Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  132 18020
Som tittelen sier lurer jeg på hvordan folk flest føler seg her i Norge. Dette litt med tanke på Ukraina som nå fremstår som James Bond innen nasjonalisme, fryktløshet og respekt for landet sitt.

Man kan jo tenke seg en krig her i landet og Jonas Gahr Støre som holder taler fra en bunker.. Tror ikke det hadde vært mye til drivkraft. Men hva hvis Kongen holder tale? Kanskje litt mer respekt for det, men han er for gammel nå og kronprinsen føles for fersk og ukjent.

Er det at vi har det så bra her i landet egentlig noe av problemet og at det får en motsatt effekt? Hvem her hadde blitt værende i blokka si og kasta molotov cocktails på tankene som kjørte forbi?

Vet ikke helt hva jeg skal frem til her, men jeg føler en enorm respekt for ukrainere nå og at noe som dette aldri kunne skjedd i Norge på noen som helst måte. Jeg er egentlig usikker på om jeg hadde blitt værende i landet i hele tatt.
Kongen hadde blitt og Støre rømt med halen mellom beina. Kunne veddet penger på det
Føler meg ikke nasjonalistisk-men tenker at nå tar Ukraina støyten for oss. Slava Ukraini!
Hvor skulle jeg dratt? Alt jeg eier, familie og venner er her.
Jeg ville ikke vært til stor nytte i hæren, men jeg skulle vel gjort mitt likevel på en eller annen måte...
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Hvis Norge blir truet så anser jeg meg selv son fortsatt vernepliktig og det er jeg vel under loven uansett. Jeg var i mekanisert infanteri i 05-06 og ville slåss for landet selv om jeg mest sannsynlig ville blitt kanonføde. Om en LAR pasient som trenger daglig medisin blir erklært tjenestedyktig er en annen sak. Om det er nasjonalistisk så ja
Jeg ville neppe blitt erklært tjenestedyktig. Føler meg ikke nasjonalistisk når jeg ser støre og de andre politikerne. Ei heller kongen.

Men for familien og mitt lokalsamfunn ville jeg stått på for å forsvare.
Det ukrainske folk og norske folk har helt forskjellig historisk bakgrunn og det er naturlig at de har det beundringsverdige kampmotet de viser. Pga tidslinja i ukrainias historie står nok nasjonalismen sterkere der enn her. Det sagt så skal man ikke kimse av nordmenn heller. Hadde det blitt en invasjon her ville sikkert flertallet kjempet i mot, er mange år siden jeg lærte meg å lage molotov cocktails og andre oppørsskills og jeg hadde prioritert å organisere meg med andre fremfor å flykte. Ikke fordi jeg nødvendigvis er spesielt nasjonalistisk av meg, men jeg er antifascist og vil aldri ønske fascister velkomment i mitt nabolag enten de kommer utenlands eller innenlands fra.

Er sikkert noen nordmenn som er pyser og ikke vet hva man skal gjøre om landet blir utsatt for en invasjon, men når man er i en liv eller død situasjon som ukrainerne er nå så er man pent nødt til å handle og å mobilisere seg hvis man ønsker at seg selv eller landets selvstendighet og demokrati skal overleve.

Støre hadde sikkert stikki til en bunker eller tatt private jet til junaiten, Kongen hadde holdt fortet og krompen hadde nok tatt til våpen.
Ukrainere er vel det tøffeste folkeslaget i Europa. Det er så merkelig at Putin faktisk trodde at dette skulle gå enkelt. Det er snakk om Europas nest største land med ekstremt tøffe mennesker og en god leder.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Nei. Føler meg ikke nasjonalistisk. Har veldig utydelig bilde på hva norge og norsk kultur egentlig består av. Virker som vi har lånt mye.
Hvordan føler jeg meg her i landet? Komfortabel og trygg som ei ku i en barnehage.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Jeg ville neppe blitt erklært tjenestedyktig
Vis hele sitatet...
"Tjenestedyktig"? Tror du snille velferdsnorge kommer til å eksistere i et invasjonsscenario? Er du mann må du til fronten.
Ekspert på påstander
Hvilken norsk politiker ville dere hatt som statsministeren aka Zelensky hvis det hadde vært krig her? Jeg kommer på ingen, tror de aller fleste hadde overgitt seg eller flykter til utlandet
Sitat av IRead Vis innlegg
Hvilken norsk politiker ville dere hatt som statsministeren aka Zelensky hvis det hadde vært krig her? Jeg kommer på ingen, tror de aller fleste hadde overgitt seg eller flykter til utlandet
Vis hele sitatet...
Sylvi Listhaug. Hun er vell motstander av det meste som ikke er norsk og ville kanskje kjempa litt (satt på spissen). Men kanskje en FRPer?
Sitat av jekkern Vis innlegg
Er du mann må du til fronten.
Vis hele sitatet...
Så enkelt er det ikke, man må jo være fysisk i stand til å sloss. Ingen trenger "krøplinger" i strid.
BRAND ∞ STRONG
Stadig oftere tar jeg meg selv i å tenke og sette pris på hvor behagelig man har det i Norge,
men jeg knytter det mer opp mot rikdom, ikke noe "eget Norsk. Utviklingen i verden de siste årene,
pandemien, Trump, flyktninger og krig har også fått til å tenke på hvilket trygt land jeg har vokst opp
i og at vi nå er på vei inn i en mye mer usikker tid.
Alle fordelene med Norge, NATO of et Europa uten krig har jeg tatt forgitt frem til nå.

Jeg liker å tro at jeg ville blitt her å kjempet hvis vi blir angrepet, men jeg tenker det er nesten umulig
å vite hvordan man reagerer i en slik situasjon før man står i den. Det ville også mest av alt ha hvert av
plikt og ære jeg hadde forsvart landet, ikke en sterk nasjonal følelse.
Ja jeg hadde nok meldt meg frivillig til å forsvare Norge.

Jeg er stolt av Norge i dag, samtidig som vi ikke er perfekte. Og uansett regjering så ville jeg kjempet. Og Harald eller krompen hadde nok vært mer symboler enn jonas/Erna.

