Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 882
Bestillte meg ny pc på fredag så nå begynner jeg å vurdere litt av oppsett. Det jeg er mest usikker på er valg av WM/desktop. Har vurdert litt på følgende:
  • Gnome/Metacity
  • Gnome/Beryl
  • KDE
  • Enlightment dr17?

Er ikke 100% sikker på hva jeg får med en install av E, men både Gnome og KDE er jeg rimelig godt kjent med. Beryl har jeg ikke giddet teste enda, siden jeg kjører ati kort på denne maskinen og det var litt porblemer med ATI & AIGXL den gangen jeg skulle teste ut.
Spørsmålet er jo egentlig hva du skal bruke den til? Er du avhengig av Eyecandy? Personlig synes jeg Eyecandy er stilig i omtrent 10 minutter så blir jeg bare dritt lei effekten og skrur disse av.

Beryl + ATI er blitt litt bedre, men fortsatt er det mange kort som overhode ikke er støttet ordentlig. Det finnes en del work-arounds på nettet dersom du absolutt vil forsøke.

KDE vs Gnome er og blir en smak sak, som det heter:" Noen liker moren, og noen liker datteren".
Dersom du er i tvil, prøv dem alle! Så finner du fort ut hva du liker best.

For tiden bruker jeg KDE og etter de siste oppgraderingene som er kommet til KDE er den perfekt for mitt bruk. Brukte Fluxbox/gnome tidligere, og det eneste jeg egentlig savner er meny løsningen til Fluxbox. Ellers så har KDE alt man trenger, og litt til.

Har ikke prøvd E17 Har vært under aktiv planlegging en god stund nå, men har bare ikke fått fingeren ut for å teste. Må si jeg likte E16 veldig godt, enkelt, raskt og ikke minst veldig lett å konfigurere.
Enlightenment er bare eyecandy som ikke bruker GPU-en. Jeg skjønte fint lite av det :P

Prøv Gnome+Beryl.

Hvis du bruker Ubuntu kan du bruker Automatix Bleeder til å installere Beryl enkelt og greit.
Har nesten bare brukt gnome (gjennom ubuntu), og heller ikke noe spesiell versjon av denne eller tillegg. Hva er egentlig de store forskjellene på gnome og kde? Har lest litt på nettet og de fåtallet klarer å si noe konstruktivt.
Xfce =D xubuntu for the win.
Sitat av eriksb
Har nesten bare brukt gnome (gjennom ubuntu), og heller ikke noe spesiell versjon av denne eller tillegg. Hva er egentlig de store forskjellene på gnome og kde? Har lest litt på nettet og de fåtallet klarer å si noe konstruktivt.
Vis hele sitatet...
Kort fortalt; tankesettet bak det hele. Som jeg nesten alltid sier prøv dem begge for å finne ut hva som passer for deg. Via ubuntu er dette rimelig enkelt.
Regner med at alt du trenger å gjøre er en rask

Kode

apt-get install kubuntu-desktop
Dette vil gjøre slik at du kan velge under oppstart hvilket DE du ønsker å bruke.

edit: Skriveleif
Sist endret av |fatman|; 7. februar 2007 kl. 11:33.
|fatman|: rimelig enig der om eyecandy, men noen effekter er jo greit. F.eks. det å fade vinduer som ikke er aktivt er litt greit da. Blir ikke ATI kort i den nye maskin, gikk bevist for geforce siden det blir kun linux (enda det føller med vista )
Problemet med KDE er at det har så mye du ikke trenger, mens Gnome har liksom det meste, selv om jeg godt kunne tengt meg en smule mere eyecandy.

The Freak: Kjører selvfølgelig Gentoo da.
Sitat av harryy
Problemet med KDE er at det har så mye du ikke trenger, mens Gnome har liksom det meste, selv om jeg godt kunne tengt meg en smule mere eyecandy.
Vis hele sitatet...
KDE vil vel at du som bruker skal ta et valg vedrørende hva du ønsker å ha, man trenger jo ikke å ha absolutt alt installert som følger med til KDE?

Gnome har jeg inntrykk av at ikke ønsker at brukeren skal kunne gjøre for mye, får av og til en slik Windows (tm) følelse av det hele, det vil si, det virker som om de har filosofien at brukeren er en idiot og bør ikke få lov til å endre på for mye. (Noen ganger er det jo helt sant, men men...).

Men det er vel det som er så fint med GNU/linux, man kan faktisk velge hva man ønsker å ha kjørende og ikke bli påtvunget noe spesifikt fra leverandøren.
Føler meg egentlig gansje sjeldent lost i Gnome, men bruker terminal vinduet rimelig mye også da. Helt enig der, om hva som er flott med å bruke annet en Windows.
Trådstarter
Må bare si at da er det meste oppe og går. Gikk for Gnome+Beryl, rimelig fornøyd med det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har opensuse og jeg valgte gnome, når jeg endret til KDE grøsset jeg. Digger gnome!