Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 7444
Svarte nettopp kort i tråden om snusslutt, men tenkte kanskje dette var verdt en egen tråd.

Snus fascinerer meg litt. Jeg har hatt ulike avhengigheter opp gjennom, men det er noe spesielt med snus. Etter hva jeg leser har snusen et spesielt sterkt tak på folk og det virker som folk flest har store vansker med å slutte. Tror det var her jeg leste en som skrev at det var enklere å slutte med tunge rusmidler enn snus.

Jeg røykte fra jeg var 12-13 til 18. Kuttet røyken tvert (enkelt når man vet hvor farlig og usunt det er). Erstattet det med snus som jeg holdt på med i ett år. Leste boken "Endelig ikke-røyker" av Allen Carr og la da også snusen på hyllen på dagen. Det gikk godt over 10 år før jeg smakte min neste sigarett og ytterligere 9 år før jeg begynte å bomme snus med en kamerat og så gikk det ikke lange tiden før jeg begynte å snuse fast selv.

Kuttet snus 3 måneder i fjor uten problemer, men begynte på igjen fordi jeg savnet det. Er nå i samme situasjon og er egentlig usikker på om jeg ønsker å slutte?

Det positive med snus er at jeg gjennom hele siste halvår i fjor knapt rørte alkohol. Så lenge jeg hadde en snusboks var det mer enn nok for min del. Samme med godteri og mat. Nå spiser jeg ikke særlig med godteri uansett, men med snus er behovet så godt som null.

Når jeg nå har kuttet snusen merker jeg at det er mer fristende med noen enheter alkohol når kvelden kommer.

Det negative med snus er selvsagt kostnaden, avhengigheten og de negative helseffektene. Mange har jo lenge sagt at snus knapt er helsefarlig, men siste forskning viste vel en klar sammenheng med snus og kreft?

I forhold til selve effekten av snus ser jeg flere som skriver at det er avslappende, men jeg har på en måte ikke opplevd snus slik. Det er en litt rar rus. Det øker jo hvilepulsen, så litt rart å si at det er avslappende. Må være mer på et mentalt nivå når man får gleden av å tilfredsstille suget.

Mye tilfeldige tanker her, men følte for å lufte det litt.

Noen som snuser og ikke har noen tanker eller ønsker om å slutte?

PS: Om snusing var ensbetydende med løssnus hadde det vært enkelt å slutte. No offense, men for meg blir det såpass grisete og upraktisk at det hadde vært en no-brainer. Men porsjonssnus i nyere tid har blitt veldig rent og pent. Nesten slik at jeg ikke tror misfarging på tennene engang er et tema selv med brun snus om man er påpasselig på å ikke ha de i for lenge.
Trådstarter
Ingen innspill?

Tenker jeg skal lese den Allen Carr boken på nytt og se om den nok en gang reprogrammerer meg, men det er litt som en kjærlighetssorg hvor man på en måte ikke vil bli bra eller vil glemme den personen.

Kjenner jeg greier meg veldig fint uten snus, men det er et stort savn. Skal holde meg fint ut januar, men om jeg savner det like mye blir det kanskje å begynne igjen.

I så fall skal jeg prøve å være litt selektiv. Redusere mengden og fokusere på kvalitetssnus, i.e., etter kveldsmat, osv. Unngå de unødvendige snusene med 10 på rad og når man er på bussen og ellers i farten.
morkakespisende
Jeg kan ikke svare deg før jeg er lengre uti. Er nesten 3 uker uten nå. Har fått i meg litt nikotin (via hasj) men dette er sporadisk og jeg går flere dager helt uten.

