Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  72 10703
Hei, tenkte jeg skulle dele en opplevelse jeg hadde for ca 1 uke siden, etterfulgt av noen spørsmål.

For ca en uke siden fyrte jeg opp en joint med weed. Mens jeg røyket så jeg en dokumentar om krigs diamanter.
Hodet mitt begynte å fucke skikkelig med meg, men har røyket en god del før så jeg greide å skille tankene mine. Men etter 10 timer begynte det virkelig å ta av, jeg kom opp med de heftigste konspirasjonsteoriene ang, diamanter,olje,grådighet, relgion og skapelsen.

Jeg prøvde å forklare dette til vennene mine dagen etter fikk jeg bare beskjed om at jeg måtte roe meg ned og slutte å røyke.

Når natten kom greide jeg fremdeles ikke å roe meg ned og tenkte over hvor overfladiske mennesker egentlig er og hvor ikke kapitalismen er.
Det var nesten en følelse av at jeg ikke ville være en del av samfunnet i det heletatt, fordi alle egentlig er drittsekker.

Etter 48 timer uten søvn fikk jeg plutselig en følelse av at jeg kunne gjøre noe med dette, å ta avstand.
Jeg ble fylt opp med en følelse av glede og at alt egentlig var greit. Fordi det ikke var min feil. Jeg var bare en del av det. Født inn i det uten valg.

Jeg har alltid vært veldig opptatt av budhismen og den ånderlige verden. Og veldig høye ønsker om og virkelig kjenne meg selv. Har prøvd utallige ganger å åpne det tredje øyet men uten noe spesiel funk. Men etter jeg så den dokumentaren og tiden etter med indre tanker føltes det virkelig ut som det skjedde noe.

Den opplevelsen jeg hadde i den 48 time føltes ut som jeg var helt tom med følelser, men plutselig ble jeg bare fylt opp med glede, sånn på 10 sekunder.
Jeg har ikke felt en tåre på mange år, men etter gledesrusen kom gråt jeg i hvertfall 15 min.
Jeg tok tak i meg selv å fikset opp i alle mine problemer.
Og tiden etter har vært som jeg har blitt født på ny.

Jeg er på ingen måte noen rusmisbruker og driver ikke med noe annet en marijuana innimellom.

Men jeg har noen spørsmål til dere.

Er det noen der ute som tror dem vet hva som egentlig skjedde?

Eller noen som har noen tanker rundt det hele?
Evt spørsmål?

Er så evig glad det finnes et sted som freakforum hvor man kan dele tanker som dette eller stille spørsmål uten å bli stemplet som gal eller narkoman.
Sorry for div skrivefeil.
I like turtles
Alfonzor's Avatar
Du har vel bare skjønt det
Hehe veldig bra historie. Har selv vært der og er der noen ganger ennå. Det blir slik når man får seg en rus av weed eller ett annet beroligende medikament. :-)
Jeg trur hjernen blir klarere når man er i den rusen. Ikke sånn klar at du kan kjøre bil. Men når man sitter og tenker på hvordan vi eller andre lever i verden så får du plutselig svar på alle problemer i verden. Har mer på hjerte men må finne køya nå. Skal bli gøy å lese andres historier som andre har opplevet. Lykke til. :-)
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg tror du ble psykotisk og hadde en mystisk opplevelse. Det er ikke vanlig å være våken i 48 timer etter å ha røykt cannabis, og jeg tolker deg dithen at du beskriver et slags tankekjør over den perioden. Jeg skal ikke gjette på om du forsatt er i en psykose eller ikke, men om du er glad, har det bra, har et høyt funksjonsnivå og er i stand til å ivareta funksjonsnivået så er det bare å forsette å gjøre det beste ut av situasjonen, hva den enn måtte være.

Jeg rakker ikke ned på din opplevelse. Det er din opplevelse og den har tydeligvis vært veldig verdifull for deg, og sånn sett er det ikke viktig hva man kategoriserer den som. Likevel, om det er snakk om en psykose så kan det være ødeleggende og jeg håper du tar ansvar for deg selv og vurderer din psykiske helse nøye. Du kommer til å trenge hodet ditt resten av livet.

Håper du er i god helse, og lykke til videre!
Sist endret av Mullah; 16. juni 2010 kl. 00:54.
Til å være en så viktig opplevelse for deg synes jeg du beskriver tynt hva som faktisk foregikk i hodet ditt. Hva var de dypene tankene? "Mennesker er rasshøl" er ingen dyp tanke.
Trådstarter
2 9
Er ikke sikker på hva det kan ha vært. Men det var hvertfall utrolig slitsomt i den perioden det sto som mest på. Og jeg har en god psykiske helse, men jeg om det hadde vært en person med en dårlig psykiske helse kunne det gått galt. Er tilbake til normalen, og er funksjonell som bare det. Men weeden ligger på hyllen intil videre hvertfall.
Men det er en opplevelse jeg er glad jeg opplevde, samtidig som jeg definitivt ikke ønsker den igjen.

Sitat av Spesiellgnom Vis innlegg
Til å være en så viktig opplevelse for deg synes jeg du beskriver tynt hva som faktisk foregikk i hodet ditt. Hva var de dypene tankene? "Mennesker er rasshøl" er ingen dyp tanke.
Vis hele sitatet...
Hmm, skjønner hva du mener. Men om jeg skulle skrevet hele teorien hadde jeg blitt sittende her i natt.
Derfor jeg bare skrev stikkord.

Hva tankene gikk ut på spiller vell ikke så stor rolle uansett?

Men det var veldig dypt.
Prøv å koble sammen relgion, gull, olje, diamanter, pyramider, ånder, evig liv, davidstjernen osv til en og samme ting hvor alle tingene spiller en meget stor rolle.
Hmm, jeg husker jeg fant ut at universet kommer til å trekke seg sammen til en prikk med masse som følge av at alle svarte hull rotter seg sammen eventually, og denne prikken av masse vil på et blunk bli omgjort til (wow, fikk et nytt tankekjør er as i typed) ren energi i form av gammastråler (i.e et nytt big bang) og at hele universet går i sirkler, og at vi kommer til å bli født på nytt og leve det nøyaktig samme livet om og om igjen.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Når natten kom greide jeg fremdeles ikke å roe meg ned og tenkte over hvor overfladiske mennesker egentlig er og hvor ikke kapitalismen er.
Det var nesten en følelse av at jeg ikke ville være en del av samfunnet i det heletatt, fordi alle egentlig er drittsekker.

Etter 48 timer uten søvn fikk jeg plutselig en følelse av at jeg kunne gjøre noe med dette, å ta avstand.
Jeg ble fylt opp med en følelse av glede og at alt egentlig var greit. Fordi det ikke var min feil. Jeg var bare en del av det. Født inn i det uten valg.
Vis hele sitatet...
trenger du påfyll av teorier angående skapelsen, grådighet & religion, herav teorier om "løsningen" på grådighet & religion. Anbefaler jeg boken "Food of the gods" av Terrence Mckenna. Hvis du føler litt "forakt" mot kapitalismen og levemåten vi har i dag Den hjalp meg med bearbeiding i tanker jeg sikkert hadde satt meg fast i. Tommel opp.
Du bør skille mellom følelsen av å ha "dype" ideer og det å ha genuint dype ideer. Jeg tror de fleste som er selvkritiske til rusmiddelbruken sin er enig i at de ofte har hatt kjempegode ideer under påvirkning som var totally retarded når de ikke lenger er påvirket og blir mer selvkritiske. Jeg er VELDIG skeptisk til at du plutselig har fått noen "dype" (gode?) ideer om så veldig mange forskjellige konsepter på en gang, da etter min mening gode ideer ikke kommer i sånt format. Du sier du følte deg "født som ny" også i etterpå av denne hendelsen, men igjen vil jeg oppmunte til skepsis og selvkritikk; jeg vil tro du husker den gode følelsen og ikke ideene og kunnskapen i seg selv.

Jeg antar jeg maler et bilde om at du kunne bli en stoner som burer seg inne i røyken og mener han har dype svar på alle universets hemmeligheter.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Du bør skille mellom følelsen av å ha "dype" ideer og det å ha genuint dype ideer. Jeg tror de fleste som er selvkritiske til rusmiddelbruken sin er enig i at de ofte har hatt kjempegode ideer under påvirkning som var totally retarded når de ikke lenger er påvirket og blir mer selvkritiske. Jeg er VELDIG skeptisk til at du plutselig har fått noen "dype" (gode?) ideer om så veldig mange forskjellige konsepter på en gang, da etter min mening gode ideer ikke kommer i sånt format. Du sier du følte deg "født som ny" også i etterpå av denne hendelsen, men igjen vil jeg oppmunte til skepsis og selvkritikk; jeg vil tro du husker den gode følelsen og ikke ideene og kunnskapen i seg selv.

