Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  452 44561
Trådstarter
Sitat av mp34567
Ja nordmenn gjør mye rart men hvor tror du feks mye av heroinen kommer fra? den vokser ikke i hagene til gamle damer her. Hvor tror du kokainen kommer fra? Det er en smule kaldt i norge for sånt. Vi har visse plantasjer av hasj om sommern men det stopper stort sett der og ikke på langt nær i skalaen for andre stoffer.

Mesteparten av narkoen som kommer til oslo føres inn av albanere. De har stort sett kontroll på det som kommer inn.
Young guns har dog tatt over en del av dette markedet, så har vi jo a og b gjengen som prøver så godt de kan og bli med på partier osv.
Er de fleste av disse etniske norske? Neppe.

Dog skal jeg ikke si at du er en stor narkobaron eller lignende men ja du skjønner hintet.
Noen utlendinger har en kultur som er så forskjellig fra oss at det klin umulig og gå sammen med dem over lengere tid.
For meg er det ikke greit og banke kona mi fordi hun stoppet og snakket med en annen fyr på veien hjem. Jeg hadde nøyd meg med å spørre hvem var det isteden for å banket henne helseløs.

Om jeg dro ned til la oss iran og ville bygge en kirke der ville staten støttet meg? Ville jeg fått lov og rope bønnerop utover hele teheran hver fredag kl 15 fordi min gud har sagt at jeg skal gjøre det? Neppe.

Faktumet er at når man er i et annet land er det noen som tilpasser seg og andre ikke.
Jeg har selv utenlandske venner, både kinesere og pakistanere og div andre fargede. Dog jeg ser en liten kultur kollisjon innimellom. Når det kommer til hva damene skal ha på seg kan de være ganske så bestemte på hva de får lov til og ikke og de kan fort klikke for den minste ting jeg ikke engang hever et øyebryn over.
Har havnet i ganske truende situasjoner med mine egne venner da jeg har tatt tak i hånda til en del av de da de hever den for å slå.
Har prøvd og forklare at man ikke skal slå jenter, men de mener jo at de skal behandles akkurat som kuer og geiter.
Jeg har dog prøvd og forklare at man ikke skal slå kuer og geiter heller men dette er komplett umulig for dem å forstå.

Nei jeg er ikke rasist men skal du holde fast på dine skikker og dine ditt og datt burde man kanskje sjekke at de ikke er imot norsk lov først? Og skal du på død og pine ha en norsk jente istedenfor en dame som legger seg lydig i kurven under kjøkkenbordet når de har tatt oppvaska så må du pent akkseptere at det er en norsk jente med norske skikker og ikke tvinge på henne en burka.

Om du absolutt skal holde så fast ved disse skikkene foreslår jeg at man drar tilbake dit hvor alt var så bra.
Norge er norge og vil alltid ha en skepsis mot fargede/pakistanere/asiatere/øst europere osv fordi det er noen som ødelegger. Vil man ha vekk rasismen får man starte med å sende tilbake alle som driver kriminalitet og ødelegger for de andre.
Da kanskje vil norge få et annet syn på utlendinger. Men før de vil nok hverdagsrasismen alltid være der i mer eller mindre grad.
Vis hele sitatet...

Stikk ned til Iran og søk du! ring oss og si ifra hvis du lykkes eller ikke, men inntil da ikke uttal deg om det du ikke vet noe om og hvordan vet du alt om narko og hvem som leverer og sånt kanskje du er en liten bruker eller ditributør? hvem vet, og jo forresten krigen mot narkotika hadde kanskje blitt vunnet hvis ikke Usa hadde gått inn I afganistan gå inn på national geografic channel og les den artikkelen om narkotika og afganistian, de som ikke gjør noe med det, og jeg har ikke noe med narko og gjøre, hvorfor lar du ditt sinne gå utover meg? chill før hodet ditt sprekker:P
xtapolapocetl: Lucknow faktisk.

Biffen: Det handler om å gi opp sin gamle kultur når man kommer til et annet land. Det handler om respekt for de som faktisk var der først, dette gjelder alle land og kulturer.
Trådstarter
næææ Egoisme det, hvis du hadde hatt respekt så ville du latt vær å være slik,ingen som sier til deg at du skal gi opp din kultur! det du sier er urealistisk for det første ville du gjort det selv? hvis nei hvordan kan du ta det som selvfølge at andre skal? og ikke si JA jeg ville gjort det, for det er bare piss! faen jeg finner på en måte å sponse deg med enveisbillett til Iran jeg hvis du vil stå for ditt ord:P
Etter å ha jobbet i oslo i x antall år har jeg hatt mine møter med rusmisbrukere og de som er langere osv.
Behandler man dem som mennesker åpner de seg rimelig bra og man får vite litt ting nå og da når de skjønner at du ikke skal smekke håndjern på dem og banke dem helseløse som politiet i hjemlandet ville gjort.
Jeg verken bruker eller distribuerer narkotika. Ja jeg har prøvd lettere stoffer men aldri noe så tungt som heroin eller kokain.
Krigen mot narkotika blir vanskelig og vinne uansett. Ja taliban var flinke de til å knekke armer og bein på folk som dyrka det men er det veien og gå?
Støtter du grov vold og invalidisering av folk? Blir vanskelig for her abdullah og brødfø sine 12 barn og 3-4 koner når han ikke har brukendes armer eller bein. Hva skjer da? Jo barna lærer seg at dette er en hard verden og lærer seg og stjele for å klare seg selv. Mener du at det er veien vi burde gå for å rydde narko av banen?

Jeg lar ikke mitt sinne gå utover noen. Jeg uttaler meg på et generelt grunnlag om hva jeg ser i samfunnet idag.
Poenget jeg skal fram til er at vi er forskjellige. Vi har forskjellig kultur bakgrunn og her kræsjer det litt.

Banke kjærester og koner helseløs er sikkert helt greit nede i pakistan. Her er det forbudt og blir ikke sett blidt på. Hva kona di skal ha på seg kan du egentlig gi faen i om du har valgt en norsk jente. Om hun vil sprade rundt i hotpants og bikinitop så er det hennes sak. Er veldig få norske jenter du får på en burka om sommern.
Du må også akkseptere at hun snakker med andre gutter og gud forby det kunne henne de ga henne klem eller noe så da må du nok løpe og drepe henne for å gjennopprette æren din.

Poenget er å blir at kulturene er forskjellige skal du bo i norge må du pent adlyde norsk lov og følge norske normer for å passe inn.
Per idag er det nærmest apartheid. Jeg går ikke inn på grønland om jeg kan unngå det og de går ikke inn på stedene jeg ferdes om de kan unngå det.

Men hvorfor er vi nordmenn som må ta kontakt og smile? Kan ikke dere komme bort til oss og prate litt norsk isteden?
Det er ikke særlig fristende for meg som nordmann og gå inn i en flokk afrikanere som preker et eller annet språk jeg ikke skjønner og spiser khat og spørre hei kan jeg få litt jeg også?
Det er dere som har flyttet hit dere må nesten gjøre en liten innsats dere også om dere vil bli akkseptert.
Sitat av Biffen
næææ Egoisme det, hvis du hadde hatt respekt så ville du latt vær å være slik,ingen som sier til deg at du skal gi opp din kultur! det du sier er urealistisk for det første ville du gjort det selv? hvis nei hvordan kan du ta det som selvfølge at andre skal? og ikke si JA jeg ville gjort det, for det er bare piss! faen jeg finner på en måte å sponse deg med enveisbillett til Iran jeg hvis du vil stå for ditt ord:P
Vis hele sitatet...
Om du sponser billett til Iran tar jeg gjerne imot, send meg et PM så skal du få kontonr.

