Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 4073
Hei hei!

Jeg driver da med WoW botting (selger virtuell valutta for ekte penger) og tjener en god slump med penger på det hver måned. Noe som jeg stadig går å grubler på er da selvfølgelig skatt. Nå må det sies at jeg har drevet med dette i drøye 2 år, men ikke før først nå har jeg virkelig begynt å dra inn større mengder penger.

Mesteparten av inntekten går gjennom Skrill (moneybookers) og jeg bruker deres Skrill Mastercard til å ta ut pengene i minibanker. Disse pengene går derfor aldri gjennom min bank konto. Litt går også gjennom PayPal hvor jeg ikke har noe annet valg enn å overføre til bank kontoen min.

Kort oppsummert:
Gjennomsnittlig MB /mnd: 10.000 kr
Gjennomsnittlig PP /mnd: 4.000 kr

Mitt spørsmål er enkelt og greit hva tror dere sjansen er at jeg får en skikkelig skattesmell en vakker dag. Eller er det snakk om såpass lite penger at det går mer eller mindre uoppdaget. Noen andre som kanskje er i samme "bransje" som meg og kan dele litt erfaringer?

Imidlertid setter jeg av 50% av all inntekt i tilfelle rottefelle

Takker for alle svar!
Jeg er i tilsvarende båt, men har litt mer info, legg gjerne til ajesto på skype, så kan vi ta en prat
Er det virkelig så mye å tjene på det der? Hvorfor har jeg ikke begynt med det...
Dratt 95000 så langt før skatt denne måneden på å selge league of legends skins, så ja :P Da har du virkelig gått glipp av noe!
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Ajesto Vis innlegg
Dratt 95000 så langt før skatt denne måneden på å selge league of legends skins, så ja :P Da har du virkelig gått glipp av noe!
Vis hele sitatet...
Fy faen, det er jo helt sjukt at du kan tjene såpass på det! Hvordan gjør du det? Lager skins i photoshop og sender de for en tusenlapp liksom?
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Fy faen, det er jo helt sjukt at du kan tjene såpass på det! Hvordan gjør du det? Lager skins i photoshop og sender de for en tusenlapp liksom?
Vis hele sitatet...
Tror heller han har kjøpt de sjeldne skincodesene og reseller for mer.
Hvis navnet ditt står på det Master Card du bruker kan skatteetaten finne ut at du har store uttak via det.
(Sikkert ikke så lett i praksis for dem hvis du heter Hans Hansen og tar ut penger i en stor by.)

Ta også vare på det du har av utgifter så du kan få trukket dette i fra hvis du må / velger å skatte av pengene.
Sitat av Ajesto Vis innlegg
Dratt 95000 så langt før skatt denne måneden på å selge league of legends skins, så ja :P Da har du virkelig gått glipp av noe!
Vis hele sitatet...
Meget imponerende, hvor mye tid/arbeid legger du ned i dette? Er det en 24/7 jobb?
Du kan starte og ta betalt i bitcoins
Trådstarter
22 6
Sitat av frank_l Vis innlegg
Meget imponerende, hvor mye tid/arbeid legger du ned i dette? Er det en 24/7 jobb?
Vis hele sitatet...
Hadde en hyggelig prat med han på skype. Han bruker ca 2-3 timer hver kveld på dette, men er en del papirarbeid som må gjøres da han driver en legit business :P
Dersom du er student eller jobber så er dette er hobby og dermed skattefritt.
Sitat av Warz Vis innlegg
Dersom du er student eller jobber så er dette er hobby og dermed skattefritt.
Vis hele sitatet...
Så du mener studenter kan tjene så mye de vil uten å måtte skatte for det (så lenge det er snakk om en hobby)?
Det er så til de grader tullball.