Jeg antar jeg maler et bilde om at du kunne bli en stoner som burer seg inne i røyken og mener han har dype svar på alle universets hemmeligheter.
Vis hele sitatet...
Du bør skille mellom dybde og kunnskap. 1 gram med dybde er verdt 1 tonn med tomme kunnskaper! Synes nå jeg=) FRED
at du fikk gledesrus og plutselig gråt i 15min høres litt rart ut. hvis gledesrusen var som latterkick så kan det være det, men hvorfor ble du trist det sjønner jeg ikke

du blir sånn hvis du slutter brått på ssri medikamenter foresten
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Du bør skille mellom følelsen av å ha "dype" ideer og det å ha genuint dype ideer. Jeg tror de fleste som er selvkritiske til rusmiddelbruken sin er enig i at de ofte har hatt kjempegode ideer under påvirkning som var totally retarded når de ikke lenger er påvirket og blir mer selvkritiske. Jeg er VELDIG skeptisk til at du plutselig har fått noen "dype" (gode?) ideer om så veldig mange forskjellige konsepter på en gang, da etter min mening gode ideer ikke kommer i sånt format. Du sier du følte deg "født som ny" også i etterpå av denne hendelsen, men igjen vil jeg oppmunte til skepsis og selvkritikk; jeg vil tro du husker den gode følelsen og ikke ideene og kunnskapen i seg selv.

Jeg antar jeg maler et bilde om at du kunne bli en stoner som burer seg inne i røyken og mener han har dype svar på alle universets hemmeligheter.
Vis hele sitatet...
Jeg syns at dette gir mening.
Det er ikke måte på hvor skarp og reflektert man kan føle seg når man er ruset på cannabis!
Man kan sitte der med hodet høyt hevet og føle seg som den verdensmesteren mens man er ruset, men i ettertid har man enten glemt det man hadde "skjønt", som Alfonzor sa, eller så ler man det vekk og tenker at man virkelig var ruset og det var gode greier man fikk tak i denne gangen.
Det er totalt uforståelig for meg at man plutselig åpner en eller annen ny sinnstilstand eller noe slikt uten at det ligger en psykose fremkalt av rus i bakkant av hendelsen.

En kombinasjon av Mullah og Kinseeks teorier er hva jeg velger å tildele mest tiltro når det kommer til opplevelsen til trådstarter.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Jeg syns at dette gir mening.
Det er ikke måte på hvor skarp og reflektert man kan føle seg når man er ruset på cannabis!
Man kan sitte der med hodet høyt hevet og føle seg som den verdensmesteren mens man er ruset, men i ettertid har man enten glemt det man hadde "skjønt", som Alfonzor sa, eller så ler man det vekk og tenker at man virkelig var ruset og det var gode greier man fikk tak i denne gangen.
Det er totalt uforståelig for meg at man plutselig åpner en eller annen ny sinnstilstand eller noe slikt uten at det ligger en psykose fremkalt av rus i bakkant av hendelsen.

En kombinasjon av Mullah og Kinseeks teorier er hva jeg velger å tildele mest tiltro når det kommer til opplevelsen til trådstarter.
Vis hele sitatet...
Jasså? Du har aldri hørt om mennesker som har drevet seg selv i en "dårlig" retning, så plutselig en dag, ser de hva de har gjort med seg selv og de får hva jeg velger å kalle den universet latter. Altså de innser at de er skyld i sin egen lidelse..

Du tror altså på ingen måte at mennesker har klart å meditere seg til hva man kaller opplysning? Du tror ikke det finnes en eneste kristen som ikke har fått "guds ånd" i seg? Syns synd på dere alle i såfall, for dere går glipp av en fantastisk side av verden, men heldigvis er det jo opp til hver enkelt..

FRED
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Jasså? Du har aldri hørt om mennesker som har drevet seg selv i en "dårlig" retning, så plutselig en dag, ser de hva de har gjort med seg selv og de får hva jeg velger å kalle den universet latter.
Vis hele sitatet...
Men hva som menes med "dårlig retning" og hvordan denne plutselige oppvåkningen fortoner seg er jo veldig forskjellig. Noen finner Jesus, noen godtar at de kan være homofile, noen har funnet kallet om å bli Führer for en sak, noen oppdager vitaminmangel, noen finner ut at fjellet gjør dem glad. DEt utarter seg så forskjellig at jeg finner det vanskelig trekke noen klare og nytte paralleler mellom dem, selv om vi kunne destillere ned noen likheter.

Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Du tror altså på ingen måte at mennesker har klart å meditere seg til hva man kaller opplysning?
Vis hele sitatet...
Socrates? Plato? Descartes? Kant? Alle andre filosofer? De har også gjort en ganske god jobb med å formulere og videreføre sine opplyste ideer.

Vet ikke om du har en strengere definisjon på meditasjon, isåfall får du trekke den frem og prøve forklare hva positivt denne tilfører utover ren tenkning.

Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Du tror ikke det finnes en eneste kristen som ikke har fått "guds ånd" i seg?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke at bare fordi de har fått en følelse som føles god, så er alt tilknyttet denne av en opplyst natur. Det kunne tilogmed være direkte villedende. Og rus mener jeg kan være *veldig* villedende sådann.


Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Du bør skille mellom dybde og kunnskap. 1 gram med dybde er verdt 1 tonn med tomme kunnskaper! Synes nå jeg=) FRED
Vis hele sitatet...
Joa, men det går i samme baner som jeg argumenterte for. Poenget mitt var at man ikke alltid er på dyp bunn bare fordi man føler seg på dypet.
Sist endret av Kinseek; 4. juli 2010 kl. 12:44.
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Jasså? Du har aldri hørt om mennesker som har drevet seg selv i en "dårlig" retning, så plutselig en dag, ser de hva de har gjort med seg selv og de får hva jeg velger å kalle den universet latter. Altså de innser at de er skyld i sin egen lidelse..
Vis hele sitatet...
Jo, jeg har hørt om lignende tilfeller, men jeg kan ikke si at jeg blir spesielt revet med av dette.
Jeg tror heller på et vendepunkt i en persons tenkemåte fremfor noe som kan minne om en guddommelig inngripen.

Sitat av Zarathustra Vis innlegg

Du tror altså på ingen måte at mennesker har klart å meditere seg til hva man kaller opplysning? Du tror ikke det finnes en eneste kristen som ikke har fått "guds ånd" i seg? Syns synd på dere alle i såfall, for dere går glipp av en fantastisk side av verden, men heldigvis er det jo opp til hver enkelt..

FRED
Vis hele sitatet...
Det er veldig individuelt hva man kan kalle opplysning, det mest normale er å gå på skole fremfor å ta snarveien med meditasjon.
Guds ånd?
Jeg vet ikke hva du eller religiøse mennesker kaller det, men jeg kaller det før tull.
At noen enda er så blinde at de skal leve etter bibelvers gjør meg direkte frustrert.

Det jeg prøvde å si ovenfor er at det fins mange måter å oppleve/bruke en psykose.
Dessuten fins det mange måter å tre inn i en slik tilstand.
Rusmidler kan være en av dem, meditasjon har jeg ikke peiling på, men kan dette også være en av dem?