Du kaller uttalelsen min egoistisk? Du spør om hva som skal til for at en fullverdig integrering skal inntreffe og du avfeier de fleste tipsene plent. Du tar bare vare på det du ønsker å høre, stikk fingern i jorden og vær litt imøtekommende.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Rasisme er, etter hva jeg har erfart, en viktig del av moderne norsk kultur, så at dere ikke ser at dere faktisk er rasister er kanskje ikke så rart. Men ikke lur dere selve; alt for mange dere her i tråden er rasister og uansett i hvor liten grad eller hvor uskyldig måten dere selve mener dere uttrykker det på så er det så mange, hver eneste dag, som i varierende grad gjør det veldig tydelig at det menes at man ikke hører til her i landet.
Det er slitsomt for et menneske å leve hele livet sitt under sånne forhold. Hvem orker det i lengden? Klart man ikke blir "integrert" når man bare vil rømme fra dette marerittet som holdningene deres har skapt, men hvor? Hvor skal man dra? Man er jo norsk for faen.

Er det kjipt eller bra at trådstarter ikke behersker språket helt og er så sint og fortvilet at han uttrykker seg uheldig? Noen vil kanskje synes det var synd og kom i veien for en skikkelig debatt.
Jeg derimot har både sett og deltatt i denne typen diskusjoner så lenge og så mange ganger at jeg vet dette ikke fører noen vei. Når man er så desillusjonertblir det derfor mye artigere når en tyrker kommer og klarer å ved uhell å provosere folk til å presentere sine virkelige, usminkede, meninger.
Har jo alltid visst hva som ligger bak den dårlig utførte politiske korrektheten man blir presentert med, men her får vi et unikt innblikk i tilbøyeligheten mot ignoranse som rasisme er.
Sist endret av Mullah; 24. januar 2008 kl. 03:23.
Sitat av Mullah
Rasisme er, etter hva jeg har erfart, en viktig del av moderne norsk kultur, så at dere ikke ser at dere faktisk er rasister er kanskje ikke så rart. Men ikke lur dere selve; alt for mange dere her i tråden er rasister og uansett i hvor liten grad eller hvor uskyldig måten dere selve mener dere uttrykker det på så er det så mange, hver eneste dag, som i varierende grad gjør det veldig tydelig at det menes at man ikke hører til her i landet.
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, men "rasisme" som du kaller det har da vært en viktig del av norsk kultur siden lenge før nyere tid. Før utlendingene kom og tok over, var det folk fra andre deler av landet som fikk unngjelde. Vi har alltid hatet folk som er annerledes. Dette gjelder for øvrig stort sett alle land og kulturer, og er mye mer tydelig mellom f.eks. klaner i Somalia eller kaster i India.

Hvis man tror Norge er forferdelig rasistisk har man det for godt..

Ellers er jeg enig i det du skriver.

Edit: En ting til før jeg legger meg: Jeg tror ærlig talt jeg opplevde minst like mye "rasisme" som langhåra, svartkledd og naglebeslått blackmetaller i første halvdel av nittitallet, såvel på gata som fra medelever, som en hvilken som helst mørkhudet utlending.

Vilt fremmede mennesker kunne komme bort til meg på gaten og rive meg i håret, dytte og skrike "SATAN, SATAN", "GREVEN" e.l. En gang fikk jeg hele seks tilrop og én smell på den korte strekningen mellom Egertorget og Jernbanetorget en sen fredagskveld. Slå den.
Sist endret av xtapolapocetl; 24. januar 2008 kl. 05:15.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Unnskyld meg, men hvordan gjør det saken bedre? Jeg er fullstendig klar over at fremmedfrykt er noe som går igjen i de fleste kulturer, men det forandrer ikke på at som ganske fersk nasjon hva angår innvandring er måten den norske befolkningen har håndtert situasjonen på sterkt preget av rasisme. Naturlig vil kanskje noen si, men like naturlig blir det å belyse faktumet om rasisme for at vi skal kunne bevege oss bort fra det.

Du har også opplevd å bli fryktelig behandlet og det er forferdelig, men måten du bruker din erfaring for å gjøre den behandlingen som innvandrere konsekvent blir møtt med til å skulle være noe mindre problematisk enn drt faktisk er dét er virkelig forferdelig. Da har du ikke forstått hva du har opplevd.

Jeg ig trådstarter argumenterer for bredere aksept og, jeg for min egendel i hvert fall, for å i det minste bli møtt på halvveien. Ditt motargument bygger på at det ikke vil være mulig fordi det historisk sett alltid har vært slik, og så henviser du til rasisme i andre land, som om fattige land uten utdanningstilbud eller engang skikkelg infrastruktur var en god sammenligning.
Andre her drar frem dette med kriminelle albanere, som om det var innvandring som var problemet snarere enn at det faktisk er et ukontrollert, illegalt, marked som ønsker derestjenester. Å fjerne alle innvandrere løser ikke det problemet.
Ellers går det mye i manglende følsomhet og empati ovenfor andre mennrskers situasjoner. Kort sagt er det ganske mye som må pløyes gjennom fordi folk ikke tenker. Jeg har vært gjennom dette før og er lei.
jeg mener forsatt at jeg har rett. Norge burde kunne gjøre det bedre enn dette.
Jeg syns det er mest rasisme fra de gamlere generasjonene.Du kan ikke gjøre noe mer for deg selv enn å ha en jobb og være ett ærlig menneske Roshbiff.Fremmedfrykt er ett stort problem i Norge og særlig mot religionene til andre kulturer.
Sist endret av StaiN; 24. januar 2008 kl. 07:43.
Sitat av bleh
What? Kilder på denne påstanden om at "disse menneskene ... langt mer voldelig kultur enn vår ... " ? Har ikke opplevd østlige kulturer som voldelige kontra vestlige.
Vis hele sitatet...
Har da ikke påstått av østlige kulturer er så voldelige, selv om så og si alle andre deler av verden faktisk har langt hardere miljøer enn vi har her.

Jeg påpeker kun det faktum at mange av invandrerne i Norge kommer fra krigsherjede land og steder hvor de har måttet være harde for å overleve. Mange av dem har til og med tatt sterk psykisk skade av dette, og det er lett å overføre slike skader til familie og nærmiljø. Synes ærlig talt ikke jeg trenger å gi deg en kilde på dette.
Sist endret av mentalmelt; 24. januar 2008 kl. 07:56.
Det er nevnt i et par tidligere posten, men jeg nevner det igjen: Det virker som at intigreringsproblemet ditt ligger litt hos deg selv, Biffen!

Å være annerledes er garantert en vanskelig ting. Om man er homofil, hjerneskada eller av "fremmed kultur" eller "mørkhudet". Tror det var Mullah som nevnte det, fremmedfrykt er noe menneske alltid har slitt med. Derfor kan jeg nevne at min erfaring er at det er en del innvandrere som "ler" av oss "nordmenn" også. Vi er jo fremmed for "dere".

Jeg tror at jo mer man snakker om det, jo lenger vil problemet vedvare. Bare det å lage en slik tråd som dette, viser jo bare at du ikke har tillit til "oss" nordmenn heller.

