Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 8225
Jeg ser at sånn inni mellom står det frem en som har lyst på litt fame og sier at han tjener mere på nav enn ved å jobbe.

http://www.nrk.no/valg2013/_tjener_-...obb-1.11200902

men dette er jo bare tull , du får ikke lån med NAV penger , du har mindre respekt blandt dine arbeidene medmennesker og du vil ha veldig lite penger når du blir gammel.

så hvorfor skriver dem slike artikkler ? hvorfor står noen fram i avisa og sier sånt ? alle vet jo at nav gir veldig lite penger og må ha en sikkelig dårlig jobb for å ikke tjene mere enn på Nav
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Jeg ser at sånn inni mellom står det frem en som har lyst på litt fame og sier at han tjener mere på nav enn ved å jobbe.

http://www.nrk.no/valg2013/_tjener_-...obb-1.11200902

men dette er jo bare tull , du får ikke lån med NAV penger , du har mindre respekt blandt dine arbeidene medmennesker og du vil ha veldig lite penger når du blir gammel.

så hvorfor skriver dem slike artikkler ? hvorfor står noen fram i avisa og sier sånt ? alle vet jo at nav gir veldig lite penger og må ha en sikkelig dårlig jobb for å ikke tjene mere enn på Nav
Vis hele sitatet...
Åpenbart fordi det skaper debatt. Ser heller ikke bort ifra at de som står frem også opplever det slik de fremstiller det. Møtte en gang en gruppe årgangsnavere, de var helt på hetta for de fikk så lite penger fra nav om dagen, svaret var å få FRP i regjering, hvordan det skulle hjelpe kunne de ikke helt svare på, men noe med innvandrere og avgift på tobakk. Poenget mitt er, ikke tilstedeværende lengre. Fuck tanketoget.
– Det er rart at man blir trukket så mye penger når man jobber, sier 19 år gamle Cathrine Grine. Når hun bare ligger på sofaen får hun 3.000 kroner mer enn når hun jobber halv stilling.
Vis hele sitatet...
Hun har halv stilling der hun jobber så det er ikke så rart at hun tjener mer på å nave.
Dette er pisspreik, jeg går hos NAV pga sykdom og får 60% av lønn. Det lønner seg for de aller fleste å jobbe. Blir provosert av sånne som hu i den artikkelen.
Problemet er vel ikkje at det er for masse penger de får fra NAV, det er vel heller at lærlinger som går opplæring i bedrift får for lite. Kunne godt vert et samarbeid mellom bedrift og NAV der så det blir meir attraktivt,økonomisk sett å gå igjennom et sånnt løp. Det er tross alt ein "investering" i ein framtidig skattebetaler. Uten at eg kan uttale meg på dette området,men eg har ihvertfall inntrykk av at det er for lett å NAVE eller bli uføretrygdet.Er masse potensiell arbeidskraft som bare sitter der. NAV burde gått mykje meir aktivt inn å tilby praksisplasser til folk som har gått lenge arbeidsledig,kanskje til og med gi et "lønns" øke for de som jobber på ein tildelt praksisplass
Sist endret av gjerdeanders; 27. august 2013 kl. 11:43.
Går selv på penger hos NAV (AAP), da jeg er for psykisk syk til å klare å jobbe.
Får 10.000,- i måneden, og går fast til legen, psykolog og NAV + er for tiden innlagt på psykiatrisk for å bli bedre utredet og dermed få en mer effektiv behandling.

Så personlig synes jeg det er helt på tryne at man skal kunne få mer av NAV, enn det man får i en vanlig jobb når alt man gjør er å sitte hjemme foran tv'en eller pc'en, uten å faktisk gjøre noe effektivt for å bli bedre og komme ut i jobb.
Sitat av GangM Vis innlegg
Så personlig synes jeg det er helt på tryne at man skal kunne få mer av NAV, enn det man får i en vanlig jobb når alt man gjør er å sitte hjemme foran tv'en eller pc'en, uten å faktisk gjøre noe effektivt for å bli bedre og komme ut i jobb.
Vis hele sitatet...
Ja, det er det som er poenget med artikkelen som jeg leser den. Hun er da sikkert ikke kapabel til å jobbe 100% og velger da å jobbe 50%.