Sorry, men akkurat dette her blir for sært til at jeg klarer å holde meg på samme plan som deg.
Det høres fullstendig tullete ut.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Men hva som menes med "dårlig retning" og hvordan denne plutselige oppvåkningen fortoner seg er jo veldig forskjellig. Noen finner Jesus, noen godtar at de kan være homofile, noen har funnet kallet om å bli Führer for en sak, noen oppdager vitaminmangel, noen finner ut at fjellet gjør dem glad. DEt utarter seg så forskjellig at jeg finner det vanskelig trekke noen klare og nytte paralleler mellom dem, selv om vi kunne destillere ned noen likheter.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg ganske så enig i, det jeg har erfart når det gjelder slike "oppvåkninger" er noe slik: Om jeg kun leser bibelen, og jeg får en oppvåkning for jeg forståelse for kristendommen. Det er de som fikk en "oppvåkning", mens der var totalt opphengt i aliens, og det endte med at de trodde det var aliens som har satt oss her.. Et annet eksempel er Fridjof Capra og hans Fysikkens Tao, hvor han alltid bare hadde sett atomer i en mikroskop, ja helt til den dagen han satt å så utover havet og plutselig fikk en opplevelse av at alle atomer danset shivas dans... Vel uansett, så som du sier, virker det for meg som det er en ting som går igjen. Det virker som de får en mer langsiktig tankegang. For den ytterste egosime resulterer i altruisme, ja enkelt fordi for at jeg skal ha det best mulig må alle andre også ha det bra=D

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Socrates? Plato? Descartes? Kant? Alle andre filosofer? De har også gjort en ganske god jobb med å formulere og videreføre sine opplyste ideer.
Vis hele sitatet...
Uten tvil, jeg tror så absolutt noen av de har hatt opplevelsen, men på den tiden var det enkelte ting man holdt for seg selv, for det var tross alt like mye forfengelighet da, som nå..
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Vet ikke om du har en strengere definisjon på meditasjon, isåfall får du trekke den frem og prøve forklare hva positivt denne tilfører utover ren tenkning.
Vis hele sitatet...
Egentlig ikke, noen mediterer når de vasker opp, noen mediterer når de ser på en flamme..Men jeg mener meditasjon kan deles opp i 2 kategorier. I Zen filosofi heter det posetiv samadhi og absolutt samadhi. Posetiv er enkelt å meditere på en gjenstand, lyd eller andre sanse relatert meditasjon. Absolutt er i total stillhet hvor det eneste du skal legge merke til er pusten din, for pusten er egentlig en manifestasjon av noe som allerede finnes. Jeg kunne tippe universet fungerer på samme måte. Det var en "lunge" som inneholdt alt "luft" nå er denne pusten i på vei ut og derfor ekspanderer alt, men en dag vli den igjen trekke seg tilbake..Akkurat slik som pusten..

Jeg regner mikro/makro er noe du skjønner=)

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg tror ikke at bare fordi de har fått en følelse som føles god, så er alt tilknyttet denne av en opplyst natur. Det kunne tilogmed være direkte villedende. Og rus mener jeg kan være *veldig* villedende sådann.
Vis hele sitatet...
Igjen er jeg ganske enig med deg, og la meg bare legge til at mange av de opplevelsene ikke gir god følelse. Som jeg sa tidligere, mange mennesker i dag får forskjellige opplevelser, men alle jeg har møtt blir et generelt bedre medmenneske og blir mer langsiktig i sin tankegang..

Og når det gjelder rus, så vil jeg si at psykadelia er ikke bare en rus, det er blitt brukt i mange tusen år som et redskap på lik linje med meditasjon.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Joa, men det går i samme baner som jeg argumenterte for. Poenget mitt var at man ikke alltid er på dyp bunn bare fordi man føler seg på dypet.
Vis hele sitatet...
Det er jeg derimot totalt enig i..FRED

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Jo, jeg har hørt om lignende tilfeller, men jeg kan ikke si at jeg blir spesielt revet med av dette.
Jeg tror heller på et vendepunkt i en persons tenkemåte fremfor noe som kan minne om en guddommelig inngripen.
Vis hele sitatet...
Men hva man kaller det spiller vel ingen rolle, for jeg kan gjerne forklare en slik opplevelse med hva jeg annser som vitenskap: Menneskets værste fiende for overlevelse er seg selv, og en av de største ulempene med oss er den utrolig kortenktheten som ligger i oss.. At det er skylden i at snart er verden ødelagt tviler jeg ikke på, så for at menneskeheten skal komme seg videre er en ny "bevissthet" nødvendig. Så at det nå i disse dager er flere og flere som får slike opplevelser vil jeg faktisk sammeligne med en av teoriene som finnes rundt det at liv gikk fra vann til land.

Det var når kontinentene delte seg at det ble endel vann med liv i, disse vannene begynte etterhvert å tørke inn, og da hadde livet i vannet 2 valg: 1) Enten dø ut eller 2) Utvikle seg. Get it?

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Det er veldig individuelt hva man kan kalle opplysning, det mest normale er å gå på skole fremfor å ta snarveien med meditasjon.
Guds ånd?
Jeg vet ikke hva du eller religiøse mennesker kaller det, men jeg kaller det før tull.
At noen enda er så blinde at de skal leve etter bibelvers gjør meg direkte frustrert.
Vis hele sitatet...
Poenget jeg mener du glemmer når man sammeligner de 2 tingene er dette: Kunnskap blir visdom når du gjør det til din personlige opplevelse. Du kan sitte på skolen å lese om hvordan det er å være far, men jeg garanterer deg at i praksis er det noe helt annet. Et annet eksempel jeg liker er dette: Det er så sinnsyk stor forskjell på å se Glittertind på et kart, i forhold til å ta turen opp. Jeg skal vedde på at det finnes mennesker som kan fortelle hvor alt ligger på kartet, men det betyr ikke at de egentlig aner hvordan det er der..Get it?

Guds ånd, opplysning, shivas dans, ny bevissthetstilstand kall det hva du vil, jeg tror det er kommet rett å slett fordi en slik opplevelse er svært vanskelig å sette ord på, og la meg si dette: En sovende vil aldri skjønne hva en våken sier desverre=/ Så jeg tipper det er mennesker som har fått en oppvåkning, men det er de sovende som har prøvd å skrive det ned, derfor er religion generelt fucked...

Bibelvers ville jeg tro skal være det samme som gåtene i Zen filosofi. Der spør læremesteren ofte eleven sin spørsmål som: Hvordan lyd lager det hvis du klapper med bare den ene hånden eller hvordan så ansiktet ditt ut før du ble skapt? Det handler litt om det som sies i Alice filmen, husk å tenke 6 utenkelig ting før frokost. For det er sinnet vårt som stort sett setter grenser for hva vi kan gjøre. Så det å provosere hjernen ut over det normale er svært gunstig for utvikling vår. Det er her psykadelia er et fantastisk redskap, for det er ved hjelp av det at man kan ta snarveien rundt meditasjon.. For ved psykadelia, ser man, føler, ol ting som er utover det vanlige tankesettet for hjernen, og det er slik vi kan med vår vilje hjelpe selve evolusjonen.. Tror jeg da=)
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Det jeg prøvde å si ovenfor er at det fins mange måter å oppleve/bruke en psykose.
Dessuten fins det mange måter å tre inn i en slik tilstand.
Rusmidler kan være en av dem, meditasjon har jeg ikke peiling på, men kan dette også være en av dem?
Vis hele sitatet...
Psykose ja, har du lest Veronica vil dø av Paulo Coelho? Anyways, Det handler om en jente som prøver å ta sitt liv, havner på galehus. Der er en overlege som mener det er de "normale" menneskene som lever i en psykose. Hva er poenget? Vil du si at det å bruke medmennesker, konsumere og forsøple ikke er en psykose? Jeg liker den boken av nettopp dette: For jeg vil si at de fleste der ute er de som går rundt i sin sovende psykose.. Les boken den er bra=)
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Sorry, men akkurat dette her blir for sært til at jeg klarer å holde meg på samme plan som deg.
Det høres fullstendig tullete ut.
Vis hele sitatet...
Virkelig? Kan bruke et enkelt eksempel: Etthvert som du eldes og får mer erfaring vil strofer som: Kjenn deg selv og Være eller ikke være, endre mening...Hvorfor? Fordi man får dybde, vel ikke alle, men noen heldige... De fleste opplever denne opplevelsen på dødsleie, dette pga fortengelse frem til det tidspunktet de tør å innse at kroppen skal fortæres..
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Dette er jeg ganske så enig i, det jeg har erfart når det gjelder slike "oppvåkninger" er noe slik: Om jeg kun leser bibelen, og jeg får en oppvåkning for jeg forståelse for kristendommen. Det er de som fikk en "oppvåkning", mens der var totalt opphengt i aliens, og det endte med at de trodde det var aliens som har satt oss her.. Et annet eksempel er Fridjof Capra og hans Fysikkens Tao, hvor han alltid bare hadde sett atomer i en mikroskop, ja helt til den dagen han satt å så utover havet og plutselig fikk en opplevelse av at alle atomer danset shivas dans... Vel uansett, så som du sier, virker det for meg som det er en ting som går igjen. Det virker som de får en mer langsiktig tankegang. For den ytterste egosime resulterer i altruisme, ja enkelt fordi for at jeg skal ha det best mulig må alle andre også ha det bra=D


Uten tvil, jeg tror så absolutt noen av de har hatt opplevelsen, men på den tiden var det enkelte ting man holdt for seg selv, for det var tross alt like mye forfengelighet da, som nå..

