Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 5569
Hei folkens!

Har hatt fibernett i ca.10 år nå. Det er satt opp slik at det et packetfront modem som er helt bridget uten noen tilgang til innstillinger. Routeren (RT-N66U) er satt opp uten noen form for brukernavn/passord fra Homenet. Dette er veldig stabilt og har egentlig ikke gid noen problemer, utenom når d-link routern streiket.

Tv og telefonen er også koblet til modemet med RJ-45 kontakter, dette går til en homebase pvr og et telio modem.

Nå har borettslaget fått et tilbud fra Canal Digital som innebærer nett og tv. Er det noen som har erfaringer med dette? T-We pvr'n og nettet?.

Vil det fortsatt være slik at jeg beholder routeren og ikke får en ustabil router/modem fra CD?
Frankrikes Solkonge
Tror du får et Zyxel 8702N som du må montere opp. Har en kompis med CD og det modemet. Han er storfornøyd da han mener at det er en av de mest stabile modemene han har vært borti.
Hadde håpet på å beholde dagens oppsett. Asus routern fungerer veldig bra med bl.a. gjestenett og deling av harddisk, både internt og eksternt.

Hvis det blir slik at jeg får en ny kombinert router/modem, så bør det være mulighet for bridge.
Du kan fint bruke din egen router om du vil.

Det eneste du trenger å bytte ut er packetfront-boksen. Denne vil bli erstattet av en ONT (https://en.wikipedia.org/wiki/Networ...work_terminals). Og nei, det er ikke noe behov for å "bridge" denne på noe vis, da det eneste boksen gjør er å oversette lys til elektrisk signal (om man skal forenkle det veldig)
Så packetfront-boksen er en ont, og vil bli erstattet med en ny ont fra CD?
Canal Digital bruker RF-overlay på GPON. noe som gjør at du må ha coax fra ONT til tv i tillegg til å ha nettverks kabel
Sitat av DSlhm Vis innlegg
Canal Digital bruker RF-overlay på GPON. noe som gjør at du må ha coax fra ONT til tv i tillegg til å ha nettverks kabel
Vis hele sitatet...
Kan bekrefte det, fikk det nettop lagt inn selv. (det var i privat bolig vel å merke)
Sist endret av TheWaveable; 6. desember 2015 kl. 02:09.
Hmm..får vel legge enda en kabel bort til pvr'n i stuen.

Takk for info!
husk å bruke en bra coax kabel. ikke noe clas ohlson/biltema/elkjøp hama drit

trippelskjerma RG-6 er hva du vil bruke

Skal du ha router ved TV'n så anbefaler jeg deg å gå for cat6+ da netthastighetene starter å bli såppas høye at cat5e har problemer med å holde følge
Trippelskjerma er som regel standard idag. Vil helst ha holdt meg til elektro butikker når det gjelder kjøp av kabler, da eg har som DSlhm ikkje sett godt nok i vanlige butikker.

For privatpersoner:
http://www.elektroimportoren.no/koax...vent=otherbuys


Værsåsnill bare gå for kat5e, kat6 er bare svindelkabel for at du skal bruke meir pengar, sjølv brukte eg kat6a som er ok standard for kabel. Men om du skal utenpå vegg, velg helst kat5e, da dette er mykje finare å kable til lister. Og du trenger ikkje å tenke på hastigheten da alt utstyr er begrensa til 1Gbit/s i lang stund framover, og når det blir aktuelt med 10Gbit/s, greier kat5e dette finfint(da du neppe har 90m+ avstander i huset ditt).
Det ligger allerede cat5e kabler til tv, router og telefonen, fra et soverom og ut til tv'n i stuen. Slik har det vært siden vi fikk fiber for ca.10 år siden, skiftet kablene for 3-4 år siden. Har også lagt kabler videre fra routern til et par andre soverom i huset.

Får se om borettslaget går for tilbudet fra Canal Digital.
Dersom du skal ha ONT og router plassert et annet sted enn ved TV så må det trekkes coax til TV-dekoder.
Første TV-dekoder må ha coax, men kan kjøre wifi via en wifi dongle som canal digital selger. Mener den koster 249,-

Andre dekoder (T-we mini) kan kjøre kun på trådløst via en wifi bridge. Dekoderen koster 990 og wifi bridge koster 890,- ca.

Dersom du kan legge opp spredenett for coax og TV før montør kommer å installerer vil du spare en del kroner. Men bruk en skikkelig coax. Jeg hater å komme til kunder som har fått tak i en container med jappa ping pong kabel for en femtilapp og brukt dette over alt. Billig kabel taper fort signalkvalitet også, så gjør det riktig og gjør det en gang.
Ja blir vel å bestille fra elektroimportøren. Per dags dato er det bare en tv i huset, men hvis det skulle bli satt opp flere med T-we mini. Kan det da brukes cat5e kabel fra hoved T-we til T-we mini? Eller må det brukes en wifi bridge?

Fant dette, men det er via wifi bridge
https://kabel.canaldigital.no/hjelp/.../installasjon/
Sist endret av Executer; 7. desember 2015 kl. 21:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.