Har ikke tid til å leite opp kilder, men mener å ha lest følgende:
Han kan (slik som alle andre) tjene 1000.- skattefritt fra en arbeidsgiver inntil 4000.- skattefritt.
Sist endret av Spelly; 25. oktober 2013 kl. 13:49.
Beklager, jeg må presisere bedre:
Trådstarter opplyser at det først nå nylig at han har begynt å tjene penger. Hvis dette fortsetter i en lengere periode og er egnet til å gå med overskudd så blir det ansett som virksomhet og dermed skattepliktig. Jeg vet om folk som har tjent flere hundre tusen på et år skattefritt, så det kommer helt ann på. Det er en skjønnsak og det finnes ikke et ja eller nei svar på spørsmålet. Samme type saker kan vurderes ulikt av skattemyndighetene.
Sitat av Warz Vis innlegg
Beklager, jeg må presisere bedre:
Trådstarter opplyser at det først nå nylig at han har begynt å tjene penger. Hvis dette fortsetter i en lengere periode og er egnet til å gå med overskudd så blir det ansett som virksomhet og dermed skattepliktig. Jeg vet om folk som har tjent flere hundre tusen på et år skattefritt, så det kommer helt ann på. Det er en skjønnsak og det finnes ikke et ja eller nei svar på spørsmålet. Samme type saker kan vurderes ulikt av skattemyndighetene.
Vis hele sitatet...
Jeg skal la deg resonnere deg frem til riktig svar:
Hvor mye tjener trådstarter?
Hvor mye utgifter har trådstarter?
Hva sitter trådstarter igjen med når man tar utgifter - inntekt?
Går TS med underskudd eller overskudd? Er det stor sjanse for at han vil gå med underskudd?

Ta en titt på teksten du åpenbart har sitert og lag deg en mening.

At du kjenner noen kjeltringer som gir f... å betale skatt har forøvrig ingenting med diskusjonen å gjøre.
Eller... insinuerer du at de tjener det lovlig via hobby?
Sist endret av Spelly; 25. oktober 2013 kl. 14:14.
Sitat av Spelly Vis innlegg
Jeg skal la deg resonnere deg frem til riktig svar:
Hvor mye tjener trådstarter?
Hvor mye utgifter har trådstarter?
Hva sitter trådstarter igjen med når man tar utgifter - inntekt?
Går TS med underskudd eller overskudd? Er det stor sjanse for at han vil gå med underskudd?

Ta en titt på teksten du åpenbart har sitert og lag deg en mening.

At du kjenner noen kjeltringer som gir f... å betale skatt har forøvrig ingenting med diskusjonen å gjøre.
Eller... insinuerer du at de tjener det lovlig via hobby?
Vis hele sitatet...
Skattefritt i følge loven, fordi det faller under hobbyvirksomhet.

Skal vi se her:
"Større pengde penger" = 14 tusen / måned
nylig = siste par månedene?
14000*12 = 168000 kr

Hvor lenge kommer denne inntekten å forsette? Det er det som er spørsmålet. Hvis han holder på et års tid med en slik inntekt så bør det kunne falle innenfor hobby. Blir dette noe han gjør i mange år så vil det gå over i virksomhet. Det er slik jeg har forstått loven, men igjen, det vurderes ulikt i samme type saker, loven har ingen definerte summer som bestemmer hva som er hobby og hva som ikke er det.
Sitat av Warz Vis innlegg
Skattefritt i følge loven, fordi det faller under hobbyvirksomhet.

Skal vi se her:
"Større pengde penger" = 14 tusen / måned
nylig = siste par månedene?
14000*12 = 168000 kr

Hvor lenge kommer denne inntekten å forsette? Det er det som er spørsmålet. Hvis han holder på et års tid med en slik inntekt så bør det kunne falle innenfor hobby. Blir dette noe han gjør i mange år så vil det gå over i virksomhet. Det er slik jeg har forstått loven, men igjen, det vurderes ulikt i samme type saker, loven har ingen definerte summer som bestemmer hva som er hobby og hva som ikke er det.
Vis hele sitatet...
Er det grunn til å tro at denne virksomheten skal opphøre den nærmeste fremtid?

Forøvrig:
1. Definisjon av hobby
I skatteloven blir hobby definert som en virksomhet som ikke er egnet til å skaffe utøveren noen fortjeneste. Størrelsen på omsetningen spiller også en rolle, samt hvor systematisk virksomheten / hobbyen drives.
Sitat av Spelly Vis innlegg
Er det grunn til å tro at denne virksomheten skal opphøre den nærmeste fremtid?
Vis hele sitatet...
Ja. Blizzard slår hardt ned på bots og derfor er det ikke utenkelig at han snart vil bli bannet og miste sin inntjening.

