Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 818
Anonym bruker
"Ivrig Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!
Tittelen min sier vel det meste om hva jeg spør om. Det er ikke meg som skal kjøre, men har blitt spurt om å prøve å finne ut av dette.

Personen som skal kjøre er en jente, 20 år gammel, slank, 1.65cm og veier under 50kg. Det er 81 timer siden inntak av 35mg diazepam og 1mg alprazolam. Det er snakk om en gangs bruk. Ikke noe bruk før dette. Hun har ikke resept.

Jeg kommer frem til mye forskjellig når jeg googler.

https://oslo-universitetssykehus.no/...fene-i-kroppen

Her står det 30-160 timer ved inntak av 10mg, men etter å ha lest i tråder her på freak og sett andre plasser på nett så får jeg det ikke helt til å stemme.

Det jeg tror, hvis jeg har forstått rett, er at det kan slå ut på spyttprøve og urinprøve i lengre tid, men en blodprøve vil vise at man ikke er påvirket. Kun at man har sporstoffer i seg. Det jeg da tenker er at om spyttprøven er positiv, vil hun miste lappen frem til blodprøven blir analysert.

Noen som kan hjelpe meg?
Anonym bruker
"Vred Sild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det spiller fint liten rolle om blodprøveanalyser viser at hun ikke er påvirket under kjøringen.

Så lenge hun ikke har resept på det som dukker opp på prøver er det illegalt inntak av legemidler som er grunn nok til å miste førerkortet
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det spiller fint liten rolle om blodprøveanalyser viser at hun ikke er påvirket under kjøringen.

Så lenge hun ikke har resept på det som dukker opp på prøver er det illegalt inntak av legemidler som er grunn nok til å miste førerkortet
Vis hele sitatet...
Jeg er uenig i at dette er tilstrekkelig, men det er hva politiet kommer til å prøve seg på, som et forvaltningsvedtak.
Jeg hadde inntatt 20-25mg i forbindelse med en flytur og ringte mitt lokale legekontor for å spørre om jeg hadde lov å kjøre (dette var en dag etterpå) og de sa at uavhengig av dose så kunne jeg kjøre 8t etter inntak. Jeg lot allikevel bilen stå da jeg absolutt ikke var kjørbar og føler man seg ikke kjørbar skal du ikke kjøre.
Halveringstid ganger fem er regelen for at stoffer skal være ute av kroppen. Vedkommende vil nok være i faresonen langt lengre enn 81 timer på grunn av at hun ikke har resept.

Jeg vet om noen som testet positivt etter over en uke av kun 10mg.