Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 8035
Flyttet inn igår og har siden da tatt de kaldeste dusjene noen gang.. Som jente med langt hår som må vaskes og legger som må barberes, så er det uhørt at vannet blir iskaldt på to minutter, bokstavelig talt.

Fant ut at jeg kun har en varmtvannstank på 26 L til to vasker og en dusj. Det varmes heller ikke opp før om et par timer etterpå.

Er det min skyld at jeg ikke spurte eller sjekket dette på forhånd, eller er det utleier som står ansvarlig fordi ho ikke har nevnt dette under visning eller kontraktsignering? Står heller ikke oppført på kontrakten. Er akkurat samme situasjon med manglende kjøkkenvifte..
Du må nok bli flinkere når du dusjer, en 20liter breder er beregnet for 1-2 dusjer, 30liters er beregnet til 2 dusjer.
Og ingen av delene er en vesentlig mangel, så dette er noe du selv burde ha passet på.
Du kan prøve å stille opp temperaturen på varmtvannstanken slik at du bruker større mengde kaldtvann mens du dusjer. Det vil kunne hjelpe litt i hvertfall.
Sist endret av etse; 2. mai 2014 kl. 19:46.
Det jeg selv gjor, var å øke temperaturen til 85 grader på VVB. Da får du forhåpentligvis nok VV til å dusje i 30ish min.
Frankrikes Solkonge
26 liter?! Trodde 120 liter var standard.
Beredere for hjørneskap er gjerne ikke mye større.
Nå er denne kompakt og veldig effektiv. Så effekten av den tilsvarer gjerne 3x størrelsen.
Grovt regnet bruker vell en sparedusj ca 10 liter vann per minutt, da sier det seg selv at det ikke er så mange minuttene man kan dusje med en tank på 26 liter.

Men som Blackkoz sier. Jeg bor for tiden i en leilighet med lignende størrelse på tanken, jeg og min samboer klarer fint å dusje inkludert barbering uten av vi går tomme for vann. Forøvrig kan du vell tappe litt vann i vasken og barbere legger og hva annet som måtte barberes uten rennende vann? Det burde spare deg for noen minutter.

Og om vannet bokstavelig talt blir kaldt (under kroppstemeratur eller bare ikke kokvarmt?) på 2 minutter, så er det nok noe annet galt.
narsissist-nihilist
Jeg har en tilsvarende, og syntes den ga altfor lite varmt vann. Det hjalp litt å gjøre som etse sa, sette opp temperaturen til max (et parogsøtti grader om jeg husker riktig), slik at mindre varmtvann trengs for å oppnå samme temperatur. Den er likevel ikke tilstrekkelig for et kjærestepar som liker lange dusjer. Men sjekk ut et sparedusjhode, vanlige "åpne" dusjhoder spyr ut 20 liter vann i minuttet om jeg husker korrekt....

Edit: Beklager gjentagelser av andres poenger....
Sist endret av nigger; 2. mai 2014 kl. 20:20.
hofrøkna's Avatar
Trådstarter
37 4
Dusjet idag på rundt 30 grader og det slo om til iskaldt på tre minutter. Tar to timer før jeg kjenner det er blitt varmt igjen i springen.

Det er kun et hjul på tanken, ikke noe 1-2-3-Max o.l, tror den kun stenger og åpner vannet.
Legg ut bilde av tanken. Evt modellbetegnelsen. Burde utifra det være mulig å finne ut på produsentens hjemmesider eller ved kontakt hvordan man stiller temp på den.
Sitat av hofrøkna Vis innlegg
Dusjet idag på rundt 30 grader og det slo om til iskaldt på tre minutter. Tar to timer før jeg kjenner det er blitt varmt igjen i springen.

Det er kun et hjul på tanken, ikke noe 1-2-3-Max o.l, tror den kun stenger og åpner vannet.
Vis hele sitatet...
Kjøp en større tank hvis det er plass..
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Kjøp en større tank hvis det er plass..
Vis hele sitatet...
I.o.m at ts er leietager antar jeg at hun ikke vil betale for en ny varmtvannsbereder i leiligheten/hybelen hun leier.

Kan jo selvsagt forklare problemet for utleier og høre om han/hun vil være villig til å oppgradere tanken.