Komisk timing på posten din, jeg fant akkurat en halvfull boks med general på soverommet som frister etter stor middag. Jeg tenker mye på at jeg kan ta "bare én" akkurat nå, og så gi bort boksen til en venn. Vet jo godt at om jeg bestemmer meg for å ta en nå så er løpet kjørt. Be for meg.
Jeg har vært snusfri i ett år sammenhengende tre ganger i mitt liv. Jeg har alle gangene gått opp i vekt, drukket mer alkohol, spist mer søppel osv. hver gang. Jeg bor nå i et land der snus ikke er lov å selge eller bestille på nett. Jeg har ikke hatt snus siden november og opplever det samme igjen, bare det at denne gang er jeg omringet av kjempebillig alkohol 24/7. Jeg kan til og med bestille en flaske brennevin via Über eats midt på natten! Jeg sliter med snussuget så mye at jeg drikker mye mer alko enn det som er forsvarlig. Når jeg er hjemme i Norge på ferie neste gang kommer jeg til å kjøpe nok snus til minst et halvår! MYE sunnere enn å sitte og drikke alkohol fordi man er sugen på noe. Ikke begynn å snus! Har du først begynt, ikke slutt!
Snusfri på andre året.
Grunnen til at jeg slutta var at jeg fikk ett hjerteinfarkt en når jeg var 37 også brukte jeg ca tre år på å slutte.

Tjente jeg noe på det, tja vekta økte jo, men foreløpig er blodprøvene bedre enn før snusslutt. Ikke mye men litt.

Lommeboka var det vel som kjente det mest. Fikk plutselig litt bedre råd.

Men hadde det ikke vært for hjertetrøbbel er så hadde jeg ikke slutta. Liker lukta å smaken, så her er det ikke partysnus engang .
man slutter ikke å snuse, man tar bare pause innimellom.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
Morsomme innlegg over.

Det har nå gått 22 hele dager uten snus og dette går over all forventning. Liker nesten ikke si det, men suget og lysten har avtatt noe.

Jeg har trent ekstra mye i januar, spist ekstra sunt og holdt meg generelt opptatt med ulike prosjekter, så tror det har hjulpet veldig med snuskutten.

Tanken var egentlig en detox ut januar og så heller begynne på igjen om jeg synes livet var trist uten snus, men nå vurderer jeg å strekke det ut februar også. Hvem vet - kanskje jeg faktisk bare slutter?

Noe nytt med dere andre?
Definitivt verdt det. Bra, stå på

Du vil merke det i lommeboka, og muligens unngå tidlig død av kreft.
Hver mann hvert sitt valg. Jeg koser meg med snus og det er både litt hverdagsluksus og litt terapautisk for meg. Er jeg nervøs eller stresser i hodet kan det hjelpe med snus. Og skal jeg slappe riktig godt av så er snus og kaffe helt topp.

Det er mange gode grunner til å slutte å snuse men for meg så velger jeg å fortsette. Er ingen storsnuser heller, 5 kanskje 6 bokser max per måned. Noen ganger kanskje bare 3 bokser andre ganger litt mer. Det tenker jeg er helt ok.

Det er sikkert endel andre valg jeg kunne tatt for å øke sjansen for å bli riktig gammel men for meg er det verdi i å slappe helt av med en god snus og en kaffe.
Det er jo spesielt å kose seg med kaffe og snus da begge gir økt puls.

"skal jeg slappe riktig av så demper jeg abstinensene mine" blir en riktigere setning.

(skriver jeg med en Snus i leppa)
Jeg ønsker og slutte pga økonomiske grunner, da jeg er student Har snuset i 14 år, stoppet og med røyk for 1 års tid siden, faset det sakte ut gjennom et halvt år. Det er ikke noe vanskelig for meg å slutte å røyke, eneste var at jeg alltid hadde sigaretter, til joints.. Det gjorde det litt vanskelig. Men snus, ja det er noe spessielt med det..
Sitat av Astro Man Vis innlegg
Det er jo spesielt å kose seg med kaffe og snus da begge gir økt puls.

"skal jeg slappe riktig av så demper jeg abstinensene mine" blir en riktigere setning.

(skriver jeg med en Snus i leppa)
Vis hele sitatet...
Tja når jeg sier slappe av så er det vel for meg mest en mental greie, da kroppen ofte er spent som en gitarstreng og det får jeg ikke gjort så mye med virker det som.

