Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4990
Hei, jeg prøver å lære meg litt elektronikk igjen for det er mye rart jeg har lyst til å lage, så jeg har sittet her å fundert litt på spenningsstabilisator. Og prøvd å tegne litt å men jeg klarer ikke helt å tenkte slik som dem som designer kretser.

Men jeg har gjort ett forsøk værtfall:
http://img31.imageshack.us/img31/3205/spenningsstabilisator.jpg

Jeg har tenkt på følgende måte: batteriet vil jo falle i spenning etterhvert som det tappes, så jeg har tenkt å bruke 10v som output. Input på batteriet er 12v, da har man 2v å gå på.

Zenerdioden slepper jo strøm igjennom som er over grensen altså 10v, og for at det ikke skal bli kortsluttning så legger jeg en motstand under zenerdioden. Så da har kretsen 10v.

Men for at kretsen ikke skal falle under 10v så har jeg satt opp en transistor kobling med R2 som skal være såpass at den slepper 0.7v inn på basis på transistoren, så på den måten så hvis spenningen faller slik at basis for 0.5v så vil jo transistoren kutte.

R3 er formotstand til lysdioden som lyser så lenge spenningen er rett.

Kondensatoren er kun for å stabilisere strømen i kretsen.

Så jeg spør dere som har litt mer erfaring og kanskje har elektronikk tankegang om vil dette fungere? Det er snakk om at kretsen skal maks trekke 20A på 10v?
Eller er jeg på bærtur igjen?
Vist du er interessert kan jeg scanne skjemaet vi brukte før Spenningsstabilisator på skolen ?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du vil ikkje kunne stabilisere ei strømforsyning som skal levere 20A med en paralellstabilisator. Det er brukbart opp til kanskje et hundretalls milliampere... Du må bruke seriestabilisering.

Slå opp på seriestabilisator i næraste elektronikkbok. Basically så legg du ein powertransistor i serie med lasta, og lar den regulere spenninga.
Sitat av Elskurko Vis innlegg
Vist du er interessert kan jeg scanne skjemaet vi brukte før Spenningsstabilisator på skolen ?
Vis hele sitatet...
Det hadde vært kjempe flott... Du kan sende bilde på mail, sender deg mail adresse på mail

Sitat av slashdot Vis innlegg
Du vil ikkje kunne stabilisere ei strømforsyning som skal levere 20A med en paralellstabilisator. Det er brukbart opp til kanskje et hundretalls milliampere... Du må bruke seriestabilisering.

Slå opp på seriestabilisator i næraste elektronikkbok. Basically så legg du ein powertransistor i serie med lasta, og lar den regulere spenninga.
Vis hele sitatet...
Hmm, da lærte jeg meg nettopp at dette heter paralellstabilisator :P hehe
Sist endret av Masi; 7. august 2009 kl. 20:14.
OT: men lurer på hvilket program du bruker for å tegne skjemaer?
Generelt kondensatorer som brukes til å stabilisere spenningen...
Er det spenning ifra batteri, så er det ikke vits i å stabilisere den, da den er stabil nok.
Men, om du kjører spenning inn ifra vekselspenning via omformer så vil det være aktuelt å begrense og stabilisere.

Strømmen kan man begrense med en IC jeg ikke husker helt navnet på i farten (har tho navnet på den andre pc'n min :P )


Pixelmade: Proteus er yppelig til å tegne skjemaer i.. koster tho selv om man finner det gratis i bukta.
den er tegna i gEDA elektronikk program for linux :P
du kan jo bruke en 78xx krets. for 10v bruk en 7810, for 9v 7809. har ikke klart å finne en for 10v 20 amp ennå har sjekka elfa.se. ting du kan trenge i tillegg for denne kretsen er et par kondensatorer(størrelse finner du ut ifra databladet til 78xx kretsen din.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Hightemplar Vis innlegg
du kan jo bruke en 78xx krets. for 10v bruk en 7810, for 9v 7809. har ikke klart å finne en for 10v 20 amp ennå har sjekka elfa.se. ting du kan trenge i tillegg for denne kretsen er et par kondensatorer(størrelse finner du ut ifra databladet til 78xx kretsen din.
Vis hele sitatet...
Det finst ikkje. P=UI => P=2V*20A=40W - altså 40W effekt for å redusere spenninga fra 12V til 10V.

