Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  213 32229
Hvorfor blir Hasj ansett som negativt? Hasj er i mine øyne det beste rusmiddelet som finnes. Ikke bare pg.a. rusen, men med tanke på hvor lite skadelig det er. Virkestoffet i Hasj, THC, er slettes ikke så farlig som man skal ha det til. På WHO's liste over rusmidler kommer Cannabis bedre ut, enn bl.a. nikotin og alkohol, de to mest utbredde rusmidlene i verden til dags dato. De negative sidene ved hasjbruk er: Kan utløse psykiske sykdommer hos mennesker som allerede er disponert for dette, og selv om man er disponert er man i de fleste tilfeller nødt til å røyke regelmessig over lengre tid, og sjansen for at det skulle skje er uhyre liten. Korttidshukommelsen og evnen til å løse oppgaver kan bli nedsatt(3mnd. er alt ute av systemet, og kroppen fungerer igjen som den skal). Helseproblemer som følge av inhalering av røyk(THC er forebyggende mot kreft, og flere luftveissykdommer). Man kan bli apatisk, men jeg har personlig erfart at det ikke er verre enn å ta seg selv i nakken, og komme seg på skolen, gjøre lekser, dra på jobb, osv. Dette er ikke noe stort problem.

Til sammenligning er skadevirkningene av alkohol mye større. Alkohol er et organisk løsemiddel som kan gi skader i praktisk talt alle organer i kroppen, med hovedvekt på nervesystemet og fordøyelsesapparatet. Alkohol kan i tillegg gjøre deg aggressiv. Drikker man for mye dør man, røyker man for mye sovner man. Til dags dato er det ingen som har dødd av Cannabis i Norge(det har vært rapportert dødsfall i kombinasjon med andre rusmidler). Cannabis er heller ikke fysisk vanedannende slik som alkohol og sigaretter. Skal det ikke ringe en liten bjelle da? Jeg mener, alkohol som er allment akseptert er mye mer risikofylt, enn cannabis. Jeg har røyket ukentlig, til tider daglig, og det har i mine øyne vært bedre for meg enn om det hadde vært flatfylla hver helg, som det som oftest er når man begynner å drikke. Aldersgrensen for alkohol er 18år, men det er ingen hemmelighet at en stor andel ungdommer starter mye tidligere enn dette, og det er få ungdommer som drikker med måte. Jeg mener på ingen måte at det er greit å bli en hverdagsrøyker, men om man skulle drukket hver dag ville problemene man endte opp med vært mye større enn ved hasjbruk.

Cannabis kan gi pasienter med f.eks. AIDS, MS eller kreft en bedre tilværelse. Cannabis er smertelindrer, humørløfter og appetittvekker på engang. De medisinene som pasienter får, har ofte en del negative bivirkninger, samtidig som de ikke alltid hjelper. Cannabis er mye bedre fordi man trenger kun et preparat, og man slipper negative bivirkninger. Hvem bryr seg om man blir litt sløv, så lenge man får en lysere tilværelse om man lider av en alvorlig sykdom. Troen og livsgleden er viktig. Om man tror man blir bedre, blir det ofte sånn. Et veldokumentert fenomen kalt Placebo.

Itilleg til dette har Cannabisplanten et uhyre finansielt- og naturvernpotensiale. Et mål med Cannabisplanter gir 4x så mye papir som et mål skog over en 10års periode. Planten kan brukes til alt fra fremstilling av plastikk til fremstilling av papir og klær.

I et forsøk på å rettferdiggjøre lovgivningen angående hasj trekker man ofte inn trappetrinns-teorien. Grunnen til at hasj fører til sterkere stoffer, er at man blir trukket inn i et kriminelt miljø, hvor det er lettere for eventyrlystne og/eller svake sjeler å få tak i sterkere stoffer. Om hasj hadde blitt legalisert ville man ikke lenger bli trukket inn i disse miljøene, og staten ville fått en formidabel inntektskilde. Hasj- og heroinbruken har gått ned etter at de legaliserte Cannabis i Nederland. I Norge har ca. 1million prøvd hasj, og det er kun 18.000 misbrukere. Så det er alltså veldig få som går fra Hasj til Heroin.