Når det er sagt, har jeg troen på at dette er og blir et mindre problem i fremtiden. Vi i Norge er blitt litt mer kjent med "dere" og "dere" er ikke så "gærne" som mange skal ha det til!

Igjen vil jeg på vegne av det norske folk unnskylde at vi er trangsynte, men vi er langt fra de største folkehaterene i verden. Se bare på midtøsten-konflikten!

edit: hater egentlig å bruke "dere", da jeg prøver å spre en holdning at vi alle er "oss".
Sist endret av hyys; 24. januar 2008 kl. 08:03.
Sitat av Biffen
Hvor mange av dere har en kompis som er utlending? Jeg kan garantert love dere at dere sier: "Men han er Grei". "Alle de andre er tyver og ødelegger landet!"
Vis hele sitatet...
Rasisme går alle veier. Det der er like ille å si om nordmenn, som det å si at alle utlendinger er tjuvpakk.
Jeg er jo enig med deg på noen punkter. Men sånne uttalelser er med på å skape rasisme.
Jeg har utrolig mange venner med utenlandsk opprinnelse, og jeg har ingen problem med å snakke med/om noen av dem. Kun hyggelige mennesker så langt.

Igrunn enig med hyss å resten av co. der
Trådstarter
Sitat av hyys
Det er nevnt i et par tidligere posten, men jeg nevner det igjen: Det virker som at intigreringsproblemet ditt ligger litt hos deg selv, Biffen!

Å være annerledes er garantert en vanskelig ting. Om man er homofil, hjerneskada eller av "fremmed kultur" eller "mørkhudet". Tror det var Mullah som nevnte det, fremmedfrykt er noe menneske alltid har slitt med. Derfor kan jeg nevne at min erfaring er at det er en del innvandrere som "ler" av oss "nordmenn" også. Vi er jo fremmed for "dere".

Jeg tror at jo mer man snakker om det, jo lenger vil problemet vedvare. Bare det å lage en slik tråd som dette, viser jo bare at du ikke har tillit til "oss" nordmenn heller.

Når det er sagt, har jeg troen på at dette er og blir et mindre problem i fremtiden. Vi i Norge er blitt litt mer kjent med "dere" og "dere" er ikke så "gærne" som mange skal ha det til!

Igjen vil jeg på vegne av det norske folk unnskylde at vi er trangsynte, men vi er langt fra de største folkehaterene i verden. Se bare på midtøsten-konflikten!

edit: hater egentlig å bruke "dere", da jeg prøver å spre en holdning at vi alle er "oss".
Vis hele sitatet...
Du mener at det er hos meg feilen er? at jeg ikke klarer å integrere meg? Det trengs 2 parter for å integrere. en som vil bli integrert og en som inkluderer, jeg er praktisk talt inn i det norske systemet, så jeg har ikke noe problemer, jeg har bare noen spørsmål som jeg vil ha svar på, derfor tyr jeg til dette, ellers har jeg ikke noe problem med å snakke med folk om det ansikt til ansikt, men jeg er lei holdt på hele julesesongen med fulle eldre gamlinger som hadde en ting å klage på, men jeg var jo O K fordi jeg var flink til å snakke norsk!

Ja der sier du det selv utlendinger som ler av dere nordmenn, men faen heller, jeg ser jo begge sider jeg er midt i mellom, og jeg ser hvor idiotisk det er, det her har noe med stolthet å gjøre, faen jeg kan helt ærlig innrømme at jeg ikke har sansen for kosovoalbanere(gutter altså ikke jenter:P). men det er pga av mine dårlige erfaringer.

Sitat av mp34567
Etter å ha jobbet i oslo i x antall år har jeg hatt mine møter med rusmisbrukere og de som er langere osv.
Behandler man dem som mennesker åpner de seg rimelig bra og man får vite litt ting nå og da når de skjønner at du ikke skal smekke håndjern på dem og banke dem helseløse som politiet i hjemlandet ville gjort.
Jeg verken bruker eller distribuerer narkotika. Ja jeg har prøvd lettere stoffer men aldri noe så tungt som heroin eller kokain.
Krigen mot narkotika blir vanskelig og vinne uansett. Ja taliban var flinke de til å knekke armer og bein på folk som dyrka det men er det veien og gå?
Støtter du grov vold og invalidisering av folk? Blir vanskelig for her abdullah og brødfø sine 12 barn og 3-4 koner når han ikke har brukendes armer eller bein. Hva skjer da? Jo barna lærer seg at dette er en hard verden og lærer seg og stjele for å klare seg selv. Mener du at det er veien vi burde gå for å rydde narko av banen?

Jeg lar ikke mitt sinne gå utover noen. Jeg uttaler meg på et generelt grunnlag om hva jeg ser i samfunnet idag.
Poenget jeg skal fram til er at vi er forskjellige. Vi har forskjellig kultur bakgrunn og her kræsjer det litt.

Banke kjærester og koner helseløs er sikkert helt greit nede i pakistan. Her er det forbudt og blir ikke sett blidt på. Hva kona di skal ha på seg kan du egentlig gi faen i om du har valgt en norsk jente. Om hun vil sprade rundt i hotpants og bikinitop så er det hennes sak. Er veldig få norske jenter du får på en burka om sommern.
Du må også akkseptere at hun snakker med andre gutter og gud forby det kunne henne de ga henne klem eller noe så da må du nok løpe og drepe henne for å gjennopprette æren din.

Poenget er å blir at kulturene er forskjellige skal du bo i norge må du pent adlyde norsk lov og følge norske normer for å passe inn.
Per idag er det nærmest apartheid. Jeg går ikke inn på grønland om jeg kan unngå det og de går ikke inn på stedene jeg ferdes om de kan unngå det.

Men hvorfor er vi nordmenn som må ta kontakt og smile? Kan ikke dere komme bort til oss og prate litt norsk isteden?
Det er ikke særlig fristende for meg som nordmann og gå inn i en flokk afrikanere som preker et eller annet språk jeg ikke skjønner og spiser khat og spørre hei kan jeg få litt jeg også?
Det er dere som har flyttet hit dere må nesten gjøre en liten innsats dere også om dere vil bli akkseptert.
Vis hele sitatet...

Ingen som har bedt dem om å gå inn i en gjeng med afrikanere og tygge khat og si hei, som sagt snakker vi om mer realistiske ting, hvis det er det du mener med å omgås andre så vil jeg si at du mangler sosial inteligens, håper ikke det blir for mye for deg, men jeg flyr ikke inn i en gjeng med nordmenn og begynner å si "FAEN SÅ DERE HAN UTLENDINGEN ELLER?FAEN HAN LUKTA!" når jeg selv er utenlandsk, det er feil. Og mange utlendinger syns det er flaut å snakke gebrokken norsk for de har blitt ledd av så mange ganger! det kan jeg skrive under på! vet om flere jeg!
Her er to setninger jeg vil du selv skal se. Begge fra samme post, ulik avsnitt, med deg som forfatter:

1: "Du mener at det er hos meg feilen er? at jeg ikke klarer å integrere meg?"

2: "faen jeg kan helt ærlig innrømme at jeg ikke har sansen for kosovoalbanere".