En 7810 takler max. 5W eller noko i den duren.

Det eg ville gjort, om effektivitet ikkje er eit krav, er å nytte ein 10.7V zener til å gi stabil spenning til basis på en transistor. Transistoren legger du så i serie med lasta, og du vil få nokså nøyaktig 10V uavhengig av belastninga. Haken er jo at du vil få 40W varme ved full belastning som du må bli kvitt, men å finne transistorer som takler 20A er ikkje ein stor heksekunst. Ei heller å bli kvitt 40W.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det finst ikkje. P=UI => P=2V*20A=40W - altså 40W effekt for å redusere spenninga fra 12V til 10V.

En 7810 takler max. 5W eller noko i den duren.

Det eg ville gjort, om effektivitet ikkje er eit krav, er å nytte ein 10.7V zener til å gi stabil spenning til basis på en transistor. Transistoren legger du så i serie med lasta, og du vil få nokså nøyaktig 10V uavhengig av belastninga. Haken er jo at du vil få 40W varme ved full belastning som du må bli kvitt, men å finne transistorer som takler 20A er ikkje ein stor heksekunst. Ei heller å bli kvitt 40W.
Vis hele sitatet...
vell kanskje en grunn til at eg ikke klarte å finne en da trodde jeg hadde sett noen som tålte mer, men etter å ha sett igjennom en del datablad så ender eg opp med at de tåler rundt 5-6 watt.
nevnte egentlig kretsen på grunn av posten til Blackkoz: "Strømmen kan man begrense med en IC jeg ikke husker helt navnet på i farten (har tho navnet på den andre pc'n min :P )" Og tenkte at Blackkoz bare hadde forvekslet strøm og spenning.
Vell, du kan både begrense strøm og spenning ved hjelp av en IC. gjort det titt og ofte selv.
Selv om det som oftest er mer normalt å begrense spenning ved hjelp av motstander... I allefall når man har et budsjett.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Vell, du kan både begrense strøm og spenning ved hjelp av en IC. gjort det titt og ofte selv.
Selv om det som oftest er mer normalt å begrense spenning ved hjelp av motstander... I allefall når man har et budsjett.
Vis hele sitatet...
Uhm, motstander er ikkje brukbar spenningsavgrensar, på grunn av det enkle forholdet U=R*I. Det er kun brukbart om ein har svært konstant straum. Forøvrig så koster en transistor et fåtall kroner, og gir langt bedre kontroll enn ein resistor.

78xx koster heller ikkje mange kronene. Det blir først dyrt når du skal ha DC-DC-switch-convertere. Dei koster fort ein hundrelapp per stk i små kvanta. Men så lenge ein har overflod av elektrisitet så er spennings og straumavgrensing billig og enkel affære som kan løysast for under en hundrelapp - omtrent uavhengig av straumen en kjører på med.
lm317 og lm337 kan brukes, jeg antar det er disse du snakker om blackkoz? eller tenker du på 78/79xx serien? de jeg nevner er vel de mest "universelle", men metoden slashdot "viser", er vel sånn sett den enkleste å få til, da transistorer som takler såpass med strøm er godt tilgjengelige, det samme er også zenerdioder
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Vivalatrina: det er ingen problemer med å nytte 78xx/LM317 som spenningsregulator for transistoren heller, det er strengt tatt betre enn zenerdiode, men omlag 1,- dyrare... Forøvrig takler ingen av dei ICane eg har støytt borti av den typen meir enn 4-5W avgitt effekt, som avgrensar deg til 4-5A på 12V til 10V. Om ein derimot ser på MJ15003 så takler den 20A, rikelig med spenning, og kostar under femtilappen. Med ei god kjøleribbe bør den transistoren kunne dumpe nærare 100W utan større problem. Med andre ord ei billig løsning som vil gi rimelig stabil spenning, og som er lett å regulere.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Vivalatrina: det er ingen problemer med å nytte 78xx/LM317 som spenningsregulator for transistoren heller, det er strengt tatt betre enn zenerdiode, men omlag 1,- dyrare... Forøvrig takler ingen av dei ICane eg har støytt borti av den typen meir enn 4-5W avgitt effekt, som avgrensar deg til 4-5A på 12V til 10V. Om ein derimot ser på MJ15003 så takler den 20A, rikelig med spenning, og kostar under femtilappen. Med ei god kjøleribbe bør den transistoren kunne dumpe nærare 100W utan større problem. Med andre ord ei billig løsning som vil gi rimelig stabil spenning, og som er lett å regulere.
Vis hele sitatet...