Det har noe med det å ville bidra og ikke sitte på ræva i sofaen fordi det å være i en 100% NAV-stilling er mer innbringende enn en 50% stilling hvor du faktisk bidrar med noe positivt.
Har ikke én eneste en av dere lest mer enn overskriften? Artikkelen handler ikke om at det lønner seg å nave i stedet for å jobbe, den handler om at man som NAV-klient indirekte oppfordres til å jobbe mindre.

Dette er en fallgruve i NAV-systemet som har vært debattert i mange år: Går man på trygd får man nok penger til å overleve. Finner man en deltidsjobb i tillegg (noe som i utgangspunktet burde være bra), så mister man så mye av trygda at man får problemer med å betale regningene -- Fordi man jobber! Så i stedet for å premiere de motiverte, som ønsker å bygge opp en CV og komme seg tilbake i arbeidslivet, så er systemet slik at man mister alt hvis man jobber littegrann.

Men klart, det er deilig å lese en overskrift og bli provosert av samfunnet.
Sitat av Vrangsinn Vis innlegg
Dette er pisspreik, jeg går hos NAV pga sykdom og får 60% av lønn. Det lønner seg for de aller fleste å jobbe. Blir provosert av sånne som hu i den artikkelen.
Vis hele sitatet...
Jeg blir provosert av sånne som deg. Om du jobber på bensinstasjon for eksempel, får du mindre utbetalt enn kompisen din som er arbeidsledig eller ufør og har en unge. Greit nok, han skal forsørge ungen også, men om du også har en unge? Du jobber 100 %, han gjør ingenting. Begge har unge. Du har utgifter til barnehage osv. som han ikke har fordi han er hjemme med ungen hele dagen når du jobber. Han får mest utbetalt.

Fair? Det blir et politisk spørsmål.

Men artikkelen handler om at man ikke kan jobbe over 50 % stilling om man er arbeidsledig. Om du blir arbeidsledig får du 60 % av lønnen ca. Om du får deg en deltidsjobb og jobber 49 % så får du fortsatt 60 % av de resterende 51 %, men om du jobber 51 % så får du ikke noen ting fra NAV, så dette prøver de fleste å unngå. Dvs, NAV oppfordrer til å jobbe under 50 % fremfor f.eks. 70 % stilling.
Sist endret av EnPoseBananer; 27. august 2013 kl. 14:42.
til "EnPoseBananer" fint at du blir provosert av meg som går på NAV grunnet kronisk sykdom. Da ble vi begge litt provosert i dag da ? hehe
King of Spooning
Acidous's Avatar
Det er for min del helt greit at folk går på NAV, så lenge det finnes helsemessige årsaker til at de ikke kan komme seg i jobb, men de burde likevel jobbe opp mot at personen skal komme seg i arbeid, og stille krav som bygger opp mot dette.

På min arbeidsplass har vi en som får 50% av NAV og 50% av oss. Helt grei ordning, hvor han får arbeidet sin fulle kapasitet(50% arbeidsufør) og vi får en overstadig motivert kar som er med og drar lasset og i tillegg mottar nok i samlet lønn til at han kan leve av det.

Det handler i praksis veldig mye om at personen faktisk VIL jobbe.
De som bare sitter på ræva hjemme og snylter skattepenger fordi de ikke gidder komme seg i jobb er det søppelet vi må bli kvitt.
Player
Notoneofthem's Avatar
Trådstarter
Sitat av Acidous Vis innlegg
De som bare sitter på ræva hjemme og snylter skattepenger fordi de ikke gidder komme seg i jobb er det søppelet vi må bli kvitt.
Vis hele sitatet...
tror nok at dem som trives på nav er rusmisbrukere eller utlendinger..
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
tror nok at dem som trives på nav er rusmisbrukere eller utlendinger..
Vis hele sitatet...
Flott generalisering du har der.
Og alle dansker er rødhåra, samt at alle jøder har kjelleren full av gull, ikke sant?
Player
Notoneofthem's Avatar
Trådstarter
Sitat av Acidous Vis innlegg
Flott generalisering du har der.
Og alle dansker er rødhåra, samt at alle jøder har kjelleren full av gull, ikke sant?
Vis hele sitatet...
nei .. men jeg regner med at en fra afrika eller ett annet fattig land og som aldri har hatt noen ting sikkert synes det er luksus å leve på sosialen.
Sitat av Acidous Vis innlegg
Flott generalisering du har der.
Og alle dansker er rødhåra, samt at alle jøder har kjelleren full av gull, ikke sant?
Vis hele sitatet...
Det stemmer jo veldig ofte det han sier.Man kan få uføretrygd å få utbetalt 15tusen i mnd.Kontra å jobbe fulltid å tjene stusselige 5tusen mer i mnd,altså 20lapper i mnd.Mange vill trives bedre som uføretrygda da,er jo ikke vanskelig å skjønne det.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Det stemmer jo veldig ofte det han sier.Man kan få uføretrygd å få utbetalt 15tusen i mnd.Kontra å jobbe fulltid å tjene stusselige 5tusen mer i mnd,altså 20lapper i mnd.Mange vill trives bedre som uføretrygda da,er jo ikke vanskelig å skjønne det.
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen problemer med å skjønne at en del mennesker kan ha det alle tiders på trygd, men det var ikke det komnentaren gikk ut på.
Det som er greia her er at når noen kommer med et utsagn som sier at det bare er utlendinger og narkomane som koser seg på NAV-penger, så vil det ikke være noe hold i påstanden.