Kanada er et av de landene som har gjort mest forskning på cannabis. For å sitere den canadiske Senator Tommy Banks, som er Deputy Chair of the Senate Special Committee on Illegal Drugs:

“There has never, in history, been a good reason presented for marijuana being illegal,”

“It’s fundamentally important for people to understand that it’s never been based on the facts. It’s non-toxic, it’s not addictive and has no provable, long-term irreversible effects.”

Og til slutt siterer jeg vårt eget Helse- og Sosialdirektoratet:

«Det er sjeldent noen virker slave bundet av hasj slik mange forestiller seg det».

Mhv. Sinister

Begynte å skrive denne for en tid tilbake, og fullført den idag. Skrev den hovedsaklig for min egen del, fordi Mamma og Pappa til tider blir svært mistenksomme. Om jeg da blir tatt, eller den dagen jeg selv velger å fortelle dem det skal jeg be dem lese denne teksten. Forhåpentligvis vil den åpne øynene deres . Pluss at vi muligens slipper alle de på forumet som whiner over hvor dritt hasj er. Håper dette dekker det meste. Om noe er feil eller noe trenger å tilføyes, ikke nøl med å si ifra . Jeg lærte en del nytt da jeg skrev denne teksten. Håper den kan være til hjelp for dere og .

Kilder:

http://www.erowid.org/
http://www.psyculture.net/category/info-om-droger/
http://www.normal.no
Sist endret av Sinister; 28. februar 2006 kl. 19:44.
Hør, hør. Det eneste negative jeg kan komme på, er at det kan framkalle psykoser og slik hos folk som har det liggende latent (skjedde med exen min), samt at det er lettere å bli daglig bruker av det enn f.eks. alkohol, som man får tømmermenn av (man kan si at mangelen på negative bivirkninger kan virke som en negativ bivirkning i seg selv)... Og da kan man bli litt vel apatisk (jeg iallefall, samt flere jeg kjenner), selv om det selvsagt ikke gjelder alle.
Galactoid
Sinister's Avatar
Trådstarter
Hvor ofte røyka hun, og hva innebærer det? Har ikke lest noe selv om det, på det området. Og ja, det at det er mangel på negative bivirkninger er negativt i seg selv. Har ikke tenkt på det på den måten før.
Sist endret av Sinister; 28. februar 2006 kl. 20:40.
Sitat av mxyzptlk
Hør, hør. Det eneste negative jeg kan komme på, er at det kan framkalle psykoser og slik hos folk som har det liggende latent (skjedde med exen min), samt at det er lettere å bli daglig bruker av det enn f.eks. alkohol, som man får tømmermenn av (man kan si at mangelen på negative bivirkninger kan virke som en negativ bivirkning i seg selv)... Og da kan man bli litt vel apatisk (jeg iallefall, samt flere jeg kjenner), selv om det selvsagt ikke gjelder alle.
Vis hele sitatet...

Den hangoveren du snakker om er jo i stor grad forårsaket av vesketapet
oh yeah. bra tekst og du skriver saklig og fint. 6'er hehe (litt fordi jeg er 100% enig med deg)
NFFs husbedreviter
Meg og, jeg kan ikke bli mer enig, jeg syntes det er en fin tekst, for du har fått med deg alt du trenger der med tanke på en forklarende samtale til eventuelle foresatte..
Sitat av Sinister
Hvor ofte røyka hun, og hva innebærer det? Har ikke lest noe selv om det, på det området. Og ja, det at det er mangel på negative bivirkninger er negativt i seg selv. Har ikke tenkt på det på den måten før.
Vis hele sitatet...
Hun og jeg røyka i helgene i et halvt års tid (jeg har røyka daglig i mange år da, men hun starta rundt tiden hun ble kjent med meg). Det skjedde ingenting negativt med henne. Det var da hun dro til Roskilde og røyka noe helt syk pot (hele tiden, hver dag) at det skjedde, en ukes tid senere begynte hun å tro at maten og drikken hun fikk var forgifta, se flyvende hoder rundt om i rommet som snakka med henne osv. Hun var innlagt i to-tre måneder før det gikk over.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sinister, good work :-)
Jasså, du står der og maler?