Egentlig ikke, noen mediterer når de vasker opp, noen mediterer når de ser på en flamme..Men jeg mener meditasjon kan deles opp i 2 kategorier. I Zen filosofi heter det posetiv samadhi og absolutt samadhi. Posetiv er enkelt å meditere på en gjenstand, lyd eller andre sanse relatert meditasjon. Absolutt er i total stillhet hvor det eneste du skal legge merke til er pusten din, for pusten er egentlig en manifestasjon av noe som allerede finnes. Jeg kunne tippe universet fungerer på samme måte. Det var en "lunge" som inneholdt alt "luft" nå er denne pusten i på vei ut og derfor ekspanderer alt, men en dag vli den igjen trekke seg tilbake..Akkurat slik som pusten..

Jeg regner mikro/makro er noe du skjønner=)


Igjen er jeg ganske enig med deg, og la meg bare legge til at mange av de opplevelsene ikke gir god følelse. Som jeg sa tidligere, mange mennesker i dag får forskjellige opplevelser, men alle jeg har møtt blir et generelt bedre medmenneske og blir mer langsiktig i sin tankegang..

Og når det gjelder rus, så vil jeg si at psykadelia er ikke bare en rus, det er blitt brukt i mange tusen år som et redskap på lik linje med meditasjon.



Det er jeg derimot totalt enig i..FRED


Men hva man kaller det spiller vel ingen rolle, for jeg kan gjerne forklare en slik opplevelse med hva jeg annser som vitenskap: Menneskets værste fiende for overlevelse er seg selv, og en av de største ulempene med oss er den utrolig kortenktheten som ligger i oss.. At det er skylden i at snart er verden ødelagt tviler jeg ikke på, så for at menneskeheten skal komme seg videre er en ny "bevissthet" nødvendig. Så at det nå i disse dager er flere og flere som får slike opplevelser vil jeg faktisk sammeligne med en av teoriene som finnes rundt det at liv gikk fra vann til land.

Det var når kontinentene delte seg at det ble endel vann med liv i, disse vannene begynte etterhvert å tørke inn, og da hadde livet i vannet 2 valg: 1) Enten dø ut eller 2) Utvikle seg. Get it?


Poenget jeg mener du glemmer når man sammeligner de 2 tingene er dette: Kunnskap blir visdom når du gjør det til din personlige opplevelse. Du kan sitte på skolen å lese om hvordan det er å være far, men jeg garanterer deg at i praksis er det noe helt annet. Et annet eksempel jeg liker er dette: Det er så sinnsyk stor forskjell på å se Glittertind på et kart, i forhold til å ta turen opp. Jeg skal vedde på at det finnes mennesker som kan fortelle hvor alt ligger på kartet, men det betyr ikke at de egentlig aner hvordan det er der..Get it?

Guds ånd, opplysning, shivas dans, ny bevissthetstilstand kall det hva du vil, jeg tror det er kommet rett å slett fordi en slik opplevelse er svært vanskelig å sette ord på, og la meg si dette: En sovende vil aldri skjønne hva en våken sier desverre=/ Så jeg tipper det er mennesker som har fått en oppvåkning, men det er de sovende som har prøvd å skrive det ned, derfor er religion generelt fucked...

Bibelvers ville jeg tro skal være det samme som gåtene i Zen filosofi. Der spør læremesteren ofte eleven sin spørsmål som: Hvordan lyd lager det hvis du klapper med bare den ene hånden eller hvordan så ansiktet ditt ut før du ble skapt? Det handler litt om det som sies i Alice filmen, husk å tenke 6 utenkelig ting før frokost. For det er sinnet vårt som stort sett setter grenser for hva vi kan gjøre. Så det å provosere hjernen ut over det normale er svært gunstig for utvikling vår. Det er her psykadelia er et fantastisk redskap, for det er ved hjelp av det at man kan ta snarveien rundt meditasjon.. For ved psykadelia, ser man, føler, ol ting som er utover det vanlige tankesettet for hjernen, og det er slik vi kan med vår vilje hjelpe selve evolusjonen.. Tror jeg da=)

Psykose ja, har du lest Veronica vil dø av Paulo Coelho? Anyways, Det handler om en jente som prøver å ta sitt liv, havner på galehus. Der er en overlege som mener det er de "normale" menneskene som lever i en psykose. Hva er poenget? Vil du si at det å bruke medmennesker, konsumere og forsøple ikke er en psykose? Jeg liker den boken av nettopp dette: For jeg vil si at de fleste der ute er de som går rundt i sin sovende psykose.. Les boken den er bra=)

Virkelig? Kan bruke et enkelt eksempel: Etthvert som du eldes og får mer erfaring vil strofer som: Kjenn deg selv og Være eller ikke være, endre mening...Hvorfor? Fordi man får dybde, vel ikke alle, men noen heldige... De fleste opplever denne opplevelsen på dødsleie, dette pga fortengelse frem til det tidspunktet de tør å innse at kroppen skal fortæres..
Vis hele sitatet...

Vi to har så forskjellige tenkemåter at jeg tror ikke at det har noe for seg at jeg svarer slik at diskusjonen går videre i enda en runde.

Jeg forstår meg rett og slett ikke på deg og din tenkemåte, jeg mener ikke å være respektløs, men slik er det for min del.

Jeg står fast ved det jeg har skrevet ovenfor.
Sist endret av Knask; 4. juli 2010 kl. 13:33.
Jeg vil gjerne legge ut dette diktet for alle, dette er så enkelt som: Enten skjønner du det eller så gjør du ikke..Og skjønner du det vil du virkelig kjenne det på kroppen om det er første gang du leser dette!

Mesteren

Tider er gått over jorden
Slekter er sunket i kne
Men enda steiler i mørket
korsets gustne tre

Hvem skjønte hva mesteren mente?
Hvem er det som enda forstår
Ropet over en avgrunn
På nitten hundre år?

Gikk hans ensomme stemme
Menneskets øre forbi?
Kunne han tale til oss,
ville han kanskje si:

"Det går to veier på jorden, gledens og smertens vei.
Dere skal velge den første
Den andre valgte jeg.

Mange har gått den før meg.
Mange har segnet i stønn.
Jeg ville være den SISTE lidende menneskesønn.

Skapningens tidløse jammer
Skulle forløses i MEG.
Jeg ville rope til verden:
Gå ikke denne vei!

Følg ikke lidelsens linje gjennom din levende dag -.
Lær av min tornekrone!
Lær av mitt nederlag!

Enhver som går i mitt fotspor skal pinselens torner stikke.
Sandelig sier jeg eder:
Mennesker, følg meg ikke!

Slik som jeg levde livet,
skal det ikke leves.
Det er mitt eneste budskap,
Og alle har hørt det forgjeves!"

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Vi to har så forskjellige tenkemåter at jeg tror ikke at det har noe for seg at jeg svarer slik at diskusjonen går videre i enda en runde.

Jeg forstår meg rett og slett ikke på deg og din tenkemåte, jeg mener ikke å være respektløs, men slik er det for min del.

Jeg står fast ved det jeg har skrevet ovenfor.
Vis hele sitatet...
Da kan vi hvertfall være enig om dette: Vi respektere hverandres meninger og vi krever ikke at andre skal være enig for å snakke sammen..Tipper du er en kul fyr jeg=) FRED

Dette er siste plagsomme innlegget fra meg i denne omgang=) Jeg er ikke så flink å forklare så jeg overlater her til Tom Waits...