Det sitter plenty med god norsk ungdom på NAV og koser seg glugg ihjel fordi det er det "lette valget". Det er ikke alltid narkomane og utlendinger som er problemet, selv om det er lett å skylde på en gruppe man selv slipper å identifisere seg med.
Får ikke lån på NAV penger nei, men kan faktisk få lån fra NAV.
Player
Notoneofthem's Avatar
Trådstarter
Sitat av Acidous Vis innlegg

Det sitter plenty med god norsk ungdom på NAV og koser seg glugg ihjel fordi det er det "lette valget". Det er ikke alltid narkomane og utlendinger som er problemet, selv om det er lett å skylde på en gruppe man selv slipper å identifisere seg med.
Vis hele sitatet...
Nei det er jo lettere å påstå at det er late norske som går på nav, enn å innse at "jonas" på 16 år har slutta skolen for å sitte hjemme å game mens han røyker hasj !.

God norsk/utenlandsk ungdom går på skole eller jobber
Sitat av Acidous Vis innlegg
Jeg har ingen problemer med å skjønne at en del mennesker kan ha det alle tiders på trygd, men det var ikke det komnentaren gikk ut på.
Det som er greia her er at når noen kommer med et utsagn som sier at det bare er utlendinger og narkomane som koser seg på NAV-penger, så vil det ikke være noe hold i påstanden.

Det sitter plenty med god norsk ungdom på NAV og koser seg glugg ihjel fordi det er det "lette valget". Det er ikke alltid narkomane og utlendinger som er problemet, selv om det er lett å skylde på en gruppe man selv slipper å identifisere seg med.
Vis hele sitatet...
Da er vi egentlig enig,men det er nå så at endel utlendinger desverre er veldig overrepresentert når det gjelder diverse stønader/trygd.
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Det stemmer jo veldig ofte det han sier.Man kan få uføretrygd å få utbetalt 15tusen i mnd.Kontra å jobbe fulltid å tjene stusselige 5tusen mer i mnd,altså 20lapper i mnd.Mange vill trives bedre som uføretrygda da,er jo ikke vanskelig å skjønne det.
Vis hele sitatet...
Tror du det bare er å gå ned på nav-kontoret å si at man er ufør for å få uføretrygd? For å kunne bli 100% uføretrygdet, så må man igjennom en LANG vurderings-prosess i nav-systemet. Først må man ha vært sykemeldt i 1 år. Deretter må man over på AAP. AAP er ikke fort gjort. Først når man har vært på AAP i 4 år, kan man bli videre vurdert, med mindre man ÅPENBART er arbeidsufør.
Når år 4 år er gått, så vil nav gjøre en vurdering, basert på målt arbeidsevne, legeerklæringer, legeuttalelser, diagnoser og slikt. Hvis nav, og navs lege mener at den aktuelle personen ikke er arbeidsdyktig, så blir personen erklært ufør, og først da kan man få utbetalt full uføretrygd. Man kan også få prosentvis uføretrygd, men man må fortsatt ha nedsatt arbeidsevne for å kunne få det.