Ja, jeg mener feilen ligger hos deg! Tydeligvis har ikke du den rette holdningen til å bli intigrert selv, så hvorfor forvente at "den andre parten" skal ha det?
Sist endret av hyys; 24. januar 2008 kl. 13:47.
Trådstarter
Jeg ER integrert jeg, kommer pekefingeren fram? jeg er integrert jeg, jeg bare sier at det har vært en tid der jeg har hatt noe imot kosovoalbanere, Hva han heter vet jeg ikke, men det betyr ikke at jeg hater alle sammen, faen jeg har satt til side min skeptisisme og dumhet til side og tatt første steg mot å bli kjent med dem.....du vet bare en brøkdel av historien, så please ikke uttall deg om noe du ikke vet om,

Jeg syns du bare langer ut mot meg og det jeg skriver hele tiden jeg! hvem av oss er rasisten her? som menneske har JEG RETT til å synes hva jeg vil om enkelt menneske, hvilken hjalp har du tilført integrering? Ser du er fra bergen, vært i Øystese noen gang? bodde der engang jeg, besøkte stedet for 4 år siden, alt var forandret, mer rasisme og fremmedfrykt var inne i bildet, mine gamle bestevenner var blitt rasister.

Sitat av hyys
at du turde...
Vis hele sitatet...

men i alle samfunn og verdens deler fins det alltid en person i miljøet som er en idiot og ødelegger for alle andre, du MR. Hyys, du er den personen her, hvis du ikke har noe mer lurt å komme med som det her burde du la vær å skrive, både for respekt for deg selv og andre, men mest for deg selv, synker jævlig lang ned du nå!
Sitat av bleh
Har ikke opplevd østlige kulturer som voldelige kontra vestlige.
Vis hele sitatet...
Tja. Jeg er av den oppfatning av at feks. Iran(eller et annet muslimsk land som bruker strenge muslimske lover og straffemetoder) er et samfunn som er langt mer voldelig enn Norge, eller andre vestlige land.

Det er ingen hemmelighet at folk blir henrettet, steinet og hengt i hytt og pine i flere midtøstlige land. Det er flere voldelige straffer i disse landene som ikke er i samsvar med forbrytelsen( da selvfølgelig sett fra mine øyne). Det er på grunn av dette jeg er av den oppfatning av at østlige land er langt mer voldeligere enn Norge. Jeg tror dette kan være hardt for innbyggerne i et gitt muslimsk land(med streng sharia-lovgivning). Disse voldelige holdningene tror jeg kan være med i de menneskene som vandrer inn til Norge fra slike land. Ergo, de enorme kulturelle forskjellene mellom Norge og land fra midtøsten skaper verdikonflikter.

Kan være jeg forenkler dette veldig - men er bare glad for kommentarer

Forøvrig er jeg enig i poengene mentalmelt kommer med i innlegg #60.
Du er integrert ja, hvorfor lage denne posten om dette da? Skjønner at du er irritert, skjønner mange av poenga dine.

Det er utlendinger som lager bråk, utlendinger som ikke vil lære språket, de som vil lære språket, de som oppfører seg pent, de som har problemer med å tilrette seg landet her osv.

Vi har nordmenn som springer andre vegen om de ser en utlending, folk som roper "pakkis" eller "kom deg ut av landet" og lignende ting, de som smiler, de som viser respekt til utlendingene og får respekt, de som ikke viser respekt og får respekt, og omvendt, osv.

Vi kan ikke hive alle under samme kam. Det er ingen ren gruppe med "utlendinger som oppfører seg, eller anti rasistiske folk", ok, dårlig eksempel, men dette er noe som blir tatt igjen og igjen..
når jeg bodde i oslo, hadde jeg mange venner fra utlandet, mange av de har jeg både besøkt og lekt med. Faktisk så var det JEG som gikk bort til han og spurte om han ville bli med og spille fotball, siden han satt alene og kasta stein (barneskolen). Jeg fikk han med i fotball miljøet og han var faktisk bedre en meg i fotball. OG TIL DEG BIFFEN , vill du skaffe deg venner..så spørr om du "han" du vill bli venn med om han vill finne på noe! Hvis han liker og spille fotball..spørr om du kan bli med engang. Blir du venn med han vedder jeg på at du klarer og bli venner med de andre vennen hans igjen osvosvosv. Det skal ikke så mye til bare du orker å gå bort til en fyr du vill bli venn med om han vill finne på noe. Hvis det IKKE går, prøv og gå til neste mann. beste tipset mitt.
Sitat av Mullah
Unnskyld meg, men hvordan gjør det saken bedre? Jeg er fullstendig klar over at fremmedfrykt er noe som går igjen i de fleste kulturer, men det forandrer ikke på at som ganske fersk nasjon hva angår innvandring er måten den norske befolkningen har håndtert situasjonen på sterkt preget av rasisme. Naturlig vil kanskje noen si, men like naturlig blir det å belyse faktumet om rasisme for at vi skal kunne bevege oss bort fra det.

Du har også opplevd å bli fryktelig behandlet og det er forferdelig, men måten du bruker din erfaring for å gjøre den behandlingen som innvandrere konsekvent blir møtt med til å skulle være noe mindre problematisk enn drt faktisk er dét er virkelig forferdelig. Da har du ikke forstått hva du har opplevd.

Jeg ig trådstarter argumenterer for bredere aksept og, jeg for min egendel i hvert fall, for å i det minste bli møtt på halvveien. Ditt motargument bygger på at det ikke vil være mulig fordi det historisk sett alltid har vært slik, og så henviser du til rasisme i andre land, som om fattige land uten utdanningstilbud eller engang skikkelg infrastruktur var en god sammenligning.
Vis hele sitatet...

Det jeg prøvde å si (men som jeg i morgentimenes trøtthet muligens ikke fikk fram så godt) er at dette stort sett ikke handler om rasisme i det hele tatt, men fordommer. Rasisme er rett og slett feil begrep, jeg kjenner mange mennesker med fordommer mot forskjellige kulturer, tror jeg ikke jeg kjenner en eneste rasist. Med mindre definisjonen av begrepet har forandret seg radikalt de siste ti åra.

Jeg argumenterer heller ikke for at dette aldri kan forandre seg, for å trekke parallellen videre er det vel ingen som skriker etter en blackmetaller på gata i dag.

Likeledes har situasjonen bedret seg betraktelig for innvandrere også, på sent søttitall og store deler av åttitallet var det mange i Oslo som hadde som fritidssyssel å "banke pakkiser". Det er ikke særlig ofte man hører om rasistisk vold i Norge dag. Det forekommer, og det er trist, men det må da gå an å si at situasjonen har forbedret seg.

Da jeg var liten, på åttitallet, var det vanlig å fortelle rasistvitser og uglese enhver mørkhudet person man så på gata. Å skrike "pakkis" etter en mørkhudet person var helt legitimt i mange miljøer. At dette fremdeles skjer skal jeg ikke nekte for, men med voksende kunnskap og erfaring blir dette sakte men sikkert bedre.

Men at vi alltid vil ha fordommer mot hverandre, om enn aldri så små og skjulte, tror jeg vi bare må innse.

Det betyr ikke at man ikke skal kjempe imot.
Det at du nesten ble banka opp av en gjeng fordi de mente du var for norsk viser jo en holdning som jeg tror mange innvandere har. Misliker det norske, men likevel vil de bo her..
Sitat av KultNick
Det at du nesten ble banka opp av en gjeng fordi de mente du var for norsk viser jo en holdning som jeg tror mange innvandere har. Misliker det norske, men likevel vil de bo her..
Vis hele sitatet...
Det er en holdning.. 1/mangemangemange forskjellige holdninger angåendes innvandrer/utlendinger... no point
Ja der sier du det selv: Utlendinger som ler av dere nordmenn. Men faen heller, jeg ser jo begge sider. Jeg er midt i mellom og ser hvor idiotisk det er: Det her har noe med stolthet å gjøre.

