Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  213 32177
Tias: I en debatt må en fokusere på det negative med noe for å få fram poengene sine hvis det har hensikt Men prøver å ikke glemme av de som også røyker bare litt, men slike poenger blir ofte utelatt selv om det kunne vært med på å skape en dialektikk innenfor diskursen slik at vi til slutt ble enige.

Jeg hadde en nedtrappingsperiode på halvannen måned før jeg dro til christiania, røyka ei uke i strekk for siste gang, og så slutta når jeg kom tilbake til Norge. Dette var i begynnelsen av November, så faktisk kan jeg skryte av 4 måneder nyktern nå, og er kry som en hane

Nedtrappingsperiode tror jeg er viktig i forhold til dette med å slutte, slik at hodet og kroppen sakte tilvennes en ny tilværelse. Den sjokkopplevelsen tror jeg er nesten farligere for psyken enn å røyke i seg selv, husker jeg følte meg veldig forvirra i begynnelsen selv om jeg trappet ned først. Tankene ble ofte veldig svevende.
Jeg tror ærlig talt ikke de fleste er så ustabilt avhengig av hasj at det byr på farlige sjokkopplevelser for de sjelene som bestemmer seg for å gå cold turkey uten å trappe ned. Det er mulig det gjelder noen, men så alvorlig er det da ikke for de fleste?

Skjønner godt at tanken er vanskelig når man har sittet der og grodd mose en stund, men når man først har tatt skrittet (noe som for meg alltid har vært den vanskelige delen) er jo ikke resten noe stort problem. Det er litt kjedelig noen dager, også går det over, også begynner man å glede seg over nykterlivets underfundigheter.. Som å gjevnt over kunne huske hva det var du skulle når du kommer ned trappa. Sånne småting som gjør hverdagen litt bedre liksom.
Først la oss oppklare hva ordene/navnene virkelig betyr, cannabis er selve plante arten og har også en drøss av underarter som ikke kan brukes til rusbruk, som feks cannabis ruderalis som ikke inneholder det psykoaktive virkestoffet THC, altså tetra hydro cannabinol (delta 9) det er altså det molekylet som forårsaker følelsen av og være "stein" eller "høy"

Marijuana er tørkede blomster med noe innslag av tørkede blader fra den nevnte cannabis planten.

Hasj eller hasjish er tørket hapiks, og som er "klump" (eller hvordan man nå enn velger og forme det) av Thc krystaller og diverse andre cannabinoler som naturlig nok følger med.

Den "indiske" rusgivende cannabis arten blir kalt cannabis indica.

"Hampen dyrkes i Libanon, Marokko, Afghanistan og andre land i områdene. "

Hamp eller cannabis som jeg tror de egentlig sikter til blir dyrket i adskillig flere områder av verden en Libanon, Marokko, Afghanistan, også helt andre områder.
Og hvis de skulle være hamp de faktiskt sikter til her så blir det også dyrket i store deler av verden.

"Under foredlingen blir hundrevis av kjemiske stoffer tilsatt rusmiddelet som går under betegnelsen cannabis."

Og hvilke kjemikaler skulle så det være? Rart at de ikke nevner ett eneste ett kjemiklie ved navn, og hvis det hadde vært vanlig praksis og tilsette kjemikalier under foredlingen i den regionen som mamut.com utpeker til syndebukk så ville dette vært ett tema som ville fått adskillig mer oppmerksomhet.

"Mer enn 60 forskjellige stoffer påvirker hjernen ved bruk av denne typen narkotika."

Hvor dumt er ikke dette?
Ja det finnes flere en 60 cannabinoler i cannabis planten, men flesteparten av disse vil vi aldri meke noen som helst effekt av, først og fremst pga at ved røyking så brenner man i stykker de fleste cannabinolene, men også fordi stor parten av disse cannabinolene ikke har noen som helst virkning på mennesker i det hele tatt.

"En normaldose inneholder ca 3 mg THC"

Dette punktet gidder jeg ikke en gang og kommentere da enhver person med elementære kunnskaper i naturfag klarer og forstå at det er bullshit.. *S*

"Virkningen av rusen og selve giftstoffene bruker lang tid på å komme ut av kroppen. "

Ja enkelte cannabinoler bruker veldig lang tid på og løsne fra fettvevet i hjernen og ved ryggmargen men det betyr ikke at man opplever noen som helst virkning av rusen etter att rusen er slutt.
Og nei, selvom mange rusmidler er gifter så er cannabis eller hasj om du vil ikke ett giftstoff.

"Det går i fettet og det beregnes at det tar minst én måned før brukeren er fri for den totale mengden THC som rusmiddelet inneholder."

Dette gjelder ved MISbruk ikke ved vanlig normalt bruk av hasj/marijuana.

"Røyker en hasj oftere enn én gang i måneden tar det ennå lengre tid."
Den oppklarte jeg vel på forrige punkt?

"Den første ruseffekten kommer etter 15 minutter og varer fra én til noen timer."

Ved røyking av hasj/marijuana så vil rusen komme umiddelbart, og vil normalt vare i ca 3timer.
Ved oralt inntak av rusgivende cannabis så vil rusen komme etter omtrent 1 time, og vil være sterkere og vare lengre enn normalt.

"Rusens virkning beror i større grad enn alkoholens på brukerens sinnstilstand og personlighet."

Dette har heller ingen sammenheng med virkeligheten da en rusbrukers personlighet spiller en like viktig rolle uansett hva slags rusbruke det gjelder.

"Virkningen av rusen taper seg også fortere ved hyppig bruk av rusmiddelet enn hva alkoholen gjør"

Nei, virkningen av rusen forblir den samme selv ved hyppig bruk, men selvfølgelig kan det bli kjedelig når man først har begynt og misbruke det, og rusen blir selvfølgelig ikke som før.