Men mental avslapping er viktig og den velværen jeg kjenner på når jeg feks etter middag setter meg i godstolen med en kopp kaffe og en fersk snus er bare gull. Da kan jeg noen ganger kjenne at det blir stille i hodet, og jeg på et vis opplever sakte tid hvor jeg kan tenke tankerekker uten at det koster betydelig mental innsats og fokus, i motsetning til hva jeg ofte opplever ellers.

Om det påvirker puls til en viss grad betyr dermed null og niks fordi det er følelsen og opplevelsen av å slappe av som er viktig. At stresset forsvinner og at det blir stille i hodet overgår med letthet noe forhøyet puls.
For meg tok det 3 måndter å komme over snusuget når jeg slutta. Sluttet fordi det opplevedes som en meningsløs, dum og selvpåført avhengighet. Bare bestemte meg: aldri mer. Nå 7år etter står det på lista over smarte avgjørelser.
Har bråslutta på opiater og amfetamin etter mange års misbruk, noe som i og for seg gikk "greit" foruten en periode med heftig abstinenser og skakk kjørt psyke.

Har brukt snus i 16-17 år og får ikke lov til å prøve og slutte av min kone.
Snus gir ingenting annet enn litt "ro" da jeg får sug etter og plassere 2-3 poser snus i leppa så det presser godt.
Blir visst ett "troll" og skikkelig sur og grinete om jeg går tom eller har dratt ifra snusen min. Kjerringa skyndter seg avgårde og kjøper en eske om jeg er gått tom og selv føler det går greit. Men de irundt merker det skikkelig godt på humøret mitt.
Har derfor innsett at jeg skal begraves med snus esken min ! ��
Er dog ganske dyrt med en boks - 1,5 boks om dagen siden jeg må bruke flere poser for at snusen skal ligge på plass og ikke "forsvinne" og renne rundt oppi overleppa
Jeg har begynt å lure på om snus er det mest vanedannende stoffet i verden. Jeg har sluttet med alt, men snus var verst. Blir som en sutteklut man må ha. Har gått uten noen uker nå. Trapper ned på nikotinen med nicorette spray. Ikke like sugen på morgenen nå. Røyk og snus er liksom sin egen helt spesielle demon.
Å slutte å snuse kan umulig være verdt det, det er ett nydelig rituale og støtte seg på etter en fet middag, i tråd med en kopp kaffe. eller bare som en godbit mens man vandrer til og fra butikken. Jeg vil gå så langt som å si at hvis jehovas mener jesus er inni oss, er han også inni snusen. Man MÅ ha den for å chille max 4 og 2,3!

Bare høre på hva SH Crew sier her : Snus sangen
Sitat av freakypedro Vis innlegg
Har bråslutta på opiater og amfetamin etter mange års misbruk, noe som i og for seg gikk "greit" foruten en periode med heftig abstinenser og skakk kjørt psyke.

Har brukt snus i 16-17 år og får ikke lov til å prøve og slutte av min kone.
Snus gir ingenting annet enn litt "ro" da jeg får sug etter og plassere 2-3 poser snus i leppa så det presser godt.
Blir visst ett "troll" og skikkelig sur og grinete om jeg går tom eller har dratt ifra snusen min. Kjerringa skyndter seg avgårde og kjøper en eske om jeg er gått tom og selv føler det går greit. Men de irundt merker det skikkelig godt på humøret mitt.
Har derfor innsett at jeg skal begraves med snus esken min ! ��
Er dog ganske dyrt med en boks - 1,5 boks om dagen siden jeg må bruke flere poser for at snusen skal ligge på plass og ikke "forsvinne" og renne rundt oppi overleppa
Vis hele sitatet...


Konen din gir deg ikke lov til å slutte med snus? Høres ut som ei kone som ikke tenker på mannen sin.
Trådstarter
Hehe.

I går var jeg ute og spiste og drakk med noen venner. Fantastisk kveld, men jeg kan kun gi totalopplevelsen 8.5/10 siden jeg manglet snus. Følte prikken over i-en manglet for å si det slik.

Skulle ønske det var mulig å snuse litt sporadisk. På samme måte som jeg nyter vin. Har i perioder drukket en del vin til daglig, men det har aldri skjedd at jeg gjør det før kl 9. Som regel etter kl 10. Litt kos før leggetid etter en lang og tøff dag.