Faen jeg kan helt ærlig innrømme at jeg ikke har sansen for kosovoalbanere men det er pga av mine dårlige erfaringer.
Vis hele sitatet...
kilde

Jeg tok meg den frihet å redigere litt på akkurat det avsnittet der. Bare for å illustrere at du faktisk besvarer deg selv på en del ting i denne tråden med dette innlegget. Tar du litt av erfaringene dine og litt av stoltheten og blander i litt idioti, så ser du at du ikke er så ulik de nordmenn og utlendinger du kritiserer for ikke aksepterer deg for den du er.

Jeg vil påstå du er fullstendig integrert
Sist endret av paranoy; 24. januar 2008 kl. 15:30.
Sitat av Biffen
Neste gang du ser en utenlandsk gutt eller jente, prøv å smil og SI HEI. Istedenfor å se så stygt på dem, så kan jeg love deg at du får et smil tilbake og et HEI.
Vis hele sitatet...
Altså.. Vi normenn sier ikke hei til hverandre engang. Her i landet må man kjenne noen litt før man hilser.
Biffen: Hva er det egentlig du vil få ut av denne tråden her? Alle de positive (hvis jeg kan bruke det ordet) forslagene som kommer, skal du vrenge og vri på. Du spurte en om hva han/hun ville ha gjort, personen svarte, og du måtte kverulere. Det virker som om ingenting er bra nok. Kan det hende at problemet ligger der? Det virker nesten som om du forventer å få servert alt på et sølvfat.

Det er egentlig veldig ulikt av meg å poste slikt. Jeg er absolutt ikke rasist, men ut ifra det du skriver, starter du nesten å irritere meg.

Og forresten, hadde jeg smilt til noen av innvandrerne her i Lillehammer, hadde jeg sittet i rullestol nå. Jeg veit om folk som har fått juling fordi de har sett på de, og jeg vet om folk som har fått juling fordi de så på de. Forskjellige folk som så/ikke så, samme folk som ga de juling. Hva skal man gjøre da?
Sitat av EasyLiving
Edit: Det er jo sånn at de som ikke er kriminelle ikke blir sett.. Politisk korrekt: Man må ikke dømme alle over en kam (?) eller?
Vis hele sitatet...
Media skriver om det som blir lest - altså ikke innvandreren som arbeider hardt hver dag, uten å syte.

Å skjære alle over én kam, er vel det riktige uttrykket.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
xtapolapocetl: Greit, da kan du få bruke det ordet du synes passer best. Det er synd å gjøre en vits ut av det hele pga av simple pedantiske impulser da - det er jo ikke som om du ikke forsto hva poenget bak teksten var.
Du er jo tydeligvis til og med enig i det jeg mente, så du forstår kanskje hvorfor jeg ikke vanligvis gidder diskusjoner som dette lenger. Folk nekter å tenke, de skal helst bare prate.
Alle skal gjøre det hele til et jævla grupperunk - både blant [ønsket uttrykk] og anti-[ønsket uttrykk]. Sikkert dritgodt, men ingenting som er verdt tiden min.
"Jeg er ikke rass'ist, men kikka litt på skrå. Ali kjører Audi, mens Hanse'mann må gå"

Som xtapolapocetl skriver om, det er fordommer, ikke rasisme, som fremmer denne frykten. Jeg har fordommer mot innvandrere, når jeg bemerker meg at en nigerianer sitter på 31-bussen og leser bruksanvisning til en oppvaskmaskin. Jeg har fordommer mot gothere, fordi de ser forjævlig ut. Jeg har fordommer mot homofile, når jeg ser at gutter bruker sminke og rosa pannebånn på en skoledag. Jeg er homofil selv, men fordommer har man alltid. Fordommer er ikke rasisme eller diskriminering, fordommer er reaksjoner på ulikheter. Noe som ikke du kjenner deg igjen i. Men vet du hva? Ingen skal si at jeg ikke respekterer de.
[COLOR=Red]Hear Hear! [/COLOR] trådstarter, føler med deg!
Biffen: Jeg tror du bør lese boka 'Kunsten å være neger' av Are Kalvø. Selv om det er en satirisk og humoristisk bok forklarer den norsk mentalitet i et nøtteskall. Det holder ikke å oppføre deg som nordmenn flest, du må oppføre deg som nordmenn flest burde ha vært. Frem med lusekofte og langrennski!

Lykke til!
Trådstarter
Meninga med den tråden her er for MEG å høre hva andre syns om integrering, for å høre andres meninger og synspunkter, som oftest trenger man andres synspunkter og meninger til å opplyse en selv og få en til å forstå hvorfor ting er som de er.

Jeg kverulerer ikke, jeg prøver bare å få folk til å sette seg inn i den andres sko, og se ting fra forskjellige synspunkter, jeg har mange venner jeg i alle former og sosiale klasser, religioner og land, jeg vil bare få mer innsikt i det hele, for jeg kan ikke diskutere med meg selv, derfor laga jeg posten her.....


Eller jeg kan godt diskutere med meg selv jeg, men det er ikke sikkert jeg kommer fram til noe fornuftig!
Sist endret av Biffen; 24. januar 2008 kl. 16:57.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av Mushy
Men vet du hva? Ingen skal si at jeg ikke respekterer de.
Vis hele sitatet...
Morsomt at du som vet så inderlig vel hva slags definisjon som egner seg best (selv om også du driter deg ut når du ikke ser skillet mellom f.eks generelle fordommer og grunnløse fordommer) blander respekt med "marginal akseptanse".
Du har dermed redusert respekt til et tulleord. Da kan du bare beholde det.
Sitat av Mullah
xtapolapocetl: Greit, da kan du få bruke det ordet du synes passer best. Det er synd å gjøre en vits ut av det hele pga av simple pedantiske impulser da - det er jo ikke som om du ikke forsto hva poenget bak teksten var.
Du er jo tydeligvis til og med enig i det jeg mente, så du forstår kanskje hvorfor jeg ikke vanligvis gidder diskusjoner som dette lenger. Folk nekter å tenke, de skal helst bare prate.
Alle skal gjøre det hele til et jævla grupperunk - både blant [ønsket uttrykk] og anti-[ønsket uttrykk]. Sikkert dritgodt, men ingenting som er verdt tiden min.
Vis hele sitatet...
Jeg beklager sterkt hvis du føler jeg har vitset og kastet bort tiden din, og at du syns det er helt uviktig hva man kaller dette (beklager også hvis jeg misforsto posten din). Jeg for min del er drittlei av skriking om rasisme, når det ikke er det det handler om i det hele tatt. Fordommer finnes over alt, og går på kryss og tvers av rase, kultur og tilhørighet. Kan vi ikke reservere rasiststempelet til nazister og andre rasehatere, og heller diskutere fordommer på generelt grunnlag? Hva er forskjellen på fordommer mot fremmedkulturelle og fordommer mot homser? Sånn jeg ser det handler det bare om uvitenhet og arroganse, ikke en grunnleggende rasistisk holdning i befolkningen.
Sitat av Mullah
Morsomt at du som vet så inderlig vel hva slags definisjon som egner seg best (selv om også du driter deg ut når du ikke ser skillet mellom f.eks generelle fordommer og grunnløse fordommer) blander respekt med "marginal akseptanse".
Du har dermed redusert respekt til et tulleord. Da kan du bare beholde det.
Vis hele sitatet...
Kan man virkelig skille mellom generelle og grunnløse fordommer? Er ikke alle fordommer grunnløse?

