Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 4597
Jeg er en gutt på 16år som tenkte å søke jobb på Circkle K. Jeg har ikke hatt noen skikkelig jobb før utenom VG og hjelpe til litt hjemme. Lurer herved på hva jeg burde ha med i søknaden/CVen
Du får skrive at du har "Passion for pølser og drivstoff" eller noe.

Neida. Når man er 16 så har man jo ikke all verdens yrkeserfaring, så du får bare liste opp de deltidsjobbene du har hatt, hvor du har gått på skole, og legge ved de referanser og attester du har, og så ta turen innom og be om å snakke med han/hun som driver stasjonen. Det er ikke verre enn det.
Pensjonert Skaper
Dersom du skal søke jobb som 16åring er det lurt å søke på noe som ikke innebærer å selge alkohol/tobakk. Hvis du får jobb på f.eks Circkle K kan du da aldri jobbe alene, ettersom noen andre alltid må overse salget av tobakk. Og spesielt på bensinstasjoner har de sjeldent økonomien til å ha to på jobb hele tiden. Det som kanskje hadde vært smartere er å finne en nisjebutikk (type klesbutikk, elektrobutikk osv.) eller en større matbutikk som alltid har mange på jobb.

Når du søker som så ung som du er så legg ved karakterutskrift og fravær (med mindre det taler mot å ansette deg) og husk på å føre opp om du har hatt noen verv opp gjennom årene (f.eks. har du vært i elevrådet? Ansvarlig for å blande saft for fotballaget? Arrangert konsert/lan eller lignende?)

Lykke til med jobbsøkingen!
Limited edition
Moff's Avatar
Jobbsøking og ansettelser er en litt snedig prosess. For det første; alle arbeidsgivere er ulike, og ser etter ulike ting. Det finnes derfor ikke noen mal for hva som er bra og hva som er dårlig. Noe er norm (en uskreven regel), mens andre ting er sunn fornuft.

Jeg startet å jobbe som 16-åring selv, så jeg kan komme med mine personlige erfaringer:

Hvis du ikke har mye du skal si, ikke bruk unødvendig mange ord på å si det.
Det som er kjipt med å ikke ha mye erfaring er at du vil få en ganske tynn CV. Det er ikke noe poeng i å prøve å dysse det ned ved å skrive laaaange setninger og bruke masse fyllord. Arbeidsgiveren leser tonnevis med søknader, og hvis han eller hun føler at du kaster bort tiden deres ved å overforklare eller prøve å pynte på sannheten, så blir de ikke imponert.

Jeg foretrekker å skrive korte setninger og være helt konkret og tydelig.

Gjør akkurat det arbeidsgiver spør om.
Hvis du svarer på en stillingsannonse (avis, Finn.no eller lignende), så er det viktig at du leser veldig nøye, og gjør nøyaktig det de ber om. Hvis det står "skriv kort", så skal det være kort. Om de vil ha søknader på epost, så sender du det på epost.

Mange vil si at det å møte opp personlig og levere søknaden til daglig leder er bra. Jeg tenker at om arbeidsgiveren har skrevet at søknader skal inn på epost, så er det sannsynligvis like greit å ikke levere den i papir-form. Da viser du at du får med deg detaljer og klarer å ta en beskjed. Hensikten med å levere søknaden personlig er at arbeidsgiveren får møtt deg, får et førsteinntrykk og at han/hun husker deg bedre enn alle andre søkere. Det er veldig positivt. Om du sender inn elektronisk kan du derfor legge ved et bilde av deg selv, slik at arbeidsgiveren lettere husker din søknad.

(Men for Guds skyld, ta et skikkelig bilde med litt ordentlige klær. Ikke snus, caps og hettegenser. Samme gjelder hvis du møter opp på Circle K - kle deg ordentlig, spytt ut tyggisen.)