"og brukeren må kompensere med andre rusmidler, blant annet alkohol. "

Jeg håper virkelig at alle forstår hvor ulogiskt det der høres ut?
Hva er det som indikerer at man må kompensere med andre rusmidler ved ett normalt bruk, selvfølgelig så er det en fare for blanndingsmisbruk hvis man allerede misbruker ett rusmiddel.

"Cannabis gir i begynnelsen lykkefølelser. "

Gjør ikke alle rusmidler det? Hvorfor skulle man ellers bruke de?

"All uro for fremtiden blir borte, brukeren får en frihetsfølelse,"

Tvert imot så tenker man mer på fremtiden under rusen, og man trenger nødvendigvis ikke og oppleve en såkalt frihetsfølelse, selvom det er vanlig.

"og all redsel for autoriteter forsvinner."

Hva for en idiotisk arrogant og fordomsfull påstand er ikke det?
Om dette i det hele tatt skulle være tilfellet for noen så, gjelder dette definetivt ikke for de fleste.
Litt gøyalt er det da og høre amerikansk forbuds propaganda fra 50/60 tallet blitt gjentatt her som sannheter.

Jeg vil ikke kommentere selve rusen yttrligere da den oppleves helt forskjellig for det enkelte indevidet, akkurat som alkohol og andre rusmidler.
Og det må virkelig en arrogant person til for å påstå at andre opplever en rus på en bestemt måte.

"Etter en halvtime kjenner man seg aktiv i tankegangen og blir åpen og utadvendt.
Når brukeren nå har følelsen av å være smartere enn ellers,
er virkeligheten den at vedkommende er dummere enn vanlig.
Edru omgivelser kan rett og slett bedømme brukeren som mindre intellektuelt utviklet hvis de ikke kjenner symptomene på hasjrus."

For noe sprøyt, at enhver bruker skulle få vrangforestillinger under rusen er bare tull, og virker virkelig personer som er beruset på alkohol så veldig smarte?
Man oppfører seg ikke "logiskt" under påvirkning av ett rusmiddel.

"Etter hvert som rusen taper styrke, blir brukeren innesluttet.
Han/hun sitter i rusens ensomhet og kjenner seg intellektuelt overlegen alle andre.
Virkeligheten er at vedkommende er stein dum, noe som også utrykket for hasjrus, «stein», beskriver."

Nei man blir ikke nødvendigvis innesluttet og man føler seg heller ikke intellektuelt overlegen andre ved rusens slutt.
Once again, latterlig at at personen som har skrevet denne artikkelen påstår at han både kjenner opphavet til uttrykket "stein" og at en person under påvirkning av hasj skal være dummere enn ellers, eller resten av befolkningen for den sags skyld.

"Hasj er et rusmiddel som fører til større selvbedrag enn andre.
Nybegynnere opplever ikke rusen som forstyrrende, og den gir heller ikke ettervirkninger som fyllesyke.
Stoffet setter i likhet med alle andre rusmidler brukeren i en tilstand.
Denne tilstanden skaper lengt etter rusen og medfører at brukeren i innlærde situasjoner,eller i «riktige» miljøer får et sug etter å røyke en pipe. "

Siden forfatteren av denne artikkelen gjentar seg på ny så unlater jeg og svare på dette en gang til.

"Hasj gir også en viss toleranseutvikling og krever høyere doser for å få samme ruseffekt."

Og nei det er fullstendig vrøbbel, man trenger aldri og øke "dosen" , ikke engang ved årlangt misbruk.

"Alle rusmidler erstatter følelser med kjemiske følelser."

Alle følelser kommer fra kjemiske "utslipp" i vår egen hjerne, kan nevne de mest kjente dopamin & adrenalin.
Det er også dette som oftest er årsaken til psykiske sykdommer, for mye eller for lite av bestemte kjemikalier.

"Hasj er ikke noe unntak. Rusmiddelet har imidlertid unge brukere,"

Ja så lenge hasj er ulovlig så vil det være lett for barn og unge og skaffe seg det, ved en legalisering så ville myndighetene ta full kontroll på rusmidlet og man ville innført aldersgrenser på kjøp, på lik linje med alkohol.

"Det medfører også at brukerens modenhetsvekst stopper opp."

Nei det gjør det ikke, da vil jo det si at alle som brukte alkohol mens de fortsatt var under utvikling, feks puberteten, ligger på ett lavere modenhets nivå enn de som ikke prøvde alkohol før de var ferdig med sin mentale utvikling.
Og som jeg tror alle vet så er ikke dette tilfellet.

Unnskyld meg hvis jeg ikke svarer på alt men det er de samme løgnene om og om igjen.

"Abstinensen følger alle rusmisbrukere som i begynnelsen av opptørkingen. Et par dager uten rus vil angsten komme, Etter tre-fire dager begynner de å drømme intensivt. Senere følger influensalignende muskelverking og snue."

Ja det stemmer at alle rusmisbrukere vil oppleve enkelte abstinens symptomer ved endt misbruk, men det er latterlig og påstå att de overnevnte symptomene gjelder alle som har misbrukt hasj.

"På grunn av at hasj lagres i fettet, går det ikke å trappe ned. Hver ny pipe øker THC-innholdet i fettet og gjør at rusen blir kronisk. Alkohol er derimot vannoppløselig og alkoholikere kan derfor trappe ned. Men den eneste måten for en hasjer å bli tørrlagt på, er ved å stoppe hardt og brutalt."

Jo det er fult mulig og trappe ned, det faktumet at cannabinoler blir lagret i fettvevet har ingen som helst påvirkning på dette.
Virker som om det at noe blir lagret i fettvevet har gitt cannabis noen mystiske krefter. *S*
Basilikum blir lagret i fettvevet rundt hjernen, det samme blir kanel pluss utallige andre urter, kryddere, rusmidler og matvarer.

