Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 5810
Hei folkens. Har for ikke lenge siden vært på sesjon og ble kalt inn til artillerbataljonen. Hva er mulighetene? Er ikke int i å sitte i en tanks dagen lang. Har hørt at det går an å søke artillerijeger eller noe som heter OP-tropp(?). Kan noen forklare litt om de tjenestene?

Det jeg egentlig har som mål er å søke befal - kommer jeg ikke inn der blir det artillerijeger. Men har egentlig begynt å snust på om jeg skal gå direkte til artilleribataljonen og evt vente med befalskole.

TL;DR
1: Hva er mulighetene innen artilleribatlajonen for en som liker å gå ute å ikke sitte i tankser dagen lang?
2: Noen her som har vært art.jeger eller vært i Op-troppen? Hva er best?
3: Bør jeg søke befal med en gang?
4: Hva blir det av meg om jeg failer opptak på art.jeger V Op-tropp? Vil ikke sitte på en kjedelig avdeling innen artilleribataljonen?

På forhånd takk.

- Magnus
OP troppen er observasjonstroppen til Art., kan hele avdelingen kan deles inn i 3 tropper. OP, Kanon og Stab. Stabstroppen tar seg av koordinering og er mellomledd mellom kanon og OP, Kanontroppen sier vell seg selv. Innenfor stab er det også et lag som er mer ute enn resten, de finner steder hvor kanonene og alt skal stå og er som regel først ute i felt.

Art. Jeger har litt forskjellige tropper de også, har ikke vært der personlig så kan ikke si så mye om de forskjellige, men du kan lese mer her: http://m.forsvaret.no/verneplikt/mul...lerijeger.aspx

Fra det jeg husker var det mange som angret på at de søkte art jeger mye pga de hadde ikke forberedt seg godt nok fysisk. Var mest løpekravene de slet med:

8 km pakningsløp med 22 kg sekk – tidskrav 52 minutter (antrekk: uniform og joggesko)
5000 meter løp (idrettsantrekk) med våpen innen 26 minutter
3000 meter løp (idrettsantrekk) innen 13 minutter og 30 sekunder
Vis hele sitatet...
Og det at de hadde løpetjeneste ganske ofte (les: skal du noe sted, løp, ikke gå). Men for all del, de som jeg snakket med som var i god nok form sa de hadde det gøy. Men dødtid må du nok regne med uansett.

OP troppen har ikke opptak, ved slutten av rekruttperioden (6 uker), så setter du ønsker på en lapp og befaler vurderer hvor du passer best. Om du failer på Jegeropptaket blir man ofte satt til stillinger som idrettsassistent, adm off ass e.l. Litt avhengig av hvor det er plass.

Du kan søke befalskolen med en gang, men et år i førstegangstjeste vil hjelpe mye om du ikke er vant med rutiner og livet i leir/i felt. Går du for førstegangstjeneste først kan du søke UB-korporal etterhvert, det finner du nok også mer info om på Forsvaret.no.

Lykke til!
I si i, i.
Magnisx's Avatar
Trådstarter
Takk for svar! Forresten? Artilleribataljonen (dvs art.jeger og optropp) eller 2.bataljonen kavaleri? Er det lett å bytte "gren"?
Men viss jeg failer på art.jeger, er det stor sjanse for meg å havne i optropp? For det å havne en annen plass i artilleribat som ikke er så "grønt", høres dønn kjedelig ut..
2. Bataljon er infanteri, ikke kavaleri. Det er i midlertidig et kompani som heter kavalerieskadronen som driver med oppklaring.
Hvis du ønsker å være ute istedet for å risikere å sitte mye på vogn er 2.bataljon i sin helhet et bedre valg for deg enn art.bn
Du burde satse på sjåfør på tanks, da vil du ha det kuleste året du har mulighet til å ha i forsvaret