SPOILER ALERT! Vis spoiler
Jeg sitter her selv, og sliter med flere kroniske sykdommer. Jeg har måtte legge alle mine drømmer og fremtidsplaner på hylla. Jeg får ikke muligheten til å bli noe. Jeg må bare sitte her med sykdommene mine å råtne i sofa'n til jeg blir gammel og dør. Hvis jeg i det hele tatt rekker å bli så veldig gammel.
Selv om staten betaler ut et beløp til meg hver måned, så betyr ikke det at jeg har det så jævla trivelig. Jeg skulle ønske jeg var frisk, så jeg også kunne ta en skikkelig utdannelse, bli noe, få meg en jobb, tjene penger, spare til pensjon, ta lån og kjøpe eget hus, drive med fritidsaktiviteter, bli gammel og vite at jeg var en del av samfunnet. Men nei, jeg er dømt til å tilbringe min smertefulle eksistens på sidelinja. Mens alle mine venner blir til noe, tjener penger, får igjen skattepenger og feriepenger hver sommer, får lønnsøkning fra tid til annen, sitter jeg med den faste trygda som aldri øker og blir kritisert fordi jeg mottar trygd. Jeg "stjeler" skattepengene til de som jobber. Hvorfor må vi som er syke få så mye pes, når problemet er at ungdom ikke gidder å jobbe? Er det vi som er naverne?
Hvis det virkelig er så ille at de uføre får utbetalt trygd, så stem på det partiet som åpner for at man humant kan avlive de menneskene som ønsker det selv, så skal jeg sørge for at det blir èn trygdemottaker mindre..


Ja, det er veldig provoserende at frisk ungdom sitter hjemme og "koser seg på latsida" mens de får utbetalt stønad. Men at de får uføretrygd uten at det ligger noe til grunn, nei det tviler jeg på. Dog, det sitter nok mange ungdommer hjemme og mottar sosialtrygd, eller kanskje dagpenger, og lever "ok/fett" på det. Men hva skjer om man senker satsene til nav? Jeg tror ikke umotivert/lat ungdom blir mer motiverte av den grunn. Det blir bare å gå ut over de som sårt trenger disse tilbudene. Jeg tror løsningen på problemet ligger i den andre enden. Lærlinger bør få bedre betalt, og ungdom bør heller hjelpes til å finne noe å gjøre, før de mister motivasjonen. Kanskje et skattelette for ungdom kunne vært motiverende?
Nå skal jeg ikke være en som dømmer her, men det er også utrolig mange som er på NAV grunnet depresjoner og annen mental lidelse.

Se foreksempel her: http://byadinajb.blogg.no/1357302674...avsnylter.html (Jeg er usikker på om jeg anser hu som en "snylter", men om du ser på de andre innleggene hennes, så virker det jo litt labert? Også er det jo jævlig hardt å måtte sende meldekort som hun skriver, og dra på kursene/møtene man blir bedt om en gang i uka?)

Jeg har heller ikke noe imot at folk får hjelp av NAV, det er jo bare vel og bra, men om det er av ymse grunner, som en jeg kjenner som rett og slett ikke gidder å jobbe, så er det noe helt annet. Er også litt skeptisk angående dem som har "mentale lidelser" som gjør at dem ikke kan jobbe og omgåes andre mennesker, selvom de fester, shopper, og ellers lever et helt normalt og sosialt liv. Er det så annerledes på jobb, omså en kontorjobb, enn på kjøpesenteret / festen hos Johnny-ronny?

Anyways, som sagt har jeg lite jeg kan si i denne sammenhengen, da jeg ikke vet andres grunner til at dem er der. De må jo ta utgangspunkt i sine erfaringer og sine følelser, selvom det kan være "bagateller" for oss andre.
Sist endret av Bruskork1; 28. august 2013 kl. 08:00.
Tankesettet til de enkelte NAVere som synes dem tjener bedre på å nave hjemme enn å dra på, har antageligvis ikke en så veldig aktiv stilling i jobben. Halv stilling eller lignende vil gjøre så en tjener mindre.

Men tanken på NAV gjør meg bare litt småkvalm, spesielt med tanken på hvor enkelt det er å bli en snylter. Hvorfor skal vi absolutt kondisjonere NAVere og oppmuntre folk som egentlig bare har det godt av å jobbe, ved å belønne dem for å holde seg hjemme? Det sies at en skal trene hunder ved å belønne det man vil se mer av. Just saying... Jeg synser at det er kun 1-2 NAVere på dette forumet som faktisk fortjener å være en naver F.eks.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
nei .. men jeg regner med at en fra afrika eller ett annet fattig land og som aldri har hatt noen ting sikkert synes det er luksus å leve på sosialen.
Vis hele sitatet...
Særlig når ingen er villig til å ansette dem. Enten fordi de er redde for noe ukjent, fordi språket er litt gebrokkent (hvordan skal man lære om man aldri blir utfordret?) eller bare fordi svensken er et sikrere valg.

