Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 628
Hei,

det har seg sånn at jeg har laget en liten webshop hvor jeg lar folk "handle" til en handlekurv. Men når de fullfører bestillingen vil jeg jo selvfølgelig at handelen skal kunne lagres.

Problemet er bare det at f.eks artikkelnr og pris ligger i to forskjellige array. Som var måten jeg fant mest hensiktsmessig, og fungerer glimrende når man plukker varer.

Problemet kommer altså når jeg skal skrive til databasen, hvis jeg skriver følgende:

PS: Sesjonsvariablene er arrays.

Kode

foreach ( $_SESSION['varer'] as $produkt ) { 

$sql_1="INSERT INTO varekjop (vare, pris) 

VALUES ('$produkt', '$total')";
if (!mysql_query($sql_1))
  {
  die('Error: ' . mysql_error());
  }
}
Så får jeg skrevet artikkelnr til alle varene som inviduelle poster. Men jeg vil jo gjerne ha med både stkpris og antallet på hver enkelt vare. Men hvis jeg prøver på noe sånt som

Kode

foreach ( $_SESSION['varer'] as $produkt ) { 
foreach ( $_SESSION['pris'] as $priser ) { 
$sql_1="INSERT INTO varekjop (vare, pris) 

VALUES ('$produkt', '$priser')";
if (!mysql_query($sql_1))
  {
  die('Error: ' . mysql_error());
  }
}
}
Så blir det bare krøll..


Noen som har forslag til hvordan jeg kan fikse dette? Hadde vært supert, takk.

- Fredrik
Sist endret av fredrikweb; 5. januar 2009 kl. 20:01.
Noe slikt?

Kode

<?php
$products = array (12, 16, 99, 65);
$prices   = array ('99,90 NOK', '12,50 NOK', '49,90 NOK', '100 NOK');

for ($i = 0; $i < count($products); $i++) {
	echo 'Varenr.: '.$products[$i].'. Pris: '.$prices[$i];
}
?>
Ikke helt. Det jeg lurer på et hvordan jeg kan skrive to verdier fra to forskjellige arrays, til samme post i en database.
Du kunne serialisert arrayene og lagt de i databasen. Kan også lage dette objektorientert, med arrays som members og serialisert objektet før du skreiv innholdet til en kolonne på en rad.
Sist endret av m0b; 5. januar 2009 kl. 23:50.
Nå vet jeg ingen ting om serialiserte arrays? Mulighet for å gi et kjapt kodeeksempel for mitt problem?

Jeg søkte på det på www.php.net, men ble ikke veldig mye klokere.
Har dessverre ikke tid til dette akkurat nå. Serialisering er (i php) en måte å lage en tekstrepresentasjon av et objekt (objekt fra klasse, variabler, etc) som kan lagres på en eller annen måte, og hentes ut igjen, samtidig som man tar vare på datatypene.

Dersom du leser denne tråden http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=77600 så kan du kanskje bli litt klokere på de eksemplene jeg har gitt der. Se post #11 for eksemplet jeg snakker om.