Om ingen av tipsene du har fått fungerer og utleier ikke vil bytte får du bare gjøre det beste ut av situasjonen til du finner noe nytt.
hofrøkna's Avatar
Trådstarter
37 4
Takk for svar alle sammen! Ikke stort å få gjort enn å prate med ho ser jeg.
Vil ikke bo her mye lenger, hvis det ikke er mulig å dusje som normalt.
Jeg har en varmtvannstank på samme størrelse. Kan fint dusje i 15-20min med svært behagelig temperatur på vannet. Enten så er det noe galt med tanken din ellers så må du bare finne ut hvordan du kan skru opp tempen.
Sitat av moret Vis innlegg
Jeg har en varmtvannstank på samme størrelse. Kan fint dusje i 15-20min med svært behagelig temperatur på vannet. Enten så er det noe galt med tanken din ellers så må du bare finne ut hvordan du kan skru opp tempen.
Vis hele sitatet...
15-20 min med 26Liter varmtvann ?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Prøv med et nytt sparedusjhode, trenger heller ikke full gnu på vannet.

Er fint mulig å dusje i minst 15 minutter med 26 liter varmtvannsbereder, må tenke på at vannet blandes med en god del kaldt vann også.

Koster foressten ikke så utrolig mye for en 50-60l tank, du kan jo høre om utleier vil hjelpe å sponse litt iallefall, gjør iallefall leiligheten litt mer lukrativ når nestemann skal på omvisning.

Edit: Ingen som har vært løk og koblet oppvaskmaskin/vaskemaskin rett på varmtvann istedenfor kaldtvannet?
Sist endret av Fleff; 2. mai 2014 kl. 23:11.
Mye rare kommentarer her.
Ta et bilde av tanken og post her, så skal jeg se om jeg kan hjelpe deg litt.
26l er utrolig lite, har 60l selv og det holder til en ok dusj for meg og tilsvarende for samboer.
Altså typ 10-12 min hver. Du skal da i teorien ha mulighet til ca 10min med dusj i vanlig temperatur.
Regner ikke med at du dusjer i veldig varmt vann?
hofrøkna's Avatar
Trådstarter
37 4
Sitat av Nemoas Vis innlegg
Mye rare kommentarer her.
Ta et bilde av tanken og post her, så skal jeg se om jeg kan hjelpe deg litt.
26l er utrolig lite, har 60l selv og det holder til en ok dusj for meg og tilsvarende for samboer.
Altså typ 10-12 min hver. Du skal da i teorien ha mulighet til ca 10min med dusj i vanlig temperatur.
Regner ikke med at du dusjer i veldig varmt vann?
Vis hele sitatet...
Skal se om jeg får tatt et bilde til deg når jeg kommer hjem Prøvde å ta et igår, men vanskelig med lys og blits når den sitter fast i skapet under vasken.

Som sagt, hadde den på rundt 30 grader igår, uten å ha brukt varmtvann før jeg dusjet og den gikk fortsatt tom veldig fort.

http://tinypic.com/r/65peg9/8

http://i62.tinypic.com/65peg9.jpg

Håper linken funker.
Sist endret av hofrøkna; 3. mai 2014 kl. 12:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Nå forstår jeg hvorfor du sliter.

Bare 1KW på en slik tank er ekstremt lite... Hjelper heller ikke på at denne VVB er heftig mange år gammel.



Snakk med utleier, og få h*m til å gå til anskaffelse av en ny og moderne flexi tank.
Disse passer perfekt i et 60x60 hjørnet, er på 80liter og 2KW.

http://www.osohotwater.no/boligprodu...lexi-benk.html

http://www.osohotwater.no/boligprodu...nk-xpress.html
Det du sier kan nok stemme.
Dersom tanken holder 26 liter vann, varmtvannet har 70 grader i tanken, temperatur på kaldtvann inn i tanken er 5 grader, og 1 kW effekt, så vil dette føre til at det 2 timer å varme opp alt vannet fra scratch.

Som Blackkoz sier, så er nok den letteste løsningen å prøve å overbevise utleier om at det er smart å investere i ny VVB.

Du hjelper veldig lite på å skru opp til f.eks. 80 grader når du har en så liten tank.
50 liter er vel ca. det som er beregnet som behov for én person i husholdningen (ikke kun dusjing).
Om en bekjent skal sove over og dusje, så trenger du mer, siden du alene bruker opp over halvparten av dette.
Sist endret av Grimdoc; 3. mai 2014 kl. 15:59.
hofrøkna's Avatar
Trådstarter
37 4
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Nå forstår jeg hvorfor du sliter.