Sitat av Ordnett.no
fordom -mmen, -mmer forutfattet mening; inngrodd vaneforestilling: være full av fordommer / ha, nære religiøse, sosiale fordommer mot noe / frigjøre seg fra gamle fordommer
Vis hele sitatet...
Er nok uenig med deg der. Fordom er et negativt ladet ord, og alle fordommer ansees som grunnløse. Derav ordet fordom (før-dommen). Og hvorfor driter jeg meg ut? Dette er diskusjon, altså man skal diskutere. Skal du skrike "driter deg ut!" hver gang noen kommer med noe du er uenig i, gjør du det bare vanskelig. Det er vel heller ikke tullete å respektere andre? Jeg mener, hvorfor skal min respekt for andre mennesker, blandes med "marginal akseptanse" - som er det samme som "såvidt akseptert"? Finnes det ikke flere grader av respekt?
Sitat av Nubeland
Kjenner et par, men har faktisk ingen utlendinger som venner.

Men til saken, du er da rasist selv?
Måten du formulerer innlegget ditt på får det til og virke som om alle nordmenn er de stygge ulvene.
Vis hele sitatet...
Dra til helvete. Nordmenn er de stygge ulvene. Det er oss og våre fordommer som gjør at noen innvandrere ser på det som fristende å bli/være kriminell. Det er vi nordmenn som suger hardt på integrering. Bare spør deg selv de spørsmålene han har til deg (som hvit nordmann, før du begynner å dømme).

Hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke brydd meg om teite nordmens fordommer og egoisme. Vi er dumme og uvitende.
Sist endret av gud_er_død; 24. januar 2008 kl. 17:27.
jeg gidder ikke engang å holde følge på denne diskusjonen så jeg sier bare akkurat hva jeg mener og holder meg til det:

Jeg har en del kompiser som er utlendinger(sjokkerende siden jeg er fra Finnmark og faktisk har bodd her hele mitt liv), og de er som trådstarter sier "greie", kjempefolk faktisk.

Utover det, grunnen til at mange nordmenn(spesielt de litt eldre (30+) er negative til utlenninger er mye media sin skyld, a gjengen, b-gjengen, å-gjengen og hva faen de nå kaller seg/blir kalt er jo i media nesten daglig pga noe dritt de har gjort, smugla dop, slådd ned folk på åpen gate, sloss, drept, herja og voldtatt..

Faktum er at store deler av den organiserte kriminaliteten i norge er begådd av utlenninger, og da ikke nødvendigvis av mørkuda folk, dette hjelper ikke akkurat på fordommene folk har/kan ha..

Min lille mening til hvorfor folk er negative..

Sitat av gud_er_død
Dra til helvete. Nordmenn er de stygge ulvene. Det er oss og våre fordommer som gjør at noen innvandrere ser på det som fristende å bli/være kriminell. Det er vi nordmenn som suger hardt på integrering. Bare spør deg selv de spørsmålene han har til deg (som hvit nordmann, før du begynner å dømme).

Hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke brydd meg om teite nordmens fordommer og egoisme. Vi er dumme og uvitende.
Vis hele sitatet...
Se på deg selv før du kaller ett helt land for idioter.
Sist endret av NoillStress; 24. januar 2008 kl. 17:34.
Så du mener utstøtte personer har enklere for og bli kriminelle?

Store deler av det norske kriminelle miljøet består av innvandrere, og som folk flest rekruterer dem sine egne til disse miljøene.

Nordmenn generelt sier dem ikke liker innvandrere (alle jeg kjenner iallefall)
MEN! disse er ikke rasende nazister fordi, dette er etter min oppfatning bare noe alle sier.

Selv sett disse personene for eksempel jobbe som et lag i skoleaktiviter, til tross for hudfargen.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av gud_er_død
Dra til helvete.
...
Hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke brydd meg om teite nordmens fordommer og egoisme. Vi er dumme og uvitende.
Vis hele sitatet...
"Dra til helvete?" Dropp personangrep, og kom heller med saklige bidrag til diskusjonen!

Og du kan snakke for deg selv.
Skjønner godt argumenter fra begge sider. Er ikke å komme bort ifra at mange har fordommer mot innvandrere. Men noen av fordommene har noe fakta i seg også. Det er fakta at innvandrere er mer kriminelle enn etnisk norske personer (Kilde:ssb, er ikke bare en generell oppfatning mange har).
Jeg mener kriminalitet og integrering har en sammenheng. Det interessante er å finne en måte hvor integreringen av innvandrere fungerer bedre enn den gjør i dag. Synes det er trist å se innvandrere som slår seg sammen i "gangster" gjenger, og andre innvandrere som ikke gjør alvor ut av skolearbeidet. Som du sier er ikke du en av disse, men du innser vel at dette er faktisk noe som skjer, og det er ikke nødvendigvis bare oss etnisk norske som har skylda for det. Du kommer med krasse påstander om at alle etnisk norske er rasister. Hvordan forventer du at vi skal reagere på det? Er greit at du er sint, men jeg føler du tar en aggressiv tone.

Det er selvfølgelig synd at vi fortsatt har hverdagsrasisme i Norge, og dette tror jeg vil bli liggende lenge. Det ligger i mennesker sin natur å være skeptisk til nye ting, steder og mennesker. Det er en forsvarsmekanisme vi har, og som også innvandrere har til nordmenn, som man faktisk kan se i dine utsagn. Er sikkert mange som mener jeg er rasist, bare fordi jeg har sagt noe negativt om innvandrere eksemplifisert med utsagnet om at innvandrere er mer kriminelle.

Det at vi hele tiden skal legge skylden på noen mener jeg er galt. I dine åpningsargumenter legger du skylden på nordmenn. Isteden for å finne en syndebukk bør vi heller fokusere på problemet. Hvis man ser på kriminaliteten blant innvandrer kvinner vil den i mange tilfeller være lavere enn den blant etnisk norske kvinner. Hva er grunnen til at disse takler integreringen bedre? Hvis dette har med stolthet å gjøre er man nødt til å se at man faktisk søker tilflukt i et land, og man burde være takknemlig for de støtteordningene som finnes.

NB! Nå snakker jeg om innvandrere, ikke nordmenn av utenlandsk opprinnelse. Og som det har blitt nevnt før: Det er store forskjeller i kultur. Nordmenn pleier ikke å hilse på ukjente, og setter seg som regel så langt unna man kommer fremmede, om de sitter på en benk. For folk som er vant til en annen kultur kan mange av disse handlingene faktisk virke som fremmedfrykt når det i realiteten ikke er det.
Å endre synet store deler befolkningen er en vanskelig oppgave, men det skal sies at personer med høy utdanning er mye mer tolerant enn andre. Kanskje en løsning ligger i skolesystemet. Hvem vet.
Sitat av robhol
"Dra til helvete?" Dropp personangrep, og kom heller med saklige bidrag til diskusjonen!

