Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 500
Hallo! Problemene koker!

Har en database med diverse ting, blandt annet en table som ser slik ut:

http://i118.photobucket.com/albums/o108/vardark/Database-2.png

Dette benyttes i et script, som har disse MySQL quyeriene:

Kode

$slettmaks = mysql_query("SELECT $gjens_slett_navn FROM gjenstander WHERE brukernavn = '$brukernavn'") or die(mysql_error()); 
$slettmaks = mysql_fetch_object($slettmaks);
og

Kode

mysql_query("UPDATE gjenstander SET $gjens_slett_navn = $gjens_slett_navn - $gjens_slett_ant WHERE brukernavn='$brukernavn'");
Variablene skal teknisk sett inneholde dette:
$gjens_slett_navn = stekt kjøtt
$gjens_slett_ant = 2 (antallet stekt kjøtt man prøver å kvitte seg med)

Når hele greia kjøres får jeg følgende feilmelding:

Kode

Unknown column 'stekt' in 'field list'
Det står 'stekt', ikke 'stekt kjøtt', hvorfor? Takler ikke MySQL to ord, eller er noe annet galt. Problemet er jo at scriptet et veldig langt, og dermed ville tatt en evighet å se gjennom, og på grunn av feilmeldingen kan jeg ikke se hva $gjens_slett_navn og $gjens_slett_ant inneholder...
Sist endret av Blå Gummitenner; 19. desember 2008 kl. 18:57.
En god regel er å aldri bruke spesialtegn og ikke minst mellomrom i variabler når man driver med programmering. Jeg er ikke sikker på om det er mulig med flere ord, men du kan jo prøve å pakke de inn i slike quotes `stekt kjott` uten at jeg kan love at det fungerer.

Jeg ville strippet vekk ø og mellomrom så det ble slik: stekt_kjott
Sikkerhetsklarert
kan være en god ide å bare bruke engelsk på feltnavn og variabel navn.

som ma10as sier så må man enkaplse ord med " eller ' hvis de inneholder mellomrom