Rattle big black bones
in the danger zone
there's a rumblin' groan
down below
there's a big dark town
it's a place I've found
there's a world going on
Underground

they're alive, they're awake
while the rest of the world is asleep
below the mine shaft roads
it will all unfold
there's a world going on
Underground

all the roots hang down
swing from town to town
they are marching around
down under your boots
all the trucks unload
beyond the gopher holes
there's a world going on
Underground
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
realiteten i mine øyne er stikk motsatt av det du beskriver, du har en veldig umoden tankegang når du ikke klarer skille rusbaserte "åpenbaringer" (som egentlig bare er sterke følelser), og åpenbaringer man faktisk kan dra nytte av (da snakker jeg ikke om "huff, vi oppfører oss som dritt mot hverandre, mennesker suger").

disse åpenbaringene du henviser til er noe de fleste har opplevd under ruspåvirkning, spesielt psykedelika, men vi har forstand nok til å ta det for det det er. en rus. en overveldende følelse, ja, men logikk i denne tilstanden eksisterer knapt i virkelighetens verden.

du oppfører deg som en 5åring som har fått en tier av mamma, og trur han har hele verden i sin hule hånd, no offense.

jeg sier det ikke for å være frekk, det var eneste jeg fant på å sammenligne med.
Sist endret av somnium; 4. juli 2010 kl. 14:15.
Sitat av somnium Vis innlegg
realiteten i mine øyne er stikk motsatt av det du beskriver, du har en veldig umoden tankegang når du ikke klarer skille rusbaserte "åpenbaringer" (som egentlig bare er sterke følelser), og åpenbaringer man faktisk kan dra nytte av (da snakker jeg ikke om "huff, vi oppfører oss som dritt mot hverandre, mennesker suger").
Vis hele sitatet...
Hva er det som er umodent? Og har jeg sagt at mennesker suger? Jeg regner med alle mennesker gjør sitt beste og det er ikke mer jeg forventer.. Og hvordan vet du at jeg bare eller i det hele tatt har hatt noen åpenbaringer på rusmidler?
Sitat av somnium Vis innlegg
disse åpenbaringene du henviser til er noe de fleste har opplevd under ruspåvirkning, spesielt psykedelika, men vi har forstand nok til å ta det for det det er. en rus. en overveldende følelse, ja, men logikk i denne tilstanden eksisterer knapt i virkelighetens verden.
Vis hele sitatet...
Forklar gjerne hva du mener, for om det du sier er at når et mennesket opplever noe, som en hallusinasjon eller ikke så blir det ikke påvirket av det, så tror jeg det er du som driter deg...
Sitat av somnium Vis innlegg
du oppfører deg som en 5åring som har fått en tier av mamma, og trur han har hele verden i sin hule hånd, no offense.
Vis hele sitatet...
Ikke bekymre deg for å fornærme meg, jeg har faktisk fri vilje til å bestemme om det går inn på meg eller ikke. Og ja jeg tror alle har muligheten til ha verden i sin hule hånd, det betyr ikke at jeg kan styre verden, men det betyr at jeg ikke lar meg styre av verden, og at jeg kan finne ro midt i en slåsskamp og at jeg ikke føler meg alene selv når ingen er der. Og skjønner du ikke hva jeg prater om beklager jeg deg for det.
Sitat av somnium Vis innlegg
jeg sier det ikke for å være frekk, det var eneste jeg fant på å sammenligne med.
Vis hele sitatet...
Syns ikke du er frekk, syns du virker provosert av at ikke andre ser det slik du gjør, men hey hvis det jeg sier får deg på bånn, ja da beklager jeg å sånn..
Sitat av somnium Vis innlegg
disse åpenbaringene du henviser til er noe de fleste har opplevd under ruspåvirkning, spesielt psykedelika, men vi har forstand nok til å ta det for det det er. en rus. en overveldende følelse, ja, men logikk i denne tilstanden eksisterer knapt i virkelighetens verden.
Vis hele sitatet...
Hva om noen får en slik åpenbaring uten ved hjelp av substanser?

gjør det åpenbaringen mer "ekte"?

For da nytter det ikke å si at det bare er en rus når man ikke har inntatt noe, hva vil du da legge det på? Galskap fra eget hode?

Jeg bare lurer...

Edit: Bare siden Andre Bjerke er nevnt før så slenger jeg på Okkult Intermesso
Sist endret av Vandringsmann; 4. juli 2010 kl. 14:34.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Hva om noen får en slik åpenbaring uten ved hjelp av substanser?

gjør det åpenbaringen mer "ekte"?

For da nytter det ikke å si at det bare er en rus når man ikke har inntatt noe, hva vil du da legge det på? Galskap fra eget hode?

Jeg bare lurer...
Vis hele sitatet...
Hva med å kalle det en psykose eller et sidesprang fra den rasjonelle oppfatning av verden?
Trådstarter har jo en relativt vag forståelse for hva han egentlig plutselig begynte å forstå, dersom man skal konkludere med noe ut i fra posten hans.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Hva er det som er umodent? Og har jeg sagt at mennesker suger? Jeg regner med alle mennesker gjør sitt beste og det er ikke mer jeg forventer.. Og hvordan vet du at jeg bare eller i det hele tatt har hatt noen åpenbaringer på rusmidler?

Forklar gjerne hva du mener, for om det du sier er at når et mennesket opplever noe, som en hallusinasjon eller ikke så blir det ikke påvirket av det, så tror jeg det er du som driter deg...

Ikke bekymre deg for å fornærme meg, jeg har faktisk fri vilje til å bestemme om det går inn på meg eller ikke. Og ja jeg tror alle har muligheten til ha verden i sin hule hånd, det betyr ikke at jeg kan styre verden, men det betyr at jeg ikke lar meg styre av verden, og at jeg kan finne ro midt i en slåsskamp og at jeg ikke føler meg alene selv når ingen er der. Og skjønner du ikke hva jeg prater om beklager jeg deg for det.

Syns ikke du er frekk, syns du virker provosert av at ikke andre ser det slik du gjør, men hey hvis det jeg sier får deg på bånn, ja da beklager jeg å sånn..
Vis hele sitatet...
alt det jeg skrev over er i referanse til førsteposten din.

jeg er ikke provosert overhodet, ser ikke helt hvordan du klarte å få det ut av hva jeg skrev..?

jeg har da ingen ønsker om at andre skal se ting på samme måte som meg, jeg setter ekstremt pris på at de IKKE gjør det, og hvorfor det skulle få meg "på bånn" forstår jeg ikke helt.

du antar endel ting om meg som jeg ikke setter helt pris på.
det å anta slike ting i en diskusjon uten begrunnelse, og deretter påstå jeg da driter meg ut, er en uting når man prøver å holde diskusjonen på et noenlunde greit nivå.

jeg har selv hatt mine opplevelse på psykedelika der jeg har strigrått for meg selv i leiligheta fordi jeg har følt noe så monumentalt vakkert, og fått "full forståelse" for meningen med livet og lignende.
jeg sier ikke det er det du har fått, men jeg mener det kan sammenlignes.

forskjellen er at jeg tar det for det det er, en rus.
og det er nettopp derfor jeg har brukt slike rusmidler, for å oppnå akkurat det.

selvsagt blir man påvirket av det, og tankegangen blir uten tvil kreativ på endel av disse stoffene, men å dra teorier fra den verdenen inn i realiteten er umodent, og det var det jeg mente med umodent fra begynnelsen av.

jeg føler det er det du har gjort.
Sist endret av somnium; 4. juli 2010 kl. 14:37.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Hva med å kalle det en psykose eller et sidesprang fra den rasjonelle oppfatning av verden?
Trådstarter har jo en relativt vag forståelse for hva han egentlig plutselig begynte å forstå, dersom man skal konkludere med noe ut i fra posten hans.
Vis hele sitatet...
Jeg vet vi er ferdig Nitro, men jeg bruker innlegget ditt til å stille et generelt spørsmål=)

Hva er egentlig en rasjonell oppfatning av verden. Er det virkelig slik at alle mener at den beste måten å forholde seg til verden på er slik det er nå? Det har aldri vært så mange slaver, det har aldri vært så overbefolket som nå, det er flere og flere som bare får forverret situasjonen sin...Er dette virkelig ikke en psykose? Bare at den er den vanlige for tiden?
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Hva med å kalle det en psykose eller et sidesprang fra den rasjonelle oppfatning av verden?
Vis hele sitatet...
Jaha? Spennende...

Så bare fordi noen får en annen oppfatning av f.eks verden enn folk flest så er det en psykose eller ett sidesprang fra "virkeligheten"? Det høres nå sykt ut i mine ører..

Når bestemte man at det alltid er flertallet som har rett?

For alt du vet er det du selv som ligger i en psykose og egentlig ligger innlagt og innbiller deg alt dette. Bare sånn for å sette det maksimalt på spissen...
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Jeg vet vi er ferdig Nitro, men jeg bruker innlegget ditt til å stille et generelt spørsmål=)

Hva er egentlig en rasjonell oppfatning av verden. Er det virkelig slik at alle mener at den beste måten å forholde seg til verden på er slik det er nå? Det har aldri vært så mange slaver, det har aldri vært så overbefolket som nå, det er flere og flere som bare får forverret situasjonen sin...Er dette virkelig ikke en psykose? Bare at den er den vanlige for tiden?
Vis hele sitatet...
Hei igjen.

Min oppfatning er at rasjonell oppfatning av verden er den oppfatning som er mest vanlig blant menneskene.
Jeg sier ikke at alt er perfekt slik det er nå og det er min oppfatning av verden.Det vil jeg tro at de aller fleste mennesker med rasjonell tankegang klarer å komme frem til.

