Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4025
Leste http://flyttemelding.no/ sin rapport i går fra senga mtp hvor vi nordmenn flytter og det fikk meg til å tenke: jada, Oslo har som regel de høyeste lønningene, men det er jo dyrere å bo her enn på bygda et sted.

Vet noen/er det gjort noe rapport eller regning på hvor dette er satt opp mot hverandre - altså lønnsnivå OG kostnadsnivå for å bo et sted? Feks greit at man kanskje tjener 50 000 mindre ved å jobbe i Hønefoss enn Oslo, men om det er 50 000 billigere å bo der så går det opp i opp..

Gir det mening? Hadde vært interessant å sett hvor man kan bo for best inntjeningsmulighet/sitte igjen med mest mulig.. og gjør jo trolig at oslo ikke vil trone den toppen der.
Det hadde vært interessant å se en oversikt over dette. Vil tro mange områder langt nord scorer høyt, da det kan være svært lave bo- og levekostnader der, skattelettelser, sletting av studielån osv. samtidig som lønnen sikkert ikke er betydelig lavere enn en tilsvarende jobb andre steder i landet.
vil tippe Nord-Norge jeg også, se på hus priser på finn
Finnmark har veldig gunstige priser og ordninger virker det som. Det er mange fiskere som periodevis tjener godt der. Også har du offshore bransjen, den er vel mer konsentrert vest i landet der det er dyrere igjen.

Nord
Grenland (Skien/Porsgrunn) har en gjennomsnittlig kvadratmeterpris på en tredel av prisen i Oslo. Grenland er et av de områdene med lavest boligpris i Norge. Har ikke oversikt over lønnsnivået, men jeg vil tro de aller fleste kommer bedre ut økonomisk ved å bo der sammenliknet med Oslo.
Det er snaue to timers kjøretur til Oslo, så det er mulig å pendle også de dagene man ikke kan ha hjemmekontor.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Finnmark har veldig gunstige priser og ordninger virker det som. Det er mange fiskere som periodevis tjener godt der. Også har du offshore bransjen, den er vel mer konsentrert vest i landet der det er dyrere igjen.

Nord
Vis hele sitatet...
Men om man jobber off-shore kan man jo bo langt vekk. Da kan du kombinere lave boutgifter med høy lønn. Kjenner flere som jobber off-shore som bor i varmere strøk hvor det er billig å bo og lavere skatt.
Kongsvinger og flere mindre byer utenfor Oslo har greit lønnsnivå og boligprisen er en brøkdel. Det er faktisk så nærme at jeg vil tro det lønner seg å pendle inn til Oslo for å jobbe om man gidder.
Siterer ei avis her. Heller ikke så innmari dyrt å bo på denne øya.

«Unge voksne i Frøya med Norges høyeste snittinnntekt.
Frøya knuser alle norske kommuner så det synger i trålen når det gjelder gjennomsnittsinntekt blant unge voksne.»