Har brønn, sau og våpen så her kunne jeg organisert en skikkelig gerilja. Litt lite blokker, men trange bygdeveier er jo perfekte for et par molotovs. Avtjent verneplikt og aktiv jeger.

Fins jo faktisk nok våpen, lovlige, i norske hjem til å bevæpne ca 40% av befolkningen, jaktrifler og hagler og husk at landsskytterstevnet er ett av de største idrettsarrangementene vi har her i landet, så vi har faktisk en god del folk som er vant til å håndtere våpen og relativt gode til å bruke de. Så jeg tror en invasjonshær i Norge ville fått det tøft.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av IRead Vis innlegg
Hvilken norsk politiker ville dere hatt som statsministeren
ka Zelensky hvis det hadde vært krig her?
Vis hele sitatet...
Sigbjørn Johnsen.
Han tror jeg har mye innestengt aggresjon som ville eksplodert i en krig.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Sigbjørn Johnsen.
Han tror jeg har mye innestengt aggresjon som ville eksplodert i en krig.
Vis hele sitatet...
På motsatt side finner man folk som Eskil Pedersen. Først i båten.
Sist endret av vindaloo; 3. mai 2022 kl. 00:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hadde meldt meg på dagen.
Anser meg selv som over gjennomsnittet nasjonalistisk. Jeg er fast bestemt på at vi lever i verdens beste land, og jeg er villig til å forsvare det med livet.
Føler meg endel mer pasifistisk enn nasjonalistisk. Kunne kanskje hatt en humanitær støtterolle, men å delta i den skarpe enden av krig? Nei takk, så lenge jeg kan unngå å drepe eller skade noen så er dette et lett valg. Utifra svarene her er det uansett nok av frivillig kanonføde.
Jeg hadde blitt igjen og kjempet på en eller annen måte. Ikke nødvendigvis for meg selv, men for alle rundt meg. Fra lærerne mine opp gjennom årene til den gamle skrøpelige nabodama. Fra kollegaer og medstudenter til butikkmedarbeiderne i nærbutikken. En nasjon er til syvende og sist folket.

Dog har jeg ikke mye til overs for monarkiet.
Sitat av IRead Vis innlegg
Hvilken norsk politiker ville dere hatt som statsministeren aka Zelensky hvis det hadde vært krig her? Jeg kommer på ingen, tror de aller fleste hadde overgitt seg eller flykter til utlandet
Vis hele sitatet...
Jeg vil tro vår forsvarsminister Bjørn Arild Gram ville blitt i landet og lede motstand. Han har bakgrunn fra Heimevernet. Han var HV-soldat i jegertroppen i sitt område. Senere ble han HV-sersjant.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Jeg vil tro vår forsvarsminister Bjørn Arild Gram ville blitt i landet og lede motstand. Han har bakgrunn fra Heimevernet. Han var HV-soldat i jegertroppen i sitt område. Senere ble han HV-sersjant.
Vis hele sitatet...
Litt sjukt at forsvarsministeren bare har vært sersjant i HV. Men sånn er det blitt i politikken. De har jo knapt hatt vanlige jobber og vet knapt hva det vil si å være vanlige mennesker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Litt sjukt at forsvarsministeren bare har vært sersjant i HV. Men sånn er det blitt i politikken. De har jo knapt hatt vanlige jobber og vet knapt hva det vil si å være vanlige mennesker.
Vis hele sitatet...
Det er jo total skivebom. Forsvarsministeren er den sivile leiinga av forsvaret.

Den fagmilitære leiinga ligg under forsvarssjefen. Det er ikkje meininga at forsvarsministeren skal detaljstyre forsvaret, og dei har eit rimeleg solid embedtsverk, både sivilt og fagmilitært som skal gje innspel. Ministeren si rolle er å kombinere innspel med det regjeringa ønsker.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er jo total skivebom. Forsvarsministeren er den sivile leiinga av forsvaret.

Den fagmilitære leiinga ligg under forsvarssjefen. Det er ikkje meininga at forsvarsministeren skal detaljstyre forsvaret, og dei har eit rimeleg solid embedtsverk, både sivilt og fagmilitært som skal gje innspel. Ministeren si rolle er å kombinere innspel med det regjeringa ønsker.
Vis hele sitatet...
Så det er ikke noe positivt for en forsvarssjef å ha erfaring fra det militære?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Så det er ikke noe positivt for en forsvarssjef å ha erfaring fra det militære?
Vis hele sitatet...
Forsvarssjef har erfaring frå det militære.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Forsvarssjefen
Det er såklart ikke noe negativt at forsvarsminister har bakgrunn fra operativ tjeneste i Forsvaret/Heimevernet. På den måte regner jeg med personen vet mer hvor skoen trykker og hvilke oppgraderingsbehov som finnes. Og dem er det mange av.
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Det er såklart ikke noe negativt at forsvarsminister har bakgrunn fra operativ tjeneste i Forsvaret/Heimevernet. På den måte regner jeg med personen vet mer hvor skoen trykker og hvilke oppgraderingsbehov som finnes. Og dem er det mange av.
Vis hele sitatet...
Det er pluss og minus med å kombinere fag og politikk veldig tett. Det er åpenbart viktig at politikere er oppdatert på og lytter til realkunnskap og forskning på området de skal ta beslutninger om. Men et ekspertvelde kan gå på bekostning av demokratiet. Politikk handler om å se et større bilde enn kun det faglige på hvert separat område - det har man jo embetsverket til. Et krav om høy relevant utdanning for å være minister vil ikke nødvendigvis være positivt.
Enkelt og greit: Nei
Nå tror jeg ikke å være kanonføde "fOr nOrGe" er den mest produktive handlingen hvis intensjonen er å bevare Norge som en konsept. Husk at det er veldig få som snakker norsk i verdenssammenheng og du som norsk talende svekker Norge hvis du velger å hodeløst dø i krig for å leke alfahann.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Søt og Uskyldig Vis innlegg
Nå tror jeg ikke å være kanonføde "fOr nOrGe" er den mest produktive handlingen hvis intensjonen er å bevare Norge som en konsept. Husk at det er veldig få som snakker norsk i verdenssammenheng og du som norsk talende svekker Norge hvis du velger å hodeløst dø i krig for å leke alfahann.
Vis hele sitatet...
Hvis det eneste norske med Norge er norsk så er det kanskje ikke så farlig at vi forsvinner.
Man kan begynne å lure noen ganger på hva vi egentlig er. Tror mange blir svarskyldig.
Når utlendinger skal beskrive oss går det gjerne i at Norge er et bra land å bo fordi vi har rikdom og "noe om vikinger".