Sitat av Spelly Vis innlegg
Forøvrig:
1. Definisjon av hobby
I skatteloven blir hobby definert som en virksomhet som ikke er egnet til å skaffe utøveren noen fortjeneste. Størrelsen på omsetningen spiller også en rolle, samt hvor systematisk virksomheten / hobbyen drives.
Vis hele sitatet...
Jepp. Så hvis han ikke blir bannet og forsatt holder på etter et års tid må han nok bare punge ut.
Sitat av PandaFlush Vis innlegg
Du kan starte og ta betalt i bitcoins
Vis hele sitatet...
Man må skatte kapitalinntekt 28% når man selger bitcoins.
Sitat av cold Z Vis innlegg
Man må skatte kapitalinntekt 28% når man selger bitcoins.
Vis hele sitatet...
Ja, så lenge man har solgt med gevinst så skattes det som kapitalinntekt.
det smarteste kan være å snakke med skatte etaten. dersom du enda er under 20 (tror jeg) kan du starte en ungdoms bedrift og få inntill 150k skattefritt. eventuelt frikort hvis du har tjent under 40k
Sitat av materi Vis innlegg
det smarteste kan være å snakke med skatte etaten. dersom du enda er under 20 (tror jeg) kan du starte en ungdoms bedrift og få inntill 150k skattefritt. eventuelt frikort hvis du har tjent under 40k
Vis hele sitatet...
Man kan kun stifte UB dersom man går på VGS og det er en del av pensum.
Sitat av Warz Vis innlegg
Dersom du er student eller jobber så er dette er hobby og dermed skattefritt.
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis ikke peiling på hva du snakker om.
Caperno er du sikker? trodde det gjaldt til en bestemt alder jeg =D

uansett burde TS oppsøke skattekontoret, jævlig kjipt å få straffeskatt på disse pengene.
Sitat av Warz Vis innlegg
Skattefritt i følge loven, fordi det faller under hobbyvirksomhet.

Skal vi se her:
"Større pengde penger" = 14 tusen / måned
nylig = siste par månedene?
14000*12 = 168000 kr

Hvor lenge kommer denne inntekten å forsette? Det er det som er spørsmålet. Hvis han holder på et års tid med en slik inntekt så bør det kunne falle innenfor hobby. Blir dette noe han gjør i mange år så vil det gå over i virksomhet. Det er slik jeg har forstått loven, men igjen, det vurderes ulikt i samme type saker, loven har ingen definerte summer som bestemmer hva som er hobby og hva som ikke er det.
Vis hele sitatet...
Nå må du slutte å grave deg dypere ned i hullet ditt.

At DU mener noe ikke er skattepliktig pga uvitenhet er ikke det samme som at skattekontoret mener det.
Sitat av materi Vis innlegg
Caperno er du sikker? trodde det gjaldt til en bestemt alder jeg =D
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er sikker.
Sitat av Freakaholic Vis innlegg
Nå må du slutte å grave deg dypere ned i hullet ditt.

At DU mener noe ikke er skattepliktig pga uvitenhet er ikke det samme som at skattekontoret mener det.
Vis hele sitatet...
Uvitenhet? Kriteriene for hobbyvirksomhet er jo oppfylt.

Og ja, det er skattekontoret som bestemmer. Loven er som sagt subjektiv så noen ganger er det skattefritt, andre ganger ikke.
Sitat av Warz Vis innlegg
Uvitenhet? Kriteriene for hobbyvirksomhet er jo oppfylt.

Og ja, det er skattekontoret som bestemmer. Loven er som sagt subjektiv så noen ganger er det skattefritt, andre ganger ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg bare siterer Spelly jeg.. Utheva det som er vesentlig, kanskje du vil forstå da?

"1. Definisjon av hobby
I skatteloven blir hobby definert som en virksomhet som ikke er egnet til å skaffe utøveren noen fortjeneste. Størrelsen på omsetningen spiller også en rolle, samt hvor systematisk virksomheten / hobbyen drives."
Sist endret av smokeeye; 25. oktober 2013 kl. 16:34.
Sitat av smokeeye Vis innlegg
Jeg bare siterer Spelly jeg.. Utheva det som er vesentlig, kanskje du vil forstå da?

"1. Definisjon av hobby
I skatteloven blir hobby definert som en virksomhet som ikke er egnet til å skaffe utøveren noen fortjeneste. Størrelsen på omsetningen spiller også en rolle, samt hvor systematisk virksomheten / hobbyen drives."
Vis hele sitatet...
Jeg siterer:
Det som skal vurderes er hvilken mulighet du har for å gå med overskudd, og det skal skje en såkalt objektiv vurdering; med tanke på hvordan du driver din "virksomhet", og hvor stor sannsynligheten er for overskudd.

