Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3304
Mårn mårn!

Saken er den at jeg begynner å bli ganske lei den plassen jeg bor på nå, og derfor snuser jeg på tanken om å søke vg2 en plass ett eller annet sted i Norge slik at jeg må flytte litt på meg.

Problemet er at jeg ikke vet hvor i Norge det er "best" å bo. Lurer derfor på om dere kunne fortelle meg hvor dere mener det er best å bo og hvorfor det er den beste.

Jeg lar denne stå ganske åpen så dere kan komme med deres meninger.

Takker for svar
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Eller, du kan gi folk litt mer å gå på når det gjelder grunnlag for anbefalinger; hvor bor du nå, hvorfor liker du deg ikke? Hva liker du med stedet du bor, og hva håper du på å "forbedre" med neste valg av bosted?
Siden jeg bor i Trondheim må det blir Trondheim

Trondheimsstudentene er mest fornøyde med studiebyen sin. De er også mer fornøyde med livskvaliteten enn alle andre studenter, og kommer godt ut på de fleste områder i den nasjonale helse- og trivselsundersøkelsen for studenter som nå offentliggjøres.
Vis hele sitatet...
https://www.sit.no/nyhet/trondheimss...-forn%C3%B8yde

Rangering. NTNU gjør det best av de norske universitetene og høgskolene som er med i den internasjonale sammenligningen U-Multirank. HiOA er nummer 9 av de 13 norske.
Vis hele sitatet...
http://khrono.no/samfunn/2015/04/u-multirank

Også på studiefronten kommer Oslo dårlig ut. Bare 30 prosent sier de kunne tenke seg å studere i regionen. Her er Trondheim på topp foran Bergen og Oslo. Stavanger oppleves som minst attraktiv.
Vis hele sitatet...
http://www.nrk.no/ostlandssendingen/...pen-1.11752025

- Trondheim bedre enn Oslo
Noen er veldig glad i Trondheim og har gjort at byen scorer høyt på livskvalitet-listen til databasen Numbeo.
Vis hele sitatet...
http://www.adressa.no/nyheter/trondh...le10748834.ece

Studentene har talt: – NTNU er best
41 prosent av norske studenter mener de får høyest kvalitet på utdanningen ved NTNU, mot 20 prosent som mener Universitetet i Oslo er best.
Vis hele sitatet...
http://universitas.no/nyhet/54977/st...t-ntnu-er-best

Rent subjektivt må jeg si jeg trives her. Du har det du trenger av kultur og fritidstilbud uten at byen blir for stor, upersonlig og "internasjonal" med alt det fører med seg.
Interessant tråd!

Vell, jeg bor i Oslo i hele mitt liv, så jeg skal kort forklare hvorfor det å bo i Oslo er "best".
Først og fremst er det en plass for alle her. 2/3 av områdene rundt Oslo er skog og mark hvor du kan gå turer, bade i dammene, sykle eller stå på ski om vinteren. Bare 45 minutter unna med kollektiv trafikk (buss, t-bane, trikk, tog) og under halvparten med bil, har du bylivet hvor det er kjøpesentre, butikker, restauranter osv. Dette er oslo sentrum. Tilgjengeligheten er større i Oslo i forhold til resten av landet vil jeg si. Du får alt du kan tenke deg her og det finnes en sjappe for en hver ting. Og nei, det er ikke like multikulturelt som man skulle trodd, men det er en god porsjon ikke-vestlige, så om du vil prøve en ny matrett kan du gå til et av de utallige utenlandske restaurantene. Det er utenlandske butikker med masse rart du vanligvis ikke ser heller om du liker å lage mat hjemme. Oslo er kanskje hovedstaden i Norge, men byen er fortsatt veldig liten i sentrum, men jeg opplever det som koslig og praktisk, ettersom det er en viss balanse mellom å bo i en by, men samtidig i en småby (vanskelig å forklare). Trenger ikke gå for langt ut av sentrum før det igjen bare er tettsteder. Men ja, er mange VGS å velge mellom, både private og offentlige. Du finner garantert en som passer deg her. Enten du liker stillhet eller å feste, er det rom for dette i denne praktfulle byen. Underholdnings mulighetene er gjennom taket og det er en god del events her. Men Oslo er også ikke helt sammensveiset. Du har øst og vest, hvor det i øst er 50/50 av etnisk nordmenn og utlendinger. I vest har er det langt flere etnisk nordmenn og du finner finere og dyrere strøk her. Men keep in mind at mange av de på din alder er "sosser". Få som skiller seg ut fra mengden og slikt. Ellers er det mange fine steder og se og så er det jo tross alt hovedstaden! Anbefaler deg 17. Mai her!!