Eneste som er sikkert er at vi, som alle andre er folk, og det burde vel også være det beste argumentet mot å krige generelt.
The world is my enem
Sitat av Norgeerkult Vis innlegg
Kongen hadde blitt og Støre rømt med halen mellom beina. Kunne veddet penger på det
Vis hele sitatet...
Nå rømte jo både kongen og prinsen under andre verdenskrig. Riktignok etter at Tyskland hadde tatt over majoriteten av Norge.

Men vi kan jo for gøy sammenligne her. Hvor mange av det norske folk var i bunn og grunn nazi sympatiserere. Rett meg på meg visst jeg kommer med feil fakta...

Det er jo også blitt rapportert fra Ukraina at dem som ble igjen og dessverre ble offer for krig var de gamle, narkomane og andre uten noe som helst ressurs..
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Så enkelt er det ikke, man må jo være fysisk i stand til å sloss. Ingen trenger "krøplinger" i strid.
Vis hele sitatet...
Er vel ingen krøplinger som krever å få være med fallskjermjegere i strid elns? Kan jo bare vere at vedkommende vil forsvare seg selv/sine i hjemmet sitt.

Husk : Oleg,soldat i Russiske styrker er jo generøs. Møter han på Petter,30 fallskjermjeger i angrep får denne en kule.
Møter Oleg norske Jakob,80 i rullestol,som vifter med vitt flagg får også denne en kule.

Og har jakob gullplomber blir disse så trekt ut og sendt hjem til kjæresten kalinka i Moskva. Russiske soldatlønner jo så som så.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Forsvarssjef har erfaring frå det militære.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Forsvarssjefen
Vis hele sitatet...
Der blandet jeg litt, tror kanskje du også merket det.
Sitat av Norgeerkult Vis innlegg
Kongen hadde blitt og Støre rømt med halen mellom beina. Kunne veddet penger på det
Vis hele sitatet...
ja og det har da ap polikere gjort (1940) nygårsvoll stakk vel til england og satt der til krigen var over.
Sitat av jekkern Vis innlegg
"Tjenestedyktig"? Tror du snille velferdsnorge kommer til å eksistere i et invasjonsscenario? Er du mann må du til fronten.
Vis hele sitatet...
Hvis man ikke er tjenestedyktig får du nok ikke innkallelse annet enn til krig i din egen hage.


Men hvis situasjonen her blir til det vi ser i ukraina så er sjansene store for at du vil få noe å beskytte deg selv og dine med.
Føler personlig ingen tilknyttning til Norge. I mine øyne har vi har liksom ingen kultur utenom bunader, russ og sosial angst. Er jo greit og stille å bo her men tviler nokk på at jeg hadde ofra livet for det.
Internasjonallisme! <3

Jeg er veldig internasjonallistisk og egentlig veldig imot en svært sterk nasjonallisme. Vi skal ikke lenger tilbake enn rundt 80 år (2. Verdenskrig) for å se de verste konsekvensene som en sterk nasjonallisme og isolasjonnisme kan medføre seg. 2. Verdenskrig skjedde ikke kun fordi Tyskland, Italia, Japan og Russland var fylt opp med både Psykopater og Stormanngalskap. Det var i det hele tatt mulig fordi land som USA, England, Frankrike og alle de andre landene med en sterk økonomi og militærstyrke ikke løftet en finger når de begynte, mer spesifikt Tyskland, brøt alle avtaler som de hadde sagt seg enig i etter 1. Første Verdenskrig. Spesielt det som var relatert til militære. Og spesielt den delen som omhandlet at de ikke fikk lov å bygge opp en angrepsstyrke som de vil være i stand til å invadere med og heller ikke ha en mer generell militærstyrke som oversteg.. tror tallet var 200.000 mann.

2. Verdenskrig kunne vært forhindret lenge før den var i nærheten av å begynne.
Dette skjedde fordi vi, spesielt landene i Europa og USA hadde gått sterkt i retning nasjonallisme og isjolasjonisme, der det i praksis var alle for seg selv og egentlig ingen allianser. Ikke slik vi har det nå iallefall. Krigen i Ukraina viser jo ganske tydelig hva som alltid vil skje når f.eks. Oss selv ikke kan støtte oss på Nato og FN.

Den viser jo også hvor lite vi i vesten bryr seg om et land går til krig mot et annet land. Vi kommer de ikke til unnsetning nettopp fordi de ikke er medlem av nato og vi derfor ikke vil få noe igjen for det. Fordi det å forhindre smerte, lidelse og menneskeliv er tydeligvis ikke viktig nok. Og så kan man alltids kreve noe tilbake ETTER krigen. Jeg tror heller ikke folk flest har innsett hvor viktig og avgjørende det også er for oss at Ukraina kommer seirende ut av dette. Når til og med russiske soldater går imot sitt eget land ved å f.eks. Melde seg til frivillig tjeneste for Ukraina så sier jo det veldig mye.

Og ja, jeg vet at vi bistår med penger og våpen. Men ikke noe av det ukraina faktisk trenger, nemlig godt trente soldater.. og våpen selvfølgelig. Penger er som oftest det eneste Norge er villig til å bidra med, noe som heldigvis ikke er det eneste vi bidrar med denne gangen.
Det er samtidig viktig at man sørger for å bryte ned moralen til Russland, spesielt blant soldatene som faktisk skyter, og å ramme de såpass hardt med tanke på spesielt økonomi og andre tiltak at det blir uholdbart å fortsette, mens å avslutte krigen blir eneste alternativ. Eller det eneste de kan tjene på.