Ikke bare et enkelt år skal legges til grunn, men overskuddene over en tidsperiode på kanskje tre til fem år.


Nå er det vel slik at wow botting sluker en hel del strøm og dette vil være utgifter samt kostnader for bot programmet. Vet ikke hva dette koster, men hvis vi antar at han bruker et par tusen i måneden og plutselig blir bannet og mister alt han har oppspart av gull i spillet så vil han gå med tap. Jeg vil tro det er en betydelig risiko for at nettopp dette skjer ellers ville alle satt opp botter og dratt inn 10-14 tusen kroner i måneden. At han har klart å tjene 10 tusen de siste 2? månedene betyr ikke at dette vil fortsette å gå bra. Klarer han derimot holde dette gående i flere måneder og år, da er det gått over i virksomhet.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Kan ikke se at det er praktiske forskjeller mellom botting og blogging når det gjelder beskatning. Personlig ville jeg heller kalt blogging en hobby før botting. Det er min mening at inntekten er skattepliktig jfr. artikkelen fra Skatteetaten.
Det er forøvrig spillet entropia universe som jeg refererte til tidligere, skatteetaten har en artikkel her: http://www.skatteetaten.no/no/Bedrif...opia-Universe/

Nå vet jo ikke skatteetaten hva du gjør i spillet, og derfor blir det naturlig å anta at det er normal gaming som har gitt overskudd. Jeg ville hvis jeg var TS rapportert inntekten som hobby, og hvis skatteetaten mener noe annet så får de endre det. Da får du heller betale dersom de skulle bestemme at du må skatte.

Fra artikkelen:
Fritidssyssel/hobby
Skatterettslig vil deltakelse i aktivitet i en virtuell verden i de fleste tilfeller bli ansett som en fritidssyssel/hobby. Inntekt av fritidssyssel/hobby er skattefri. Skattdirektoratet antar at for de fleste som deltar i ”Entropia Universe”, vil deltakelsen være fritidssyssel/hobby.

Inntekt som følge av aktivitet som foregår i ”Entropia Univers” f. eks. kjøp og salg av virtuelle eiendeler og utleie vil da være skattefri.
Sitat av Warz Vis innlegg
Jeg siterer:
Det som skal vurderes er hvilken mulighet du har for å gå med overskudd, og det skal skje en såkalt objektiv vurdering; med tanke på hvordan du driver din "virksomhet", og hvor stor sannsynligheten er for overskudd.

Ikke bare et enkelt år skal legges til grunn, men overskuddene over en tidsperiode på kanskje tre til fem år.


Nå er det vel slik at wow botting sluker en hel del strøm og dette vil være utgifter samt kostnader for bot programmet. Vet ikke hva dette koster, men hvis vi antar at han bruker et par tusen i måneden og plutselig blir bannet og mister alt han har oppspart av gull i spillet så vil han gå med tap. Jeg vil tro det er en betydelig risiko for at nettopp dette skjer ellers ville alle satt opp botter og dratt inn 10-14 tusen kroner i måneden. At han har klart å tjene 10 tusen de siste 2? månedene betyr ikke at dette vil fortsette å gå bra. Klarer han derimot holde dette gående i flere måneder og år, da er det gått over i virksomhet.
Vis hele sitatet...
Jeg ser hva du skriver, men du må nesten lese (deler av) førstepost igjen;

""Nå må det sies at jeg har drevet med dette i drøye 2 år, men ikke før først nå har jeg virkelig begynt å dra inn større mengder penger.""


Sånn jeg tolker det så har han hatt en hobby per definisjon i et par år, og nå har hobbyen begynt å genere (mer) overskudd, som igjen tilsier at skillet til hobby<>virksomhet stiller svakere.

Han generer penger etter en forretningsmodell. Han passer også nok på utgifter for å se til at de ikke overstiger inntekter, dog kun en antakelse, det kan TS bekrefte/avkrefte selv hvis ønskelig.

Det jeg vil frem til er at han sitter ikke hjemme å hekler og selger dette på det lokale loppemarkedet for noen få slanter ekstra i huskassa.
Herre min hatt. Dette er hvorfor man ikke spør nff om hjelp til selvangivelsen i et nøtteskall.