Nei, jeg tror jeg også hadde foretrukket sosialen over det uunnværlige nederlaget etterhvert.
Player
Notoneofthem's Avatar
Trådstarter
Sitat av High-on-life Vis innlegg
Da er vi egentlig enig,men det er nå så at endel utlendinger desverre er veldig overrepresentert når det gjelder diverse stønader/trygd.
Vis hele sitatet...
nå er det veldig mange/flestparten av dem som vil jobbe og prøver døgnet rundt å få jobb men ingen vil dessverre ansette dem !
Sist endret av Notoneofthem; 28. august 2013 kl. 08:47.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
nå er det veldig mange/flestparten av dem som vil jobbe og prøver døgnet rundt å få jobb men ingen vil dessverre ansette dem !
Vis hele sitatet...
Det gjelder ikke bare utenlendinger. Jeg har søkt nesten 70 jobber de siste to månedene. Jeg har fått godkjent søknaden min av 3 Kursledere. Av de 70 jobbene jeg har søkt på har jeg blitt bedt til 1 intervju. Jeg sliter veldig med å finne jobb, men jeg må jo fortsatt overleve. Når man sier at man "går på nav" får man veldig mange beskyldninger slengt i trynet. Som at "du gidder bare ikke jobbe", når folk ikke aner hvor mye man har prøvd.

Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Nå skal jeg ikke være en som dømmer her, men det er også utrolig mange som er på NAV grunnet depresjoner og annen mental lidelse.
Vis hele sitatet...
Mentale lidelser kan dra med seg mye annet. Jeg sliter veldig med depresjoner og slike ting selv, og det fører til at jeg har store søvnproblemer. Kan ligge i senga i mange timer uten å få sove, uansett hvor trøtt jeg er. Selvom jeg er 100% oppegående, og jeg kan virke som om jeg er den mest glade og positive personen du noen gang har sett, så er det ikke slik man føler det inni seg.

Men som sagt så er ikke dette det som stopper meg fra å jobbe, men synes veldig mange er kjappe til å dømme folk for ting når de ikke kan sette seg inn i situasjonen selv.

Btw, fikk ikke edita den posten over i tide, så det ble i 2 poster.
Èn ting er ihvertfall sikkert. Du får ingen som er arbeidsdyktige til å slutte å snylte på nav, ved å kritisere dem. Det vil mest sannsynlig gjøre at de snylter enda mer.

Tvang, moralisering, pekefinger, sette folk i bås, utskjelling... ingenting av dette -hjelper- noen som helst.

Det er i bunn og grunn foreldre som må lære barna til gode verdier. Lære dem å gradvis mestre en jobb.

Hvis man har intensjoner om å hjelpe noen som man mener er arbeidsdyktig til å komme seg ut i jobb, vil det absolutt ha best effekt å bli venn med den personen og tilby jobb på et vis, eller hjelpe til med å finne jobb. Ikke presse dem lenger inn i ensomheten.

Det er alltid en grunn til at folk går hjemme. Aldri generaliser. Bli heller kjent med naboen som er hjemme og gjør hva du kan der.
Sist endret av Taurean; 28. august 2013 kl. 09:38.
Player
Notoneofthem's Avatar
Trådstarter
Sitat av guppy Vis innlegg
Det gjelder ikke bare utenlendinger. Jeg har søkt nesten 70 jobber de siste to månedene. Jeg har fått godkjent søknaden min av 3 Kursledere. Av de 70 jobbene jeg har søkt på har jeg blitt bedt til 1 intervju. Jeg sliter veldig med å finne jobb, men jeg må jo fortsatt overleve. Når man sier at man "går på nav" får man veldig mange beskyldninger slengt i trynet. Som at "du gidder bare ikke jobbe", når folk ikke aner hvor mye man har prøvd.



Mentale lidelser kan dra med seg mye annet. Jeg sliter veldig med depresjoner og slike ting selv, og det fører til at jeg har store søvnproblemer. Kan ligge i senga i mange timer uten å få sove, uansett hvor trøtt jeg er. Selvom jeg er 100% oppegående, og jeg kan virke som om jeg er den mest glade og positive personen du noen gang har sett, så er det ikke slik man føler det inni seg.