Har jeg formulert meg dårlig eller noe slikt, si ifra elr send en pm om du har noen spm om byen generelt. Anbefaler deg å komme en tur for å se det i drift med egne øyne før du eventuelt velger å flytte hit.
Sist endret av Nraw; 8. april 2015 kl. 19:40.
Søkende
Trådstarter
Sitat av robhol Vis innlegg
Eller, du kan gi folk litt mer å gå på når det gjelder grunnlag for anbefalinger; hvor bor du nå, hvorfor liker du deg ikke? Hva liker du med stedet du bor, og hva håper du på å "forbedre" med neste valg av bosted?
Vis hele sitatet...
Nå var jo tanken at tråden skulle være ganske åpen da, en litt sånn "skryt av hjemplassen din" tråd hvis du skjønner hva jeg mener?

Kan legge til litt info da:
Er i en alder av 17 år og for tiden vgs elev. Jeg er bosatt i Porsgrunn/Telemark og begynner å bli ganske lei hele greia. Byen er kjedelig og jeg ønsker i grunn rett og slett forandring.

Både liker og missliker tanken på "storby" alà Oslo. Liker fordi da er det meste tilgjengelig av nødvendigheter, men missliker fordi jeg har merket at spesielt hele Oslo er veldig kaotisk.

Samme greie med småsteder egentlig; Liker tanken på det fordi det virker ganske deilig og avslappende med et litt roligere miljø, Men missliker fordi det virker litt stusselig å bo et sted der hjørnesteinsbedriften er en joker butikk og der skal jeg gjøre "ukeshandelen" i tilegg. Samt det faktum at internettforbindelsen ikke vil være super heller.

Det er jo og veldig greit hvis plassen du foreslår har et tilbud av forskjelliige vgs linjer (går elektro).


Til de andre: Takker for svar, Oslo og Trondheim er jo de første store som popper opp, men så er det jo det med en stressende storby...
Hva som er best for deg kommer jo helt an på hva du vektlegger. Er du en friluftsmann? Kanskje en friluftsmann som hater å møte andre folk i naturen? Eller en som elsker å ta en vaffel i bymarka mens det summer av mennesker rundt deg? Kanskje liker du ikke hav eller sjø? Eller du bare må ha hav rundt deg. Kanskje du er partyløve og ønsker mest mulig faenskap på byen? Eller er du opptatt av best mulig studiested?

Er bare du selv som kan svare på hva som er best for deg. Om du ikke er moden nok til å ta en avgjørelse ang deg selv er det kanskje for tidlig å flytte?
Sitat av jorwax Vis innlegg
Nå var jo tanken at tråden skulle være ganske åpen da, en litt sånn "skryt av hjemplassen din" tråd hvis du skjønner hva jeg mener?

Kan legge til litt info da:
Er i en alder av 17 år og for tiden vgs elev. Jeg er bosatt i Porsgrunn/Telemark og begynner å bli ganske lei hele greia. Byen er kjedelig og jeg ønsker i grunn rett og slett forandring.

Både liker og missliker tanken på "storby" alà Oslo. Liker fordi da er det meste tilgjengelig av nødvendigheter, men missliker fordi jeg har merket at spesielt hele Oslo er veldig kaotisk.

Samme greie med småsteder egentlig; Liker tanken på det fordi det virker ganske deilig og avslappende med et litt roligere miljø, Men missliker fordi det virker litt stusselig å bo et sted der hjørnesteinsbedriften er en joker butikk og der skal jeg gjøre "ukeshandelen" i tilegg. Samt det faktum at internettforbindelsen ikke vil være super heller.

Det er jo og veldig greit hvis plassen du foreslår har et tilbud av forskjelliige vgs linjer (går elektro).


Til de andre: Takker for svar, Oslo og Trondheim er jo de første store som popper opp, men så er det jo det med en stressende storby...
Vis hele sitatet...
Er flere skoler hvor du kan ta elektro i Oslo, blant annet elvebakken, som du kanskje har hørt om? Syk skole, er et av de beste offentlige i Oslo.

Anyways, bor du rundt sentrum, noe de fleste gjør, er det helt stille. I iallfall i østkanten. Det er bare boliger og skog bare type 20 min unna byen. En sentrr kanskje og slikt, ellers er det eneste bråkete rundt meg et mindre fossefall eller no. Ganske små, kjekke, områder hvor du har allr nødvendigheter. Skal du noe spesiely er det bare å dra til byen, selv gjør jeg ikke dette ofte.
Søkende
Trådstarter
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Hva som er best for deg kommer jo helt an på hva du vektlegger. Er du en friluftsmann? Kanskje en friluftsmann som hater å møte andre folk i naturen? Eller en som elsker å ta en vaffel i bymarka mens det summer av mennesker rundt deg? Kanskje liker du ikke hav eller sjø? Eller du bare må ha hav rundt deg. Kanskje du er partyløve og ønsker mest mulig faenskap på byen? Eller er du opptatt av best mulig studiested?

