Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2383
Hei.

Har nå prøvd meg frem på flere forskjellige metoder. Å gjøre dette manuelt tar bare for lang tid da det er veldig mye data som skal "merges".

Så til problemet. Jeg har en tabell (Bilde) med flere data. Noen med samme navn, som dere ser.
Det jeg trenger er å samle sammen alle de med samme navn (har prøvd delete duplicates, men den sletter all infoen) itillegg sammen med profit total.

Altså Jeg trenger bare ha ett navn. Ta "Explosive Deflection Field II" som et eksempel. Jeg trenger bare 1 høydecelle med det navnet, men den må legge sammen all profitten til en total. (Bare "Profit Total" kolonnen)

Jeg har prøvd "Autosum", men den trenger en ledig celle under den nederste, noe jeg ikke har som dere ser. Pluss at det tar ganske lang tid.

Om jeg forklarte dårlig og dere trenger ny forklaring skal jeg prøve å forklare på nytt, men håper dere forstår problemet mitt. Poenget er å finne hvilket produkt som jeg får mest profitt på.

Takk for all hjelp! Det er helt sikkert mulig å søke opp problemet mitt på Google, men jeg klarer ikke navnsette problemet mitt og jeg har prøvd nå i hele dag med dette og jeg tenkte kanskje noen her har svaret.
Sist endret av Xernox; 29. september 2012 kl. 20:51.
Du spiller EVE ja. Ikke dårlig!

Mener du at du vil samle sammen det med like verdier til en celle?
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Vet ikke om jeg forsto helt hva du mente, men tror det skulle gå ann å fikse dette i et selvlaget program/script ved å legge navnet i en x variabel og verdien i en y variabel for så å sjekke om x variabelen er "Explosive Deflection Field II" så legger man inn en funksjon som summerer alle som kommer ut som "true".

Håper dette var til litt hjelp.
Sitat av iskrem Vis innlegg
Du spiller EVE ja. Ikke dårlig!

Mener du at du vil samle sammen det med like verdier til en celle?
Vis hele sitatet...
Jepp, tjener masse penger på å kjøpe-selge men må vite hva jeg tjener mest på.

Jeg vil samle alle med samme navn i én celle, og all profitten under det navnet skal samles og summeres.

Slik skal det stå:
Item - Profit Total
Explosive Deflection Field II - 647 492,1 (som er 107 915,35*6)

Melcor: Skjønner hva du mener, men nå suger jeg i programmering så da er jeg like langt og dette tar lang tid da jeg må gjøre dette med alle "Items"..
Sist endret av Xernox; 29. september 2012 kl. 21:14.
Kan du ikke bare legge til en rad i bunn for å bruke autosum? Add row eller noe slikt?
Sitat av ompapa Vis innlegg
Kan du ikke bare legge til en rad i bunn for å bruke autosum? Add row eller noe slikt?
Vis hele sitatet...
Da får jeg totalsum på alt i den tabellen, det skal jeg ikke. Bare totalsummen av de med samme navn.
skriv i en ny celle (der du skal ha svaret) "=summer, så merker du bare de du skal ha?
Sitat av MarkusPe Vis innlegg
skriv i en ny celle (der du skal ha svaret) "=summer, så merker du bare de du skal ha?
Vis hele sitatet...
Så skal jeg gjøre dette med 100 forskjellige... Kommer til å ta lang tid. Må ha det automatisert eller gjøre det i batch (grupper)

YES da fant jeg endelig en løsning. Og hvis noen andre leter etter det samme senere:

I "Table tools" trykk på "Summarize with PivotTable". Den lager et nytt table i en ny sheet. Så velger du hva du skal ha med i tabellen.

Takk for alle inspill!
PivotTabell er løsningen her!
Da kan du sortere all informasjonen du trenger etter ønske!

Sannsynligvis den mest fantastiske funksjonen i Excel!
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
PivotTabell er løsningen her!
Da kan du sortere all informasjonen du trenger etter ønske!