Har forsøkt måtehold på snus før, men det ender som regel med misbruk. Er jeg dum (???) nok til å begynne igjen, så skal jeg prøve så godt jeg kan å minimere bruken og prøve å holde meg til de beste stundene hvor det virkelig er digg.
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Konen din gir deg ikke lov til å slutte med snus? Høres ut som ei kone som ikke tenker på mannen sin.
Vis hele sitatet...
har selv både vært den som går rundt og er helt jævlig å ha med å gjøre under snusslutt og vært den som må gå på tå rundt dama som prøve å slutte fordi hver minste lille ting sender henne i taket, tro meg hun gjør det for husfredens skyld
Snus gir deg en dopaminboost og du blir tiltaksløs og deprimert av det i lengden. Er som læreren min i markedsføring sa "du kjøper deg avhengighet".
Jeg driver også med snusslutt om dagen, for n-te gang. Det er ikke enkelt denne gangen siden jeg holdt på en stund. Vanligvis gir det seg etter to dagers abstinenser, men merker det på tredje dag nå. Det jeg har merket er at tilgang har mye å si. Drar du på en hytte uten mulighet for å få snus, burde du glemme det, eller utenlands (om du ikke kjøper sigaretter). En uke et sted uten tilgang burde hjelpe, hvis det er mulig.
Sitat av FriFugl Vis innlegg
Jeg har begynt å lure på om snus er det mest vanedannende stoffet i verden. Jeg har sluttet med alt, men snus var verst. Blir som en sutteklut man må ha. Har gått uten noen uker nå. Trapper ned på nikotinen med nicorette spray. Ikke like sugen på morgenen nå. Røyk og snus er liksom sin egen helt spesielle demon.
Vis hele sitatet...
Enig. For min egen del tror jeg det er for at jeg ikke merker noe av de negative effektene nikotin har. Det kommer jo stort sett senere.

Og er det verdt å slutte å snuse? Ja absolutt, det er jo en meningsløs avhengighet. Det meste av rusmidler vil gi en form for ro, ofte avtar den effekten å såklart blir det værre i en periode når man slutter.
Helsemessig er det jo også verdt det. Selv om man ikke har plager nå kan jo det komme senere.
Snus gir deg en dopaminboost og du blir tiltaksløs og deprimert av det i lengden.
Vis hele sitatet...
Det var en ganske bastant påstand. Jeg regner med at dette er dine tanker eller er det noe du har kilder på?
Greia med snus er vel sånn jeg har forstått det at det blir en slags depot variant av nikotin, imotsetning til sigg så frigis niktotinen over tid, og jeg antar dermed at den avhengigheten setter seg på en annen måte da.

Så ærre jo også mer køddent å kvitte seg med uvaner man ikke direkte merker konsekvensene av umiddelbart. Joa, det ække helsekost, og neida, det ække billig. MEN man roer sjela der og da, og det holder for mange av oss. Jeg sier som Otto Jespersen så vakkert formulerte det: «Den dagen jeg slutter å røyke, kan dere lese om det i dødsannonsene i Aftenposten»
Trådstarter
Sitat av Antonym Vis innlegg
Snus gir deg en dopaminboost og du blir tiltaksløs og deprimert av det i lengden. Er som læreren min i markedsføring sa "du kjøper deg avhengighet".
Vis hele sitatet...
Er det din erfaring?

Merker at snusen gav meg en slags tilfredshet. Så ja, kanskje det var dager hvor jeg bare var happy med å tilbringe kvelden med en snusboks fremfor å forlate huset.

Men vil ikke si at jeg ble verken tiltaksløs eller deprimert.
Nei. Det er ikke verdt det, så jeg begynte igjen i går. Alt er mye bedre allerede.
Trådstarter
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Nei. Det er ikke verdt det, så jeg begynte igjen i går. Alt er mye bedre allerede.
Vis hele sitatet...
Haha. Utdyp!