De siste spørsmålene dine kan du selv finne svar på i linken jeg legger ved.
Jeg baserer mine meninger på fakta og konkret forskning fremfor pseudovitenskap.

http://no.wikipedia.org/wiki/Psykose

Dersom du ser på beskrivelsen av hva en psykose er og hva slags psykoser som fins så kan man trekke mange paralleller til denne saken og mange av postene i denne tråden, inkludert mine egne.


Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Jaha? Spennende...

Så bare fordi noen får en annen oppfatning av f.eks verden enn folk flest så er det en psykose eller ett sidesprang fra "virkeligheten"? Det høres nå sykt ut i mine ører..

Når bestemte man at det alltid er flertallet som har rett?

For alt du vet er det du selv som ligger i en psykose og egentlig ligger innlagt og innbiller deg alt dette. Bare sånn for å sette det maksimalt på spissen...
Vis hele sitatet...

Edit: Refererer til denne posten samt teksten jeg har linket til.
Sist endret av Knask; 4. juli 2010 kl. 14:50.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Edit: Refererer til denne posten samt teksten jeg har linket til.
Vis hele sitatet...
Sitat av Wikipedia
I møte med en psykotisk person vil man ofte oppleve at han/hun har en avvikende virkelighetsforståelse/-oppfattelse som skiller seg fra andre menneskers
Vis hele sitatet...
Da kan jeg jo f.eks si at i "min verden" så er du i en psykose mens i "din verden" så er jeg i en psykose.

Og kanskje er det her det skilles, for hva er vel egentlig den ekte virkeligheten?

Dessverre så er det slik at når alt kommer til alt er det kun dine egne opplevelser av verden som kan definere verden for deg.

For det eneste du kan være sikker på er din egen bevissthet, alt derifra blir bare tro...
Sitat av somnium Vis innlegg
alt det jeg skrev over er i referanse til førsteposten din.
Vis hele sitatet...
Ok, så vet jeg det...
Sitat av somnium Vis innlegg
jeg er ikke provosert overhodet, ser ikke helt hvordan du klarte å få det ut av hva jeg skrev..?
Vis hele sitatet...
Fordi du følte det nødvendig å rakke ned på meg, dette ser jeg på som at du har latt deg provosere..
Sitat av somnium Vis innlegg
jeg har da ingen ønsker om at andre skal se ting på samme måte som meg, jeg setter ekstremt pris på at de IKKE gjør det, og hvorfor det skulle få meg "på bånn" forstår jeg ikke helt.
Vis hele sitatet...
Det var nok en litt unødvendig ting å si, men jeg ville det skulle rime, for jeg koser meg med samtalen her=D Men mente det samme som over at du har latt det rive med..Mitt mål er da oppnåd så takker til deg!

Sitat av somnium Vis innlegg
du antar endel ting om meg som jeg ikke setter helt pris på.
det å anta slike ting i en diskusjon uten begrunnelse, og deretter påstå jeg da driter meg ut, er en uting når man prøver å holde diskusjonen på et noenlunde greit nivå.
Vis hele sitatet...
Det gjør jeg aldeles ikke, legg merke til at jeg bruker ord som at - jeg tror - det er mer et spørsmål enn det er et påstand, mener nå jeg i allefall=)

Sitat av somnium Vis innlegg
jeg har selv hatt mine opplevelse på psykedelika der jeg har strigrått for meg selv i leiligheta fordi jeg har følt noe så monumentalt vakkert, og fått "full forståelse" for meningen med livet og lignende.
jeg sier ikke det er det du har fått, men jeg mener det kan sammenlignes.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke sagt at jeg har hatt noen som helst type opplevelser, jeg sier jet vet om folk og har lest andre historier. Men vi kan sikkert dra inn mine egne opplevelser om du føler deg hjelper debatten...Og jeg vet det kommer mye piss sammen med opplevelsene om de kommer gjennom rus, men det er de som får samme opplevelse og sterkere ved bare meditasjon o.l.

Sitat av somnium Vis innlegg
forskjellen er at jeg tar det for det det er, en rus.
og det er nettopp derfor jeg har brukt slike rusmidler, for å oppnå akkurat det.
Vis hele sitatet...
Så du mener alt man opplever på rus er på ingen måte gunstig for menneskeheten?
Sitat av somnium Vis innlegg
selvsagt blir man påvirket av det, og tankegangen blir uten tvil kreativ på endel av disse stoffene, men å dra teorier fra den verdenen inn i realiteten er umodent, og det var det jeg mente med umodent fra begynnelsen av.

jeg føler det er det du har gjort.
Vis hele sitatet...
Men det skjønner jeg ikke, om man tror man skal/er dø under psykadelia gir omtrent samme virkning som på et menneske som holder på å dø av drukning o.l.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Hei igjen.

Min oppfatning er at rasjonell oppfatning av verden er den oppfatning som er mest vanlig blant menneskene.
Jeg sier ikke at alt er perfekt slik det er nå og det er min oppfatning av verden.Det vil jeg tro at de aller fleste mennesker med rasjonell tankegang klarer å komme frem til.

De siste spørsmålene dine kan du selv finne svar på i linken jeg legger ved.
Jeg baserer mine meninger på fakta og konkret forskning fremfor pseudovitenskap.

http://no.wikipedia.org/wiki/Psykose

Dersom du ser på beskrivelsen av hva en psykose er og hva slags psykoser som fins så kan man trekke mange paralleller til denne saken og mange av postene i denne tråden, inkludert mine egne.
Vis hele sitatet...
Men da ville jeg si vi er ganske så enig, bare at jeg slenger litt løst med begreper i forhold til de politisk korrekte menneskene, men hey..Jeg gjør da mitt beste=)
Sitat av somnium Vis innlegg
men å dra teorier fra den verdenen inn i realiteten er umodent, og det var det jeg mente med umodent fra begynnelsen av.
Vis hele sitatet...
Hva er vitsen med å bruke psykedelika hvis du ikke anvender erfaringne du har gjort deg videre i livet? Bruker du det bare som en ruslek?

Jeg er enig i at man må være kritisk til det man har opplevd under innflytelse av kraftige psykoaktiver, men hvis man konsekvent avfeier det som "bare en rus", hva er så hensikten med å oppsøke slike tilstander?

Selv har jeg brukt psykedelika til å dykke langt ned i mitt eget sinn, og hente opp kunnskap om meg selv som på sett og vis var utilgjengelig for meg tidligere. Jeg har selvsagt tatt med meg denne kunnskapen tilbake til "virkeligheten", og vokst på det.

Jeg har også opplevd mye rart som jeg har måttet avfeie som fantasi, men hvis det ikke var noe av substans å hente i disse tilstandene, så hadde jeg ikke vært spesielt interessert i dem, ei heller brukt tid til å skrive om dem på nFF.
Sist endret av mentalmelt; 4. juli 2010 kl. 15:07.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hva er vitsen med å bruke psykedelika hvis du ikke anvender erfaringne du har gjort deg videre i livet? Bruker du det bare som en ruslek?

Jeg er enig i at man må være kritisk til det man har opplevd under innflytelse av kraftige psykoaktiver, men hvis man konsekvent avfeier det som "bare en rus", hva er så hensikten med å oppsøke slike tilstander?

Selv har jeg brukt psykedelika til å dykke langt ned i mitt eget sinn, og hente opp kunnskap om meg selv som på sett og vis var utilgjengelig for meg tidligere. Jeg har selvsagt tatt meg meg denne kunnskapen tilbake til "virkeligheten", og vokst på det.

Jeg har også opplevd mye rart som jeg har måttet avfeie som fantasi, men hvis det ikke var noe av substans å hente i disse tilstandene, så hadde jeg ikke vært spesielt interessert i dem, ei heller brukt tid til å skrive om dem på nFF.
Vis hele sitatet...
Det han sier=D Godt at noen er flinkere å forklare enn meg!
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Ok, så vet jeg det...

Fordi du følte det nødvendig å rakke ned på meg, dette ser jeg på som at du har latt deg provosere..
Vis hele sitatet...
du antar.. jeg har ikke rakket ned på deg, noe jeg presiserte med førsteposten min.

