Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Valg 2013
Rødt 39 5,86%
SV 20 3,01%
AP 38 5,71%
SP 18 2,71%
Venstre 136 20,45%
KRF 5 0,75%
Høyre 111 16,69%
FRP 122 18,35%
Piratpartiet 83 12,48%
Blankt 35 5,26%
Andre 58 8,72%
Stemmegivere: 665. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  153 22674
Sitat av MaG9z Vis innlegg
Virkelig? Skal jeg vise deg eksempler på at Unionen av sosialistiske rådsrepublikker/Sovjet var sosialistiske? Jeg kunne gjerne vist flere eksempler, men er vel enklere for både deg og meg å heller lese det fra wikipedia.

Ja, Sovjetunionen var til tider ekstremt autoritært og totalitært, og er neppe hva f.eks et rent flertall av SV eller Rødt ville sett ut, ettersom disse partiene er tilhenger av demokratisk sosialisme, men at du setter spørsmål ved om Sovjet har vært sosialistiske, gjennom sin 69 år lange tidsepoke, synes jeg er litt merkelig. Kommunisme blir tross alt regnet som en gren av sosialisme, og de har mange fellestrekk.
Vis hele sitatet...
Ifølge deres teorier heter samfunnsstrukturen Sovjet var inne i sosialisme. Om man nødvendigvis må regne kommunisme som en gren av sosialisme avhenger av løse, ofte lettvintkategoriseringer, så dere har et litt unyansert forhold til det dere diskuterer. Og dette er like kjedelig hver gang før tyve innlegg etterpå.
Sitat av MaG9z Vis innlegg
Virkelig? Skal jeg vise deg eksempler på at Unionen av sosialistiske rådsrepublikker/Sovjet var sosialistiske? Jeg kunne gjerne vist flere eksempler, men er vel enklere for både deg og meg å heller lese det fra wikipedia.

Ja, Sovjetunionen var til tider ekstremt autoritært og totalitært, og er neppe hva f.eks et rent flertall av SV eller Rødt ville sett ut, ettersom disse partiene er tilhenger av demokratisk sosialisme, men at du setter spørsmål ved om Sovjet har vært sosialistiske, gjennom sin 69 år lange tidsepoke, synes jeg er litt merkelig. Kommunisme blir tross alt regnet som en gren av sosialisme, og de har mange fellestrekk.
Vis hele sitatet...
Tror du misforstod meg - så heller for meg eksempler på når Sovjet viste noen særlige trekk av den sosialismen som norsk venstreside er tilhengere av. Sovjet kalte seg sosialisme, og hadde dette som et "mellomsteg" til kommunisme, men leninisme-/stalinisme har ekstremt lite til felles med norsk venstreside. Uansett så er "ren" kommunisme avhengig av at resten av verden henger med, så kommunisme er vel en drøm forbeholdt spekulanter.
Sitat av Moonfal Vis innlegg
Får man ikke alkohol på bunnpris idag?
Vis hele sitatet...
Altså jeg vet ikke, men jeg tenkte att kanskje alkoholen får bunnpris (prisen går til bunn)?
Wow! Ekstremt overraska over at Venstre ligger på topp her, men veldig glad for det også Kanskje vi har en sosialliberal framtid i vente?