Hvor lenge holdt du?
Sitat av Antonym Vis innlegg
Snus gir deg en dopaminboost og du blir tiltaksløs og deprimert av det i lengden.
Vis hele sitatet...

Om dette stemmer så skulle vel ikke toppidrettsutøvere snuse? Eller hva med ledertalenter i næringslivet eller de som har bygd opp et selskap sten for sten over mange år og som idag tjener penger i bøtter og spann?

Jeg aner ikke hvor du har fått den tanken fra, men jeg tenker at den faller på egen urimelighet fordi snus alene neppe er nok til å kjøre livet til snusere i grus.

Men på samme vis som vi kan si at noen av de som går i jeans har psykiske problemer og er deprimerte uten at vi kan si at deres problemer skyldes valg av bukser, tror jeg nok det blir det samme med snus.

Snus gjør deg ikke lat og umotivert, deprimert og full av psykiske lidelser. Men noen snusere har alt psykiske problemer når de starter å snuse, eller de er "giddalaus", lat eller umotivert. Dropper de snusen blir de ikke på magisk vis frisk og motivert. For susen var ikke hverken utløsende årsak til problemene eller relatert til problemene.
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Om dette stemmer så skulle vel ikke toppidrettsutøvere snuse?
Vis hele sitatet...
Er det mange toppidrettsutøvere som snuser? Noen i Norge?

Har fått inntrykk av at det er en del i det norske brytermiljøet som snuser, men helt ærlig er jo min oppfatning at det er idiotisk all den tid det garantert ikke bidrar til økt ytelse - snarere tvert i mot. Var mange som gråt i den serien fordi de ikke nådde målene sine, men jeg må jo si det virker ganske idiotisk å snuse da om det er så viktig.

Har også fått med meg at det er en del fotballspillere i England som driver med det, men slik jeg har forstått det er vel dette også noe støtteapparatet rundt er kritisk til?
Veldig mange skandinaviske fotballproffer snuser. Når folk snuser i verdens mest populære idrett, er det garantert helt innafor i andre idretter også.

Men om snuser hindrer deg både fra å drikke å spise snop, så er det vel en no brainer hva du skal velge......
Sitat av Elijah Vis innlegg
Haha. Utdyp!

Hvor lenge holdt du?
Vis hele sitatet...
26 dager. Gikk helt fint i to uker så ble det vanskelig
Noen her som vil slutte sammen? Please, begynner å bli desperat
Trådstarter
Sitat av Tynnedekk Vis innlegg
Men om snuser hindrer deg både fra å drikke å spise snop, så er det vel en no brainer hva du skal velge......
Vis hele sitatet...
Mener du snus fremfor alkohol og snop er en no-brainer? Akkurat den er vel litt diskutabel.

Snus har jo lenge vært forfektet som noe som ikke er så farlig, men det var vel noe nyere forskning nå som sa det motsatte?

Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
26 dager. Gikk helt fint i to uker så ble det vanskelig
Vis hele sitatet...
Skjønner. Jeg er på dag 27 uten nå. Det fysiske suget må jo være borte for lengst. Men kjenner mer på et mental savn. Og det er kanskje like stort eller større nå enn det var for eksempel rundt dag 15.

Går liksom helt fint uten. På samme måte som jeg hadde overlevd fint uten kaffe også. Men jeg vil jo ha den kaffen.

Hvordan var det å begynne på igjen da?

Sitat av irritert_grevli Vis innlegg
Noen her som vil slutte sammen? Please, begynner å bli desperat
Vis hele sitatet...
Hvorfor vil du slutte? Hvorfor desperat?

Trikset for min del har vært MYE og forholdsvis tung trening. Har trent hver dag og har det i tillegg rimelig hektisk fra før. Noe som har ført til en veldig hektisk hverdag og at jeg har vært mye trøtt og uopplagt - noe som også har minsket litt lysten på snus.