Men som sagt så er ikke dette det som stopper meg fra å jobbe, men synes veldig mange er kjappe til å dømme folk for ting når de ikke kan sette seg inn i situasjonen selv.

Btw, fikk ikke edita den posten over i tide, så det ble i 2 poster.
Vis hele sitatet...
hvis du ikke får jobb så kan du søke om kurs /skole osv evnt avslag fra nav kan påklages. mange muligheter som dem gjerne ikke informerer deg om .

Evnt kan du oppsøke firmaer selv og søke jobb og at nav betalerer lønna di dem første månedene. kjenner til flere som har fått jobb den veien.
Sitat av guppy Vis innlegg
Mentale lidelser kan dra med seg mye annet. Jeg sliter veldig med depresjoner og slike ting selv, og det fører til at jeg har store søvnproblemer. Kan ligge i senga i mange timer uten å få sove, uansett hvor trøtt jeg er. Selvom jeg er 100% oppegående, og jeg kan virke som om jeg er den mest glade og positive personen du noen gang har sett, så er det ikke slik man føler det inni seg.

Men som sagt så er ikke dette det som stopper meg fra å jobbe, men synes veldig mange er kjappe til å dømme folk for ting når de ikke kan sette seg inn i situasjonen selv.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, er helt enig i at mentale lidelser og depresjoner kan dra deg ned mye fysisk, har selv erfart å bli det, så det er forståelig.

Men som bloggen jeg linka til, om hun klarer å dra på fester hver helg, shopping, turer og dèt som er, så kan jeg ikke se hvordan hun ikke kan jobbe med "noenting", men som sagt så kjenner jeg jo ikke situasjonen hennes.

Ang å tjene mye på NAV, jeg kjenner noen som får rundt 14-15.000 i mnd uten å gjøre en dritt. Nå har det vel litt med hvor mye man har tjent før, osv? Ellers så synes jeg det var ganske mye i betaling mht at h*n bor hjemme.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Selvfølgelig, er helt enig i at mentale lidelser og depresjoner kan dra deg ned mye fysisk, har selv erfart å bli det, så det er forståelig.

Men som bloggen jeg linka til, om hun klarer å dra på fester hver helg, shopping, turer og dèt som er, så kan jeg ikke se hvordan hun ikke kan jobbe med "noenting", men som sagt så kjenner jeg jo ikke situasjonen hennes.

Ang å tjene mye på NAV, jeg kjenner noen som får rundt 14-15.000 i mnd uten å gjøre en dritt. Nå har det vel litt med hvor mye man har tjent før, osv? Ellers så synes jeg det var ganske mye i betaling mht at h*n bor hjemme.
Vis hele sitatet...
Det spørs om du går på Arbeidsavklaringspenger/sosialhjelp etc. Jeg får 2/3 av satsen til en enslig voksen, som er ca 4,4k. Det skal dekke alle regninger, mat, reise, lege osv. Vil ikke si at jeg lever som en greve akkurat

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
hvis du ikke får jobb så kan du søke om kurs /skole osv evnt avslag fra nav kan påklages. mange muligheter som dem gjerne ikke informerer deg om .

Evnt kan du oppsøke firmaer selv og søke jobb og at nav betalerer lønna di dem første månedene. kjenner til flere som har fått jobb den veien.
Vis hele sitatet...
Har gått på kurs i 2 måneder, har spurt om flere kurs, men de hadde ingen tilgjengelige akkurat nå.

Det med at NAV betaler lønnen din kaller de for praksis, det har jeg også prøvd å finne, kurslederen min har prøvd å finne, men ingen hadde plass/eller lyst til å ha meg der.
Player
Notoneofthem's Avatar
Trådstarter
Sitat av guppy Vis innlegg
Det spørs om du går på Arbeidsavklaringspenger/sosialhjelp etc. Jeg får 2/3 av satsen til en enslig voksen, som er ca 4,4k. Det skal dekke alle regninger, mat, reise, lege osv. Vil ikke si at jeg lever som en greve akkurat



Har gått på kurs i 2 måneder, har spurt om flere kurs, men de hadde ingen tilgjengelige akkurat nå.