Og du kan snakke for deg selv.
Vis hele sitatet...
Jeg snakker ikke for noen andre enn meg selv. Det er jeg som har oversett immigranter og vært en idiot. På samme måte som de andre fleste hvite nordmenn jeg kjenner. Hele landet er ididoter. Jeg er en jævla idiot. Jeg har gått i klasse med immigranter i flere år uten at jeg har legt merke til ham. Problemet var at ingen turde å være med ham fordi de var redd for å bli sett ned på fordi alle er full i fordommer og dømmer over en kam. I hvert fall der jeg bor. Det resulterte i at han bare var med de som ikke hadde noen andre å være med og som ikke brydde seg om det hirearkiske system i skolen eller om andres fordommer. Det vil si outisere. Heldigvis var ikke det denne typen outsidere som driver med gale ting. Når jeg sier fordom så mener jeg den konklusjonen man trekker om andre før man i det hele tatt kjenner personen. På Ungdomsskolen trodde alle at han (immigranten) var muslim fordi han var fra Irak. Det viste seg at familien hadde konvertert til kristendommen. Det fant vi ut etter ungdomsskolen. Men det var det jo ingen som brydde seg om, nei.
Jeg selv er innvandrer, men mener selv jeg er godt integrert. Når jeg snakker med ''nye'' folk å bare sier fornavnet mitt går det som regel greit og de tror faktisk at jeg er norsk, men i det jeg sier etternavn har jeg faktisk opplevd at folk spretter litt tilbake og ser på meg litt anerledes og snakker litt anderledes en det de gjorde når samtalen startet. Dette synes jeg selfølgelig er synd og skjønner problemet til trådstarter kanskje litt bedere en de fleste som poster her gjør fordi jeg selv har opplevd det samme.
Dette å bli behandlat på en anen og kanskje urettferdig måte synes jeg er respektløst, men dette kan ha noe med fremedfrykt å gjøre som nevnt tidligere. Med respektløs mener jeg at nordmenn (ikke alle selfølgelig) ikke har respekt for andre en seg selv, jeg sier ikke at dette bare er et fenomen i Norge, men jeg har ikke opplevd dette flere steder en i Norge.

Begge mine foreldre jobber og både jeg og min søster går på skole, jeg er ikke den som ''driter'' i skolen og mine foreldre er heller ikke de som ''driter'' i hva jeg gjør, de betaler skatt og gjør sinn jobb som de fleste etnisk Norske gjør.

Jeg er ikke mørk i huden, skal jeg da tenke på det som en fordel blandt alle bakdelene? Jeg snakker flytende Norsk uten noe form for ''pakis'' norsk, (jeg er IKKE Pakistaner selv) dette gir meg selfølgelig en liten fordel når det gjelder komunikasjon med mennesker som har fremedfrykt, jeg sipper å skremme de vekk med en gang jeg åpner munne. Mange av vennene mine ser ikke på meg som innvandrer men som en av ''de''. Jeg selv ser på meg selv som normann men jeg ser på meg selv som Norsk.

Beklager mulige skrive feil.
Takk for meg!
Sist endret av -=Insane=-; 24. januar 2008 kl. 18:37.
Trådstarter
Slapp av folkens ikke snakk dritt til hverandre! prøv å forstå og snakk. likte det han Insane skrev, sant det, og ja det er flaut når folk begynner å snakke annerledes til deg etter å ha skjønt at du ikke r norsk, det er flaut! M Å J E G D A S N A K K E S L I K T I L B A K E ?
tror det er vansklig for deg å bli 100% aksepter av alle, fordi det er så mang andre utlendinger som ødelegger for dere som ikke gjør noe galt...
Sitat av Biffen
Hvor mange ganger skal jeg bli kalt for stygge navn uten å slå!?
Vis hele sitatet...
Jeg blir stadig kalt stygge ting, men det gir meg ikke grunn til å slå.

Sitat av Biffen
Hvor mange ganger skal jeg bli nedverdiget? Er det deres feil at dere er født som den dere er? Ikke min feil heller at jeg heter det jeg heter og er den jeg er! Ikke min feil at jeg kan mange språk og er god på skolen? Er det vits å gi meg dårlige karakterer? Hva skal jeg gjøre folkens? Skal jeg bli en terrorist eller skal jeg bli godtatt? Hånda på hjertet!
Vis hele sitatet...
Jeg beklager, og jeg kan skjønne at du er irritert. Jeg aner ikke hvordan miljøet ditt er. Men hvis det er så ille å være mørk der du bor, bør du kanskje vurdere å flytte til et annet sted. Iallfall der jeg bodde (Bergen), opplevde jeg nesten ingen rasisme blant vennene der jeg vokset opp. Bare småkødd iblant. Kanskje det er annerledes nå, eller det er forskjell fra miljø til miljø. (Bergen er jo halveis stor, hehe).

edit:
Det kan også være en fordel å bo i et sted som ikke er dominert av FrP, hvor jeg tror Østfold er... hmm.. eller?
Sist endret av marsboer; 24. januar 2008 kl. 22:35.
De utlendingene jeg vet om er ganske innadvente av seg, og henger stort sett med andre utlendinger, som om de ikke ville kjenne oss.

Men kjenner et par, de er jo veldig greie folk.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
xtapolapocetl: Du er naturligvis tilgitt disse overtrampene. At du er uenig i mitt bruk av ordet rasisme er greit for meg, jeg kan se hva du mener.
Menneskets historie har fordommer som et gjenngående tema og det poenget er greit nok, men det jeg sa i originalposten var at Norge som nasjon er ganske ferske hva angår innvandring. Som du sier har det blitt bedre siden 80-tallet, og takk gud for dét, men du ser ikke ut til å ville se at det er en forskjell på grunnløse fordommer mot en random utenlandsk mann på gata og generelle fordommer mot homofili og homofile, eller hvordan jantelovens fordommer spiller inn når man snakker om metalheads, gothere og nå også emoer.
Jeg sier ikke her at fordommer mot innvandrere er viktigere enn fordommer mot homofile, men det er en vesentlig forskjell. Man anerkjenner de homofile som en del av sin befolkning, mens man gjør et skille mellom seg og innvandrere som om vi ikke alle var mennesker og at innvandrerene også kan bidra til samfunnet - gjerne i form av arbeid og eksotisk mat, men også med sine "egne" homser og gothere
Nordmenn er fryktelig fordomsfulle. Det har blitt bedre, men jeg synes ikke vi har det for godt bare fordi det ikke lenger er legitimt å skrike pakkis på gata eller på andre måter utøve fordommene sine tydelig offentlig.
Bare fordi nordmenn ikke lenger ser det eller engang vedkjenner realiteten av sine egne holdninger betyr det ikke at det ikke forsatt er et stort problem og til belastning for de som må tåle det.

Mushy: Du kan som sagt holde dine "grader av respekt" for deg selv. Det er ikke tullete å respektere andre, men du kan ikke ta en boks med bæsj, lime på en "sjokolade"-lapp og si at det er sjokolade.
Eller, jo, det er jo det som er poenget. Du både kan og har gjort nettopp det. Og jeg vil ikke ha.
Sist endret av Mullah; 25. januar 2008 kl. 01:34.
Stygt å si det... Men skiller man "somaliere" fra "innvandrere generelt" så hadde de fleste diskusjoner tatt en helt annen retning...

Jeg har bodd i Oslo i 22 vakre år, og har fortsatt til gode å komme i 100% uforskyldt bråk med andre enn den nevnte folkegruppen... No pun intended, men kanskje litt. Jeg ville aldri vært foruten innvandrere i byen, da hadde det sett trist ut...

