Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3727
Hei, noen som har anbefalinger til valg av førstegangstjeneste?

Vil inn nå til Jannuar og utføre førstegangstjenesten.
Er begrenset hvilke avdelinger som tar inn i jannuar...
Scroll ned å se på 2014 http://forsvaret.no/verneplikt/under...skalender.aspx

Ser at Hæren ser mest fristende ut...

Ting jeg synes er bra om meg:
Jeg er i ok fysisk form, og er veldig klar i hodet.
Jeg er en person som er flink i det meste.
Hvis jeg ikke får det til, så øver jeg helt til jeg mestrer det.
Har god kropsmotorikk, og er veldig presis.
Perfeksjonist.
Er en drømmer, men alikevell realist.
Veldig selvreflektert, og bevist på hva jeg sier.
Er generelt posetiv.
Jeg er flink å sette seg inn i andres sitvasjoner og synspungt.


Ting som ikke er så bra om meg:
Jeg er dorlig på tidspungt, og kommer for sent.
Dorlig på rutiner.
Treig på morgenen... drøyer såvingen til siste minutt!
Trenger kammerat(er) rundt meg, ellers blir jeg helt emo.
Ikke så glad i unødvendig ubehag(spesielt kulde)
Å gjøre ting som ikke har en begunnelse på hvofår vi skal gjøre det.


En possisjon hvor jeg blir trent, og får utføre oppgaver som krever "skills". Trives best i en liten gruppe hvor vi skaper personeligge relasjoner. Dette hadde vært perfekt.

Interriserer meg for elektronikk, data, motorsport, Live-Lyd mixing.

Supertakknemmelig om dere kunne hjulpet meg å finne min "ting".
Sist endret av wololo; 30. september 2013 kl. 14:16.
Alle dine negative sider tilsier at du hvertfall ikke burde søke hæren, du vil inn i Januar kullet ; jeg gikk inn i Januar 2013 og kan fortelle deg at livet i militæret i Januar er jævlig kaldt. At du er treig på å stå opp er noe du avvenner deg raskt, men det at du trenger kamerater rundt deg for å ikke bli emo kan være et problem da militæret er som å begynne på en skole der du ikke kjenner noen. Om du ikke er jævlig sær så blir du raskt kjent med medsoldater og du vil nok få venner du kjenner bedre enn de du har hjemme iom at dere er sammen 24/7.

Mine tips til deg er : Dropp hæren , velg Luft eller Sjø , Mission Ops i Luft passer deg ypperlig med elektro og data interessene dine, ikke vær en streber (blir fort mislikt av de andre soldatene).

Mvh en som snart er ferdig med 12 måneder i Luft , med over 100 feltdager ... brrrrrrrrr
Vinterinnrykk og hæren kombinert med ønske om å ikke være ute i kulden går ikke overens. Om du skulle søke deg til hæren kan du forvente plassering på Setermoen, Bardufoss, Skjold eller GSV. I Januar er det drøye -20 til -30 som er mer eller mindre normaltemperatur, og når man da skal ut på første øvelse med kneppetelt og en primus som oppvarming kam du ikke forvente at det blir en hyggetur. Jeg var inne på høstinnrykket og det var enda plussgrader når vi hadde første øvelse, men etter et par døgn med 1-2 timer søvn var det en del som endte opp ganske kalde.

I lokalavisen her om dagen sto det at tre eller fire soldater på Setermoen ble tatt inn fra øvelsen etter å ha blitt nedkjølt etter å ha vært gjennom gjørmeløypa.

Rutiner og det å komme seg opp om morgenen blir man raskt vant til, og som den over meg sa finner man stort sett gode venner de første par dagene. Man kan ikke unngå det egentlig når man er 6 mann på et rom som er mindre enn soverommet hjemme oss mamma.
wololo's Avatar
Trådstarter
56 3
Er vel kansje ikke noe værre enn andre med det å takle kulda, men det å fryse ligger langt ned på listen av hva jeg vil gjøre... men jeg vil være aktiv i tjenesten, og ikke sitte forran en data eg gi kordinater til en pilot.
Jobber som it-lærling og er ganske lei data nå i det siste!
GSV? Jævelig kaldt i Januar men de jeg snakker med stortrives der
Sitat av wololo Vis innlegg
Er vel kansje ikke noe værre enn andre med det å takle kulda, men det å fryse ligger langt ned på listen av hva jeg vil gjøre... men jeg vil være aktiv i tjenesten, og ikke sitte forran en data eg gi kordinater til en pilot.
Jobber som it-lærling og er ganske lei data nå i det siste!
Vis hele sitatet...
Av de tjeneste jeg kjenner til da kan jo Panser på Stermoen, Grensevakten på GSV eller 2. Bataljon på Skjold være noe for deg. Men å fryse litt må du regne med om du vil ha en aktiv tjeneste. Om du liker samband er Sambandsbataljonen på Bardufoss også en grei tjeneste såvidt jeg har hørt.
Artilleri på Setermoen har også noen mer aktive enn andre, litt avhengig av hvilken stilling du får.