Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3177
Hei, nyttårsaften nærmer seg og jeg har begynt å planlegge litt.
I år tenkte jeg å heller kjøpe et par ordentlige batterier istedenfor masse smått som blir liggende år etter år(har ca.100 sånne grønne kuler liggende fra ifjor).

Planen er å feste disse batteriene (6-8 stk.) på en plate og dermed koble de sammen med en lunte. Så fyre av alle sammen på en gang. Det var en her som gjorde det ifjor tror jeg og han sa det ble veldig bra.

Men jeg trenger litt hjelp til det her, Jeg har en hau med små lunter liggende, slike som brukes til hylere. Hvis jeg teiper sånne sammen slik at det blir en lang lunte, vil det fungere? Jeg tenkte å lage to lunter slik at jeg har en i reserve. Tenkte å legge lunte bitene litt oppå hverandre slik at de skal tenne hverandre lett.

Batteriene skal festes til platen med lim og kanskje en lav kant rundt.
HøyRisiko Psykopat
det eg gjorde en gang eg koblet noen batteri i sammen var å ta maskeringsteip i rett lengde, lunte i den ene enden, så tok eg svartkrutt i ei stripe over hele teipen, uten å dekke teipbiten helt ut på kantene og limte kantenne sammen og stakk et lite hull der eg stapte inn lunta til batteriet.
trur du finner fine guider med å søke på google etter quickfuse.
fungerer kanskje å bruke hylerkrutt istede for svartkrutt
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
det eg gjorde en gang eg koblet noen batteri i sammen var å ta maskeringsteip i rett lengde, lunte i den ene enden, så tok eg svartkrutt i ei stripe over hele teipen, uten å dekke teipbiten helt ut på kantene og limte kantenne sammen og stakk et lite hull der eg stapte inn lunta til batteriet.
trur du finner fine guider med å søke på google etter quickfuse.
fungerer kanskje å bruke hylerkrutt istede for svartkrutt
Vis hele sitatet...
Takker ,skal sjekke det ut

Noen som vet om det funker med hylerkrutt? eller må jeg begynne å lage svartkrutt?
Ja, det kommer til å funke vis du gjør alt rett, det kan dog være veldig raskt.
Hmm, får prøve å lage et par og se hvordan de oppfører seg.

Noen tips til å lage luntene?
Sist endret av Executer; 24. desember 2011 kl. 22:04.
Det du burde gjøre da er og lage elektrisk lunte som blir antent av ett 12v bilbatteri, disse luntene er ganske lette og lage ved hjelp av stålull, og strømledninger.
Hvordan fungerer det da? kobler man litt stålull mellom pluss og minus?
Sitat av Executer Vis innlegg
Hvordan fungerer det da? kobler man litt stålull mellom pluss og minus?
Vis hele sitatet...
Yes sir, også kan du legge til en bryter, så det blir litt enklere å skru det på
Jeg skjønner, får teste det og.

Takk for tipsene
Hvis du skal koble sammen viscolunter bør du bruke plaststrips, funker supert og er enkelt og raskt
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Hvis du skal koble sammen viscolunter bør du bruke plaststrips, funker supert og er enkelt og raskt
Vis hele sitatet...
Så de skal stripses slik?
Kobler du sammen en haug med hylerlunter så får du veldig mange feilkilder. Sannsynligheten for at ett ledd feiler er stor.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Kobler du sammen en haug med hylerlunter så får du veldig mange feilkilder. Sannsynligheten for at ett ledd feiler er stor.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har tenkt på det.

Jeg skal prøve å lage slike stålull lunter og se hvor pålitelige de her.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av OlaWaagen Vis innlegg
det eg gjorde en gang eg koblet noen batteri i sammen var å ta maskeringsteip i rett lengde, lunte i den ene enden, så tok eg svartkrutt i ei stripe over hele teipen, uten å dekke teipbiten helt ut på kantene og limte kantenne sammen og stakk et lite hull der eg stapte inn lunta til batteriet.
trur du finner fine guider med å søke på google etter quickfuse.
fungerer kanskje å bruke hylerkrutt istede for svartkrutt
Vis hele sitatet...
Hvis du i det hele tatt vurderer quickfuse/quickmatch så må du vite at 5 meter av denne lunta brenner på under ett sekund!

Anders Behring Breivik visste ikke det når han putta to meter visco inni en slange og tente på, ifølge hans eget manifest. (U)heldigvis var det ingenting i andre enden som kunne lemleste ham.
Sitat av Executer Vis innlegg
Så de skal stripses slik?
Vis hele sitatet...
Ja Fant nå en side med forskjellige måter å koble mange typer lunte på. Riktignok med elektrikertape, men har selv brukt stripe flere ganger uten uhell
Kjenner en som koblet sammen 150 nødraketter og fyrte dem opp samtidig. Det ble lyst som dagen og ble sett flere mil unna(annen by 20 mil unna) som et rødt lysskjær i det fjerne. Han brukte elektrisk tenning og det var for et betalt show men det var gøy å se himmelen i brann......

Back to topic:

Vær forsiktig når du kobler sammen flere lunter. Som nevnt tidligere er det mange plasser det kan stoppe ved å koble mange korte luntebiter sammen(visco). Hvis de brenner i et lukket rom(godt innpakket i teip) brenner de fortere siden dette isolerer. Husk å ta med dette i beregningene hvis du bruker denne metoden. Anbefaler sterkt å bruke El-tennere. Fest batteriene godt til et underlag og anbefaler å stå med brannslukkings apparat i nærheten eller en bøtte vann. Sett gjerne opp en sikkerhets sone(står avstand på batteriene).

Husk alle som driver med fyrverkeri og eksplosiver, at i år er det lov å ha 10 kg eksplosiver i hus, men neste år(/uke) er det kun lov å ha 5 kg i huset og 10 kg når det er 3 eller mindre dager igjen til nyttår. Neste år er det også pålagt å skrive inn søknad hvis du skal sende opp fyrverkeri unntatt på nyttårsaften. For dere som sender opp klasse 3* og 4**: dere må alltid sende inn en søknad og ha gyldig kursbevis for klasse 4 neste år.


* stangraketter klassifiseres som klasse 3
** klasse 4 er for det som er markert det men generelt for 3" luftbomber og oppover (alt større en El-ninjo som er noe av det største som går an å kjøpe på fyrverkeri kiosker/boder).
Sist endret av nanus102000; 26. desember 2011 kl. 00:03.
Hmm, det med sikkerhet og sånn har jeg tenkt litt på, dette skal fyres av på en fest. Men utenfor lokalet er det en stor åpen plass som er langt ifra hus. Det passer veldig å plassere batteriene der ute. Brannslokningsapparater er det i lokalet så jeg kan ta med en ut når sulamitten skal fyres av.

Det er et gjerde ut til det området og folkene som er der er bekjente, samt at det skal fyres av ganske tidlig så personene som drikker på festen skal jeg og noen andre holde kontroll på.