Jeg håper at vi i fremtiden kan klare og bekjempe alle disse fordommene vi har når det gjelder cannabis og rusbruk, vrangforestillinger er aldri bra!
JA til korrekt informasjon til befolkningen, NEI til usaklig propaganda uten rot i virkligheten.
Sitat av L0rdMeL
Men det er ikke mildere enn alkohol.
Vis hele sitatet...
Hæ? Sjølsagt er det mildere enn alkohol. Spør WHO.
tomiz: skjønner faktisk ikke meningen med innlegget ditt, du henviser til en artikkel du kritiserer ved å komme med andre påstander, uten å gi oss verken url til artikkelen eller til dine kilder.

Uansett, bare for å kritisere deg på enkelte punkter:
- Hvorfor skal enhver person med elementære kunnskaper i naturfag skjønne at det er bullshitat en normaldose med thc er 3 mg? La meg gi deg et eksempel. Kan hende jeg husker feil men i vanlig hasj er det ofte mellom 5 og 15% thc. Røyker du et trekk, kan du regne med å røyke 100-200mg hasj. 5-15% av dette er faktisk 5-30mg, så ikke så langt ifra...Igjen, jeg kan ta feil.
- Du hevder at en hvis toleranse ikke oppstår. Hvorfor blir en da innrøkt og ikke lengre stein av samme hasjen?
- Du hevder det er latterlig å påstå at de som slutter et misbruk ikke får intensive drømmer? De fleste her på forumet som har sluttet et misbruk, kan være enige i meg at det er fakta.
Kunne kritisert deg på flere punkter, men har en oppgave å skrive ikveld så gidder ikke sette meg inn i mer.

For min del håper jeg det ikke blir din informasjon som blir spredd blant befolkningen, men heller ikke den artikkelen du refererer til. Siden dere begge faktisk bedriver propaganda, du FOR, og vil hvitmale, dem IMOT; og vil svartmale.
Det du skriver fungerer fint på en useriøs FOR-Narkotika-side, men i en debatt eller diskusjon fungerer den dårlig, på samme måte som artikkelen du kritiserer passer fint på en useriøs anti-hasj side, men dårlig i en diskusjon.
Enig i det meste L0rdMeL sier her, unntatt:

Sitat av L0rdMeL
- Du hevder det er latterlig å påstå at de som slutter et misbruk ikke får intensive drømmer? De fleste her på forumet som har sluttet et misbruk, kan være enige i meg at det er fakta.
Vis hele sitatet...
Som jeg har sagt før er jeg ganske sikker på at dette ikke er tilfelle. Det som derimot er tilfelle er at man husker drømmene sine mye bedre når man nyktrer. Jeg har møtt mennesker som er overbevist om at de aldri drømmer, fordi de ikke har husket dem etter å ha røyket daglig en stund.

Til sammenligning hadde jeg utrolig intensive drømmer etter å ha spist ecstasy flere ganger i uka i et års tid. Jeg husket aldri noe, og da mener jeg aldri, men faren min og dama mi kunne høre meg ligge og skrike store deler av natta et par netter etter en e-tur (hver gang, etterhvert). Så det at man faktisk husker drømmene sine tror jeg ikke har noe å si på om de er intensive eller ikke..
mxyzptlk: Er enig i kritikken din, for kunne godt ha forklart meg litt bedre.

Det at drømmene føles mer intensive fordi en før ikke kan huske å ha drømt på en stund, og da blir det en ny opplevelse å faktisk oppleve sine egne drømmer. Så for individet vil drømmen virke mer intensiv selv om den ikke er det. Men det gjør at følelsen av den er mer intensiv.
I ettertid, ja. Der og da kan jeg vanskelig se at det skal være noen forskjell. Jeg skjønner jo aldri at jeg drømmer i en drøm (før mot slutten), og har følgelig ingen minner eller tanker om tidligere drømmer (i drømmen). Men jau, for alle praktiske formål tror jeg vi er noenlunde enige her.
Sitat av L0rdMeL
tomiz: skjønner faktisk ikke meningen med innlegget ditt.
Vis hele sitatet...
Jeg prøver og fremvise det som er positivt med cannabis her. Ikke for og komme med påstander. Og jeg regner med det finnes nok så mange som er i mot cannabis her inne på nFF.