Du trenger kanskje ikke gjøre det samme, men jeg har stor tro på å bryte rutinen når du skal slutte og gjøre noe nytt. Om livet ditt er NØYAKTIG det samme når du slutter vil du kjenne mye mer på et savn. Men om du bryter opp rutinen og gjør noe nytt i livet ditt kan det hjelpe.
Sist endret av Elijah; 27. januar 2024 kl. 23:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Helt fantastisk. Jeg overdriver bare litt når jeg sier at livet ble snudd på hodet. Mer lystig til sinns, mindre uro, mer tilstede, positive tanker, og jeg kan tenke på noe annet enn om jeg skal gå på butikken og kjøpe snus eller ikke. Det var det som skjedde etter to uker, det ble en konstant kamp med meg selv om å ikke starte igjen og det er det som alltid slår meg.
Jeg har også slutta med thc og det var også en ting jeg vurderte og begynne med igjen og da kom jeg fram til at det er bedre og snuse. Da forsvant russuget også.
Sist endret av Majao Gibensis; 27. januar 2024 kl. 23:54.
Trådstarter
Sitat av Majao Gibensis Vis innlegg
Helt fantastisk. Jeg overdriver bare litt når jeg sier at livet ble snudd på hodet. Mer lystig til sinns, mindre uro, mer tilstede, positive tanker, og jeg kan tenke på noe annet enn om jeg skal gå på butikken og kjøpe snus eller ikke. Det var det som skjedde etter to uker, det ble en konstant kamp med meg selv om å ikke starte igjen og det er det som alltid slår meg.
Jeg har også slutta med thc og det var også en ting jeg vurderte og begynne med igjen og da kom jeg fram til at det er bedre og snuse. Da forsvant russuget også.
Vis hele sitatet...
Nice. Om alternativet er THC må jo snus være et uendelig mye bedre valg på alle mulig måter.

Var slik jeg hadde det i fjor høst. Tenkte på snus konstant og merket at det gikk utover jobb og andre prosjekter, så jeg begynte igjen etter en uke. Og det var helt fantastisk. Husker jeg smilte når jeg kjøpte den første boksen igjen.

Men for meg er det noe spesielt med et nytt år og nye vaner. Vet mange synes det er tull og ikke ser noen forskjell på 1. januar og 31. desember, men for meg er det ikke slik. Og var nok derfor det gikk lettere å bare kutte snusen nå.

Men ja. Jeg har jo ikke helt bestemt meg for om det blir permanent. Savner snusen...
Jeg sluttet å snuse i 2019 og vil medele at jeg har alldrig følt meg mer fri. Det etter omtrent 20 år med snusing. For det første sparer man ganske mye penger. Det er nok dyrere nå, men i 2019 kostet snusen ca 100 kroner boksen som for meg utgjorde ca 3000 kroner i mnd.

Ellers fikk jeg problemer med tannkjøttet, noe som var en av grunnene til at jeg valgte å slutte. Det første jeg merket etter at jeg sluttet var at jeg ikke lengre gikk rundt å var tørst hele tiden. Grunnen til at man tørster mye er pga av koksaltet snusen har i seg.

Det mest overaskende var hvor latterlig enkelt det var å slutte når jeg hadde bestemt meg. Men det var med hjelp av nikotinplaster de første mnd`ene.


Les gjerne tråden min fra 2019 der jeg satte i gang prossesen:


https://freak.no/forum/showthread.ph...t=slutte+snuse
Takk for innspillet, pipestilk! Og gratulerer med suksessen får vi vel si! Hvor lang tid gikk det før du sluttet å savne snusen da?

32 dager uten snus og nikotin for min del nå. Jeg repeterer hva jeg har sagt før og jeg tror det hadde blitt vanskelig om jeg ikke hadde endret litt rutiner og i hovedsak trent MYE (hver eneste dag faktisk).

Kjenner nå på null fysisk sug (og vet nesten ikke om jeg har gjort det heller), men jeg kjenner fortsatt på et savn og et mental sug.

Jeg vet at jeg nå er så langt over kneika at jeg kan fint kan fortsette uten, men vil jeg? Må innrømme jeg er usikker.

