Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 539
Hei,

Har begynt sånn smått å lære meg PHP, og har merket etterhvert at jeg får større og større behov for å lære SQL. Jeg har en egen webserver stående med Apache2 og PHP5 (med Kubuntu) som jeg laster opp filer på, og lurer på om jeg kan installere noen slags SQL server på den? Alt jeg finner når jeg søker er SQL on windows og slikt.. Virker som om det ikke er mulig å få SQL på en linuxserver!?
Kan vel ikke akkurat kjøre den på maskinen jeg bruker, siden det er en laptop som jeg har med meg på skole etc.
Hva kan jeg gjøre?
LAMP
Linux
Apache
MySQL
Php
http://lamphowto.com/
Hmm, okay, skal prøve
Takk!
Hvis du ikke vill innstallere de andre tingene på nytt og kun MySQL så prøv: http://www.thegeekstuff.com/2008/07/...ysql-on-linux/
Tok meg ikke lange tida på google :P
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
En hel rekke DBMS er støttet i Linux, blant annet IBM DB2, Oracle RDBMS, MySQL, PostgreSQL og mange flere.

Hvis du er ny rundt databaser vil jeg oppfordre deg til å ta en titt på MySQL, ettersom dette er svært mye brukt (mao. du kommer til å finne mange eksempler hvis du står fast - noen har garantert lurt på det samme som deg tidligere) samtidig som det støtter alle de grunnleggende funksjonene for databasehåndtering.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
OT: Husk google er en relativt intelligent søkemotor og vil dirigere søkene etter hva du tidligere har søkt etc.

Om du hadde søkt det samme på min maskin vil jeg garantere deg at alle treffene hadde vært linux og utviklingsbasert.

Derfor må du spesifiserer bedre, f.eks "SQL +linux"
Takk til alle sammen

Dodecha: Skal huske det
Har aldri sett noen grunn til å bruke annet enn MySQL, det er så mye bedre enn bokstavelig talt alt annet man kan finne på å bruke at det nesten grenser til det latterlige.