Så jeg kommer så og si med det som er positivt og si om cannabis.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Galactoid
Sinister's Avatar
Trådstarter
Ser ut til at jeg får bruk for denne posten tidligere enn forventet. Igår kveld kom Mamma inn på rommet mitt etter å ha vært på vaskerommet. Der hadde hun nemlig funnet en jaysneip på gulvet, som må ha falt ut av lommene mine elns. Hun ble ikke så sur, bare irritert over at jeg hadde løyet, og at jeg ikke får lov til å ha Nilsern(var med på Ban Hui Thanon trippen) på besøk når jeg er alene hjemme. Hun sa vi skulle ta en prat senere idag, og da skal jeg be hun lese teksten jeg skrev. Har gjort noen små endringer sånn at det ser bedre ut. Heldigvis har Mamma røyka i sine unge dager så jeg tror det skal gå bra. Pappa derimot er mye mye mer konservativ, og det vil bli verre å forklare til han. Hun har ikke sagt noe og jeg tror ikke hun kommer til å gjøre det, men håper ikke hun kommer til å bruke dette til å få meg til å hjelpe til mer i huset. Hun er ganske sleip
Sitat av mxyzptlk
Hør, hør. Det eneste negative jeg kan komme på, er at det kan framkalle psykoser og slik hos folk som har det liggende latent (skjedde med exen min), samt at det er lettere å bli daglig bruker av det enn f.eks. alkohol, som man får tømmermenn av (man kan si at mangelen på negative bivirkninger kan virke som en negativ bivirkning i seg selv)... Og da kan man bli litt vel apatisk (jeg iallefall, samt flere jeg kjenner), selv om det selvsagt ikke gjelder alle.
Vis hele sitatet...
Prøv å drikk deg full hver dag, mot å røyke deg stein hver dag.
Alkohol er my skadligere og avhengighetsdannende enn cannabis
▼ ... over et år senere ... ▼
Når begynte politikere å bry seg om relevant forskning? Det finnes haugevis relevant forskning på området som politkerne har tilgang til. De velger ut de få negative tingene de kan finne, samt kverner om og om igjen opp gamle motbeviste argumenter, og snur det døve øret til alle de gode argumentene for legalisering/dekriminalisering.
Vis hele sitatet...
Har hørt at grunnen til politikerne velger å få ut de negative tingene, rundt rusmidler er fordi nordmenn tenker slik at når politikerne mener det ikke er så farlig kan det værtfall ikke være farlig. Dermed får folket en feil holdning når det kommer til rus.
Personelig syntes jeg det er teit at staten skal spy ut med propegandaer.
Sitat av L0rdMeL
Angående alkohol som rusmiddel, det er lettere å få gjort ting når du er litt bakfull iforhold til at du er veldig slapp og bakskev
Vis hele sitatet...
Kunne ikke vært mer uenig.
Det som er det mest negative med hasj spørr du meg er at unger tror det er ufarlig og lager tekster som det her(NO offence at all). Trekke sammenligningen med alkahol er ikke så mye vits heller, selv om cannabis er mye mindre skadelig enn alkahol og alle vet det, hadde det kommet på samme tid hadde det vært omvendt og alle vet det. Men alkahol kom hit først og det som er sosialt akseptert. Du vil aldri få de som sitter på makten som ser på alkahol som et glass eller to i godt lag og å kose seg med drikken til å sammenligne det med å røyke en jonas eller to etter julemiddagen..Cannabis er nok lovlig om 1-2 generasjonsskifter, ikke før
▼ ... noen uker senere ... ▼
Tomiz:

1. Denne indiske cannabis-planten din, er vel Cannabis Indica Lam. eller en undergruppe av Cannabis Sativa L. Den egentlige inndelingen for bruk er tropisk og subtropisk.

2. Cannabis er hamp, i egentlig forstand. De blir helt klart dyrket i hele verden, indica eller hindu kush blir normalt sett å finne i de nevnte nasjoner Libanon, Marokko og Afghanistan/Pakistan ++

3. Ett av kjemikaliene som kan, men ikke nødvendigvis blir tilsatt er såpe (fett). Hundrevis er drøyt, enig der..

4. Alle cannabinoler har en funksjon som sammen med THC utgjør rusen vi kjenner som stein eller høy. Hver for seg er det vel stort sett THC (og kanskje THCV) som gir den psykoaktive rusen. Kan hende det er flere, vet ikke..

5. Siden THC lagres i fettvevet, misbruk eller forbruk, så er det vel ikke forskjell på nedbrytingstiden? Her har jeg forstått doseringen og individet er avgjørende

6. Rusens innvirkning beror på større grad enn alkoholen utfra brukerens sinn og personlighet. Er en disponibel for denne type rus, kan rusen bli mer ubehagelig enn behagelig. Det gjelds ikke for alkohol såvidt meg bekjent

7. Virkningen av rusen kan tape seg - dette kalles for innrøyking. Bare hvil eller hold deg unna et par dager så hjelper det.

Uff, det var så mange punkter her - jeg orker ikke gå igjennom alle, men du skal vite at jeg er for de positive effektene ved cannabis. Jeg kan dog ikke bare late som det ikke fins negative effekter, siden jeg dessverre selv er i den situasjonen der jeg bør holde dette forbruket mest mulig nede (helst ikke i det hele tatt). Synes du er frisk i meningene dine, men blir som meg enkelte ganger veldig bastant i konklusjoner - les igjennom punktene dine om igjen og vurder de på nytt. Se om det er noen der du er mer bastant utfra personlig forhold enn nøytral synspunkt. Peace

hideout: Cannabis er muligens ikke ufarlig for noen, men hvor står det at cannabis dokumentert er farlig for alle?
Sist endret av paranoy; 2. desember 2007 kl. 23:10.
Skjønner ikke hva alkohol har med denne debatten å gjøre. Ja, alkohol er utvilsomt farligere, men fortsatt lov på grunn av den sosiale aksepten man har fått etter tusener av år. Det rettferdiggjør på ingen måte baksidene ved et annet rusmiddel.
Sitat av Elefanten
Ja, alkohol er utvilsomt farligere, men fortsatt lov på grunn av den sosiale aksepten man har fått etter tusener av år.
Vis hele sitatet...
Hvem avgjør hva som er sosial akseptert? Dessuten varierer det fra miljø til miljø.
Sitat av marsboer
Hvem avgjør hva som er sosial akseptert? Dessuten varierer det fra miljø til miljø.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, men hva jeg mente med dette trodde jeg var ganske innlysende. Alkohol er akseptert som rusmiddel blandt majoriteten av nordmenn, og de aller fleste voksne ser på alkohol som noe positivt en må ha lov til å unne seg.
Elefanten: Alkohol har med denne debatten å gjøre fordi en sammenligner skadevirkninger, sosial atferd, rusmønster o.s.v. derav alkohol, som legalt og akseptert rusmiddel er av mange ment mer skadelig enn cannabis, som i andre nasjoner er akseptert eller legalisert/avkriminalisert.

En ønsker egentlig å fremme debatten politisk, fordi de som ønsker å kose seg med en joint fremfor et glass øl, ikke ønsker å bli sett på eller behandlet som kriminell kontra de som drikker.

Det er bare det at alkohol er benyttet som sammenlignbar rusmiddel at det kommer inn som tema, og er mer saklig enn for eksempel kokain eller heroin (dårlig forklart, håper du forstår)
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har røyka trutt og godt over et år. Med trutt og godt mener jeg som oftest mer enn en gang hver uke. Jeg er 17 år, har skolegang, jobb, og en godt oppegående familie.