Er bare du selv som kan svare på hva som er best for deg. Om du ikke er moden nok til å ta en avgjørelse ang deg selv er det kanskje for tidlig å flytte?
Vis hele sitatet...
Sånn sett så vil jeg si at jeg vektlegger valgmuligheter, altså at jeg har muligheten til å velge litt hva jeg vil holde på med. Liker jo tanken på en fjelltur og synes det er artig å være ute i skauen, men samtidig så liker jeg også å game og å ha muligheten til å "gå på by'n" å kjøpe babb etc.

Så er mao. ute etter en litt "diverse" (bæ, husker ikke det norske ordet) plass.
Sitat av jorwax Vis innlegg
Samme greie med småsteder egentlig; Liker tanken på det fordi det virker ganske deilig og avslappende med et litt roligere miljø, Men missliker fordi det virker litt stusselig å bo et sted der hjørnesteinsbedriften er en joker butikk og der skal jeg gjøre "ukeshandelen" i tilegg. Samt det faktum at internettforbindelsen ikke vil være super heller.
.
Vis hele sitatet...
Jeg bodde i Vardø... VARDØ der ambinasjon ikke veks, til og med der fikk vi høy hastighet.
Jeg bor i Finnmarks blant største by, jeg flyttet til en mindre avsiders plass, trudde jeg skulle bli tatt godt imot... Men det visste seg at mannfolkene var redd meg, redd at jeg ville kapre kvinnfolkene...
Anbefaler INGEN å flytte til mindre små plasser, hvor du ikke har bekjentskap eller familie.

Kan kanskje anbefale deg Troms, evt Tromsø om du liker storbyer? Tromsø kontra Oslo er befolkning tallet, tromsø byr på mye bedre natur, hav områder osv... Tromsø har også kollektiv som fungere, det liker vi.
Minuset er prisen for leie leilighet.

Ps. Det sies at Nordlendinger er mer åpen enn de Sørpå
Sitat av jorwax Vis innlegg
Sånn sett så vil jeg si at jeg vektlegger valgmuligheter, altså at jeg har muligheten til å velge litt hva jeg vil holde på med. Liker jo tanken på en fjelltur og synes det er artig å være ute i skauen, men samtidig så liker jeg også å game og å ha muligheten til å "gå på by'n" å kjøpe babb etc.

Så er mao. ute etter en litt "diverse" (bæ, husker ikke det norske ordet) plass.
Vis hele sitatet...
Da er du som alle ungdommene ellers i Oslo Gaming, bab og en casual tur til byen er sentralt for folka over her. Du vil også få god kontakt med jevnaldrende, kjenner mange gamere selv. Alle gamer, enten det er fifa, cod eller lol for å si det slik

Ps. Du finner ikke bedre kebabsjapper utenfor Oslo. Her er utvalget stort.
Hva med å flytte på deg, til Stavanger? Det er et stort utvalg av videregående skoler, muligheter for friluftsliv i skog og mark samt surfing og andre aktiviteter i hav og sjø. I tillegg så har du et fint kompakt sentrum med uteliv og god kebab.
Dersom du kan venne deg til at folk flest snakker det som er kåret til Norges verste dialekt, så kan du vurdere Stavanger. De jeg kjenner er hyggelige og romslige mennesker som gjerne tar i mot en tilflytter.
Klem fra Betty
Greit å vite: Det er ikke bare å få skoleplass i en annen kommune. Om du søker deg til en linje som ikke finnes i hjemkommunen din, kan det hende at kommunen kan kjøpe plassen til deg i en annen kommune, men om du bare søker vanlig studiespess eller annet som finnes på hjemstedet kan du glemme den muligheten. Du blir med andre ord nødt til å melde flytting i god tid før du søker videregående. Fristen for å melde flytting varierer litt, så det er greit å sjekke ut hva som gjelder der du flytter til.
Kom deg til utlandet å få opplevelser!

Om det ikke er mulig så anbefaler jeg en så stor by som mulig - valgmulighetene er større på alle områder.

Undersøkelser viser at man trives best i byen og at man får ett bedre liv der enn på landet. Jeg vet ikke helt hva som er lagt til grunn her, men...

Gjør det DU vil og føler for - ikke gjør det som forventes av venner og familie. DU må sørge for at DU blir lykkligst mulig! Husk at det er NÅ du lever - ingen vet hvor man er 10-20-40 år frem i tid.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Undersøkelser viser at man trives best i byen og at man får ett bedre liv der enn på landet.
Vis hele sitatet...
Slo ikke den samme undersøkelsen fast at det ikke hadde noe med bosted å gjøre, men hvem man omgikk seg med? Og at man i byen fikk mer grunne forhold enn på bygda?