Et enkelt skritt er å fjerne/drastisk redusere kontantstøtten... Kvinner er, i motsetning til det de fleste nordmenn later til å tro, den sterke personen innen kulturer med Islam som religion. Det å holde de hjemme ved å gi dem penger for å ta seg av barn, er et av de største feilgrepene man kan gjøre mot integreringsaken. Har selv eksempler på der marrocer er innkalt til møte på skolen for en alvorsprat med vanskelig elev/mor. Når det er bror som oversetter: "XXX kaller jenter horer og hadde med kniv på skolen" til "XXX kom for sent på onsdag og bråker fra tid til annen" er problemet åpenbart... Er sikkert vondt for mange å tilrettlegge norsk politikk for innvandrere på denne måten, men det er et faktum; sålenge mor, familiens overhode (skilsmisseraten er langt ifra lav blant familer av islam) ikke har peil på hva som skjer med sine barn, lever de i en tilstand uten nødvendig kontroll hjemmefra. Bildet er selvsagt nyansert, det er uansett vanskelig å være ærlige ovenfor sine foreldres kultur, når man selv er integrert i vår frimodige norske, men likevel - tenk deg selv at din mor ikke ante hva du drev med? Og dette gjaldt store deler av den norske befolkning? FAMILIE, betyr mye. At mor er med på notene, dvs lærer seg norsk og kommer seg UT av heimen, kan bety alt.
Sist endret av Tjallefrans; 25. januar 2008 kl. 02:02.
Sitat av Biffen
Jeg har et spørsmål til alle generelt! Gi meg gode svar og ikke kødd!! Hva skal jeg gjøre for å bli godtatt av dere nordmenn? Er det ikke nok at jeg Jobber? Er det ikke nok med at jeg har rent rulleblad? Er det ikke nok med at jeg er en del av samfunnet? Er det ikke nok at jeg er et godt menneske? At mine venner godtar meg for den jeg er, og støtter meg? Hva vil dere ha av meg?

JEG kan ikke snakke om rasisme, for det er så mange IDIOTER der ute som roper ulv ulv, at ingen tror på NOEN når ulven virkelig er her! Hvorfor skal jeg eller noen andre bli utsatt for rasisme? Bare fordi jeg er mørkere en gjennomsnitts nordmannen? Hvorfor skal alltid nordmenn begynne å snakke om sine dårlige erfaringer med utlendinger til meg? SER jeg ut som lederen deres?

Jeg har fått nok av å være imellom barken og veden! Jeg ser begges sider, og ser frykten for hverandre!! Hvor mange av dere har en kompis som er utlending? Jeg kan garantert love dere at dere sier: "Men han er Grei". "Alle de andre er tyver og ødelegger landet!"....Hva om jeg er den andre? Kjenner du meg!!? Jeg er lei av å bli behandla dårlig for andres feil, hva har jeg gjort?fortell meg det noen? Jeg er såpass integrert at folk snakker dritt om utlendinger til meg helt til jeg sier hva jeg heter! så blir de flaue og....ja flaue, hva syns dere jeg skal gjøre?

Hvor mange ganger skal jeg bli kalt for stygge navn uten å slå!? Hvor mange ganger skal jeg bli nedverdiget? Er det deres feil at dere er født som den dere er? Ikke min feil heller at jeg heter det jeg heter og er den jeg er! Ikke min feil at jeg kan mange språk og er god på skolen? Er det vits å gi meg dårlige karakterer? Hva skal jeg gjøre folkens? Skal jeg bli en terrorist eller skal jeg bli godtatt? Hånda på hjertet!

Neste gang du ser en utenlandsk gutt eller jente, prøv å smil og SI HEI. Istedenfor å se så stygt på dem, så kan jeg love deg at du får et smil tilbake og et HEI. Gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg....jeg har mye mer å si men jeg er litt forbanna akkurat nå...er lei meg egentlig.....utover det vil jeg bare si at vi må slutte å være så trangsynte!
Vis hele sitatet...


du må kjønne det, at det altid vil finnes rasistiske idioter... men alle er ikke sånn, så ikke Si nordmenn, men skriv heller "til rasister" eller noe i den duren jeg dømmer ikke folk etter hvor de er fra eller hvordan de ser ut.
Sitat av Biffen
Neste gang du ser en utenlandsk gutt eller jente, prøv å smil og SI HEI. Istedenfor å se så stygt på dem, så kan jeg love deg at du får et smil tilbake og et HEI.
Vis hele sitatet...
Hvis noen smiler og sier "Hei" til meg, smiler jeg og sier "Hei" tilbake, utenlandsk eller ikke. Ser noen stygt på meg, ser jeg stygt tilbake, utenlandsk eller ikke.

Det fins mange idioter her i verden, utenlandske og norske. Men husk; Bare fordi noen norske er rasister, betyr ikke at alle er det.
Sist endret av hj0mar; 25. januar 2008 kl. 06:29.
Sitat av Tjallefrans
Stygt å si det... Men skiller man "somaliere" fra "innvandrere generelt" så hadde de fleste diskusjoner tatt en helt annen retning...

Jeg har bodd i Oslo i 22 vakre år, og har fortsatt til gode å komme i 100% uforskyldt bråk med andre enn den nevnte folkegruppen... No pun intended, men kanskje litt. Jeg ville aldri vært foruten innvandrere i byen, da hadde det sett trist ut...

Et enkelt skritt er å fjerne/drastisk redusere kontantstøtten... Kvinner er, i motsetning til det de fleste nordmenn later til å tro, den sterke personen innen kulturer med Islam som religion. Det å holde de hjemme ved å gi dem penger for å ta seg av barn, er et av de største feilgrepene man kan gjøre mot integreringsaken. Har selv eksempler på der marrocer er innkalt til møte på skolen for en alvorsprat med vanskelig elev/mor. Når det er bror som oversetter: "XXX kaller jenter horer og hadde med kniv på skolen" til "XXX kom for sent på onsdag og bråker fra tid til annen" er problemet åpenbart... Er sikkert vondt for mange å tilrettlegge norsk politikk for innvandrere på denne måten, men det er et faktum; sålenge mor, familiens overhode (skilsmisseraten er langt ifra lav blant familer av islam) ikke har peil på hva som skjer med sine barn, lever de i en tilstand uten nødvendig kontroll hjemmefra. Bildet er selvsagt nyansert, det er uansett vanskelig å være ærlige ovenfor sine foreldres kultur, når man selv er integrert i vår frimodige norske, men likevel - tenk deg selv at din mor ikke ante hva du drev med? Og dette gjaldt store deler av den norske befolkning? FAMILIE, betyr mye. At mor er med på notene, dvs lærer seg norsk og kommer seg UT av heimen, kan bety alt.
Vis hele sitatet...
Vel, det er da for pokker mor (og far) sitt ansvar å vite hva sønn/datter holder på med.
I slike tilfeller handler det ikke om å kutte pengestøtten, det handler om å koble inn barnevernet.

Etter det jeg personlig har observert har mennene/guttene i huset i prinsippet mer makt enn kvinnene/jentene. Derfor er det vanskelig for mor å oppdra sønnene når hun blir tvunget til å sitte på sidelinjen uten utøvende makt til å gi "smekk på fingrene" når det trengs. For å unngå dette må kvinnen ut av heimen og lære norsk og få innsikt i norsk kultur og verdier, som du sier. Språkproblemer kan jeg tenke meg er et stort problem i forhold til kommunikasjon med skolen. Kan tenke meg at mange av problemene ikke blir tatt med i oversettelsen...

Pengestøtten er der fordi foreldre skal kunne ha mer tid sammen med barna, i stedet for på jobb.
Sist endret av ProtoZ; 25. januar 2008 kl. 15:51.