Ekstremt mange deler ditt syn,
og vi kan stå her og være enige med hverandre,
men vil det være nok til å overbevise politikerne?

Hva med en sticky med linker til forskningsrapporter og dokumentasjon,
for å styrke det generelle argumentasjonsgrunnlaget,
slik at vi kan provosere til debatt, og vha av snedig ordbruk og argumentasjon,
få dem til å tenke seg om en gang til?

Dette er kanskje mer tingen for sider som norcan o.l.,
men nøytral og pålitelig informasjon er alltid fint.
Sist endret av okaminaru; 28. februar 2006 kl. 22:47.
Hehe, ser du har brukt Psyculture som kilde.

Bra tekst.
Er enig med deg, men som okaminaru sier. Linker til forskningsrapporter er alltid en god ting. Iallefall hvis politikere skal se på saken.
Når begynte politikere å bry seg om relevant forskning? Det finnes haugevis relevant forskning på området som politkerne har tilgang til. De velger ut de få negative tingene de kan finne, samt kverner om og om igjen opp gamle motbeviste argumenter, og snur det døve øret til alle de gode argumentene for legalisering/dekriminalisering.
Galactoid
Sinister's Avatar
Trådstarter
Takker for alle vennlige svar. Skal se hva jeg kan finne av linker, osv. Tenkte ikke på det da jeg skrev den.
Lurer bare på hvor du har tallet en million nordmenn fra? Så det var skrevet på psyculture.net også, men hvor har de det fra? Ikke det at jeg ikke tror på deg, men skal man ha en artikkel der man forsøker å rettferdiggjøre hasj bør man kanskje ha en litt mer troverdig kilde. På den andre siden kan det jo være at det bare er jeg som ikke har hørt om Psyculture.net
Bra tekst. det er heldigvis mange som deler det politisk ukorrekte syn på cannabis. anbefaler alle cannabisnytere en titt innom www.norcan.no
En million er nok en overdrivelse. I Oslo har ca. en av fire unge prøvd hasj (les: tror ikke du finner samme prosentandelen hos eldre), og ellers i landet er det færre. Men at mange bruker det, og at de fleste er å anse som vanlige mennesker, er udiskutabelt.
www.norcan.no redirecter til http://www.visual-mind.com/ av en eller annen grunn
Sitat av mxyzptlk
En million er nok en overdrivelse. I Oslo har ca. en av fire unge prøvd hasj (les: tror ikke du finner samme prosentandelen hos eldre), og ellers i landet er det færre. Men at mange bruker det, og at de fleste er å anse som vanlige mennesker, er udiskutabelt.
Vis hele sitatet...
Jeg har hørt 300.000, men når 1/4 unge borgere(fremtidige styrere av landet!) har prøvd det har ikke det mye å si. Det værste for ryktet vårt er missbrukerene!
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av Speedfreak
Bra tekst. det er heldigvis mange som deler det politisk ukorrekte syn på cannabis. anbefaler alle cannabisnytere en titt innom www.norcan.no
Vis hele sitatet...
Det skal selvsagt være www.norcan.org
Sitat av adrian nor
Jeg har hørt 300.000, men når 1/4 unge borgere(fremtidige styrere av landet!) har prøvd det har ikke det mye å si.
Vis hele sitatet...
Tvert imot, jeg syns det er en fordel at våre fremtidige ledere representerer et tverrsnitt av befolkningen, også de som har prøvd dop. Kanskje det da vil oppstå en større ærlighet blant politikerne ang. hasjens skadevirkninger og annen narkotikaproblematikk.
Faen! Var det jeg mente! Er litt fjern nå(ikke dop-fjern)!
Ja, regna med at du tenkte det, det min "tvert imot" var rettet mot var at det liksom skal være negativt at stortingsmennesker har erfaring med dop..
Sitat av vipr
www.norcan.no redirecter til http://www.visual-mind.com/ av en eller annen grunn
Vis hele sitatet...
sorry, min feil. www.norcan.ORG
Najs, håper dette åpner øynene for en del IRL venner på dette forumet som missliker at jeg driver med det ^^

Godt skrevet!
I Norge har ca. 1million prøvd hasj
Vis hele sitatet...
Seriøst? Kilde?