Litt om meg det siste året VS annen informasjon jeg har hørt
*Pengebruket er jo ikke til å se bort i fra - Men alle bruker da penger på "verdiløse" ting.
*Har hatt situasjoener med mine foreldre fordi de har merket det. Jeg har på ingen måte trekt meg vekk fra min egen famili. Tvert imot er det motsatt. Før jeg startet kan jeg vel nesten inrømme at jeg var spilleavhengig, og jeg syns dette skadet familie livet. Når jeg startet ble jeg mer sosial.
*kan si med sikkerhet at jeg fikk en større selvsikkerhet ved å utvikle meg sosialt. (var ikke en helt Looser foran dataen som plutselig fikk venner, ble bare mer sosial med mine venner)
*Min skolegang / karakterer har ikke blitt noe dårligere. (4 i snitt - no som er vel over gjennomsnittet)
*mentale problemer - nikt, jeg er frisk som en fisk.
*Jeg har prøvd kokain en gang, men det blir det nok ikke mer av. Ja, det at jeg røyker har kanskje åpnet en dør inn i en annen verden og jeg har selvfølgelig lettere for å prøve andre stoffer, men det er fordi man får ikke tak i det andre steder. Jeg har ingen andre planer om å prøve noe som helst annet.
*føler ikke trang for sterkere rusmidler. Tok cola første gang nyttårsaften 07-08, det var moro, men det er alt for dyrt og kakain er sterkt avhengighetsskapende..


Mye informasjon du finner på nettet som skal være så kaldte troverdige sider er ikke alltid de beste.

Man burde kanskje høre litt på de som har lang erfaring som bruker. Du ville jo heller trodd på hva en soldat forteller om hvordan det er i en krig enn en politiker som knapt har hatt søle på skoen sin.

Etter snart ett og et halvt års bruk ville jeg virkelig likt å få vite om noe negativt som har skjedd med meg. Jeg kan ikke merke noe negativt, og folk vil ikke merke at jeg er noe anderledes enn folk flest.

Polikiere vil som oftest ha flertallet av befolkningen med seg på sin side, så klart de ikke vil si at hasj er mer eller mindere ufarlig, når alle i all tid har hørt det stikk motsatte.
Noen soldater er i strid, andre observerer. Begge befinner seg i faresonen

Neida, jeg er såpass for avkriminalisering av cannabis at jeg gråter hver gang jeg leser om en norsk plantasje busta fordi noen tror det brenner i huset. La merke til at du ikke har tenkt å prøve andre sterkere stoffer, og det har jeg en følelse av at svært mange cannabis-elskere synes cannabis er best av diverse stoffer de blir tilbudt (og kanskje har fristet til å la seg prøve med). Dette er jo noe å tenke på for alle motstandere i legaliseringsdebatten at det ikke bare er rykter satt ut som en grunn for legalisering, men at det faktisk nå blir flere og flere som ser seg lei på å måtte handle cannabis der andre typer stoffer lett blir omsatt.

Kanskje på tide å ta frem avkriminaliseringsdebatten igjen og se om det har kommet frem noen nye positive og negative erfaringer, forskning etc. og veie de opp mot hverandre igjen?
Jeg pleier stort sett hver vår å plante cannabis-frø i haven til mine foreldre, og de synes det er helt greit med cann. og at de er pene prydplanter. I min egen have kunne jeg aldri plantet dem, grunnet negative tyster-naboer.. Så det er noe jeg synes er positivt med cannabis, de er fine å ha i haven. Jeg har aldri giddet å røyke noe av det, de er bare til pynt. Ellers synes jeg rusen på cannabis jeg faktisk kjøper for røyking, er helt ålreit. Det er en av de mest ålreite rusene for meg, faktisk..
Sist endret av Drøggs; 4. januar 2008 kl. 21:59.
Digital nomade
trippy's Avatar
eeeee, du lager en liten tjall farm i hagen til dine foreldre, og så gidder du ikke og røyke det?
Jesus christ....
Hehe, ikke mer enn ti-femten planter som regel. Jeg planter mer, men under halvparten vokser opp, og det er passe i de blomsterbedene det er snakk om. Er det ikke det prosjektet å få lagd det røykbart? Og hvor mye blir det av f eks tolv planter på ca en meters høyde..? Kanskje jeg røyker neste høst, hvis det er rimelig kjapt å mekke det..?
(Og igjen, alle der vet hva slags prydbusker det er snakk om, jeg utnytter ikke mine gamle foreldres tillit)
Sist endret av Drøggs; 4. januar 2008 kl. 22:23.
Drøggs, visst du ikke røyker de, så kan du jo altids ta kontakt med en kompis som røyker og kan høste. Så, selge "marka" di til han for en del penger.
Du har ihvertfall en god del lommepenger den sommeren
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Det er ikke sikkert det er så veldig mye å røyke av det der, det kommer jo ann på når du planter og høster, næring og sollys. Det kan jo bli litt såklart, men det ser du best selv :-)
Eneste problemet ligger er folk som bruker det i den fasen folk bygger opp utdanning, skole, jobb osv...
Sitat av Sinister
Hvorfor blir Hasj ansett som negativt?
Vis hele sitatet...
....
Lurte trådstarter på.

Lenge siden jeg har vert på forumet nå så jeg leste ikke hele tråden *shame*, men ble litt inspirert til å svare. Sikkert noen som har nevnt det, men grunnen er jo all anti-hasj propagandaen som ble kjørt tidlig på 30 tallet, tror jeg det var(*DNQ).Hasjen kom vel til statene med de spanske arbeidere og ble godt motatt, men de som hadde makta den gang visste hva de måtte gjøre for å tjene penger. Forby hasj,mens de satt samtidig og tjente penger på alkohol.

