Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3614
Jeg blir øyeblikkelig 18 og har fått vite at jeg har 400k liggende fra fylkesnemda. har også 100k som jeg har spart opp 50k av og foreldrene mine har spart 50k til meg. Jeg tenker å bo i østerdalen hvor det er generelt billig og tenker jeg har lyst til å bruke en del av penga på egenkapital men blir igjen en del ca 150-175k vil jeg tro. minus 20k som jeg har igjen på bil lappen så ca 150 +- hva skal jeg gjøre med de penga. kommer nok til å ha ettervern av bv så er usikker om jeg må bruke alt for å få ettervern eller ei.
Invester i bolig og resten i fond for langsiktig sparing. La lønn dekke utgifter, så vil du nok sitte mer pris på en grei sum når du blir eldre, enn å bruke alt nå.
Sikkert greit med noen møbler om du skal kjøpe bolig, går fort med 100 tusen der.
Sett resten i banken/fond.
Anbefaler å sjekke ut Det Norske Oljeselskap (DNO) på Oslo Børs. Har selv investert her, og har troen på at dette blir en himmelferd fremover. Selskapet virker nesten risikofritt!
Sitat av moret Vis innlegg
Sikkert greit med noen møbler om du skal kjøpe bolig, går fort med 100 tusen der.
Sett resten i banken/fond.
Vis hele sitatet...
Kjøp møbler brukt. Mye som gis vekk gratis på finn.no også.
Ruslebiffen
GrilletBiff's Avatar
Trådstarter
Sitat av Søt og Uskyldig Vis innlegg
Jesus, du har fått 400k av bv?
Vis hele sitatet...
Faktisk 580k fant ut at jeg har spart opp renter siden jeg fikk dem. men ikke fra bv men fra forsikring fordi jeg har tourettes og adhd. Så vis dere har barn og tror de kan få lignende syndromer er det bare å forsikre dem ass. Sykt verdt det.

Sitat av moret Vis innlegg
Sikkert greit med noen møbler om du skal kjøpe bolig, går fort med 100 tusen der.
Sett resten i banken/fond.
Vis hele sitatet...
Tenkte å kjøpe brukt som Revbatim sa. Har en sans for økonomi og ELSKER det når jeg sparer så mye som 2 kroner på ost i butikken.

Sitat av Frazzy Vis innlegg
Invester i bolig og resten i fond for langsiktig sparing. La lønn dekke utgifter, så vil du nok sitte mer pris på en grei sum når du blir eldre, enn å bruke alt nå.
Vis hele sitatet...
God ide! Har faktisk aldri sett så mye på fond da jeg synes det er litt høy risiko. har hørt mye rart om det.

Sitat av JackLondon Vis innlegg
Anbefaler å sjekke ut Det Norske Oljeselskap (DNO) på Oslo Børs. Har selv investert her, og har troen på at dette blir en himmelferd fremover. Selskapet virker nesten risikofritt!
Vis hele sitatet...
Det tror jeg ikke jeg tør rett og slett. vill liksom ikke miste denne livsjansen fordi et selskap kræsjer og drar meg med
Sist endret av GrilletBiff; 31. mai 2022 kl. 12:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Forstår det som at du er ganske ung enda, og vil i hvert fall råde deg til å være forsiktig med å sette penger inn i aksjer. Aksjefond kan være noe mindre risiko, men her anbefaler jeg at du setter veldig godt inn før du eventuelt kjøper noen fond.

På generell basis er det mye usikkerhet i global økonomi for tiden, samt høy inflasjon og økende renter. Det som er minst risiko for deg er å sette disse overskuddspengene dine inn på en høyrentekonto, men dette vil heller ikke bidra til at pengene dine reelt sett vokser.

Som flere har sagt i tråden vil det være hensiktsmessig å investere i en bolig. Med tanke på at du knapt er myndig er mitt råd å sette penger rett på konto og heller ha disse i bakhånd om det skulle skje noe uforutsett (f.eks. reparasjon av bil, vaskemaskin som streiker og lignende). Man har god tid til å spare opp noen kroner gjennom arbeidslivet, samt at boliger generelt sett stiger i verdi.
Førekort og en billig bil til maks 50 - 60.000,- er et av beste personlige investeringer du kan gjøre! Legg av 3 - 5 mnd med utgifter på en nødkonto, også kan du spare i fond.

Men du er for gudsskyld 18 år, lev livet litt! Ikke kjøp leilighet å sett deg ned i livet. Veldig mange slår seg tidlig til ro i veldig ung alder, hva er poenget?
Det er lurt å investere penger men ikke om du skal leve som en nonne til du dør.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Jeg ville brukt et år og kanskje 100k til å reise før du planter deg i ei leielighet. Det er jævlig mye å lære av det. Særlig siden du har sansen for økonomi så kan det være givende å bo i et uland en stund så du setter mer pris på hvor mye verdier du faktisk sitter på.
Sist endret av Bothrops; 31. mai 2022 kl. 17:11.
Fuck Mr. Plod!
Hvis du har litt baller så invisterer du i crypto.

Bitcoin eller etherium, resten av coinsa er mere gamble.

Hvis du kjøper eth eller btc så kan jeg med kniven på halsen si at det kommer til å lønne seg i lengden.

Men det er viktig at du bestemmer selv hva du vil invistere i