Har selv prøvd hasj et par ganger, men er for blakk for å "starte fast" :P
Tror ikke folk ved en eventuell legalisering hadde begynt å drikke mindre alkohol, men derimot ville muligens antall røykere steget? Er i prinsippet for legalisering, men jeg tror ikke det ville kommet mye godt ut fra det...
det finnes en mellomting også; avkriminalisering! legalisering er rett og slett urealistisk å håpe på. desverre...
Praktisk sett, hva blir forskjellen på avkriminalisering og legalisering?
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av Marjo
Praktisk sett, hva blir forskjellen på avkriminalisering og legalisering?
Vis hele sitatet...
Det er forsatt ikke lov i følge de norske lover om man avkriminaliserer det.

Jeg synes alle skulle få vite hvor lite skadelig det er jeg slik att folk ikke tar å legger alt under narko og påstår det er like farlig som heroin.

Kansje det er virker helt rart men jeg synes att hasj har flere negative virkninger enn alkohol på hodet. Bakfjern og svekket kortidshukommelse er mine største fiender da, men dette er ikke noe problem om man røyker fast for da venner hodet seg til det og det blir ikke det samme lengre. Fysisk sett så er nokk alkohol verst.
Sist endret av Alphanio; 2. mars 2006 kl. 09:58.
Litt informasjon, statistikk på landsbasis viser at 15% ungdommer mellom 15 og 20 har røyket hasj, og i oslo ligger det på 21.8%. Hvis vi ser på statistikken over alle aldre, vil vi se at jo eldre personen blir, jo mindre er sannsynligheten for at personen har røyka hasj. Vi vil også se en nedgang de siste årene. Uansett, 1 million er en sterk overdrivelse, et tall slengt ut i lufta, litt mer seriøst vil være et sted mellom 3-500000. Kanskje. hoderegning er ikke min greie.

Angående kilder; trådstarter oppga blant annet www.normal.no som kilde, det vil jeg sammenligne med når de som er imot cannabis anngir UMN som kilde, eller som vi vet fra Samfunns-delforumet, den berømte tråden til EmteX om holocoast, hvor han oppgir antisemitistiske sider som kilde.

Og så litt personlige meninger, tror ikke jeg gidder å starte en diskusjon, men selv mener jeg at samfunnet ikke er klar til å legalisere narkotika, og men tenker også litt i de baner, at skal vi først legalisere noen, så må vi faktisk legalisere alle, eller i verste fall, ikke ha noen legale rusmidler.

Angående alkohol som rusmiddel, det er lettere å få gjort ting når du er litt bakfull iforhold til at du er veldig slapp og bakskev, og den svekka korttidshukommelsen som er nevnt vil heller ikke hjelpe på for eksempel studier eller i jobbsituasjoner. Ingen rusmidler er så rosenrøde som enkelte vil ha det til, det er baksider med dem alle, så det hjelper ikke å peke på at et annet rusmiddel er farligere(slik trådstarter gjorde i forhold til alkohol).
"Alt-eller-ingenting"-tankegangen skjønner jeg ikke. Det er mulig å sette grenser basert på forskning og bruksfrekvens. Å kriminalisere alle rusmidler er ei forferdelig løsning som ville skapt kaos og enorm gangstervirksomhet.

At det er lettere å få gjort ting når du er bakfull, er din subjektive oppfatning, og ikke et faktum. Det er ulemper med all rusbruk, ja, men det er faktisk forskjell på rusmidlene. Alkohol er et glorifisert rusmiddel i Norge, og det burde det ikke være.
Galactoid
Sinister's Avatar
Trådstarter
Lordmel:
Planen var ikke å lage en tekst for å legalisere eller avkriminalisere. Grunnen var å få fakta på bordet. Om jeg skal forklare foreldrene mine eller andre hvor lite skadelig hasj er, sammenligner jeg med det mest utbredde og mest aksepterte rusmiddelet, nemlig alkohol. Uansett hvordan man vrir og vender på det er Hasj mindre skadelig enn alkohol, og det er et faktum. Du har et poeng med holocaustfornektelse, men forskjellen med det og dette er at dette er sant.
Må si meg uenig til en viss grad i at hasj er mindre skadelig enn alkohol Sinister. Det kommer vel an på hvor ofte man bruker rusmidlet. Ved vanlig bruk (ikke misbruk) vil jeg si at alkoholen er mer ufarlig enn hasjen i og med at bivirkningene av alkohol varer kortere og giftstoffene forsvinner fortere enn med hasj. Som sagt tidligere i tråden kan hasj medføre psykoser, jeg kan ikke finne noen like alvorlige elementer ved bruk av alkohol utenom bakrus.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg er faktisk i den koselige situasjonen at jeg har (godt voksne) familiemedlemmer som røyker.
Ikke hver dag selfølgelig, et eksempel på en situasjon der han/hun ville ha røyket er om man må tidlig opp på jobb, men vil ha noe å "kose" seg med, uten å måtte slite med bakrus dagen etterpå.