Har kun kjørt beltevogn selv, og det alene er skamartig...
Jeg har vært i Art.Bn. Det er riktignok noen år siden så ting har muligens forandret seg. Jeg var i Op.Troppen og det som skilte denne troppen fra art. jeger var at Op.Troppen er oppsatt på kjøretøy, mens Art. Jegere går til fots eller ski. Selve tjenesten i Op.Troppen synes jeg var veldig bra. Gjorde mye spennende og fikk prøve mye forsjellige våpensystemer og kjøretøy (snøscooter, ATV, stormbåt). Det som var kjedelig var de store øvelsene som f.eks NATO øvelsen og de andre årlige "divisjons øvelsene". Da ble det ekstremt mye venting og vi var stort sett kun oppsatt på vogn (M113) og fulgte etter manøver bataljonene. De mindre bataljonsøvelsene var mye kulere.

Hvor du vil bli plassert hvis du ikke kommer igjennom opptaket til art. jeger er veldig vanskelig å si. Det kommer ann på hvilke avdelinger de trenger folk. Er du riktig uheldig blir du sendt på kjøkkenet eller i vakta. Du kan også risikere å bli sendt hjem hvis alle avdelinger er fulle. Tror det vil bli veldig vanskelig å bytte bataljon, når jeg var inne var dette helt uaktuelt.
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Hei folkens. Har for ikke lenge siden vært på sesjon og ble kalt inn til artillerbataljonen. Hva er mulighetene? Er ikke int i å sitte i en tanks dagen lang. Har hørt at det går an å søke artillerijeger eller noe som heter OP-tropp(?). Kan noen forklare litt om de tjenestene?

Det jeg egentlig har som mål er å søke befal - kommer jeg ikke inn der blir det artillerijeger. Men har egentlig begynt å snust på om jeg skal gå direkte til artilleribataljonen og evt vente med befalskole.

TL;DR
1: Hva er mulighetene innen artilleribatlajonen for en som liker å gå ute å ikke sitte i tankser dagen lang?
2: Noen her som har vært art.jeger eller vært i Op-troppen? Hva er best?
3: Bør jeg søke befal med en gang?
4: Hva blir det av meg om jeg failer opptak på art.jeger V Op-tropp? Vil ikke sitte på en kjedelig avdeling innen artilleribataljonen?

På forhånd takk.

- Magnus
Vis hele sitatet...
Jeg kan skyte inn med det jeg har av informasjon. Jeg har aldri selv tjenestegjort i Art.bat, men deltatt i flere kurs for patruljeførere og troppsjef. Jeg har også 2 arb.kollegaer som tidligere tjenestegjorde hos Art.jeger( en i førstegangstjeneste og en som pat.fører) og begge var veldig tilfredse med tjenesten. Uansett er det en stund siden begge tjenestegjorde der, så det har blitt gjort forandringer.

Som nevnt tidligere for aktuelle tjenester for deg så er det Art.jeger og det som kalles OP-tropp( det faktiske navnet er Ildledertropp).

Om du virkelig trivest godt ute med en dels krevende tjeneste er art.jeger veien å gå. Ildledertropp er noe roligere, med vogn/ltk-tjeneste. Begge tjenestene er til dels like i praksis. Hva som er best er uvesentlig for alle untatt deg, begge er bra.

Om du bør søke befalsutdanning før førstegangstjeneste er et valg du må ta selv. Du bruker et år ekstra ved å ta førstegangstjeneste også befalsutdanning. Det året kan gi deg et godt fortrinn om tjenesten er relevant for utdanningen, uansett gir det året et fortrinn. Jeg valgte førstegangstjeneste og deretter veien videre, noe jeg mener hjelper på om du har et år til rådighet.

Som oftest ender du opp med hva som helst ledige plasser i bataljonen hvis du stryker på opptaket, uten noen større mulighet for å påvirke din plassering. I verste tilfeller kan du bli dimitert på stedet, selv om jeg har hørt om overførsel ved behov.

Og et siste tips på veien, i Forsvaret heter en tanks for stridsvogn. I beste fall sparer du deg en runde med kjeft ved å kalle en tanks for stridsvogn.
I si i, i.
Magnisx's Avatar
Trådstarter
Takk for svar folkens Blir nok befalsøking, kommer jeg ikke inn der så må jeg satse på art.jeger