Det finnes en VELDIG ! interesant dokumentar om akkurat dette,husker ikke hva den heter men.HER er en reklame snurt som er fra den dokumentaren, de var jaggu tidlig ute å fordømme hasj i statene =) Noen som vet hva dokumentaren jeg mener heter btw? Trodde det var "The war on drugs\marijuana" men fant bare andre ting når jeg googlet etter den.
Så Usa overbeviste vesten om att hasj var farlig, siden det har bare samfunnet vokst opp og tilogmed lært dette på skoler. Og om det meste av samfunnet er i mot noe blir det sett negativt på jeg skylder på 1 Feil informasjon - 2 Usa - 3 Samfunnet

Quote
"Drug abuse is bad, but the drug war is worse."

Beklager alle skrivefeil, gammel dyslektiker her, som btw røyker på daglig basis og er verken asosial eller treg på andre måter. Jobber hver dag, 0700 til 1800 med folk og fyrer kun etter jobb. Det går ca 2,5 g per dag. Så de som sier man blir sløv og driter i alt mens man røyker tar seg ikke nokk i skinnet(imo), som også tråd starter nevnte.
Men oki kortids hukomelsen er ikke akkurat sylskarp for tiden.


*DNQ: Do Not Quote me on this
Sist endret av Indisium; 7. januar 2008 kl. 20:49.
Jeg minns å ha sett den dokumentaren selv men ble lei av å leite etter den. Heter'n ikke marijuana er det sikkert weed eller grass eller no. Minns det var lett å huske, men har seff klart å glemme'n.

Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Måteholdenhet er vel stikkordet for de fleste lette rusmidler. Selvfølgelig kan hasj ha sine bivirkninger om man bruker det hemningsløst, akkurat som med alkohol, sukker, sigaretter osv.
Jeg er enig i at hasj ikke er på langt nær så "skadelig" som vi ble fortalt på ungdomsskolen, men jeg tror det viktigste er at man ikke eksperimenterer så altfor mye før man er litt eldre og moden nok til å begrense seg.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Dokumentaren Indisium og paranoy snakker om heter Grass, http://www.torrentvalley.com/downloa...ent_90482.html
Jeg har både possitive og negative erfaringer med hasj, jeg gidder ikke å gå inn på de possitive fordi de er diskutert i huet og ræva i denne tråden fra før av.

Når jeg går lange perioder (over 3månder) i "konstant" hasj rus blir jeg jævlig apatisk, jeg klarer ikke å sette pris på små ting (som samtaler med andre mennesker, jeg klarer ikke å engasjere meg for fem øre) og dette går utover min livskvalitet. Jeg vil ikke si at jeg blir deprimert, men det er noe setter en ganske stor demper på evnen min til å glede seg over meg selv og andre. Jeg kjenner flere som har hatt det slik, men jeg kjenner også mange som ikke kjenner seg igjen i problemstillingen i det hele tatt.

Det er selvfølgelig veldig inviduelt og bruken er jo langt over hva som kvalifiserer som vettugt , men dog. Jeg har ikke hatt noen problemer overhode med å holde orden på skole/jobb/whatever annet enn den jævla apatien som kommer snikende. Jeg har nå mer eller mindre sluttet (igjen!) og røyker kun en gang i blandt og dette fungerer selvfølgelig mye bedre for psyken og sinnet mitt.

Uansett vær varsom med hasj, det er jævlig lett og tråkke i fella der bruk går over til missbruk uansett hvor sterke "prinsipper" man har.
Sitat av Dodecha
Dokumentaren Indisium og paranoy snakker om heter Grass, http://www.torrentvalley.com/downloa...ent_90482.html
Vis hele sitatet...
Her er den på google video: http://video.google.com/videoplay?do...arch&plindex=0
jeg har vært avhengig på hasj omtrent 1 år, men ble vel det pga av alle trippingen på flein, smoka 5'er om dagen,faktisk skikkelig på kjøret på hasj.det har med kontroll å gjøre, klarte ikke å kontrolere det. men jeg har ingen ting i mot hasj, har man ikke respekt brenner man seg. så nå er det røkyings noen ganger i året med kompisser. så hasj er det beste rusmidelet, kompiss av meg hadde mye kviser før, å når han røyket fikk han den fineste huden ever. positivt
Sist endret av FranzLiszt; 10. januar 2008 kl. 00:22.
Det vil alltid finnes en gruppe mennesker som søker høyt og lavt etter retferdiggjøring for deres misbruk av hva som helst.

Hvis jeg har lyst til å ta fri fra jobben sliter jeg ikke akkurat med å komme på unnskyldninger for meg selv for å retferdiggjøre mitt skulk.
NFFs husbedreviter
Merker meg en del ting.. Er selv en hasj-MISBRUKER - har vært dette i snart 2 år - og jeg har med vilje røyket i alle slags situasjoner for å finne ut om folk ser at jeg er stein (paranoide tanker som kommer når man røyker, men, mesteparten av de paranoide tankene kommer nok pga av forbudet og tankene samfunnet og deg selv har blitt inndoktrinert med, men det er jo en sak i seg selv) det jeg har kommet fram til etter utallige forsøk er at med mindre jeg er grise-stein så merker ikke folk det, ikke mine foreldre en gang... plutselig forsvant de paranoide tankene..

Kan det ikke være noe i det at folk som røyker kanskje blir formet mot denne
stereo-type stoner fyren\dama som all propagandaen fra kapitalistene har fått osselv til å tro på.. Det er jo sånn alle sier at vi blir, The power of the mind!!