Stiller det ting i litt annet perspektiv? De fleste ser vel på "hasjiser" som ungdommer som røyker seg vekk fra virkeligheten, ikke godt voksne senior ingeniører..
forever_k: av samme grunn som dere sier at "hvorfor er alkohol lovlig og ikke cannabis?" så kan en heroinist si "det er ikke så mange av oss, og de fleste bruker det bare en gang i blant"; som som er sant i dette tilfellet. Se for eksempel på hvor mange som bruker litt amfetamin, i forhold til hvor mange som bruker det hele tiden, stor forskjell der.
Og ja, det er min subjektive mening at det er lettere å gjøre ting dagen etter når en er litt bakfull iforhold til bakskev.

Sinister: Det var ikke det jeg kommenterte, men din kildehenvisning til www.normal.no, som er en organisasjon som vil fremstille fakta på den måten som er best iforhold til deres syn, og hva er sant? Det er mye igjen å forske på hvordan rusmiddelet cannabis påvirker hjernen og kroppen, både i det lengre løp og i korte perioder.

svaagan har forresten et godt poeng i kortere perioder, men ved vanlig bruk av alkohol kan det godt hende at leveren svikter til slutt, men på samme måte som at lungene kan svikte til slutt.
Så egentlig er det bare å godta at begge rusmidlene har forskjellige positive og negative effekter og derfor kan de ikke sammenlignes eller settes opp mot hverandre i en rusdebatt!
Sitat av svaagan
Må si meg uenig til en viss grad i at hasj er mindre skadelig enn alkohol Sinister. Det kommer vel an på hvor ofte man bruker rusmidlet. Ved vanlig bruk (ikke misbruk) vil jeg si at alkoholen er mer ufarlig enn hasjen i og med at bivirkningene av alkohol varer kortere og giftstoffene forsvinner fortere enn med hasj. Som sagt tidligere i tråden kan hasj medføre psykoser, jeg kan ikke finne noen like alvorlige elementer ved bruk av alkohol utenom bakrus.
Vis hele sitatet...
Det er ingen virkestoffer som blir hengende igjen lenge etter cannabisbruk. Det er snakk om avfallsstoffer som ikke har noen innvirkning. Du sammenlikner nå moderat alkoholbruk med moderat cannabisbruk. Det er ingenting som tyder på at moderat cannabisbruk fører til psykoser; det er i det hele tatt ingen bevist årsakssammenheng mellom cannabisbruk og psykoser. Flere forskere tror derimot at cannabisbruk kan inngå i et komplisert samspill med ei rekke andre faktorer i noen psykosetilfeller.

Hvis du seriøst ikke kan finne noen skadelige virkninger av alkoholbruk (ja, til og med moderat bruk) som kan måle seg med denne ubeviste og minimale faren, kan du ikke ha leita særlig lenge. Skadene på samfunnet, og enkeltpersonen, som følger av alkoholbruk er rett og slett ikke sammenliknbare med de som følger av cannabis.
Sist endret av forever_k; 2. mars 2006 kl. 13:11.
Psykoser: http://www.forskning.no/Artikler/200.../1101990242.52
THC: http://www.fhi.no/eway/default0.asp?...;4504;::10:0:0

Forever_k:

Hvis du les posten min en gang til, så vil du finne ut at jeg snakker om BRUK av hasj, og BRUK av alkohol. IKKE misbruk! Så å komme med utspill som skader på samfunnet og enkeltpersonen blir litt feil.