Hadde vært enklere om de negative effektene av snus var tydeligere. Føler det blir litt en gråsone. Jeg vet jo at det ikke er sunt. Men det er heller ikke som å røyke.
Sitat av supranaut Vis innlegg
Jeg kan ikke svare deg før jeg er lengre uti.
Vis hele sitatet...
Denne første måneden i 2024 var den første på hele 14 år jeg har tilbragt uten nikotin. De korte periodene jeg ikke har snust har jeg røyket sigaretter, helt siden tidlig i tenårene. Det er godt å være relativt nikotinfri. Jeg får jo fortsatt i meg mindre mengder da jeg røyker hasj. Jeg slutter helt med snus og sigaretter, da. Mindre kvalme og drittsmak i munnen, bedre appetitt og smakssans, bedre styrke og kroppslig velvære kan rapporteres.

Det verste så langt har vært de første 2 ukene hvor en snus eller sigg var i tankene mer eller mindre konstant og abstinensene gikk ut over søvn og humør. Ellers har jeg bare tanken når jeg blir konfrontert av en situasjon som vanligvis hadde utløst en rituell snus eller sigg, etter mat, sex eller mens man gamer. Jeg drikker ikke alkohol for øyeblikket så jeg opplever heldigvis ikke noe økt nikotinsug som følge av å drikke. Dette er den 5. uken uten så nikotinsuget begynner heldigvis å avta.

Jeg både savner det, og samtidig ikke. Vi får se hva som skjer.

P.S.
Et tips til de som er glad i å røyke bønne men vil kutte ned på nikotinen; Kent White har 0.1mg nikotin per sigarett kontra andre sigaretter hvor nikotininnholdet pleier å ligge på 0.7-0.8 mg/sigarett.
Sist endret av supranaut; 2. februar 2024 kl. 01:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
The world is my enem
Tror ikke det finnes en eneste grunn til at det ikke er lurt
Jeg har akkurat fylt glasset med no' godt og lagt inn to pris under overleppa. Kjenner jeg har ingen trang til å slutte med snus.
Sitat av NeverAgain Vis innlegg
Tror ikke det finnes en eneste grunn til at det ikke er lurt
Vis hele sitatet...
Snus er digg?

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg har akkurat fylt glasset med no' godt og lagt inn to pris under overleppa. Kjenner jeg har ingen trang til å slutte med snus.
Vis hele sitatet...
Nice!
Sist endret av Elijah; 3. februar 2024 kl. 16:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har ikke sluttet å snuse, men jeg har sluttet å røyke og dama har sluttet å snuse.

1. Det blir utrolig mye penger spart. Sikkert 5k per måned totalt på oss to. Det kan vi nå bruke på andre ting.

2. Bra for helsa. Iallefall på lang sikt. Verken jeg eller dama har fått noen negative konsekvenser av røyking/snusing, men problemene kommer ofte fortløpende hvis man har røyket i >20 år. Har mye familie som sliter med helsa pga tobakk og nikotin.

3. Etter å ha snuset/røyket i noen år så gir deg deg.. egentlig ingenting. Joda, det er "digg" men det er også bare en vanesak. Jeg tror ikke en som snuser har det bedre enn en som ikke snuser.

3. Tennene blir stygge av å snuse/røyke.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
47 dager uten snus i dag.

Nå har utrolig nok det mentale suget også begynt å gi seg. Tror jeg merket det rundt dag 35 kanskje. Kanskje litt før.

At det ikke er et stort savn om kvelden (hvor jeg ofte koset meg med snus, TV og avslapning før leggetid).

Godt mulig jeg rett og slett kommer til å slutte permanent.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
67 dager uten. All fysisk avhengighet må jo nå være borte og det mentale begynner også å gi litt slipp, men tenker fortsatt på snusen med jevne mellomrom. Kan være jeg begynner igjen...

Hvordan gikk det med dere andre i tråden som hadde sluttet?
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Jeg kjenner en fyr som snusa i MANGE år, og han fortalte meg at den eneste måten han fikk motivasjon til å slutte var hvor mye penger han kunne ha hatt til å bruke på hytta si men istedenfor så blir det brukt på snus
40 000 kroner var det i året
Gikk en Snusboks om da'n
(dette er bare snus, han røyka i tillegg så hadde vi tatt det oppå dette så hadde det sikkert bikka 100 000)

Slutta så og si med en gang lol

Motivasjon mine venner
Motivasjon
Sist endret av 1Rapper; 7. mars 2024 kl. 23:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Elijah Vis innlegg
67 dager uten. All fysisk avhengighet må jo nå være borte og det mentale begynner også å gi litt slipp, men tenker fortsatt på snusen med jevne mellomrom. Kan være jeg begynner igjen...