Sannsynligvis den mest fantastiske funksjonen i Excel!
Vis hele sitatet...
Du skulle vært her litt før. Klarte å finne den på egenhånd. Etter mange timer though.

Fant en annen måte også, ved å bruke SubTotal i "Data tools". Lettere å sortere med den enn "PivotTable"
Sist endret av Xernox; 29. september 2012 kl. 22:05.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Du skulle vært her litt før. Klarte å finne den på egenhånd. Etter mange timer though.

Fant en annen måte også, ved å bruke SubTotal i "Data tools". Lettere å sortere med den enn "PivotTable"
Vis hele sitatet...
Ser du på Bolk 7 her kan du hvertfall få en grei innføring.
http://ikt.brannstorph.no/Bolk.aspx

Lærte Excel ordentlig via denne siden selv.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Da får jeg totalsum på alt i den tabellen, det skal jeg ikke. Bare totalsummen av de med samme navn.
Vis hele sitatet...
Bare marker de cellene du skal summere, enten ved å klikke å dra eller du kan redigere formelen i den lange ruten ovenfor cellene. Null stress.

Sitat av Screwdriver Vis innlegg
PivotTabell er løsningen her!
Da kan du sortere all informasjonen du trenger etter ønske!

Sannsynligvis den mest fantastiske funksjonen i Excel!
Vis hele sitatet...

Enig i at pivot ruler men her snakker vi om en som sliter med å markere celler.
Sier som billigkjedene, det enkleste er ofte det beste. Målet til ts var kun å summere noen få celler. Slik jeg ser det er enkleste måte å legge til rad(er) og bruke autosum hvor en da markerer de cellene en ønsker.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av ompapa Vis innlegg
Enig i at pivot ruler men her snakker vi om en som sliter med å markere celler.
Sier som billigkjedene, det enkleste er ofte det beste. Målet til ts var kun å summere noen få celler.
Vis hele sitatet...
Tror nok ikke det bare er "noen få celler" som skal markeres, men heller en god del. så noe automatisert ville være å foretrekke femfor manuel markering.
For all del pivot kan sikkert gjøre jobben men av egen erfaring vet jeg at det kan være en svært bratt læringskurve og jeg måtte virkelig slite for å få til å bruke pivot.
Sitat av ompapa Vis innlegg
For all del pivot kan sikkert gjøre jobben men av egen erfaring vet jeg at det kan være en svært bratt læringskurve og jeg måtte virkelig slite for å få til å bruke pivot.
Vis hele sitatet...
Ehhh, da tror jeg du har gjort det feil eller hatt feil problemstillinger.

Selv lærte jeg veldig grunnleggende Pivot på 5 minutter. Se linken min for en grei gjennomføring. Er det mange viktige funksjoner den ikke nevner, tar jeg det tilbake, og innser at jeg har mer å lære
Tja i små excel ark er jo pivot en smal sak, men i komplekse ark så blir det fort så mange muligheter at en nesten mister litt oversikt og da er det fort å miste fokus eller glemme hva man egentlig ønsket å gjøre. Kan jo være at jeg bare er veldig tunglært.

Men for all del screwdriver du har jo rett, pivot ruler og et utrolig verktøy.
Får ikke sett på oppgaven du linket til grunnet at jeg mangler office pakke akkurat nå for jeg har liveCD i.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Problemet med Pivottabeller er at de ikke er så dynamiske. Når man legger til flere rader med data, må man aktivt gå inn og oppdatere Pivottabellen.

Jeg foreslår følgende løsning:
Skriv det du søker etter i G-kolonnen, f. eks. Explosive Deflection Field II i G3 og Social Adaption Chip - Basic
i G4. I celle H3 skriver du =SUMIF(B:B;G4;E:E) eller på norsk =SUMMERHVIS(B:B;G4;E:E). Denne formelen kan kopieres nedover.