Søkte på ordet "cannabis" på google, og den første linken het: Cannabis kan gi psykoser

Er ikke THC virkestoffet i cannabis? Og som link nr. 2 viser: THC henger igjen i kroppen inntil 2 dager i blodet og 8 uker i urin...

PS. Kilder er også gode ting
Sitat av svaagan
Hvis du les posten min en gang til, så vil du finne ut at jeg snakker om BRUK av hasj, og BRUK av alkohol. IKKE misbruk! Så å komme med utspill som skader på samfunnet og enkeltpersonen blir litt feil.
Vis hele sitatet...
Moderat bruk av alkohol fører også til helseproblemer. Det er absolutt ikke nødvendig med misbruk for å få negative konsekvenser.

Er ikke THC virkestoffet i cannabis? Og som link nr. 2 viser: THC henger igjen i kroppen inntil 2 dager i blodet og 8 uker i urin...
Vis hele sitatet...
To dager? Hvor står det? Det står at THC kan påvises "inntil om lag et halvt døgn etter inntak", mens THC-syre, som er et inaktivt omdanningsstoff (http://www.fmr.no/cparticle281918-41850.html), kan spores etter lengre tid.

Det er fortsatt ikke bevist noen årsakssammenheng mellom cannabisbruk og psykose: http://en.wikipedia.org/wiki/Cannabi...mental_illness
Galactoid
Sinister's Avatar
Trådstarter
Sitat av L0rdMeL
Sinister: Det var ikke det jeg kommenterte, men din kildehenvisning til www.normal.no, som er en organisasjon som vil fremstille fakta på den måten som er best iforhold til deres syn, og hva er sant? Det er mye igjen å forske på hvordan rusmiddelet cannabis påvirker hjernen og kroppen, både i det lengre løp og i korte perioder.
Vis hele sitatet...
Da beklager jeg. My bad.
Sitat av svaagan
Må si meg uenig til en viss grad i at hasj er mindre skadelig enn alkohol Sinister. Det kommer vel an på hvor ofte man bruker rusmidlet. Ved vanlig bruk (ikke misbruk) vil jeg si at alkoholen er mer ufarlig enn hasjen i og med at bivirkningene av alkohol varer kortere og giftstoffene forsvinner fortere enn med hasj. Som sagt tidligere i tråden kan hasj medføre psykoser, jeg kan ikke finne noen like alvorlige elementer ved bruk av alkohol utenom bakrus.
Vis hele sitatet...
Altså, hvis man bare bruker hasj en gang i uka, én kveld, sånn som de fleste bruker alkhol, er det jo helt klart at det er mye mindre bivirkninger av hasj. Og som andre har nevnt her gir ikke moderat bruk av hasj psykoser. Exen min ble psykotisk, men da etter en ukes nirøyking (hele dagen, fra hun våknet til hun la seg) av super-pot (jeg har tilgang på det vi i Norge ofte kaller superhasj, dette var noe helt annet), under stressende omgivelser. I tillegg var hun ganske fucka i hodet fra et kjipt brudd (med meg )

Jeg skal ikke avvise at det har skjedd at noen har blitt psykotisk etter å ha røyket en gang, men i så fall (hvis det har skjedd i det hele tatt) er det SVÆRT sjeldent, og jeg tør påstå at den samme personen hadde blitt psykotisk uansett, og at psykosen lå latent og bare ventet på noe som kunne trigge den.

Men tar man alkohol, vil jeg påstå at det skjer mye oftere at noen dør eller pådrar seg en skade eller noe. Se på alle slåsskampene, ulykkene og dumme krumspring som blir gjort i alkoholrus. Jeg tør påstå at det hvert år dør flere som følge av å da drukket alkohol én gang, det være seg i trafikkulykker, ulykker eller slåsskamper.

I tillegg er det ingen giftstoffer i cannabis. Mens alkoholen fucker de indre organene dine HVER GANG du drikker, fører ikke cannabisinntak til uopprettelige skader. Det må i så fall være fra røykinga, men det går fint an å nyte rusen uten å røyke hasjen.
Politikk blir vel egentlig aldri rettferdig.
Mer å drøfte størrelsen av onder, å prøve å navigere mot de minste.