Hvordan gikk det med dere andre i tråden som hadde sluttet?
Vis hele sitatet...
Så flink!

Medmeg går det dårlig. Føler meg ikke noe bra med snusen heller. Skal og vil klare å slutte men det er så vanskelig
Jeg har en oppskrift som jeg har brukt tidligere.
1. Gå over til Slim i 2 uker.
2. Gå over til Superslim i 2 uker.
3.Gå over til Oliver Twist.
4. Trapp ned gradvis. På slutten sutter du bare litt på O. Twisten og tar den ut. Gjør dette mindre og mindre til du nesten ikke har sug lengre.
5. SLUTT.
Verdt det er vel på et helsemessig og økonomisk plan, for mitt eget velvære er det ikke verdt det, foreløpig. Jeg har vel «slutta» 5 ganger i løpet av livet. Røykte sigaretter i tenåra, så ble det snus og sigg i jointsa. Min oppskrift er alltid å sette av en uke til å være totalt ubrukelig, ettersom jeg har null konsentrasjon den første uka. Så har jeg som regel 5 sigg jeg bruker på joints, presser meg så lenge kan og røyker en joint når det ikke går lengre, dette angrer jeg aldri på ettersom det knuller oppi hodet mitt med nikko/thc blandingen. Gjentar dette til jeg er tom for sigg, så kommer helga hvor jeg kan være skækk hele dagen uten tobakk i jointene og så begynner helvete. Men føler det er en mildere overgang å slutte med jointene ettersom jeg fort blir lei å være ubrukelig skev, og henter motivasjonen derfra….. så går det ca 6 måneder og jeg ser en type hasj jeg syntes det er verdt å røyke, røyker med tobakk og blir påminnet hvor digg komboen er, holder meg i skinnet 2-3 uker, finner plutselig på å sigge igjen, det blir for dumt og så er jeg tilbake på snusen igjen. Så nå fortsetter jeg bare å snuse, røyker sjeldent hasj/weed og enda sjeldnere med tobakk. Liker best Michel Houellebecq beskrivelse av nikotin i boka Serotinin: Ingen rus, kun et fravær av ubehag.
Sitat av Jallamedalla Vis innlegg
Jeg har vært snusfri i ett år sammenhengende tre ganger i mitt liv. Jeg har alle gangene gått opp i vekt, drukket mer alkohol, spist mer søppel osv. hver gang. Jeg bor nå i et land der snus ikke er lov å selge eller bestille på nett. Jeg har ikke hatt snus siden november og opplever det samme igjen, bare det at denne gang er jeg omringet av kjempebillig alkohol 24/7. Jeg kan til og med bestille en flaske brennevin via Über eats midt på natten! Jeg sliter med snussuget så mye at jeg drikker mye mer alko enn det som er forsvarlig. Når jeg er hjemme i Norge på ferie neste gang kommer jeg til å kjøpe nok snus til minst et halvår! MYE sunnere enn å sitte og drikke alkohol fordi man er sugen på noe. Ikke begynn å snus! Har du først begynt, ikke slutt!
Vis hele sitatet...
Spania?
Trådstarter
Sitat av Bønneteppe Vis innlegg
Så nå fortsetter jeg bare å snuse, røyker sjeldent hasj/weed og enda sjeldnere med tobakk. Liker best Michel Houellebecq beskrivelse av nikotin i boka Serotinin: Ingen rus, kun et fravær av ubehag.
Vis hele sitatet...
Likte den beskrivelsen! Haha. En kamerat sa noe lignende når han sa at den eneste gleden snusen nå gav var gleden av å ikke savne at den var der.

Slik du beskriver deg selv høres jo snus ut som det beste alternativet.