Et annet viktig alternativ er å sørge for at alle russere har fri tilgang til internett, noe jeg tror skal være mulig ved å sende opp satelitter som kan bidra med fri internett-tilgang som et lands myndidheter ikke kan påvirke på noen som helst måte. Så de altså ikke kan sensurere noe innhold. På denne måten kan man rett og slett forhindre sterkt at et land kan hjernevaske sin egen befolkning gjennom propaganda.

Inntil da kan vesten benytte seg av andre kanaler som er veldig populært blant russere og sørge for at de får nesten fri tilgang når det kommer til info om hva som faktisk skjer der borte. Det skal være umulig for de å ikke vite hva deres soldater og regjering gjør. På den måten kan de også ta sine egne avgjørelser og vil iallefall ikke være i stand til å kunne skylde på at de ikke visste hva som foregikk nede i Ukraina, slik mange tyskere gjorde etter krigen når det kom til konsentrasjonsleirene og hva som foregikk der - Under 2. Verdenskrig.

Hvor mange nordmenn er det egentlig som frivillig har meldt seg til tjeneste for Ukraina? 10 stk? Evt. Kanskje 15 på det aller meste?

Dette er internasjonallisme: https://no.wikipedia.org/wiki/Internasjonalisme:

Internasjonalisme er en politisk retning som går inn for et større økonomisk og politisk samarbeide med den hensikt at dette skal være til alles fordel. Idegrunnlaget er at alles langsiktige interesser anses å være bedre tjent med samarbeide enn ved at hvert land forfølger sine kortsiktige egeninteresser.

Motsetningen til internasjonalisme er isolasjonisme, det vil si at man søker å unngå for nære bånd til andre land. Japan er en av nasjonene som drev med isolasjonisme, og det var kun lov med et handelsskip fra Holland i året.

I industriland er det mange internasjonalister som ser for seg et mindre USA-preget FN. Og at FN må forbli internasjonalt suveren.

Et annet svært effektivt tiltak som de fleste nok er sterkt imot og har problemer med å skjønne nytten av er å rett og slett åpne grensene for russere som ikke mistenkes for å kunne være spioner eller annet militært personell som kan skade oss eller andre land i vesten.
Hvordan skal dette kunne ha noen positiv effekt spør kanskje de fleste av dere? Det er ganske opplagt: Russland vil ikke være russland dersom det ikke er noen russere som bor der.
Det ville raskt gå rett ned for de dersom alle russere med en IQ på f.eks. Over 100 plutselig forsvant ut av landet.
Sist endret av einsteindragon; 6. mai 2022 kl. 11:46.
Sitat av SmokeBuddah17 Vis innlegg
Føler personlig ingen tilknyttning til Norge. I mine øyne har vi har liksom ingen kultur utenom bunader, russ og sosial angst. Er jo greit og stille å bo her men tviler nokk på at jeg hadde ofra livet for det.
Vis hele sitatet...

Kanskje på tide å sette seg ned å undervise seg selv litt da hvis bunad, russ og sosial angst er det eneste du forbinder med norsk kultur. Ser poenget ditt hvis du snakker om Norge anno 2022, helt enig i at det er ikke mye å skryte av når det kommer til den gjennomsnittlige nordmann og mye av vår kultur. Kommer veldig an på hvor man bor i landet da. Oslo var en tragedie spør du meg. Bodde der i 2 år, koste meg jeg siden jeg liker det litt rugged. Men var noen hendelser i løpet av de to årene der som å bli forsøkt ranet for ei plate, forsøkt overfalt og noen andre mindre hendelser som å komme hjem til heisoppgangen å være omringet av en hel gjeng, hvor flere av de stod inntil veggen på hver side av den smale gangen jeg måtte og en stod å blokkerte heisen. Alle disse hendelsene skjedde ved anker studenboliger hvor jeg bodde ett av årene. Var mange mindre hendelser også men da var det mer bjeffing og annet bare taperslig opplegg de holdt på med nede ved Oslo S osv.. Alle hendelsene ble utelukkende gjort mot meg av våre kjære nye landsmenn, men det er vel helt tilfeldig.. eller?

Han som angrep meg, endte jeg opp med bevisstløs på bakken selv. Han som prøvde å rane sekken min løp jeg etter og dro etter tøyet og lagde en så jævla scene ut av det at han bare ga det tilbake fordi han fikk noia for vektere/politi som alltid er i området. Den gjengen i heisen Gikk jeg bare forbi med rak i ryggen og han som stod å blokkerte heisen endte opp med å flytte seg, ellers hadde jeg bare knuffet han vekk.

Ble plutselig veldig langt innlegg her, men poenget var vel egentlig at norge har en veeeeeeeldig lang og faen så fet kulturarv og historie generelt, men mye har blitt ødelagt/slettet. Mye under 2 verdenskrig men også hele vikingkulturen som ikke var en haug med hjernedøde barbarer som de skal ha det til. De var tvert i mot meget sofistikerte, hadde en æreskultur der man skulle være av "Hel Ved" for å bli ansett som en skikkelig mann, enorme handelsmenn, sjømenn osv osv. Masse god historie og kultur i Norge, vi trenger bare en nasjonal innsats for å bringe litt av det tilbake. Føler Norge/Nordmenn nå til dags lider av et eller annet mindreverdighets kompleks og sleiker ræva på amerikanere og deres kuktur noe helt latterlig. Jeg er usikker men føler mye av skaden skjedde etter 2.verdenskrig og hva vi har lært på skolen og mainstreamkultur osv osv siden den gang.
Sist endret av varmtarm; 6. mai 2022 kl. 12:06.
Sitat av varmtarm Vis innlegg
Kanskje på tide å sette seg ned å undervise seg selv litt da hvis bunad, russ og sosial angst er det eneste du forbinder med norsk kultur. Ser poenget ditt hvis du snakker om Norge anno 2022, helt enig i at det er ikke mye å skryte av når det kommer til den gjennomsnittlige nordmann og mye av vår kultur. Kommer veldig an på hvor man bor i landet da. Oslo var en tragedie spør du meg. Bodde der i 2 år, koste meg jeg siden jeg liker det litt rugged. Men var noen hendelser i løpet av de to årene der som å bli forsøkt ranet for ei plate, forsøkt overfalt og noen andre mindre hendelser som å komme hjem til heisoppgangen å være omringet av en hel gjeng, hvor flere av de stod inntil veggen på hver side av den smale gangen jeg måtte og en stod å blokkerte heisen. Alle disse hendelsene skjedde ved anker studenboliger hvor jeg bodde ett av årene. Var mange mindre hendelser også men da var det mer bjeffing og annet bare taperslig opplegg de holdt på med nede ved Oslo S osv.. Alle hendelsene ble utelukkende gjort mot meg av våre kjære nye landsmenn, men det er vel helt tilfeldig.. eller?