Rusbruk skjer uansett i et samfunn så lenge det finnes stoffer å ruse seg på i verden, de fleste, som vil være lovlydige, de bruker alkohol, nichotin, sukker, koffein og i de værste tilfellene legemiddler.
Men så har du de som velger å tenke selv, ikke ta alt alle sier for god fisk, derfor velger de å prøve selv og dessverre pga av all den feil-infoen fra staten så blir de første møtene med et rusmiddel selvfølgelig nesten utvilsomt positivt, for det skjedde jo ingenting av det staten sa og masse positive ting som de aldri har nevnt skjedde...
Gi heller folk den RIKTIGE informasjonen, all for og imot, slik at folk selv kan ta det RIKTIGE valget...

Legaliser alt! Rus-misbruk er ikke et kriminelt problem, det er et sosialt problem, alle er avhengig av noe, og var det ikke noe om at alle skulle behandles likt???

Gjør alle rusmiddler statsstyrte og legg avgifter på de akkurat som med alkohol og tobakk, og kom med en slik pris at svarte-markedet blir utkonkurrert (plutselig forsvant myyyyyyye kriminalitet, ingen kunne velge den lette veien til penger, dealing altså, og folk trengte ikke å få livene sine begrenset pga en selvfølgelig menneskelig lyst, nemlig det å ha det gøy..)
, gjør man dette så får plutselig staten inn hauevis med penger som bør øremerkes rusmiddel-ting, hehe, mener her behandlings-instutisjoner, forskning osv osv, slik at de ikke blir noen økonomisk belastning for samfunnet fordi de betaler for det selv, alle parter er fornøyde..

Regner med mange har motvendinger mot full legalisering, men tenk deg litt om først, hvis loven noen sinne skulle blitt endret så ville det selvfølgelig blitt diskutert opp og ned i mente og forsket osv slik at man kommer fram til de beste løsningenen på enhver liten bagatell som mange har i umiddelbare tanker, selvfølgelig skal det ikke være sånn at barna dine skal trenge å se på folk ta sprøyter osv osv, men jeg vil bare åpne øyene til folk for at vår løsning nå er feil, og vi må få en seeriøs diskusjon om hvordan dette kan løses for alles parter, alle mennesker søker som sagt å ha det gøy innimellom, men folk søker forskjellige steder, hva gir deg retten til å si hvor man skal søke?

Jeg ser faktisk på ulovliggjøring av rusmiddler som et menneskerettighetsbrudd, folk skal få lov til å bestemme over sitt eget liv!!!!




Men, nå sitter jeg faktisk her å gnomer såpass at glemte meg helt vekk..
At man blir apatisk ligger kun i hodet ditt. Hvis du ikke liker det er det bare å forandre det, jeg røyker før enhver "event" holdt jeg på å si, f.eks, hvis jeg skal vaske huset, gjøre lekser, kjøre et sted (mener faktisk jeg kjører med mer flyt når jeg er stein pluss at jeg kjører mer defensivt enn min far, og det er ikke lite) gå på skolen osv, så og si alle situasjoner når jeg må prestere noe.. Og nå, så merker jeg det at mye av de kjipe effektene som jeg hadde det 1-1.5 året er vekke, når jeg ble klar over dem og begynte å motarbeide dem med viljen min, så forsvant de gradvis, er bare en erkjennings og treningssak i mitt hodet.

Men, jeg prøver ikke her å rettferdiggjøre hverdagsrøyking, MISBRUK som det heter, for det får deg ikke noe fortere til målet, heller tregere iallefall i med dagens fordommer. Jeg er en misbuker nå kun pga jeg ikke merker at det hemmer meg i det hele tatt, det hemmer meg faktisk mer at jeg har dreads og langt helskjegg... (Fordommer er vel egentlig den store stygge ulven oppi det her...)
Men den dagen jeg skal begynne på det jeg skal gjøre - nemlig studere filosofi og lese hundrevis av verk fra de gamle kloke - så vil jeg være 110% konsentrert når jeg gjør det, ikke 70% som jeg er når jeg røyker.


På det med korttidshukommelsen så er jeg til dels enig og til dels ikke enig, jeg er en av heldige som er født med fotografisk hukommelse, og når jeg er kronisk ruset så sliter jeg med KONSENTRASJONEN min, slik at jeg ikke klarer å bruke den fotografiske hukommelsen, dette er noe jeg trente en goood del på ifjor da jeg gikk siste år allmenn og jeg merker at jeg begynner å bli bedre på det..
Hjernen er et nydelig instument, det kan tilpasse seg hva som helst..
Men som sagt var jeg til dels enig og, for jeg har jo dårlig korttidshukommelse, hehe, hvem har ikke det, mener at det og kan bekjempes hvis man bare klarer å finne roten, og tror det med konsentrasjonen er en viktig del...

Må legge til grunn at mye av dette er egne tanker, men har vært en ivrig tilskuer her på rusmiddelforumet i mange år og har plukket opp mye fakta som jeg begynner det på..