Jeg tror ikke legalisering av noe på lista er veldig aktuelt,
men jeg synes straffene for bruk og mindre besittelse kunne vært lavere.
Jeg synes også man kunne kuttet ut alle former for svartelisting ett lite beslag medfører idag.
forever_k: Jeg tror det er betrykkelig påvist at det er en årsakssammenheng mellom cannabisrøyking, kan blant annet henvise til "Lærebok i psykiatri" for medisinstudenter:
"Noen blir urolige og engstelige, oppfatter omgivelsene på en annen måte. Det kan utvikle seg til psykose, særlig med forfølgelsesforestillinger, forvirring og hallusinose"
"Det kan påvises en klar sammenheng mellom dose og virkning. På en viss dose vil alle mennesker utvikle angstfenomener, på en meget større dose psykotiske symptomer. Cannabisstoffene er både hallusinogene og psykoseutløsende."
Så, det er nok påvisst, selv om wikipedia sier noe annet.
Jeg kan også legge til annen interresant informasjon om cannabis som ifølge dere ikke har noen fysiske bivirkninger(helt ufarlig m.a.o): "Mange undersøkelser tyder på at cannabisstoffene svekker kroppens immunsystem". "...virker også inn på kretsløpet og gir øket pulsfrekvens og mindre blodgjennomstrømmning i hjertet, derfor må mennesker med hjerteproblemer advares mot å bruke cannabisstoffer".
Nok sitering, men som sagt, cannabis er ikke ufarlig!

mxyzptlk:
Angående giftstoffer i cannabis: THC i seg selv en rusgift, og er derfor definert som et giftstoff, selv om det også har positive effekter. En kan sammenligne det med arsenikk, som også kan brukes som rusmiddel i små mengder, men i litt større mengder regnes som en gift.
Sitat av forever_k
"Alt-eller-ingenting"-tankegangen skjønner jeg ikke. Det er mulig å sette grenser basert på forskning og bruksfrekvens. Å kriminalisere alle rusmidler er ei forferdelig løsning som ville skapt kaos og enorm gangstervirksomhet.

At det er lettere å få gjort ting når du er bakfull, er din subjektive oppfatning, og ikke et faktum. Det er ulemper med all rusbruk, ja, men det er faktisk forskjell på rusmidlene. Alkohol er et glorifisert rusmiddel i Norge, og det burde det ikke være.
Vis hele sitatet...
Kommer ann på oppgaven. Mentalt arbeid er vanskeligere når du er fjern/bakfjern. Ikke like vanaskelig i bakrus. På den annen side orker man ikke spessielt mye fysisk aktivitet dagen derpå, med verkende kropp og hode!

Sitat av L0rdMeL
...

mxyzptlk:
Angående giftstoffer i cannabis: THC i seg selv en rusgift, og er derfor definert som et giftstoff, selv om det også har positive effekter. En kan sammenligne det med arsenikk, som også kan brukes som rusmiddel i små mengder, men i litt større mengder regnes som en gift.
Vis hele sitatet...
Sitat av http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/20/458398.html
I fjor sommer ble kvinnen plutselig dårlig. Hun begynte å kaste opp, fikk diaré og verket i hele kroppen.
Vis hele sitatet...
Mmmmm! 20karakterer.......
Galactoid
Sinister's Avatar
Trådstarter
Sitat av L0rdMeL
mxyzptlk:
Angående giftstoffer i cannabis: THC i seg selv en rusgift, og er derfor definert som et giftstoff, selv om det også har positive effekter. En kan sammenligne det med arsenikk, som også kan brukes som rusmiddel i små mengder, men i litt større mengder regnes som en gift.
Vis hele sitatet...
Vel... Nå er jo ikke THC en gift. Det er en av få rusmidler som nettopp ikke er en gift. Kan være svært ubehagelig ved for høye doser, men aldri skadelig.
Sist endret av Sinister; 2. mars 2006 kl. 22:58.
Nettopp. Alt kan nå giftige mengder (hørt om vannforgiftning for eksempel?), men som Sinister sier er ikke THC toksisk i seg selv.
Adrian_nor: merk at jeg sa, "i små mengder". Det vil si i mengder som ikke er farlige for helsen, forutenom i det lengre løp.