Bare 1KW på en slik tank er ekstremt lite... Hjelper heller ikke på at denne VVB er heftig mange år gammel.



Snakk med utleier, og få h*m til å gå til anskaffelse av en ny og moderne flexi tank.
Disse passer perfekt i et 60x60 hjørnet, er på 80liter og 2KW.

http://www.osohotwater.no/boligprodu...lexi-benk.html

http://www.osohotwater.no/boligprodu...nk-xpress.html
Vis hele sitatet...
Tusen takk for svar! Nå er jeg litt klokere
Men tror du dette er grunnlag nok til å kreve ny tank ?
Sitat av hofrøkna Vis innlegg
Men tror du dette er grunnlag nok til å kreve ny tank ?
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke grunnlag for å kreve ny tank, men nok til å overtale eier om at en ny tank vil kunne heve verdien på leiligheten, og presse på slik at utskiftingen av vanntanken skjer mens du bor der.
Sist endret av PClock; 4. mai 2014 kl. 13:21.
Sparedusj - 6 liter per minutt.
http://www.dinside.no/837778/sparedu...sk-oppfinnelse
Stikk innom Clas Ohlson og rørleggeren.
Med litt strategisk barbering av legger burde dette gå helt fint - på millimeteren :-)
Kanskje slipper du å flytte også.
Hvor mye vann trenger mann for å dusje.
1 min til å bli våt, 2 minutt for å skylle av såpe ?
Sitat av keentoo Vis innlegg
Hvor mye vann trenger mann for å dusje.
1 min til å bli våt, 2 minutt for å skylle av såpe ?
Vis hele sitatet...
Om morgenen så er det følgende:

15 min på å oppdage at man står i dusjen.
5 min til å såpe seg inn og sove litt til.
5 min på å skylle ut såpe og våkne nok til å gå ut av dusjen.



Forstår da godt at man ikke er så keen på å ha 3-4 min med varmtvann.
kjedelig streiting
Dersom elnettet ikke er for gammelt og plass er et problem, kan du jo prøve å argumentere for at utleier både vil spare plass og strøm ved å investere i direkteoppvarmet vann..
Sitat av keentoo Vis innlegg
Hvor mye vann trenger mann for å dusje.
1 min til å bli våt, 2 minutt for å skylle av såpe ?
Vis hele sitatet...
Prøv å gjør det samme med langt hår, så skal du se du får større utfordringer når det gjelder tid...



TS, skru av vannet når du såper deg inn, og når du tar shampo/balsam i håret, så sparer du i alle fall litt vann.
Håper du får ordnet opp i dette, skjønner at det er utrolig kjipt å bare ha 3 minutter med varmtvann.
Oi! Og jeg som bruker opp vår 100l om morningen...
Håret kan man da vaske i en balje/servant.
Enklere enn å skifte varmtvannstank.
Sitat av keentoo Vis innlegg
Håret kan man da vaske i en balje/servant.
Enklere enn å skifte varmtvannstank.
Vis hele sitatet...
Enklere? Nei.

Dette er en tank som er minst 21 år gammel, så å be huseier om å bytte den ut er ikke for mye forlangt. Det er heller ikke spesielt dyrt å bytte til en tank som har større kapasitet. Dette hadde vært såpass viktig for meg at jeg hadde sagt opp leiligheten om ikke husier hadde byttet den ut.

Forventet levetid på en slik varmtvannsbereder er for øvrig 20 år, så den er absolutt moden for utskiftning. Når den er så gammel så kan pakninger ryke, og man kan risikere vannskader.
Sist endret av caperno; 5. mai 2014 kl. 16:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
hofrøkna's Avatar
Trådstarter
37 4
Har porsjonert dusjene siden jeg flyttet inn. Kroppen først, så to timer etter har jeg tatt håret, så to timer etter det har jeg tatt oppvasken eller brukt vannkokeren. Begynt å bli en plage allerede nå.

Har gitt beskjed til huseier om situasjonen og spurt om ho var villig til å oppgradere. Venter fortsatt på svar, så om det blir et nei, kommer jeg til å si opp leiligheten.

Hadde ikke visst så mye om hva jeg skulle sagt uten all hjelpen jeg har fått her! Takker så mye alle sammen