Ble fryktelig langt dette her, håper noen gidder å lese det, hehe.
Ps: misliker folk som ikke leser hele tråden før de svarer, uansett hvor lang tråden er...
Sist endret av Dsverre; 10. januar 2008 kl. 13:52.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Til alle sammen. Jeg har ruset meg på alkohol i mange år. Stort sett daglig. Dyrt og gir mange bivirkninger. Jeg har prøvd hasj en del ganger, men oppnår ikke den tilfredsstillelsen som alkohol gir. Har også prøvd amfetamin og får ingen annen effekt enn at jeg blir våken.
Mulig jeg har fått dårlig hasj, men jeg er ikke inne i miljøet, så jeg vet ikke hvor jeg skal få tak i de riktige gode sakene, eller vurdere hva som er gode saker, (Bor nær Oslo)
Men hvis det stemmer hva mange av dere sier bytter jeg gjerne fra alkohol til hasj. Til nå har jeg bare blitt sløv og trøtt av hasj. Ikke særlig tilfredsstillende. På moderate mengder alkohol kan jeg holde det gående i flere døgn. De gangene jeg har prøvd hasj/marihuana har jeg blitt helt uttafo, og måtte bare legge meg. Mulig at kroppen min er alt for tilvendt alkohol, men hvis det finnes slike positive effekter av hasj, vil jeg gjerne prøve å gå over til det,
Jeg har forlengst innsett at jeg er avhengig av å ruse meg, og har prøvd både det ene og det andre i som erstatning for alkohol. Men jeg får ikke den virkningen dere beskriver. Den hasjen jeg har prøvd, har vært steinhard, uten olje, og gudene vet hva den har vært blandet med. Marihuanaen så forsåvidt grei ut, men det eneste som skjedde var at jeg sov som en stein.
Så hva gjør jeg galt. Jeg kommer aldri til å slutte å ruse meg, men kunne godt tenke meg noe annet. Men det får jeg jo ikke akkurat på Polet og må ta den risikoen det medfører.
Bratsj, noen må røyke cannabis cirka 5 ganger før de får full effekt. Så om du virkelig vil få effekt av det så må du bare røyke et par ganger til mest sannsynelig. Kan jo være at du hadde utrolig dårlige greier også, men jeg har aldri hørt om "oljete" hasj.
men er hasj mer farlig en pot?
Vel, hasj blander man mest sannsyenlgi med tobakk. Men det kan man med pot også... Er ikke sikker, er vel like skadelig cirka.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av magnor_mafia
men er hasj mer farlig en pot?
Vis hele sitatet...
Nei! (søk)
Hasj er farlig(søk), Pot er farlig. (Søk!)
Livet er faktisk også farlig.
Søk!
Det har blitt hevdet i denne tråden at WHO har rapportert så fantastiske resultater med cannabis. Vel her er rapporten, så kan dere vurdere selv:
http://www.who.int/substance_abuse/facts/cannabis/en/
Galactoid
Sinister's Avatar
Trådstarter
Sitat av Bratsj
Det har blitt hevdet i denne tråden at WHO har rapportert så fantastiske resultater med cannabis. Vel her er rapporten, så kan dere vurdere selv:
http://www.who.int/substance_abuse/facts/cannabis/en/
Vis hele sitatet...
Det har ikke blitt hevdet at WHO har rapportert så fantastiske resultater med Cannabis. Bare at det kommer bedre ut enn bl.a. alkohol og nikotin. Hasj er ikke sunt, det er ikke alkohol heller, men så lenge man viser måtehold så skal det særdeles mye til for at noe negativt skal skje.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Bratsj: Det er ikke den omdiskuterte rapporten; her er den.
Sitat: Det var da hun dro til Roskilde og røyka noe helt syk pot (hele tiden, hver dag) at det skjedde, en ukes tid senere begynte hun å tro at maten og drikken hun fikk var forgifta, se flyvende hoder rundt om i rommet som snakka med henne osv. Hun var innlagt i to-tre måneder før det gikk over.

Ærlig talt.. det er åpenlyst at venninda di ikke ble sånn av poten men kanskje de gjentatte syre/soppturene istedet..? Roskilde er jo ganske kjent for slikt mener jeg. Det tar uansett flere år med daglig røyking før pot vil gi angstsymptomer. Men det gjelder alle. Man utvikler anliggender for angst og paranoia, for å si det sånn.
Ærlig talt.. det er åpenlyst at venninda di ikke ble sånn av poten men kanskje de gjentatte syre/soppturene istedet..? Roskilde er jo ganske kjent for slikt mener jeg. Det tar uansett flere år med daglig røyking før pot vil gi angstsymptomer. Men det gjelder alle. Man utvikler anliggender for angst og paranoia, for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Folk er forskjellige. Trenger ikke å ta år med daglig røyking for å få angstsymptomer, synes heller ikke det er åpentlyst at intens røyking i ikke kan trigge psykose.
Sist endret av surre; 23. januar 2008 kl. 11:13.
ikke glem at det kun er en risiko for å utløse psykiske problemer hos mennesker med dette grunnlaget. Har selv grunnlaget for paranoia, angst og depresjoner, men cannabis har ikke gitt meg noen negativ påvirkning på dette. heller tvert imot.

Sitat av Drøggs
Hehe, ikke mer enn ti-femten planter som regel. Jeg planter mer, men under halvparten vokser opp, og det er passe i de blomsterbedene det er snakk om. Er det ikke det prosjektet å få lagd det røykbart? Og hvor mye blir det av f eks tolv planter på ca en meters høyde..? Kanskje jeg røyker neste høst, hvis det er rimelig kjapt å mekke det..?
(Og igjen, alle der vet hva slags prydbusker det er snakk om, jeg utnytter ikke mine gamle foreldres tillit)
Vis hele sitatet...
går utifra at det er industri-frø?
og dessuten er det ikke bare å plante dem,
man må følge med, og fjerne hann-plantene når de kommer opp
ellers fucker de opp hunn-plantene. så tror ikke det er noe vits i å røyke det der uansett.

men hvis du har tatt ordentlige forhåndsregler, og detta er skikkelige hunnplanter,
så kunne du vel ha fortalt meg hvor foreldrene dine bor?
Sitat av Fudge
ikke glem at det kun er en risiko for å utløse psykiske problemer hos mennesker med dette grunnlaget. Har selv grunnlaget for paranoia, angst og depresjoner, men cannabis har ikke gitt meg noen negativ påvirkning på dette. heller tvert imot.
Vis hele sitatet...
Er du disponert for angst, paranoide tanker og depresjoner kan cannabis utvikle dette til noe annet som du neppe har lyst til å kalle kun en risiko. På fagspråket kalles dette schizofreni. Heldigvis er dette forbeholdt mest sannsynlig kun de som er disponert, og der stiller du ikke heldig hvis det stemmer at du er disponert for de symptomene der. Tvert imot..
Sa jeg at jeg følte meg heldig?
Du trenger ikke å kritisere meg for måte hodet mitt er skrudd sammen,
eller anklage meg for å tøffe meg?