Tverlandet utenfor Bodø? Typisk tettplass i norske filmer, men kort til både by og fjell.
Eller Valle og Støver? Der kan du nok redde deg inn på 3400/mnd. Det gjorde jeg, og leilighetene var bygd i 2006. Sentrum i Bodø holder på å dø pga City Nord og at p-vaktene suger bankkortet ditt, så hold deg unna. Ville heller anbefalt hjemmefestene enn utelivet.
Sist endret av Duckie; 8. april 2015 kl. 23:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av KaiN Vis innlegg
Jeg bodde i Vardø... VARDØ der ambinasjon ikke veks, til og med der fikk vi høy hastighet.
Jeg bor i Finnmarks blant største by, jeg flyttet til en mindre avsiders plass, trudde jeg skulle bli tatt godt imot... Men det visste seg at mannfolkene var redd meg, redd at jeg ville kapre kvinnfolkene...
Anbefaler INGEN å flytte til mindre små plasser, hvor du ikke har bekjentskap eller familie.

Kan kanskje anbefale deg Troms, evt Tromsø om du liker storbyer? Tromsø kontra Oslo er befolkning tallet, tromsø byr på mye bedre natur, hav områder osv... Tromsø har også kollektiv som fungere, det liker vi.
Minuset er prisen for leie leilighet.

Ps. Det sies at Nordlendinger er mer åpen enn de Sørpå
Vis hele sitatet...
Jeg kan love deg at det er ingen her i Vardø som verken er eller var redd deg.
Sist endret av m0b; 9. april 2015 kl. 07:59.
Hvis du ikke vil dra så langt, så har du jo "Storskolen" i Sandefjord. Det er vel en av Norges største videregående skoler og mange som går der bor på hybler.
Sitat av Nraw Vis innlegg
Interessant tråd!

Enten du liker stillhet eller å feste, er det rom for dette i denne praktfulle byen.
.
Vis hele sitatet...
Apropo feste som 18 åring i Oslo frem til du blir 20 år, SUGER. På byen altså, ingen gode steder, en trist karaoke bar kalt "Trompeten" hvor det henger 30-40 årige naver i ukedager... Nei der har ikke Oslo noe å by på.


Støtter bettyn over her om forslaget Stavanger. Født og oppvokst her selv.

Vi har alt du trenger i en by som er passe stor men ikke for liten, selve sentrums-kjernen så er alt innen gåavstand, Det er alltid 10 MAKS 15 minutter hvis du skal fra ene siden av sentrum til andre.

Vi har et av ¨Norges beste uteliv (som vi deler med Bergen) 3 "nattklubber" for 18 åringer, 2 lokale pubber der den ene er Stavangers mest kjente pub Beverly som har åpent hver dag å det er full fest hver eneste dag året rundt og en hipster klubb som heter Checkpoint charlie. Her ville du ikke blitt skuffet. Personlig mener jeg at vi ikke har noen kebaber i byen jeg kan skryte av, men 10 minutter å gå fra midt i sentrum finner du en 8/10 kebab. Rogalands beste kebab finner du på Sandnes som het Sandnes kebab men nå er norges kjede www.kebaben.no 10/10.

Skole som er grunnen til at du ønsker å flytte. Stavanger har veldig mange videregående skole, jeg har gått elektro på 2 av skolene selv.

Den fineste og nyeste skolen er http://www.jaattaa.vgs.no/ som ligger 14 minutter med tog fra sentrum, bra miljø, dyktige lærere bra utstyr.

Den skolen med best miljø er www.godalen.vgs.no Dyktige lærere, fin skole, god tilgang på utstyr og sentralt, 5 minutter med buss fra sentrum.

Tur i skog og mark. Det finnes flere steder å dra på tur, det er flere vann og turområder sentralt rundt hele byen, og du kan også dra lengre bort for å bestige fjell f.eks prekestolen, Lifjell og flere.

Stavanger og flere bo-områder rundt har havet som umiddelbar nærhet å mange ungdommer har båt som de cruiser rundt i om sommeren. Stavanger yrer av liv i sommer-halvåret.

Leie i Stavanger er generelt dyrt, men har gått litt ned siste mndene.

Alt fra 3-5000 mnd for bofellesskap. å 6000 mnd -> for å bo alene på typ 40 kvadrat hybel.

Stavanger er en by hvor det er godt miljø blant ungdommer, det er noe å gjøre for alle, alt ligger sentralt, lett å bli kjent med mennesker og yrer av uteliv. Skal en god del til for å havne i slåsskamp f.eks og du kan alltid føle deg trygg når du går rundt i sentrumsgatene på nattestid.

Lurer du på noe mer så må du bare spørre

ps. Ja vi har en dialekt å bli vandt til, men her i byen så er det MASSE universitetsstudenter så på byen vil du treffe folk fra hele landet.


-A