Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 910
Hei!

Tenkte jeg skulle prøve noe litt artig her om dagen med PCen som innebærer bruk av et accelorometer. Eneste problemmene mine er;

1. Hvordan får jeg dataen over til PC slik at jeg kan behandle den og bruke den der?

2. Trenger å være ganske nøyaktig, på 1cm og oppfatte raske bevegelser. Noen tips?

3. Skal jeg gå for et digitalt eller et analogt? (Leste på nettet at de fåes som rent digitale og nå)
For at du skal kunne ha avlesning direkte på pc'n, så MÅ det jo være digitalt, i allefall en digital krets i greia...
Samt så må jo den støtte muligheten for pc....
hayer's Avatar
Trådstarter
vet såpass..
Analogt må jo til en krets som konverterer det til digitalt. Men hvis jeg går for et digitalt kan jeg da koble det rett på USBen?

Å er det noe forskjell i nøyaktigheten til analog vs. digitalt?
Analogt er mer nøyaktig kretsmessig som oftest. Spesielt om man skal ned i desimalene...
Digitalt er mer nøyaktig på brukersiden som oftest. Og lettere å benytte seg av...

Men generelt vil ikke en normal bruker merke noe forskjell på analog vs digital, om begge har samme kvalitet.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Analogt er mer nøyaktig kretsmessig som oftest. Spesielt om man skal ned i desimalene...
Digitalt er mer nøyaktig på brukersiden som oftest. Og lettere å benytte seg av...

Men generelt vil ikke en normal bruker merke noe forskjell på analog vs digital, om begge har samme kvalitet.
Vis hele sitatet...
selvsagt merker man ikke forskjell hvis dem har samme kvalitet

tviler på at du finner noe som kommuniserer rett på USB, jeg vil tro dem kan interfaces mot i2c, eller SPI. du har jo også Wiimote, som har innebygd aksellerometer, og sist jeg sjekket kommuniserte dem via bluetooth
hayer's Avatar
Trådstarter
Det er vel noe some ligner en Wiimote vil skal bygge, bare med flere accelerometer koblet til.

Får vel google litt rundt i2c og SPI.
Eg har gjort dette med ein Arduino. Heimeside: http://www.arduino.cc
Mykje god dokumentasjon, tricks og tips. Lykke til.
hayer's Avatar
Trådstarter
takker, ser nå at det kommer på en rundt 500kr med porto etc..
Noen som kan bekrefte at dette høres ut som en rimelig sum?

Handleliste kommer snart.. Sitter langt uti Lofoten å er koblet opp via mobil .. *tenke tilbake på ISDN-hastigheter*
hayer's Avatar
Trådstarter
Da var en kjapp handleliste i boks fra electrokit.se
41002525 USB-kabel A-hane - B-hane 1.8m
12200020 Arduino Duemilanove USB board
41002700 Kopplingstråd byglar för kopplingsdäck
10160840 Kopplingsdäck 840 anslutningar
41003445 Accelerometer 3-axel ADXL330 på kort

Flere ting?
hayer's Avatar
Trådstarter
Kom på en ting til, accelerometer; måler jo bare aksellerasjon, så hvis farten er konstant så vil aksellerasjonen være 0.
Da kan man ikke lengre vite om man beveger seg eller ikke, eller kan man det?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hayer Vis innlegg
Kom på en ting til, accelerometer; måler jo bare aksellerasjon, så hvis farten er konstant så vil aksellerasjonen være 0.
Da kan man ikke lengre vite om man beveger seg eller ikke, eller kan man det?
Vis hele sitatet...
Jo. Med mindre du har akselerasjon i motsatt retning vil du fortsatt bevege deg.
hayer's Avatar
Trådstarter
... falut at den tanken aldri slo meg.