Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3857
Jeg skal teste ut forskjellige legemidler for ADHD.
Mulig jeg starter på 10mg ritalin eller lignende.

Er det noen her som vet hvordan systemet fungerer?

Regner med det er nærmest umulig å havne på Adderall. Så blir nok Ritalin eller Concerta sannsynligvis, hva virker best?

Hva er det realistisk høyest dose å havne på ved mild-middels diagnose?
Det er vanskelig å si noe om dosering, du finner selv ut hva som er en god dose i samtale med behandler. De vil gjerne at du skal prøve ut Ritalin eller Concerta først, men det er ikke et stort problem å bytte til Aduvanz (for voksne) eller Elvanse (for barn), som er lisdeksamfetamindimesilat, mer eller mindre akkurat det samme som Adderall. Aduvanz er nå forhåndsgodkjent for refusjon, så legen kan skrive det ut på blå resept uten å søke til fylkeslegen. Internasjonalt selges Aduvanz og Elvanse under merkenavnet Vyvanse. Kan være kjekt om du vil søke opp litt erfaringer. Forskjellen på Aduvanz og Elvanse er bare mengden virkestoff.

Jeg tror de fleste vil si at Aduvanz (eller Elvanse) er helt overlegent Ritalin eller Concerta. De fleste opplever mye mindre bivirkninger og en jevnere dosering i løpet av dagen. Det er også lengre virketid på Aduvanz kontra Concerta, det er normalt at man kun trenger å ta det om morgenen.

Jeg leser litt mellom linjene som at du vil ruse deg, så: Hvis du vil oppleve rus så syntes jeg du skal prøve noe annet. Det er ikke noen koselige bivirkninger med Ritalin eller Concerta, og det er vanskelig å ruse seg på Aduvanz siden det metaboliseres på en spesiell måte. Det er ingen "vanlig dose", men taket ligger på rundt 60mg metylfenidat per døgn. Skal du høyere enn det så tror jeg de fort vil ta urinprøve for å se om kroppen din faktisk tar det opp eller om det er snakk om rus.
Anonym bruker
"Irritert Kerberos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
80 mg i døgnet for Ritalin ihvertfall. Det er individuelt fra person til person hva som fungerer best, og det er ingen vits i og kjøre på med maks dose bare pga at du har lyst til det.
Man trapper opp til ett nivå der man får ønsket effekt og minst mulig bivirkninger.
Hvis Ritalin ikke fungerer på deg, enten ved at man ikke får effekt eller at man får kjipe bivirkninger, så prøver man ett nytt legemiddel.
Trådstarter
21 2
Ser etter økt energinivå samt fokus i hverdagen. Er kanskje ikke det beste valget, men vi er på et rus-underforum.
Vet ihvertfall at jeg trygt kan bruke sentralstimulerende legemidler, men det fins vel alltid bivirkninger.

Basert på Felleskatalogen ser det ut som Aduvanz/Elvanse blir vanskelig å oppnå hos en slik behandler.
Anonym bruker
"Avhengig Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg synes concerta 54mg depot virker best.. tar bare en på morningen før aktivitetene mine starter, trenger ikke redosere eller noe også får jeg sove til kvelden
Trådstarter
21 2
For å få økt dose bør jeg si at det ikke fungerer, at det fungerer litt, eller at det fungerer bra men varer ikke lenge nok?
Sitat av Blaanisse Vis innlegg
For å få økt dose bør jeg si at det ikke fungerer, at det fungerer litt, eller at det fungerer bra men varer ikke lenge nok?
Vis hele sitatet...
Si det som det er. Varer effekten for kort får du ofte tilbud om å ta dosen 2 x daglig, evt bytte fra ritalin kapsel til concerta. Har du noe effekt, men for lite får du som regel høyere dose opp til en viss grense. Husk og at bivirkninger ofte øker med større dose så du må finne en dose som gir akseptable bivirkninger, men samtidig god effekt.