vel, jeg påpekte vel egentlig bare til blackkoz det samme som du gjør, at de ICene han snakker om ikke takler veldig mye avgitt effekt, og mange av dem krever et spenningsfall på rundt 3 volt, noe som automatisk gjør at strømmen man kan trekke blir ganske begrenset også.

Man kan gå litt høyere på strømmen, men få samme avgitt effekt, hvis man bruker en såkalt "low-dropout" regulator (selvsagt må man da også ha et lavere spenningsfall).


slashdot: det å bruke en spenningsregulator-IC som regulator til en større effekttransistor var ikke dumt, det må prøves
Sist endret av VivaLatrina; 7. august 2009 kl. 23:31.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
det å bruke en spenningsregulator-IC som regulator til en større effekttransistor var ikke dumt, det må prøves
Vis hele sitatet...
Hehe, MTP. at zenerdioder kommer i x.7V passer dei veldig bra om du skal ha eit heiltall antall volt ut

Forøvrig er det, litt avhengig av lasta, ikkje veldig vanskelig å bygge switchmode regulator. Trenger en FET til å choppe innkommande spenning med høg frekvens, og ein glattekondensator etter den, og to-tre operasjonsforsterkere. Fordelen med switchmode er at dei kan oppnå effektivitet på 95-99% uten nevneverdige problemer, ettersom transistoren er i metning eller av. Ganske grei laboppgave å få ein slik til å funke, så det er verdt å bygge en bare for å ha gjort det også
med fare for å gå litt offtopic; slashdot: åssen utdanning har du egentlig? eller er du rett og slett bare selvlært? min tid her på forumet har gitt et inntrykk av at du har eksepsjonelt god peiling på det meste (spesielt elektronikk jeg tenker på da)

Masi: tør jeg spørre deg hva du skal bruke 20 ampere, 10 volt til?`

for meg høres zenerdiode/regulator + effekttransistor greit ut til ditt formal, men jeg kan jo aldri vite
Jeg fikk bilde fra Elskurko som tok å scannet inn en spennings stabilisator dem brukte på elektroen. Siden han hadde tegnet litt å sånt på arket så har jeg tatt å tegnet kretsen på nytt:

http://img8.imageshack.us/img8/583/stabilisator2.jpg

Så jeg lurer på: vil denne kretsen holde?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Gitt at du bruker transistorer som takler 20A så vil den holde heilt greit.

Det du trenger er en kraftig transistor og ei god kjøleribbe på den. I skjemaet er det nytta ein darlingtontransistor.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Gitt at du bruker transistorer som takler 20A så vil den holde heilt greit.

Det du trenger er en kraftig transistor og ei god kjøleribbe på den. I skjemaet er det nytta ein darlingtontransistor.
Vis hele sitatet...
Men trenger jeg 3 transistorer som tåler 20A? slik som jeg ser det så trenger jeg bare en transistor som tåler 20A... Å det er den øverste der hovedstrømen skal gå igjennom?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du trenger kun en. Dei andre er bare strømforsterkere for basisstraumen, og dimensjonering av dei må du sjekke i databladet for effekttransistoren din. Typisk funker småsignaltransistorer som BC639 heilt utmerka til slik for-forsterking.