Det med at NAV betaler lønnen din kaller de for praksis, det har jeg også prøvd å finne, kurslederen min har prøvd å finne, men ingen hadde plass/eller lyst til å ha meg der.
Vis hele sitatet...
du kan finne kurs/skole / serfikater og søke om å få det , det behøver ikke være i regi fra NAV . du kan søke om allt mulig.
Sitat av Acidous Vis innlegg
Det sitter plenty med god norsk ungdom på NAV og koser seg glugg ihjel fordi det er det "lette valget".
Vis hele sitatet...
Det er ikke lett å få penger av NAV i all evighet. Man får penger i en arbeidsavklaringsperiode som varer maks 4 år. I løpet av den tiden skal arbeidsevnen avklares. Det er kontinuerlig oppfølging og tiltak i denne perioden. Hvis man finnes frisk og ikke har rett på arbeidsledighetstrygd heller sparkes man ut av AAP og må på sosialen. Hvis man ikke er avklart etter 4 år sparkes man ut av AAP og må på sosialen. Eventuelt er man arbeidsufør og får uføretrygd. Det må store beviskrav til og personen må ha vært igjennom alt av hensiktsmessige og uhensiktsmessige behandlinger for å få uføretrygd.

Utbetalt i måneden for en person som ikke har jobbet før og har uføretrygd er 13510 kroner i måneden. Dette er med s.k. ung ufør-tillegg som er svært vanskelig å få. De uten dette tillegget har mindre, og de som er på AAP har enda mindre. Så nei, late ungdommer som aldri har vært i jobb kan ikke tjene 15000 i måneden (som det står her i tråden) eller 20000 som har vært hevdet andre steder.

Det stemmer ikke at det ikke lønner seg for unge uføre å jobbe. En ufør som ikke har jobbet før får maks 85 kroner i timelønn utbetalt etter skatt. Trygden reduseres gradert etter hvor mye man jobber, så utsagn om at "da mister man hele trygden" er rett og slett feil. Man kan dessuten tjene 1G uten avkorting i trygden. Hvordan kan det da ikke lønne seg å jobbe???

Det høres kanskje gøy ut å sitte på sofaen hele dagen, men når man ikke har noe annet valg enn å sitte på sofaen hele dagen er det plutselig ikke så gøy. Fengsel, kalles det da.
Player
Notoneofthem's Avatar
Trådstarter
[quote=guppy;2979923]Det spørs om du går på Arbeidsavklaringspenger/sosialhjelp etc. Jeg får 2/3 av satsen til en enslig voksen, som er ca 4,4k. Det skal dekke alle regninger, mat, reise, lege osv. Vil ikke si at jeg lever som en greve akkurat
/QUOTE]

Du kan klage på beløpet ofte lønner det seg , skriv at det ikke nok , ofte sulten og rekker ikke til allt. først rn skriftelig klage til sosialen funker ikke det så klager du til din fylkesmann . kjenner flere som har gjort dette og fått mer ! det beløpet du får er minste dem kan gi deg.
Om man tjener mer på å nave enn å jobbe kommer jo an på veldig mange faktorer.

Om du er alenemor med bostøtte, barnetrygd, sosialhjelp pluss pluss så kan jeg se for meg at du drar inn litt i månedlig støtte, og da vil det kanskje ikke lønne seg å jobbe.

For de fleste derimot vil det lønne seg mer å jobbe enn å nave, ikke minst pga de tingene du nevner som f.eks. fremtidig pensjon og sosial status.

Regner med det ikke gir spesielt stor status i vennegjengen om du er den eneste som ikke jobber eller studerer.
Det jeg sliter med å forstå er hvorfor man har høyere sannsynlighet for å bli uføretrygdet dersom man har lite utdannelse. Evnen din til å gjøre ett arbeid burde vel ikke samsvare med antall år på skolebenken? Hvorfor er det slik?


http://www.uib.no/aktuelt/36907/velu...C3%B8retrygdet

http://p3.no/dokumentar/skulkefylke-finnmark/
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Det jeg sliter med å forstå er hvorfor man har høyere sannsynlighet for å bli uføretrygdet dersom man har lite utdannelse. Evnen din til å gjøre ett arbeid burde vel ikke samsvare med antall år på skolebenken? Hvorfor er det slik?


http://www.uib.no/aktuelt/36907/velu...C3%B8retrygdet

http://p3.no/dokumentar/skulkefylke-finnmark/
Vis hele sitatet...
Jeg tror det henger sammen med motivasjonen å gjøre. Ungdom med høy motivasjon, med foreldre som har trygg økonomi og mye fritid, har lettere for å velge et yrke å studere mot, for de har ikke det økonomiske og "ansvarlige" presset på seg. Fattige familier må slite for å få endene til å møtes, og det skaper en negativ atmosfære som barna tar til seg, og de har ikke stor nok tro på seg selv til å ta et yrkesvalg som har 600 000 i årslønn, som gir bedre økonomisk frihet, og mindre press.

