne politikerne hadde et personlig ansvar for alle omkomne i trafikken. Det er rett og slett ufint.

Selv ser jeg bare på TV2-nyhetene cirka annenhver måned (når jeg er på besøk hos pensjonistene), men mitt inntrykk er at det stort sett er Siv Jensen som snakker uavbrutt hver gang, helt uten kritiske spørsmål. Det kan godt være hun får mindre taletid og flere kritiske spørsmål i NRK, men så lenge denne ene kanalen gir henne alt hun ber om, skjønner jeg ikke helt dette mantraet i FrP om at de motarbeides av "media". Jeg tror nok mange tenker at "negative saker om FrP er politisk agenda, negative saker om SP og SV er bare sannheten."

Til sjuende og sist er det også slik at aviser har lov å skrive politiske meninger. Det er ingen regel om at de skal være nøytrale.
La oss heller ikke glemme oppstyret rundt Audun Lysbakken. Det foregikk jo i daglig i ukesvis.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av FlyWithMe Vis innlegg
Du har rett, confirmation bias er akkurat det jeg føler VG og DB driver med i det siste.
Vis hele sitatet...
Du misforstår jo totalt. Eg meiner at du har confirmation bias. Du ser etter ting som underbygger inntrykket ditt, og ender opp med å få synet ditt stadfesta.
Hentet fra wikipedia
I Dagbladets leder 10. september 2011, slo avisen fast sin holdning mot Fremskrittspartiet: «Helt siden Anders Langes Parti ble stiftet på Saga kino i Oslo i 1973, har denne avis vært en aktiv motstander av partiet, politikken og alt dets vesen.»
Vis hele sitatet...
Mediene har nå vært flinke til å fremheve det som ikke er så flott med den rødgrønne regjeringen også, nå er det nye ansikter på skyteskiva rett og slett.

Stort sett er det ikke noe fælere enn hva man er vant til, men jeg bet meg spesielt merke i at Dagbladet omtalte den nye regjeringen som et "regime". Der igjen er kanskje Dagbladet ganske åpenlyst tilhengere av venstresiden - men slikt blir lavmål.

Når jeg søkte etter saken i dag fant jeg den ikke, så det kan tyde på at noen enten har tatt til vett eller fått tilsnakk.
Sitat av Verilon Vis innlegg
Mediene har nå vært flinke til å fremheve det som ikke er så flott med den rødgrønne regjeringen også, nå er det nye ansikter på skyteskiva rett og slett.

Stort sett er det ikke noe fælere enn hva man er vant til, men jeg bet meg spesielt merke i at Dagbladet omtalte den nye regjeringen som et "regime". Der igjen er kanskje Dagbladet ganske åpenlyst tilhengere av venstresiden - men slikt blir lavmål.

Når jeg søkte etter saken i dag fant jeg den ikke, så det kan tyde på at noen enten har tatt til vett eller fått tilsnakk.
Vis hele sitatet...
For det første er du helt på viddene i din negative tolkning av ordet regime.

For det andre: http://www.dagbladet.no/kultur/2007/02/06/491138.html

"Kulturbudsjettet er lite, men har økt med en halv milliard under [COLOR="Red"]det rødgrønne regimet.[/COLOR]"
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
For det første er du helt på viddene i din negative tolkning av ordet regime.

For det andre: http://www.dagbladet.no/kultur/2007/02/06/491138.html

"Kulturbudsjettet er lite, men har økt med en halv milliard under [COLOR="Red"]det rødgrønne regimet.[/COLOR]"
Vis hele sitatet...
Det er et ord som stort sett brukes i negative sammenhenger.

http://www.dagbladet.no/tekstarkiv/?...&string=regime
Heh, dette var faktisk litt morsomt! Da jeg sjekket aftenposten.no fant jeg overskrifter som
"Søndagsshopping og billigere netthandel med ny regjering"
"Vil ha superbredbånd til alle" og
"Kjappere gjennom Oslo Lufthavn neste år"
mens vg.no hadde mer ting som
"Dette er de blå-blå løftebruddene"
"Butikksjefer går imot søndagsåpne butikker" og
"Vegvesenet: Bybildet ikke trygt med Segway"

Dette betyr selvsagt ingenting - ett enkelt datapunkt skrapet sammen på under fem minutter fordi jeg kjedet meg er ikke god statistikk. Og, om det skulle være en trend, så kan det kan like gjerne være at VG bare er mer dystet innstilt generelt og at det også under de rødgrønne kom mer ros i aftenposten og bare kritikk fra VG. Det vet jeg ikke, og jeg bryr meg ikke.
Jeg vil derimot trekke to ting utifra dette. Den ene tingen er at påstanden om at all mediedekning av den påtroppende regjeringen er negativ, er feil. Den andre er at i alle fall i dag har VG strukket seg langt for å vri en fillesaker til noe negativt. Det er forøvrig grunnen til at jeg normalt ikke leser VG; i dag gjorde jeg et unntak fordi denne tråden gjorde meg nysgjerrig.