Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2772
Har jo hørt at man ikke bør stappe kjøleskapet helt fult,
men om man stapper det med ting som allerde er kaldt. Øl f.eks så gjør det vel ikke no. Da bruker ikke kjøleskapet no mer energi på å kjøle ned det som allerede er kaldt..?
Ved å forstå prinsippet til kjøleskap er ikke å kjøle ned men å trekke ut varme, så blir det mer forståelig at om du hiver inn varme ting må det brukes energi på å fjerne den varmen..
Du må passe på at at du ikke blokkerer luftventilene i kjøleskapet når du overfyller det. I tillegg så er det fare for at luftsirkulasjonen ikke blir optimalt når det er overfylt, noe som kan medføre at noen varer ikke blir tilstrekkelig nedkjølt og blir dårlig. I tillegg så vil energieffektivitet synke når det er stappfullt.
Er det strømprisen du bekymrer deg over så lønner det seg ikke å stappe ett kjøleskap fullt, men skal du bare ha kald øl og kun øl i kjøleskapet, så er det vare å stappe skapet fullt et døgn før det skal drikkes så er de gode å kalde.
Gloss's Avatar
Trådstarter
Jeg forstår at man får dårligere luftsirkulasjon, men jeg kan ikke se hvorfor kjøleskapet skulle jobbe no hardere får å holde en flaske øl eller vann kald enn samme tomrom med luft

Kanskje litt feil ord. Jeg forstår hvordan et kjøleskap fungerer
Sist endret av Gloss; 27. april 2022 kl. 21:08.
Har vel litt med hvor man plasserer ting også.
Du har helt rett. Så lenge alle gjenstandene du setter i kjøleskapet skulle bli kjølt ned så er det bedre å holde kjøleskapet fullt.

Energitapet ut av kjøleskapet når døren er igjen er konstant. Når du åpner døren så raser all den kalde luften ut. Er kjøleskapet fullt (og døren ikke åpen lenge) så vil mindre luft forsvinne ut og mindre luft måtte kjøles ned igjen.