Han som angrep meg, endte jeg opp med bevisstløs på bakken selv. Han som prøvde å rane sekken min løp jeg etter og dro etter tøyet og lagde en så jævla scene ut av det at han bare ga det tilbake fordi han fikk noia for vektere/politi som alltid er i området. Den gjengen i heisen Gikk jeg bare forbi med rak i ryggen og han som stod å blokkerte heisen endte opp med å flytte seg, ellers hadde jeg bare knuffet han vekk.

Ble plutselig veldig langt innlegg her, men poenget var vel egentlig at norge har en veeeeeeeldig lang og faen så fet kulturarv og historie generelt, men mye har blitt ødelagt/slettet. Mye under 2 verdenskrig men også hele vikingkulturen som ikke var en haug med hjernedøde barbarer som de skal ha det til. De var tvert i mot meget sofistikerte, hadde en æreskultur der man skulle være av "Hel Ved" for å bli ansett som en skikkelig mann, enorme handelsmenn, sjømenn osv osv. Masse god historie og kultur i Norge, vi trenger bare en nasjonal innsats for å bringe litt av det tilbake. Føler Norge/Nordmenn nå til dags lider av et eller annet mindreverdighets kompleks og sleiker ræva på amerikanere og deres kuktur noe helt latterlig. Jeg er usikker men føler mye av skaden skjedde etter 2.verdenskrig og hva vi har lært på skolen og mainstreamkultur osv osv siden den gang.
Vis hele sitatet...
Vikingene er vel det eneste, sammen med kanskje Sverige og Danmark som er noe enestående med Norge når det kommer til ordet "kultur".
Det er også den ene tingen vi bør føle mest skam ovenfor. Voldtekt, Massedrap, Smerte og Lidelse - Burde egentlig ikke være nødt til å si mer enn det.
Er av det kaliber at jeg mener Vestlandet bør stifte en egen nasjon så resten av landet ikke lenger har mulighet til å kaste bort våre oljepenger på ubrukelige investeringer. Faller vel under en form for nasjonalisme.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Vikingene er vel det eneste, sammen med kanskje Sverige og Danmark som er noe enestående med Norge når det kommer til ordet "kultur".
Det er også den ene tingen vi bør føle mest skam ovenfor. Voldtekt, Massedrap, Smerte og Lidelse - Burde egentlig ikke være nødt til å si mer enn det.
Vis hele sitatet...
Jeg føler absolutt null skam for hva vikingene drev med. Snarere tvert imot, er stolt. Hvorfor skal vi skamme oss over vår historie?
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Er av det kaliber at jeg mener Vestlandet bør stifte en egen nasjon så resten av landet ikke lenger har mulighet til å kaste bort våre oljepenger på ubrukelige investeringer. Faller vel under en form for nasjonalisme.
Vis hele sitatet...
Nei, den beste definisjonen jeg kan lese av det der er rett og slett opprør og borgerkrig.
Det lukter i tillegg høyre-radikalt ståsted av alt du skriver. Tipper du er FRP-velger, i beste fall Høyre-velger.

Du får begynne med å jobbe for at vestlandet blir en egen nasjon ved å skaffe støtte for dette fra 2/3 av stortingspolitikerne i denne perioden og ved neste valgperiode. Bare det er en så og si umulig jobb, men er samtidig det aller første kravet før du er i noe som kan ligne et første skritt.

Basert på det du skriver om oljepenger,så er du tydeligvis blant de som fortsatt fornekter eksistensen av menneskeskapte klimaendringer og tror tydeligvis at Norge har en fremtid i oljebransjen. Du holder fortsatt fast på noe som gikk ut på dato for 2 tiår siden.

Skulle du få til å la vestlandet bli en egen nasjon med Bergen som hovedsted så håper jeg det skjer rett før oljeproduksjonen blir stanset. Skulle gjerne likt å se reaksjonen din når du endelig får vestlandet som egen nasjon, men ikke får så mye enn et øre av oljepengene. Disse tilhører Norge, som har sitt hovedkontor i Oslo, på den andre siden av landet.

Bor selv på vestlandet og ville flyttet til Østlandet lenge før noe slikt ville blitt en realitet. Du har tydeligvis ikke tenkt særlig grundig over dette og hvor mye det koster å styre en egen nasjon.

La oss si at vi får et land med navnet Vestlandet og resten.. der har vi Norge. Vestlandet vil måtte bygge opp sitt eget militære og når det kommer til NATO så er det Norge som er medlem, ikke vestlandet. Er uansett ikke mange gode grunner til at Nato skulle ta inn Vestlandet som egen nasjon, vestlandet ville ikke en gang blitt anerkjent som eget land av FN og de fleste land i verden. Og uten anerkjennelse så ville ikke vestlandet engang fått en liten stol i hjørnet hos FN.

Kanskje det ville vært en del inntekter i forbindelse med fiskeryrket, men ikke nok til å styre et land. Og oljen fases allerede ut. Vi er jo til og med allerede i gang med å kutte ut alt av olje fra Russland som reaksjon på deres invasjon av Ukraina. Men har en sterk følelse av at Europa, eller mer spesifikt EU vil lære mye av dette. Mer spesifikt at Europa ikke trenger olje fra Russland så lenge Norge har et høyt produksjonsnivå på dette området.