Dermed blir det sånn at de går rundt og tar småjobber på fabrikker og produksjon, til slutt blir så lei den ensformige og monotone jobben uten framtidsutsikter eller utvikling, at de heller ønsker å bli uføretrygdet. En god arbeidsplass legger opp til utvikling. Det er ikke overalt det er sånn.

Jeg tror noe av dette henger sammen med spørsmålet ditt.
Sist endret av Taurean; 1. september 2013 kl. 09:33.
Ønsker å bli uføretrygdet? Vi har i tråden blitt opplyst av flere personer om hvor mye som skal til for å bli uføretrygdet. Det må altså (stort sett) en sykdom til. er det en merkelig form for placebo som gjør at folk blir syke fordi de ønsker det? Har vondt for å tro det.

Høyt utdannede tar ofte bedre vare på kroppen sin, men ligger hele forskjellen her?

Eller har vi faktisk leger som gir godkjenning til uføretrygd fordi de ikke har mulighet til å få seg en god jobb?
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Det jeg sliter med å forstå er hvorfor man har høyere sannsynlighet for å bli uføretrygdet dersom man har lite utdannelse. Evnen din til å gjøre ett arbeid burde vel ikke samsvare med antall år på skolebenken? Hvorfor er det slik?


http://www.uib.no/aktuelt/36907/velu...C3%B8retrygdet

http://p3.no/dokumentar/skulkefylke-finnmark/
Vis hele sitatet...
Er vel også lettere å få jobb om man har fullført mest mulig skole. Hadde jeg vært sjef hadde jeg heller ansatt skolelyset, enn gutten med 200 timer fravær og 1 i snitt...
Et poeng er vel også at hvis folk har problemer med å ta høyere utdanning så kan det være relatert til helse og gjennomføringsevne. Hvis du har klart å ta en grad klarer du antagelig også å være i arbeid.
Vel som ung uføre så er det en ting som irriterer vettet av meg med de fleste uføre jeg kjenner. De sitter hjemme og syns synd på seg selv. Vel så er du syk so what? Gjør det beste ut av det.

Jeg jobber det jeg klarer på en VTA bedrift for å kunne bidra med det jeg klarer i dagens samfunn også. (Jeg ønsker ikke å være 2 sekunder til byrde når jeg ikke må). At du er uføretrygdet gjør deg faen ikke lam i alle muskler i kroppen og hjernen. Ja du er uføre fordi du ikke klarer en vanlig arbeidsplass pga sykdom da har du alle VTA bedriftene hvor du får tilrettelagt arbeid som du klarer og kan likevel bidra. Det finnes løsninger for 90 prosent av uføre som har vilje til å jobbe litt. Og det må jo være bedre å føle at man bidrar om så bare 4 dager i måneden enn aldri.

Dere aner ikke hvor inn i granskauen jeg holder på å klikke når jeg hører unge uføre som sier nå må jeg sitte hjemme resten av livet for jeg er syk. WTF.

Ja vel så skled jeg litt utenfor det vanlige temaet her men denne irritasjonen måtte luftes.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Jeg har heller ikke noe imot at folk får hjelp av NAV, det er jo bare vel og bra, men om det er av ymse grunner, som en jeg kjenner som rett og slett ikke gidder å jobbe, så er det noe helt annet. Er også litt skeptisk angående dem som har "mentale lidelser" som gjør at dem ikke kan jobbe og omgåes andre mennesker, selvom de fester, shopper, og ellers lever et helt normalt og sosialt liv. Er det så annerledes på jobb, omså en kontorjobb, enn på kjøpesenteret / festen hos Johnny-ronny?
Vis hele sitatet...
Festing går fint ann takket være alkohol og drugs (selvom effekten blir langt dårligere hos de fleste psykisk syke) og shopping en sjelden gang er jo en nødvendighet, så ville ikke dømt noen for snyltere bare fordi du har sett dem på byen eller kjøpesenteret et par ganger. Hvis de faktisk lever et vanlig sosialt liv som du nevner er jeg enig med deg, men folk har lett for å "fill in the blanks" om andre, uten å faktisk vite whats up.