Sinister:
La oss finne definisjonen på "gift" i ordboka:
Sitat av http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html
gift f1 el. m1 (norr gipt 'gave', i bet. 2 fra ty., av gi)
1 det å gi, særl i sms avg-, medg-, tilg-, utg-
2 kjem: stoff som skader el. dreper en organisme ta g- / det kan du ta g- på være helt sikker på (eg om gudsdom) / salt er g- for meg skadelig, helsefarlig / overf: sjalusiens g-
Vis hele sitatet...
Så du mener THC overhodet ikke kan være skadelig for organismen menneske? Spesielt siden det påvirker korttidshukommelsen, hjerterytmen og psyken på flere måter?
Galactoid
Sinister's Avatar
Trådstarter
Det er ingen av de effektene som ikke er irreversible. Slutter man å røyke vil kroppen igjen bli som før, noe som står i min første post i denne tråden. Grunnen til at jeg skrev det var at du sammenlignet med Arsenikk. Et stoff som er uhyre giftig for mennesker.
Sitat av L0rdMeL

Så du mener THC overhodet ikke kan være skadelig for organismen menneske? Spesielt siden det påvirker korttidshukommelsen, hjerterytmen og psyken på flere måter?
Vis hele sitatet...
Har du noen andre, mer etterprøvbare kilder enn "Lærebok i psykiatri". Evt. om du kan nevne de kildene som den boka henviser til. Alt som står i lærebøker er ikke nødvendivis sant.
Om de psykotiske tilstandene cannabis kan skape er irreversible er omdiskutert, ergo vitenskapen kan ikke bli enige om det, i noen tilfeller har det ikke vært mulig, i andre tilfeller har det. Det kan ha med hvor lenge en har røyket for eksempel.
Og hvis en person med svakt hjerte dør av å røyke fordi pulsen øker og blodgjennomstrømningen i hjertet synker, så er nok ikke dette irreversibelt.
Grunnen til at jeg sammenlignet det med arsenikk var for å sette begrepet om rusmiddel/rusgift på spissen, og å vise at stoffer som er rusmidler, også er gifter. Det var en velkjent sak på 16-1700-tallet at Arsenikk kunne brukes som rusmiddel. Jeg kunne isteden for eksempel brukt heroin som eksempel, men da ville dere bare blitt helt krakilsk fordi jeg "våget å sammenligne hasj og heroin".

jah: Jeg kan gjøre det neste gang jeg er hos søsteren min(hvor jeg var tidligere ikveld). Men jeg tørr regne med at medisinstudiene i norge nå til dags bruker bøker som er oppdatert.
Sist endret av L0rdMeL; 2. mars 2006 kl. 23:18.
THC "skaper" ikke psykoser, men det kan trigge dem. Og etter din giftdefinisjon er også vann giftig.
"skape", mennesket skaper store byggverk, men de lagde ikke råmaterialet
litt spøk, men det er irelevant om det "skaper" eller trigger, poenget er at det i den gitte sammenhengen er med på å frembringe, noe som vil være nok. Hadde ikke menneske hatt en kropp som var sensitiv mot store mengder jern for eksempel, ville vi aldri lidd av jernforgiftning.
I veldig store mengder vil vann være farlig, selvfølgelig, så da vil det være giftig med veldig store mengder vann.
Poenget mitt er at mennesker som får en psykose av hasj sannsynligvis ville fått det uansett, før eller siden. Men jau, hasj er et psykoaktivt stoff og et mildt hallusinogen, så folk som fra før har en "dårlig" psyke burde kanskje holde seg unna.

Når det er sagt er det mange som har opplevd positive virkninger av hasj på f.eks. depresjoner.

Folk er forskjellige, og alle må lytte til seg selv og kroppen sin og ta ansvar. Jeg mener ikke at man skal fortsette å forby hasj fordi en og annen får negative virkninger, i så fall burde vi iallefall tatt ansvar overfor alkoholen, som mange dør av hvert år, og mange fler blir skadet av, både gjennom direkte forgiftning og gjennom ulykker osv. som skjer i rusen, og forby det òg. Noe annet er jo dobbeltmoralistisk.