Og hvor skal du få skatteinntektene fra? Du vil kanskje ha rundt 500.000 innbyggere her i den nye nasjonen din. Men de som virkelig bidrar med noe, som f.eks. Akademikere vil du ikke finne i Bergen, men i Oslo.
Tror denne nasjonen din vil bli et hovedsakelig fattig lite bondesamfunn fullt av.. vel, ja.. bønder som så vidt har noen inntekt.

Dere FRP-ere er jo heller ikke positiv til innvandrere og Norge er helt avhengig av utenlandske innvandrere med tanke på arbeidskraft. Men kunne jo vært interessant å se hvordan du vil løse det problemet.

Mitt inntrykk er at en politikk, spesielt mtp. Økonomi og Arbeid som er basert på den som FRP og andre ytterliggående partier på høyresiden fører er til god nytte når det er snakk om noe kortvarig - F.eks. 5-10 år. Etter det så går det raskt nedover.

Men man kan jo alltids gjøre som Hitler og gi alle arbeid og inntekt ved å ta alle inn til militærtjeneste og gi landet stor rikdom med konstant tilførsel av mer og mer ressurser ved å invadere andre land. Du kan jo bli litt gal og invadere Island. Du ville bare hatt ett problem: Tror Island er medlem av Nato.
Er jo sikkert også mye å spare på ved å drepe alle man møter på i de invaderte landene. For ikke å snakke om all den gratis nye arbeidskraften.

Nei, de med størst rettigheter til en egen nasjon i et evt. Delt Norge er ganske opplagt. Det ville ikke vært etnisk hvite nordmenn med røtter i Norge flere hundre år bak i tid. Det ville sannsynligvis vært samene, ville ikke blitt overrasket om man fant ut at disse allerede bodde i Norge da vikingene kom til Norge for første gang.. muligens det var rundt år 800 eller før(?)

Skal noen ha noen bit av Norge så er det samene, til de kan man gi Finnmark og evt. Litt av Nordland.
Vi har allerede.. altså, Norge som nasjon gjort mye dritt mot samene. Man skal ikke lenger tilbake enn til 90-tallet før vi fortsatt var undertrykkerne. Og vi har egentlig ikke gitt de en dritt i erstatning. Noe som sannsynligvis aldri vil komme heller.

Sitat av venstrehook Vis innlegg
Jeg føler absolutt null skam for hva vikingene drev med. Snarere tvert imot, er stolt. Hvorfor skal vi skamme oss over vår historie?
Vis hele sitatet...
Av samme grunn som tyskland skammer seg for en del av sin historie. Det er iallefall ikke noe det er passende å feire.

Jeg heller føler ikke direkte skam, siden jeg ikke var i live på den tiden. Men jeg føler meg iallefall ikke stolt. At du føler stolthet av å være etterkommer av vikingene sier i det minste mest om deg som person.
Sist endret av einsteindragon; 6. mai 2022 kl. 16:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Nei, den beste definisjonen jeg kan lese av det der er rett og slett opprør og borgerkrig.
Det lukter i tillegg høyre-radikalt ståsted av alt du skriver. Tipper du er FRP-velger, i beste fall Høyre-velger.

Du får begynne med å jobbe for at vestlandet blir en egen nasjon ved å skaffe støtte for dette fra 2/3 av stortingspolitikerne i denne perioden og ved neste valgperiode. Bare det er en så og si umulig jobb, men er samtidig det aller første kravet før du er i noe som kan ligne et første skritt.

Basert på det du skriver om oljepenger,så er du tydeligvis blant de som fortsatt fornekter eksistensen av menneskeskapte klimaendringer og tror tydeligvis at Norge har en fremtid i oljebransjen. Du holder fortsatt fast på noe som gikk ut på dato for 2 tiår siden.

Skulle du få til å la vestlandet bli en egen nasjon med Bergen som hovedsted så håper jeg det skjer rett før oljeproduksjonen blir stanset. Skulle gjerne likt å se reaksjonen din når du endelig får vestlandet som egen nasjon, men ikke får så mye enn et øre av oljepengene. Disse tilhører Norge, som har sitt hovedkontor i Oslo, på den andre siden av landet.

Bor selv på vestlandet og ville flyttet til Østlandet lenge før noe slikt ville blitt en realitet. Du har tydeligvis ikke tenkt særlig grundig over dette og hvor mye det koster å styre en egen nasjon.

La oss si at vi får et land med navnet Vestlandet og resten.. der har vi Norge. Vestlandet vil måtte bygge opp sitt eget militære og når det kommer til NATO så er det Norge som er medlem, ikke vestlandet. Er uansett ikke mange gode grunner til at Nato skulle ta inn Vestlandet som egen nasjon, vestlandet ville ikke en gang blitt anerkjent som eget land av FN og de fleste land i verden. Og uten anerkjennelse så ville ikke vestlandet engang fått en liten stol i hjørnet hos FN.

Kanskje det ville vært en del inntekter i forbindelse med fiskeryrket, men ikke nok til å styre et land. Og oljen fases allerede ut. Vi er jo til og med allerede i gang med å kutte ut alt av olje fra Russland som reaksjon på deres invasjon av Ukraina. Men har en sterk følelse av at Europa, eller mer spesifikt EU vil lære mye av dette. Mer spesifikt at Europa ikke trenger olje fra Russland så lenge Norge har et høyt produksjonsnivå på dette området.

Og hvor skal du få skatteinntektene fra? Du vil kanskje ha rundt 500.000 innbyggere her i den nye nasjonen din. Men de som virkelig bidrar med noe, som f.eks. Akademikere vil du ikke finne i Bergen, men i Oslo.
Tror denne nasjonen din vil bli et hovedsakelig fattig lite bondesamfunn fullt av.. vel, ja.. bønder som så vidt har noen inntekt.

Dere FRP-ere er jo heller ikke positiv til innvandrere og Norge er helt avhengig av utenlandske innvandrere med tanke på arbeidskraft. Men kunne jo vært interessant å se hvordan du vil løse det problemet.

Mitt inntrykk er at en politikk, spesielt mtp. Økonomi og Arbeid som er basert på den som FRP og andre ytterliggående partier på høyresiden fører er til god nytte når det er snakk om noe kortvarig - F.eks. 5-10 år. Etter det så går det raskt nedover.