Men mente det samme som over at du har latt det rive med..Mitt mål er da oppnåd så takker til deg!
Vis hele sitatet...
..og antar..

jeg lar meg ikke "rive med", jeg diskuterer. vi er på en diskusjonsforum.

om målet ditt er å få folk til å bli "revet med" istedetfor å ha en fornuftig diskusjon har du feil innstilling til dette forumet føler jeg.

noe som igrunn er vanskelig når du skriver så sporadisk og delvis usammenhengende som du gjør, så jeg melder meg ut av diskusjonen.
Sitat av somnium Vis innlegg
du antar.. jeg har ikke rakket ned på deg, noe jeg presiserte med førsteposten min.
Vis hele sitatet...
Jeg ville tippe jeg kunne fått med meg 10 hvitfrakker som ville sagt at du skrev på en mer nedlatende måte enn hva som finnes av alternativer.
Sitat av somnium Vis innlegg
..og antar..

jeg lar meg ikke "rive med", jeg diskuterer. vi er på en diskusjonsforum.
Vis hele sitatet...
At du skriver i denne tråden i stedet får å lese dagbladet eller klø deg i hodet er mitt argument får at du lar deg rive med=) Ikke at du sitter å rister foran pc'en lissom=)
Sitat av somnium Vis innlegg
om målet ditt er å få folk til å bli "revet med" istedetfor å ha en fornuftig diskusjon har du feil innstilling til dette forumet føler jeg.
Vis hele sitatet...
Jeg føler at det jeg sier er fornuftig, men at jeg først og fremst trenger noen å diskutere med kommer klart først, er lite produktivt å diskutere med seg selv, mener nå jeg..

Sitat av somnium Vis innlegg
noe som igrunn er vanskelig når du skriver så sporadisk og delvis usammenhengende som du gjør, så jeg melder meg ut av diskusjonen.
Vis hele sitatet...
Her kan jeg ikke annet enn å si at du har rett, for i mitt hode henger alt sammen og da blir det fort vanskelig å dele ting opp, men skal gjøre mitt beste om våre veier skulle krysses ved en seinere annledning..FRED

Power and greed?
That's not for me.
I'd rather walk my own paths,
I'd rather plant my own seeds.

So a plant is a threat to the American dream?
I guess the land of the free ain't what it seems.
But for those that are free, say like you and me,
understand the meaning of true liberty.

For those who don't, here's what I say,
you've been tricked and fooled in every way.

Riddled by the system of our's,
driven by greed and gas guzzeling cars.
So don't confront, and don't obey.
Live your life stoning, and find your own way!
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hva er vitsen med å bruke psykedelika hvis du ikke anvender erfaringne du har gjort deg videre i livet? Bruker du det bare som en ruslek?
Vis hele sitatet...
jeg har da aldri sagt at man ikke skal bruke erfaringene derfra videre i livet, det eneste jeg sier er at man bør ta ville teorier om konspirasjoner og hvordan verden henger sammen ved hjelp av små grønne menn for det det er, og det er det jeg har kommentert i hele denne tråden (ihvertfall det som har vært meningen)

Jeg er enig i at man må være kritisk til det man har opplevd under innflytelse av kraftige psykoaktiver
Vis hele sitatet...
Det er det jeg har prøvd å si, kanskje på en dårlig formulert måte.
Jeg har holdt kommentarene mine rettet mot originalposten:
.."jeg kom opp med de heftigste konspirasjonsteoriene ang, diamanter,olje,grådighet, relgion og skapelsen"..

og det er slike ville konspirasjonsteorier jeg har lagt under kniven.

men hvis man konsekvent avfeier det som "bare en rus", hva er så hensikten med å oppsøke slike tilstander?
Vis hele sitatet...
unødvendig å svare på ettersom jeg ikke mener dette overhodet, selvfølgelig kan man få bedre innsikt både om seg selv og omverdenen, det er ikke det jeg satt min tvil på eller kritisert betydningen av.

det er såpass selvsagt for min del at jeg nesten blir litt fornærmet av "påstanden", men forstår at jeg kanskje har formulert meg dårlig og at det er derfor dere kan tro det.
Sist endret av somnium; 4. juli 2010 kl. 15:45.
Sitat av f00b Vis innlegg
Zarathustra, du er litt for høy på deg selv ass
Vis hele sitatet...
Synes du? Jeg som følte meg som alle andre. Ja i den forstand som mennesker alltid har vært, Ute etter svar på min tilværelse.. Jeg føler at det er gunstig for meg å fortelle hvordan jeg personlig ser verden.

Men vit i allefall at jeg likestiller alle ting dette universet. Jeg kommer aldri til å tro at verden hadde vært annerledes uten meg, noe som burde tilsi at jeg ikke føler meg viktigere enn et sandkorn, men jeg mener det er mine og den andres meninger som kan hjelpe oss til en bedre forståelse av hverandre. Og da må man ha litt troen på teoriene sine, men om noen kommer med kjempeargumenter for det motsatte er jeg ikke den som ikke kan legge meg flat, når som helst..=)

Sitat av somnium Vis innlegg

Det er det jeg har prøvd å si, kanskje på en dårlig formulert måte.
Jeg har holdt kommentarene mine rettet mot originalposten:
.."jeg kom opp med de heftigste konspirasjonsteoriene ang, diamanter,olje,grådighet, relgion og skapelsen"..

og det er slike ville konspirasjonsteorier jeg har lagt under kniven.
Vis hele sitatet...
Opps, jeg vil gjerne si beklager for misforståelse. For når det gjelder det enkelte utsagnet fra trådstarter, er jeg enig med deg=) Beklager mann!
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Zarathustra Vis innlegg
Opps, jeg vil gjerne si beklager for misforståelse. For når det gjelder det enkelte utsagnet fra trådstarter, er jeg enig med deg=) Beklager mann!
Vis hele sitatet...
helt i orden, jeg har visst misforstått jeg og.
skal vente til jeg ikke er på jobb og har det travelt neste gang jeg kommenterer
Sitat av somnium Vis innlegg
helt i orden, jeg har visst misforstått jeg og.
skal vente til jeg ikke er på jobb og har det travelt neste gang jeg kommenterer
Vis hele sitatet...
Noen ganger går ting for fort for oss alle=) Jeg er faktisk svært skeptisk til alle ting jeg opplever, både med og uten rus, alt skal filtres=)
Sitat av somnium Vis innlegg
(...)
Vis hele sitatet...
Det oppsto en misforståelse da Zarathustra svarte på et innlegg du skrev til trådstarter.

Vi har jo snakket sammen mange ganger, så jeg vet jo at du er en oppegående fyr. Men ja, jeg synes du formulerte deg litt rart i det siste avsnittet. Måtte bare høre hva du egentlig mente, var ikke meningen å fornærme deg

Men så har jeg heller ikke kommet med noen "påstand", kun spørsmål relatert til en setning som du selv skrev.
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Da kan jeg jo f.eks si at i "min verden" så er du i en psykose mens i "din verden" så er jeg i en psykose.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si at jeg står sterkere enn deg ettersom jeg har vitenskapen på min side.
At jeg kalte en hendelse som skjedde under rus for en potensiell psykose eller et sidesprang fra den virkelige verden, har mer for seg enn at du sier at jeg går i en psykose hele livet mitt for at jeg har et annet syn på rus.
Jeg har aldri prøvd psykedeliske stoffer som mentalmelt nevner, men det var ikke dette det var snakk om heller i første post.

Jeg har alltid vært veldig opptatt av budhismen og den ånderlige verden. Og veldig høye ønsker om og virkelig kjenne meg selv. Har prøvd utallige ganger å åpne det tredje øyet men uten noe spesiel funk. Men etter jeg så den dokumentaren og tiden etter med indre tanker føltes det virkelig ut som det skjedde noe.
Vis hele sitatet...
Jeg føler at dette sitatet hentet fra første post i denne tråden indikerer at han ikke er spesielt objektiv i forhold til det vi diskuterer...
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Jeg vil si at jeg står sterkere enn deg ettersom jeg har vitenskapen på min side.
At jeg kalte en hendelse som skjedde under rus for en potensiell psykose eller et sidesprang fra den virkelige verden, har mer for seg enn at du sier at jeg går i en psykose hele livet mitt for at jeg har et annet syn på rus.
Vis hele sitatet...
For å gjenta meg selv, hva om jeg fikk samme hendelse uten påvirkning av rus? Mener du fremdeles at det er en psykose? Mener du at det finnes bare en riktig måte å tolke og oppfatte verden på?

Og jeg snakket aldri om at ditt syn på rus var det som gjorde at du i "min verden" ville ha gått i en psykose.

Jeg mente at hvis du kun tror på det du ser og mener at det ikke finnes noe "mer" bare fordi vitenskapen idag ikke har vist oss det umulige enda så ville jeg ha puttet deg under en psykose. Håper det ikke ble for mye rot i den setningen.

Jeg sikter ikke til deg som person, men som et eksempel..

Jeg har desverre for lite info om deg til å kunne dømme deg så jeg vil ikke påstå at du for meg går rundt i en psykose.

