Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 974
Hallo freaks!
Byde en pc i går sammen med Jorwax
I dag når jeg spilte litt minecraft mens jeg lastet ned 2 andre spill (BF3 og L4D2 om det er relevant) så skrudde pcen seg plutselig av. 2 ganger.
Tror kanskje grunnen var varm GPU da den var 43 grader (ANER ikke om dette er lavt eller høyt til å være Gainward GeForce GTX 670) Vifta stod riktignok på minimum og har skrudd den på høyere nå. So far so good mens jeg skriver dette.
Kan det være en annen grunn til at den skrudde seg av? Jeg oppdaterte btw firmwaren til SSDen.
BTW nå er GPUen 32-33 ish
Mvh SanderKulen
Sist endret av SanderKulen; 18. august 2012 kl. 18:28.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
GPU'en sin temp kan ikke tvinge pc til shutdown, driveren krasjer kun.

Men cpuen kan derimot gjøre dette, noe sier meg du ikke har festet kjøleren ordentlig, eller faktisk har slurvet med termisk pasta?
En gpu på 43 grader er kjølig, og hvilken ssd har du? Hvis du har en sandforce disk kan det være problemet da disse er veldig ustabile disker
Sitat av Fleff Vis innlegg
GPU'en sin temp kan ikke tvinge pc til shutdown, driveren krasjer kun.

Men cpuen kan derimot gjøre dette, noe sier meg du ikke har festet kjøleren ordentlig, eller faktisk har slurvet med termisk pasta?
Vis hele sitatet...
Tja kan ikke si det cpuen er 36 nå (jeg spiller dog ikke, kan være litt høyt) det er denne kjølern jeg har. For å være ærlig så sleit vi litt med den

Sitat av DataFreak96 Vis innlegg
En gpu på 43 grader er kjølig, og hvilken ssd har du? Hvis du har en sandforce disk kan det være problemet da disse er veldig ustabile disker
Vis hele sitatet...
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630674

Edit: Skal spise nå, skal se om den har skrudd seg av når jeg er tilbake
Sist endret av SanderKulen; 18. august 2012 kl. 18:35.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Stol aldri blindt på tempen du får fra sensorene.

Kjenn på kjøleribbene(sjekk temp for sikkerhetsskyld med prog) når du stresser den med prime95.

Holder den seg lunken kun, så kan det hjelpe med bios oppdatering, evt sjekk bios om noe auto-klokk står på, det er ikke bra.
OK, pcen er ihvertfall på enda.
Når pcen skrudde seg på nå sist så tok den å åpna Windows Recovery eller et eller annet repair greier.
Den tok en recovery point.
Om den skrur seg av på nytt så skal jeg sjekke det nevnt over
Uansett takk for hjelp sålangt, KP!
EDIT: + jeg oppdaterer driverne for HK

Legger til et bilde av biosen med cpuen om noe jeg skal endre.
Noen ganger nå så tar den et lite "hopp" opp til 60 også går den ned til der den har verdt en stund nå (ca 46-49)
Skal jeg skru av CPU performance boost?
Kan det ha noe med at jeg laster ned battlefield + at jeg snakker på skype?
Og kan det være en måte å stille på CPU vifta slik at den går raskere?
Eller kan det ha noe å si at jeg kun har en liten vifte som blåser luften ut og at den som er på toppen blåser inn (200x200)?
Sist endret av SanderKulen; 18. august 2012 kl. 18:54.
Bumper litt pga ingen svar.
Her er et bilde av PCen, tror dere at kjølevifta er feil vei? Vifta blåser "oppover" og trekker inn lufta fra baksiden der det kan være dårlig / varm luft.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Start med hva maskinen består av du. Hovedkort, CPU og strømforsyning. Foreløpig skal du heller ikke røre en fjert inne i BIOS. Nedlasting har ingenting med dette å gjøre, med mindre CPU-tempen da er så høy at den minste lille belastning er nok til at den kutter, men det er høyst usannsynlig.

Last ned Prime95 og HW-monitor. Start P95 "Small FFTs" og mål tempen med HW-monitor.
Her er handlelista slik den ble til slutt

Kjørte den stress testen, cpuen ble 92(!!) Grader før jeg ikke turte mer og skrudde av

Sitat av SanderKulen Vis innlegg
Her er handlelista slik den ble til slutt

Kjørte den stress testen, cpuen ble 92(!!) Grader før jeg ikke turte mer og skrudde av
Vis hele sitatet...
Edit: I morgen skal jeg snu vifta andre vei