Men man kan jo alltids gjøre som Hitler og gi alle arbeid og inntekt ved å ta alle inn til militærtjeneste og gi landet stor rikdom med konstant tilførsel av mer og mer ressurser ved å invadere andre land. Du kan jo bli litt gal og invadere Island. Du ville bare hatt ett problem: Tror Island er medlem av Nato.
Er jo sikkert også mye å spare på ved å drepe alle man møter på i de invaderte landene. For ikke å snakke om all den gratis nye arbeidskraften.

Nei, de med størst rettigheter til en egen nasjon i et evt. Delt Norge er ganske opplagt. Det ville ikke vært etnisk hvite nordmenn med røtter i Norge flere hundre år bak i tid. Det ville sannsynligvis vært samene, ville ikke blitt overrasket om man fant ut at disse allerede bodde i Norge da vikingene kom til Norge for første gang.. muligens det var rundt år 800 eller før(?)

Skal noen ha noen bit av Norge så er det samene, til de kan man gi Finnmark og evt. Litt av Nordland.
Vi har allerede.. altså, Norge som nasjon gjort mye dritt mot samene. Man skal ikke lenger tilbake enn til 90-tallet før vi fortsatt var undertrykkerne. Og vi har egentlig ikke gitt de en dritt i erstatning. Noe som sannsynligvis aldri vil komme heller.



Av samme grunn som tyskland skammer seg for en del av sin historie. Det er iallefall ikke noe det er passende å feire.

Jeg heller føler ikke direkte skam, siden jeg ikke var i live på den tiden. Men jeg føler meg iallefall ikke stolt. At du føler stolthet av å være etterkommer av vikingene sier i det minste mest om deg som person.
Vis hele sitatet...
Jeg hater FRP av hele mitt hjerte, la det være klinkende klart. Og du trenger ikke leke diplomatisk for min del. At 95% av landets inntektskilder kommer fra Vestlandets olje er og blir et unektelig faktum. Hvordan tror du Oslo hadde sett ut i dag uten tilgang til Vestlandskysten?.. Hell, Norge slik vi kjenner det hadde hvert en av Europas fattigste nasjoner.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Jeg hater FRP av hele mitt hjerte, la det være klinkende klart. Og du trenger ikke leke diplomatisk for min del. At 95% av landets inntektskilder kommer fra Vestlandets olje er og blir et unektelig faktum. Hvordan tror du Oslo hadde sett ut i dag uten tilgang til Vestlandskysten?.. Hell, Norge slik vi kjenner det hadde hvert en av Europas fattigste nasjoner.
Vis hele sitatet...
Meh. Nei. Du undervurderer relativt grovt posisjonen Noreg var i før vi fann olje.
https://forskning.no/historie-okonom...-norge/1591717

Noreg hadde industri før oljå. Andre europeiske land har industri. Det er ingenting som tilseier at det ikkje hadde helde fram utan olje. Klart, ikkje så rike som vi er i dag, men på ingen måte på botn i europa heller.

Forøvrig hadde jo det vore spennande å sjå kjelder på at 95% av verdiskapinga skjer på vestlandskysten.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Meh. Nei. Du undervurderer relativt grovt posisjonen Noreg var i før vi fann olje.
https://forskning.no/historie-okonom...-norge/1591717

Noreg hadde industri før oljå. Andre europeiske land har industri. Det er ingenting som tilseier at det ikkje hadde helde fram utan olje. Klart, ikkje så rike som vi er i dag, men på ingen måte på botn i europa heller.

Forøvrig hadde jo det vore spennande å sjå kjelder på at 95% av verdiskapinga skjer på vestlandskysten.
Vis hele sitatet...
Nevn ett eneste statskasse-bidrag produsert på Østlandet og for all del ta den tiden du trenger. I en alternativ verden hvor Vestlandet var en uavhengig nasjon ville resten av landet hvert avhengig av fiskeeksport og gårdsdrift.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Nevn ett eneste statskasse-bidrag produsert på Østlandet og for all del ta den tiden du trenger. I en alternativ verden hvor Vestlandet var en uavhengig nasjon ville resten av landet hvert avhengig av fiskeeksport og gårdsdrift.
Vis hele sitatet...
Kongsberg? Borregaard? Norsk Hydro sitt anlegg på Herøya?

Men kom igjen, host opp kjelder for påstandane dine. Det er absolutt ingenting som tyder på at du har rett. Ikkje repeter påstandane med andre ord, men underbygg dei!

Dokumenter at 95% av inntektene kjem frå vestlandskysten. Ta deg god tid, eg er tålmodig.
Sist endret av vidarlo; 6. mai 2022 kl. 20:20.
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Jeg hater FRP av hele mitt hjerte, la det være klinkende klart. Og du trenger ikke leke diplomatisk for min del. At 95% av landets inntektskilder kommer fra Vestlandets olje er og blir et unektelig faktum. Hvordan tror du Oslo hadde sett ut i dag uten tilgang til Vestlandskysten?.. Hell, Norge slik vi kjenner det hadde hvert en av Europas fattigste nasjoner.
Vis hele sitatet...
For det første: Norge var ikke et av Europas fattigste land hverken rett før olja, rett etter krigen eller ved forrige århundreskifte. Den myten der er opportun for diverse aktører som ønsker å ta æren for rikdommen. Det blir ikke mer sant av at alle tror på det.

For det andre, Oslo er regionen i Norge med høyest verdiskapning. Det har å gjøre med ting som alder, utdanningsnivå, og først og fremst "stordriftsfordeler" som gjør arbeidsmarkedet mer effektivt.

En annen sak er at disse arbeidsplassene i stor grad like gjerne kunne ligget et annet sted, mens olja og fisker nødvendigvis må høstes utenfor kysten. Så hvis du skal argumentere for løsrivelse fra Østlandet, så må det være fordi du mener at disse ressursene tilhører deg mer enn Ola Oslomann fordi du bor nærmere dem, ikke fordi østlendinger "kaster bort penger" og ikke bidrar til verdiskapning. Det er nemlig bullshit.

