Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 742
Har for en stund siden byttet ut Windows og savner det ikke det minste. For tiden kjører jeg Linux distroen Gentoo, som for meg funker helt flott nå. Har virkelig fått sansen for unix baserte systemer som desktop os. Liker av en eller annen grunn kommandolinjen og alle de andre "kompliserte" tingene som følger med en linux distro sammenlignet med windows.

Men nå begynner det å bli på tide med ny maskin på meg, og da kommer følgende spørsmål: Kjøpe ny pc og installere linux, eller kjøpe meg en mac?
Åpenlyse fordeler med linux er jo at det meste av programmvare er open source og derfor gratis. På en annen side er det også et uenderlig utvalg av programmvare, der mye virker bare halv ferdig. Er liksom en god del programmer som ikke lengere er support å få på, mange bugs som ikke blir fikset, nye programmer dukker opp for å ta over for døde prosjekter men virker aldri som de kommer ut av beta stadiet, osv. Ville liksom hvert greit å ha et bra system som bare funker, slippe å tenke på å konfigurere om når man installerer en ny versjon av f.eks. xorg, og samtidig slippe å gå tilbake til windows.
Men uansett, linux er et gulle godt os, krever bare litt om du skal holde det "ut to date" til enhver tid. Liker det mest fordi det for meg virker så utrolig simpelt, minimalistisk og logisk. Er utrolig lett å holde orden på, trenger aldri beskymre meg for at om folk låner maskinen og åpner en netside at det skal fylles opp med virus og spyware o.l.

Har egentlig litt problemer med å bestemme meg her. Vet ikke så alt for mye om Mac, men har hørt en del gode ting om det. Linux på den andre siden har jeg rimelig god kjennskap til, og vet det er et stabilt og godt system som gjør det meste jeg krever av en maskin.
Noen innslag som kan være til noe hjelp?
Du kan kjøre Linux på en Mac også...
Mac kjører allerede 'linux'.. hehe Eller for å si det litt riktigere.. Det kjører en BSD flavour som grunnsystem..

taste (seværdighetstegn)+s i oppstart, så er du i 'linux single' med en # prompt


Da først begynnte jeg å like mac'er

Og som Thedeeg sier.. Det kan også kjøre linux, enten en får Intel eller PPC mac.

hehe.. Kom over en MacBookPro (intel-sak) som ikke klarte å installere OSX cd'en som fulgte med.
Men startet fint på en gammel Linux-Live cd

Siden jeg har pc'er oppetter ørene, (men dog ingen gode) så ville jeg kanskje gått for en mac -som ville dekket Videoredigering bedre enn Linux for øyeblikket.

Selv om en og kan kjøpe ferdig satt opp HD Cinelerra maskin fra HeroineVirtual..
Det er både kjekkt og forvirrende til tider med alle valgene vi har i dag..

Men vi vet jo hvordan det var før ; )
Trådstarter
Vet det går å kjøre linux på mac, og det er jo altid et alternativ om man kjøper seg mac og ikke er 100% fornøyd med operativsystemet.
Finnes også gentoo portage for MacOSX som også kan være et alternativ. Får se litt når det kommer mere penger inn va som skjer, må sjekke litt priser og slikt.
Med OS X kan du også kjøre Linux gjennom et program som heter Parallels. Da har du muligheten til å ha Linuxen i et vindu, eller du kan selvsagt også kjøre full screen.
Med Parallels har du også muligheten til å kjøre mange andre operativsystemer.

Jeg har MacBook, og er storfornøyd med den!
Jeg har en iBook, PPC. Har riktignok fortsatt OS X på den, men jeg kan ærlig talt ikke huske sist jeg bootet det. Jeg føler meg egentlig temmelig OS independent, men trives mye bedre under Linux enn under OS X... HFS-partisjonen forsvinner nok snart, det står på TODO-lista.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Vil du ha OSX kjøper du Mac, vil du ha Linux kjøper du en generic PC. Jeg tror kanskje jeg hadde kjøpt en vanlig PC hvis jeg skulle hatt en ny desktop, og en Mac skulle jeg hatt en ny laptop.

MacOS er temmelig begrenset i forhold til Linux, og det kan være ganske irriterende å bli vant til... Ville anbefalt deg å teste det ut før du faktisk begynner å bruke det - selv om jeg personlig syns det er veldig, veldig brukbart
Trådstarter
Tias: har tengt litt av det samme egentlig, men tror det blir ny desktop til å begynne med. Kansje jeg bare kjøper meg en PC og invisterer i en Mac lappy senere en gang om jeg sku ha bruk for det
Har kjørt linux som desktop OS siden 1996... Slackware i masse år og Ubuntu de 2 siste årene. For 5 dager siden fikk jeg min nye blanke skinnende Macbook Pro. Jeg er solgt. Jeg følte meg hjemme i OSX med en gang. Med erfaring fra linux / windows og en hel del andre unix'er må jeg bare si at jeg syns OSX ligger helt på topp når det gjelder det meste. Kommer neppe til å bytte til noe annet desktop OS igjen dersom det ikke skjer noe drastisk.

Problemet med linux er at det finnes 12034919824 forskjellige distroer... Og alle gjør ting på sine måter. Jeg ble lei av å finlese forum etter forum for å få en eller anna jævla driver til å funke. Har ikke tid lengre til sånt.

Det er nå min mening. Lykke til med kjøpet uansett hva det blir.
Sist endret av neurotor; 19. januar 2007 kl. 09:24.
Trådstarter
neurotor: Har tengt det samme. Linux er et flott operativsystem, men sku gjerne ønske det var litt mere rett fram å få ting til å funke. Klarer altids å improvisere litt for å få noe til å fungere som det skal. Litt plagsomt til tider, andre ganger kan det være morsomt og lærerikt å få ting til å fungere
Jeg har brukt windows i over 10 år, men byttet til en Imac 20" nå nylig. Bruker OsX tiger og ubuntu på den, ypperlig. i mine øyne knuser linux og osx windows anyday..
Eneste gangen jeg har restartet maskinen er når jeg oppdaterte den for første gang

Ps: Iløpet av de 3 ukene jeg har hatt mac (for første gang) har jeg hatt null problemer, men iløpet av de samme 3 ukene har jeg fikset 7 windows pcèr for venner fordi det har vært noe feil med de, i 3 av tilfellene var ny installasjon av OS eneste løsning.. Makan.
Sitat av EagleNest
i mine øyne knuser linux og osx windows anyday..
Vis hele sitatet...
Tja, alt til sitt bruk. De fleste spill og enkelte programmer kan du bare glemme i annet enn windows. Død over DirectX.
Trådstarter
Goophy: har litt sansen for spill som benytter opengl ja. Lar seg lettere bruke i linux
Kjører ikke også Windows XP forholdsvis knirkefritt på Mac nå da?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Skal du velge mellom Linux eller Mac ville jeg gått for Linux når som helst, min erfaring med Mac er ikke særlig bra... Linux derimot har alltid funket fint, selv om jeg bruker XP til spill og slikt.