Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 3260
Hei!
For over 1 år siden jeg mistet jeg lappen, og pratet med en på jobb som sa han hadde skjekket på statens vegvesen sine hjemmesider om han enda hadde mopedlappen (noe han hadde) etter han mistet bil lappen.

Logget inn for og skjekke, og fikk dette resultatet som vist på bildet under.

Noen som kan gi meg en forklaring her, er litt forvirret. For så vidt jeg vet skjekker politiet om du har lappen i statens vegvesen sine databaser??

http://i.imgur.com/iz5hh5A.jpg
Nei Politiet har egne register, en notis sådan, som sier du ble fratatt førerkortet i den og den perioden. Derfor vil det alltid stå hos vegvesenet att du har sertifikatene dine selvom de er blitt fratatt. Og dette er grunnen til at du må søke til Politiet for såkalt "tilbakelevering" av sertifikatet. Sertifikat er ikke bruksvare, du er ikke på ditt 2. Sertifikat nå liksom.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Nei Politiet har egne register, en notis sådan, som sier du ble fratatt førerkortet i den og den perioden. Derfor vil det alltid stå hos vegvesenet att du har sertifikatene dine selvom de er blitt fratatt. Og dette er grunnen til at du må søke til Politiet for såkalt "tilbakelevering" av sertifikatet. Sertifikat er ikke bruksvare, du er ikke på ditt 2. Sertifikat nå liksom.
Vis hele sitatet...
Nei jeg syntes dette virket for godt til og være sant, men han som fortalte meg om dette sa at det bare sto han hadde mopedlappen der nå, etter han hadde mistet bil lappen, så ble usikker!

Får ringe til politiet på Mandag og spørre hva det står i deres register
Jeg mistet lappen da jeg fyllekjørte med bil for 2 år siden, og når jeg logger meg inn og sjekkert står det at jeg har moped, B og S enda.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Jeg mistet lappen da jeg fyllekjørte med bil for 2 år siden, og når jeg logger meg inn og sjekkert står det at jeg har moped, B og S enda.
Vis hele sitatet...
Hm, ja syntes dette hørtes for godt ut til og være sant siden jeg søkte om mopedlappen med saksnr til politiet for lenge siden, og fikk avslag + jeg har sitti inne.

Ringer uansett på mandag og spør bare for og være sikker
Du har mistet lappen det er det jo ingen tvil om, og du får ikke tilbake den før du har godkjent vandel og kjørt opp igjen, men de klassene som du nevner vil være oppført på den siden.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Du hadde rett, de skulle dog sende meg et skjerma så jeg kan søke om og få igjen lappen, har gått 16 av 21 mnd uten lappen nå, så skal se om jeg kan få den igjen.
Kan prøve og bruke grunnlag at bestemoren min har kjørt meg litt når jeg ikke kommer meg til jobb og at hun har hatt problmer med hofte og kne i det siste, så jeg trenger lappen siden det ikke går buss eller tog, og jeg jobber en del sprengskift med kun 8 timer fri fra jobb.
Til informasjon vil ikke jobbnødvendighet være en godkjent grunn til straffeunnlatelse, så du bør prøve å finne på en bedre årsak.
Sist endret av Ueland; 15. juli 2014 kl. 13:37.
Jeg har ikke unger eller lignende, så ser ikke hva det kan være.
Sitat av Ueland Vis innlegg
Til informasjon vil ikke jobbnødvendighet være en godkjent grunn til straffeunnlatelse, så du bør prøve å finne på en bedre årsak.
Vis hele sitatet...
Mje.

«Etter forskrifter for tap av førerretten for motorvogn, skal tapstiden være minimum to år når påvirkningsgraden er over 1,2 promille. Her har påvirkningsgraden vært 1,4 promille. Siktede er ambulansesjåfør og forbud mot å føre motorvogn får derfor ekstra store konsekvenser. Tapstiden settes derfor noe kortere», heter det i dommen.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/b...erte/a/523826/
Sitat av iskrem Vis innlegg
Mje.

«Etter forskrifter for tap av førerretten for motorvogn, skal tapstiden være minimum to år når påvirkningsgraden er over 1,2 promille. Her har påvirkningsgraden vært 1,4 promille. Siktede er ambulansesjåfør og forbud mot å føre motorvogn får derfor ekstra store konsekvenser. Tapstiden settes derfor noe kortere», heter det i dommen.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/b...erte/a/523826/
Vis hele sitatet...
Du henviser til en dom som det er vanskelig å gjøre seg opp en mening om uten å kunne lese den, ikke som jeg fant hvertfall. Avisene skriver gjerne om det som folk vil lese, ikke nødvendigvis hele årsaken til en dom. Her kan det typisk være grunnet tilståelse, eller noe så enkelt som at regelverket var litt anderledes for 6-7 år siden, når den saken var oppe. Vegtrafikklovens §33 tillater enkeltunntak for å gi en kortere sperrefrist enn normalt, men rettsvesenet sier det ganske greit:
Sitat av Gulating
Lagmannsretten forstår de siterte bemerkninger også slik at det forutsettes å påhvile personer som av ulike grunner er avhengig av førerkort for å utføre sitt arbeid, en særlig forventning om å innrette sin kjøreadferd slik at trafikkreglene overholdes.
Vis hele sitatet...
(Sitat fra en sak hvor det ble begrunnet hvorfor vedkommende ikke skulle få kortere inndragninsperiode en normalt

Det skal sies at TS ikke har nevnt hvorfor førerkortet ble inndratt, så det er selvsagt ikke umulig å få det tilbake
Sist endret av Ueland; 15. juli 2014 kl. 20:14.
Jeg mistet lappen da jeg kjørte 145 kmt i 80 sonen. var 2 felt i kjøre retning og ingen trafikk, så politet vinket meg pent og pyntlig inn uten å brøle seg opp at jeg kjørte som en idiot eller noe, jeg tok straffen og kjørte hjem

Fikk 6 mnd ekstra pga prikkbelastning fra prøvdetiden
I slike dommer er det tatt hensyn til når personen mistet sertifikatet. Om retten ikke fant det formidlerne når du mistet sertifikatet og det ikke er dem som har tvunget deg ut i en jobb hvor du må ha sertifikat kan det blir vanskelig å få det tilbake pga jobb.
Sist endret av Dasset; 15. juli 2014 kl. 22:29.