Hilsen vestlending.
Sist endret av *pi; 6. mai 2022 kl. 20:56.
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Jeg hater FRP av hele mitt hjerte, la det være klinkende klart. Og du trenger ikke leke diplomatisk for min del. At 95% av landets inntektskilder kommer fra Vestlandets olje er og blir et unektelig faktum. Hvordan tror du Oslo hadde sett ut i dag uten tilgang til Vestlandskysten?.. Hell, Norge slik vi kjenner det hadde hvert en av Europas fattigste nasjoner.
Vis hele sitatet...
Ok, da får jeg bare beklage for å bare anta at du politisk sett var nærmest de. Jeg syntes måten du kommuniserer/skriver på er veldig aggressiv, så og si helt identisk med slik nordmenn som støtter FRP og andre høyre-radikale uttrykker seg. For ikke å snakke om at du tydeligvis vil ha alt av oljepenger for deg selv og ikke dele med noen andre. Det lukter typisk FRP-egoisme så langt øyet kan se og lese.

Men visst du ikke støtter FRP, kan jeg spørre hvor i politikken du føler du føler deg "hjemme". Det er iallefall ikke til venstre borte med SV og Rødt. Holder selv med MDG, tror mine meninger stemmer ca. 80% med det MDG mener - I følge den forrige valgtesten jeg tok for kanskje 1 eller 2 år siden.

Så mye av pengene som vi bruker på statsbudsjettet hvert år er iallefall ikke så mye som 95%. Vi bruker ikke mer enn 2-3% av oljepengene hvert år. Det meste bruker vi til diverse aksjer innen diverse selskaper. Hadde vi vært så avhengig av oljepengene at 95% stammet fra oljefondet så ville vi i praksis vært konkurs. Hvordan fikk vi isåfall råd til alt vi trengte for å lete etter olje før vi visste om denne ressursen vår?

Jeg tror ikke engang 50% av statsbudsjettet kommer via oljen. Er mer realistisk at kanskje 10, 20 eller maks 30% av pengene kommer fra oljen. 15% høres mest realistisk ut.

Vi har også gode penger som stammer fra Naturgass, for ikke å snakke om fiskeriyrket.
Skal man se hvordan vi ville vært uten oljen så trenger man egentlig ikke se lenger enn til Sverige, Finland og kanskje Danmark. Du virkelig undervurderer Norge sin økonomi uten oljen.

Det er ikke slik at vi er avhengig av oljen, det er mer slik at oljen sørger for at vi har råd til det lille ekstra. Slik som veldig gode satser innen diverse velferdsordninger. Vi har fortsatt store inntekter som stammer fra mye skatt, tror vi ligger på rundt 33-35% skatteinntekter som stammer fra vanlig arbeid som "alle" nordmenn betaler.

Uten oljen så ville vi fortsatt vært blant europas rikeste per innbygger, noe som bla. Skyldes mye land og penger, men samtidig ikke mange innbyggere disse pengene må fordeles på.

Jeg har ingen kilder på dette, men tror de fleste vil si seg enig i at disse tallene jeg presenterer er langt mer troverdige enn de du har presentert sålangt. Men gjerne kom med tall som du kan underbygge med troverdige kilder.
Sist endret av einsteindragon; 6. mai 2022 kl. 21:04.
Når det forresten kommer til oljepengene så bruker vi 2-3% i hvert års statsbudsjett. Men siden det er forskjellig for hvert år hvor mye olje som blir produsert og til hvilke priser så er det også forskjellig for hvert år hvor mye penger som hvert år blir brukt via oljebudsjettet. En ting som er sikkert er at det blir mindre for hvert år ettersom salgsprisen faller nedover for hvert år.

Noe du kanskje ikke visste er at vi gjennom oljen nå har verdier til over 10.000 milliarder i pensjonsfondet/oljefondet. Men vi tjener ikke i nærheten av denne summen hvert år, dette er penger som er blitt spart opp og økt i verdi for hvert år som har gått. Det ser iallefall ut som at vi vil være på 0 i oljeinntekter fra og med 2050, med en topp rundt 2025. Etter det vil inntektene gradvis falle ned mot 0.

Kilde: https://www.regjeringen.no/no/tema/o...r-vi/id450461/
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Ok. Du har helt rett. Oljen er en bi-inntekt at best. Vi hadde klart oss HELT fint uten og velferdssystemet vårt hadde fungert optimalt uten. Happy now?
Vis hele sitatet...
Tror det som hadde gjort oss happy var om du underbygget påstandene dine. Her har du fylkesfordelt nasjonalregnskap å boltre deg i: https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-...sjonalregnskap

Hordaland og særlig Rogaland kommer bra ut, men Oslo kommer soleklart best ut på verdiskaping pr innbygger/sysselsatt. Som sagt, hvor naturressursene finnes er et annet spørsmål, men da må du nesten argumentere for at du eier dem mer enn de som bor lenger øst enn deg.
Sist endret av *pi; 6. mai 2022 kl. 21:46.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Gnarve Vis innlegg
Ffs hva tror du bygget disse bransjene? Hva tror du finansierte utdanningen/kompetansen disse bransjene sitter på? Trenger ikke en "kelde", det kunne da ikke blitt mer åpenbart.
Vis hele sitatet...
Norsk Hydro, som starta på tidleg nittenhundretall var finansiert av oljen? Borregaard, som har djupe historiske røtter var finansiert av oljen? Kongsberg som har røtter tilbake til Kongsberg våpenfabrikk frå tidleg 1800-tal er finansiert av oljen?

Er ikkje dette litt vel teit av deg?

Så kom igjen; host opp ei kjelde på påstanden din om at 95% av verdiskapinga skjer på vestlandet. Så langt har du kun komt med varmluft.

Sitat av Gnarve Vis innlegg
Ok. Du har helt rett. Oljen er en bi-inntekt at best. Vi hadde klart oss HELT fint uten og velferdssystemet vårt hadde fungert optimalt uten. Happy now?
Vis hele sitatet...
Jepp, der kom forsøket på latterleggjering og stråmannsbygging.

Det er absolutt ingen som har ytra noko nær den karikaturen du kjem med.
Sist endret av vidarlo; 6. mai 2022 kl. 21:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.