Lite erfaring og lite referanser - legg mer vekt på å presentere deg selv
Hvis du ikke har hatt mange andre jobber, og dermed ikke har noen referanser (tidligere arbeidsgivere som kan si noe om hvordan du er å jobbe med), så bør du legge mest vekt på å kunne presentere deg selv på en kort og skikkelig måte. Alt du skriver må også kunne forsvares i et jobbintervju, så du bør ikke ta i alt for mye.

Det som kan inngå her er kanskje ting som fritidsklubber / sport og annet frivillig arbeid. Har du vært med å organisere noe (en turnering, en konkurranse, et teater, whatever), så bør du absolutt ta med dette.

Bruk klisjéene med omhu
Når jeg snakker om klisjéer i jobbsøknader, så tenker jeg på ting som "Jeg jobber veldig godt i team, så vel som alene" og "Jeg er en utadvendt type som lett kommer i kontakt med nye mennesker". Dette er de tingene som "alle" skriver på søknadene sine. Man kan score mange poeng på å være litt original, uten at man trenger å tenke helt utenfor boksen. Du er helt sikkert en utadvendt type, og det bør absolutt være med i søknaden på en eller annen måte - men prøv å unngå at du skriver en hel rekke med meningsløse, store ord.

Andre ting som kan være lurt å tenke over;
  • Er du treg og nøyaktig eller rask og effektiv? Mange vil stille deg dette spørsmålet i en intervjusammenheng. Det "riktige" svaret på dette er at du er nøyaktig, fordi effektivitet kommer med erfaring. Om du er rask og effektiv fra starten av, så gjør du sannsynligvis flere feil enn om du tar deg tid til å lære ting skikkelig før du skrur opp tempoet.
  • Har du noen spesielle skills som arbeidsgiveren trenger? I Circle K så vil jo kanskje erfaring med bil og gass et stort pluss. Erfaring med renhold er alltid en slager (blir mye vasking av gulv og pølsegrill). Er du dyktig på PC? Kan du å ta gode bilder?
  • Sjekk hva andre har gjort før deg. Det ligger bøttevis med eksempelsøknader og eksempel-CV-er på www.nav.no. Du kan også prøve å Google frem søknader som folk faktisk har sendt til Circle K.
  • Prøv å finn ut mest mulig om arbeidsplassen. Kjenner du noen av de som jobber der? Nevn det i søknaden. Om det ellers er andre punkter som du kan klare å relatere til, så er det veldig viktig å få med det også.

Kan også legge til at mange arbeidsgivere skriver ting i stillingsannonsene sine som ikke nødvendigvis stemmer helt. Om de krever en bachelorgrad eller lignende for en stilling, så betyr det egentlig bare at du bør ha relativt god peiling på hva jobben går ut på - ikke at du faktisk MÅ ha en bachelorgrad. På samme måte vil nok Circle K skrive en liste med personlige egenskaper de krever, men i realiteten er det egentlig bare et filter for å prøve å skremme vekk folk som er uaktuelle.

En ting som ofte dukker opp er at søker må være over 18 år, særlig når det er snakk om å behandle salg og penger. Dette er også tøyelig, hvis du klarer å fremstå som en ansvarsfull og moden type. Jeg har selv fått napp på sånne jobber hvor man MÅ være over 18 år, og likevel har jeg hatt kolleger som er 15 år gamle.

Det aller, aller viktigste tipset jeg kan gi er å ikke bli for skuffet om du ikke får jobben. Dette høres ut som en såkalt "strøjobb" (mindre enn 100%-stilling som ikke krever en spesiell utdannelse), og de pleier å ha veldig mange søkere. Om du ikke blir plukket ut, så trenger det ikke å bety at din søknad og CV var dårlig. Det kan være så enkelt som at den som fikk jobben kjente sjefen fra før, eller noe sånt. På det meste har jeg hatt 6-7 søknader ute hos arbeidsgivere samtidig, i håp om å få napp på én av dem.