Du må så gjerne tro at du har vitenskapen på din side, men vi vet ikke alt om vitenskapen.. Vitenskapen vil kanskje om noen år vise oss at det som vitenskapen selv idag peker på som umulig faktisk kan være mulig.

Husk at det var en tid hvor verdens smarteste menn trodde at jorda var flat...

Jeg råder deg til å lese Okkult Intermesso som jeg linket til litt lengre opp. I det minste for å provosere Egoet i deg..
opplevd mye rart me psyken selv og opplevd nesten det samme som deg.

Tipper det var sjelen din som ville vise deg noe, vise deg hvordan menneskeheten er.
Trengte bare litt weed for å få åpne deg litt.


Ser det er snakk om åpenbaringer og rusmiddler her, kan nevne at jeg har fått en åpenbaring før uten og bruke rus. det var en deilig følelse med gåsehud og et vilt tankekjør i 3minutter. under de 3 minuttene føltes det ut som at jeg skjønte alt i hele værden, syke greier-
Sist endret av Awareness; 4. juli 2010 kl. 18:21.
Det var en fjern opplevelse.
Har "opplevd noe av det samme" i ruset tilstand, men det gjorde meg bare deprimert og jeg ga faen i alt. Alt jeg oppsøkte gjorde meg bare mer deprimert og mitt syn på verden ble bare dårligere og dårligere.
Så forelsket jeg meg og "kom tilbake til virkeligheten".

Nylig forstod jeg hele verden etter jeg leste dette.

Betyr det at jeg lever i en psykose?
Sitat av Inspecta_Deck Vis innlegg

Nylig forstod jeg hele verden etter jeg leste dette.
Vis hele sitatet...
Vennligst forklar hele verden for meg, jeg venter i spenning.
Ja det gjør du nok
Er ikke så veldig spennende egentlig, ganske umoralsk, men samtidig helt nydelig for oss som har hatt flaks.

Det vil ta alt for lang tid å skrive det ned, samtidig som jeg ikke har et godt nok språk for å si det på en riktig måte.

Kanskje disse kan hjelpe deg :P

Ja det gjør du nok
Er ikke så veldig spennende egentlig, ganske umoralsk, men samtidig helt nydelig for oss som har hatt flaks.

Det vil ta alt for lang tid å skrive det ned, samtidig som jeg ikke har et godt nok språk for å si det på en riktig måte.

Kanskje disse kan hjelpe deg :P
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av Vandringsmann Vis innlegg
Jeg råder deg til å lese Okkult Intermesso som jeg linket til litt lengre opp. I det minste for å provosere Egoet i deg..
Vis hele sitatet...
Jeg får opp feilmelding på linken, vil gjerne lese diktet!
Sitat av Palarie Vis innlegg
Jeg får opp feilmelding på linken, vil gjerne lese diktet!
Vis hele sitatet...
Professoren sitter en natt ved sitt bord

og fyller en bok med belærende ord

Han dypper sin sylskarpe stålpennesplitt

og skriver sitt verk “Okkultismens Falitt”

“Den såkalte synskhet og telepati

betraktes som former av schizofreni”

Den overtro godtfolk har trukket på slep

blir drept av det klare professorbegrep

“Vår vitenskaps lys har jagd åndene vekk”

noterer han fyndig i Barnengenblekk

For saken er den at professoren vet

å skjelne fantomer fra virkelighet

Han avslutter nettopp da klokken slår tolv

det sjette kapittel: “I vannviddets vold”

Han stryker sin panne. Jovisst, han er trett

Litt overarbeidet? Da skjer det med ett

Det knepper i veggen – som støt av en stav

og rommet blir mørkt som en mumiegrav

Hva var det…? Med forskerens klare logikk

erkjenner han straks: Det var lyset som gikk

Men dermed er slett ikke skjedd noe galt

En sikring er gått, det er ganske normalt

Han tenner en fyrstikk. Hans værelse er

som lagt i et nytt og uvirkelig skjær

Se uret på veggen! Det kaster med ett

en menneskeaktig, deform siluett

Selv ørelappstolen har skiftet gestalt -

Nåvel! Det var altså en sikring det gjaldt

Han stanser på gulvet.Det piper en vind

i ovnen. Det lød som om – noe kom inn

Det er en besynderlig stemning han får:

Han føler i rommet en kulde – som går

For pokker! Ar sikringer springer, det kan

da ikke forvirre en vitenskapsmann?

Kan skyggefantomer, som slett ikke er

forblende en etling av Kant og Voltaire?

Han stevner mot døren, han går som i trass:

da fanges hans blikk av konsollspeilets glass

Hva er det han ser i det eldgamle speil?

Han stivner. Han stivner… Å Gud, han ser feil!

Det ulmer der inne i febergul glans

et ansikt, et øye – som ikke er hans

Et blikk som av øglen, det kolde reptil

en munn som står vrengt i et kraniumsmil

Han raver mot bordet. Hans ansikt er hvitt

Han klamrer seg til “Okkultismens Fallitt”

Han holder papirene frem som et skjold:

- det sjette kapittel: “I vannviddets vold”

Da ( – Alle elektriske guder ha takk! – )

kom lyset igjen, og fantomet fortrakk

Et lite sekund så professoren det

som ingen professor har godt av å se

Han synker i stolen, fortumlet og matt

Det blir ikke mere arbeidet i natt…

Professor! Lat kun som om intet er hendt

Finn flasker og glass, og hold lampene tent!

Finn flasker og glass, du fortjener en rus!
Den jord du bebor er et spøkelseshus…!
Sitat av Paranormal Vis innlegg
Den opplevelsen jeg hadde i den 48 time føltes ut som jeg var helt tom med følelser, men plutselig ble jeg bare fylt opp med glede, sånn på 10 sekunder.
Jeg har ikke felt en tåre på mange år, men etter gledesrusen kom gråt jeg i hvertfall 15 min.
Jeg tok tak i meg selv å fikset opp i alle mine problemer.
Og tiden etter har vært som jeg har blitt født på ny.
Vis hele sitatet...
Om du faktisk har gjort konkrete tiltak for å fikse opp og ikke bare sitter på forumet og sier det så er denne opplevelsen veldig verdifull! Hvis ikke så er det bare enda et steint øyeblikk.
Stranger in paradise
GeirGeirGeir's Avatar
Jeg hadde en ganske lik opplevelse som deg TS, bortsett fra at jeg ikke var påvirket med noe som helst og lå bare å tenkte for meg selv siden jeg ikke fikk sove. Da jeg begynte å skjønne litt spratt jeg opp fra sengen og skrudde på pcen min og skrev et sånn passe lang word dokument om alt som er galt og hva som burde være annerledes
Parkettetterligning
Du har bare fått en god gammeldags åpenbaring. Weed har bare fått fart på tanker du kanskje allerede hadde tendenser til. Dette er vel egentlig bra. Du er med andre ord et godt menneske og weed har hjulpet deg til å forstå det kp til deg
har hatt noen ganske spesielle opplevelser da jeg var høy, som at alt jeg gjorde, gjorde jeg av en grunn.

Eksempel fra middagsbordet, jeg skulle sjenke farris i glasset mitt, men så tenkte jeg at jeg skjenker farris i glasset mitt fordi jeg liker det - pågrunn av genene mine, som allerede er bestemte. Noe som sier at alt jeg gjør, gjør jeg på bakgrunn av at det allerede er bestemt og jeg ikke klarer ha egen kontroll over livet mitt siden alt jeg gjør allerede er bestemt. Så jeg bestemte meg for å gjøre det motsatte av alt jeg ville, ville jeg ha poteter - valgte jeg noe annet og plutselig innså jeg at jeg igjen velger bort poteter fordi jeg nettop hadde funnet ut av dette. Så jeg satt der og merket at jeg ble mer og mer utilpass mens jeg merket at alt er bestemt og at jeg ikke har noe valg i livet.
Utrolig ubehagelig :P
Vel ts du har skjønt det. Folk er generelt egoistiske grådige svin som har seg selv og sine behov og drømmer i tankene hele tiden. De aller fleste er slik jeg også selv om jeg forsøker å være en bra mann så har jeg også følt på griskheten ved flere anledninger. Jeg har sett så mange ganger den mindre bra siden hos folk når grådigheten tar fullstendig overhånd. Da er det nærmest ingen grenser for hvor langt folk er villige til å gå uansett hvem som blir såret og bedratt.

Ligger det i vår natur å være griske? En slags nedarvet overlevelsesmekanisme som er forsterket gjennom utallige generasjoner? De griskeste vil jo være de som er best rustet til å tåle uår og dårlige tider.