Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  85 8768
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det vil si at du misbruker legemidler du ikke har fått foreskrevet enda.

Det er best å finne viljen til å kunne gjøre alt det du ønsker, uten å misbruke legemidler.
Vis hele sitatet...
Ser du forskjellen på å misbruke noe og å bruke noe fordi det har en positiv effekt utover at man føler seg bra inni seg? Han formidler jo at ting objektivt sett er mye bedre.

Såklart er det "best" ditt geni, men nå handler det om å endre livsstil på en forsvarlig nok måte til at det blir en varig endring.
Sist endret av krystallkongen; 11. oktober 2021 kl. 20:11.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det vil si at du misbruker legemidler du ikke har fått foreskrevet enda.

Det er best å finne viljen til å kunne gjøre alt det du ønsker, uten å misbruke legemidler.
Vis hele sitatet...
Ja, men når den viljen er borte vekk og aldri kommer tilbake, så er dette eneste alternativet

Ja jeg gjør det teoretisk sett... Men alle jeg kjenner sier jeg burde ha fått det. For når man selvmedisinerer så er det missbruk.. Men når jeg til slutt kommer inn i lar, da kan jeg kalle det medisinering.. og jeg kommer til å komme inn i lar til slutt bare vent... Så skal jeg vente med å ha det bra da? frem til jeg får det godkjent? skjønner du ikke hvor teit det høres ut?
Anonym bruker
"Fremmed Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Ser du forskjellen på å misbruke noe og å bruke noe fordi det har en positiv effekt utover at man føler seg bra inni seg? Han formidler jo at ting objektivt sett er mye bedre.
Såklart er det "best" ditt geni, men nå handler det om å endre livsstil på en forsvarlig nok måte til at det blir en varig endring.
Vis hele sitatet...
Jeg ser forskjellen på misbruk av legemidler, og terapeutisk bruk av legemidler, men hvor og når skal grensa mellom de to tingene krysses?

Sitat av burner84 Vis innlegg
Så skal jeg vente med å ha det bra da? frem til jeg får det godkjent? skjønner du ikke hvor teit det høres ut?
Vis hele sitatet...
Det er et legemiddel du forventer at skal brukes på lang sikt. Det høres ikke teit ut å avvente en leges vurdering før du avgjør at dette skal brukes på lang sikt.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Gjett hvem som skrev dette, mens hen argumenterer for at op bør leve et rusfritt liv:

"Jeg har blant annet begynt med medisin mot ADHD, og det i seg selv gjorde det klart for meg at det kanskje kan ha vært ADHD-diagnosen som gjorde at jeg ruset meg, bare at diagnosen ikke ble oppdaget tidligere. Nå som jeg er på de medisinene, føler jeg at alle mine behov for behandling blir dekket, på samme måte som rusmisbruket mitt dekket de behovene jeg følte at jeg hadde den gangen."

Kanskje du skulle tenke over parallellen her, sfinks.
Sist endret av meaculpaUIO; 11. oktober 2021 kl. 20:19.
Anonym bruker
"Fremmed Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Gjett hvem som skrev dette, mens hen argumenterer for at op bør leve et rusfritt liv:

"Jeg har blant annet begynt med medisin mot ADHD, og det i seg selv gjorde det klart for meg at det kanskje kan ha vært ADHD-diagnosen som gjorde at jeg ruset meg, bare at diagnosen ikke ble oppdaget tidligere. Nå som jeg er på de medisinene, føler jeg at alle mine behov for behandling blir dekket, på samme måte som rusmisbruket mitt dekket de behovene jeg følte at jeg hadde den gangen."

Kanskje du skulle tenke over parallellen her, sfinks.
Vis hele sitatet...
Da jeg sluttet å ruse meg, hadde jeg senere behov for samtaler med psykolog på grunn av PTSD og lignende symptomer. Under disse samtalene mente psykologen at jeg kan ha hatt ADHD hele livet uten å vite om det.
Nå som jeg bruker strattera, så har jeg mindre tankekjør, og dermed legger jeg mindre merke til PTSD-diagnosen min.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvorfor viser du oss epikrisen din? Det er ikke relevant for oss i det hele tatt, vi trenger ikke å se det.
Alt jeg vil, er at du skal tenke deg om.
Vis hele sitatet...
For at folk skal få ett inntrykk av hvor ille det var kanskje ? Merkelige greier, at folk ikke skjønner at jeg har et behov for medisinering.. Det mente jo tilogmed legen som ga meg lykkepiller.. Men fordi subutex er et opiat, nei da er man plutselig missbruker og hele pakka... Eneste effekten subutex gir meg, er et spark i ræva, noe jeg trenger hver dag.Umedisinert og nykter funker ikke for meg, men det virker det som folk sliter med å akkseptere.. Bare folk som skal kverulere.. Nå har jeg stått på bakbeina å debbatert i hele dag, og ikke så mye som et råd... Noen som egentlig har lest, hva jeg spurte om på første innlegget? Er det noen som har gitt meg råd om hva jeg burde gjøre for å komme inn under LAR? hehe,nei, folk er for opptatt av å kverulere.. Man trenger ikke følge skoleboka hver enkelt sak vettu...
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Så fint at du har et medikament til å hjelpe deg, til å blandt annet holde deg unna rus? Hvor er den muligheten i hvordan du argumenterer ovenfor op?
Er det egne regler for han, eller for deg?
tror jeg faktisk printer ut denne samtalen her, og sender til ARA.. Denne tråden beskriver alt jeg ville nevne på kartleggingstimen uansett...Dropper å dra på kartleggingstimen.. Har viktigere ting å gjøre, enn å bli uglesett av noen inkompetente idioter på ARA. Får avslag uansett.. Jeg får bare skaffe meg noen stabile subutex selgere, så klarer jeg meg fint alene jeg
Anonym bruker
"Fremmed Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av burner84 Vis innlegg
For at folk skal få ett inntrykk av hvor ille det var kanskje ? Merkelige greier, at folk ikke skjønner at jeg har et behov for medisinering.. Det mente jo tilogmed legen som ga meg lykkepiller.. Men fordi subutex er et opiat, nei da er man plutselig missbruker og hele pakka... Eneste effekten subutex gir meg, er et spark i ræva, noe jeg trenger hver dag.Umedisinert og nykter funker ikke for meg, men det virker det som folk sliter med å akkseptere.. Bare folk som skal kverulere.. Nå har jeg stått på bakbeina å debbatert i hele dag, og ikke så mye som et råd... Noen som egentlig har lest, hva jeg spurte om på første innlegget? Er det noen som har gitt meg råd om hva jeg burde gjøre for å komme inn under LAR? hehe,nei, folk er for opptatt av å kverulere.. Man trenger ikke følge skoleboka hver enkelt sak vettu...
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke behov for å vite hvor ille det er for deg, jeg har kun lyst til at du skal tenke deg om.

Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Så fint at du har et medikament til å hjelpe deg, til å blandt annet holde deg unna rus? Hvor er den muligheten i hvordan du argumenterer ovenfor op?
Er det egne regler for han, eller for deg?
Vis hele sitatet...
Vet ikke hva du mener med dette, du må ha misforstått meg. Legemiddelet strattera har ingen innvirkning i forhold til at jeg holder meg rusfri, jeg var rusfri i to år før jeg begynte med dette legemiddelet. Hva er det du tenker på?
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Så fint at du har et medikament til å hjelpe deg, til å blandt annet holde deg unna rus? Hvor er den muligheten i hvordan du argumenterer ovenfor op?
Er det egne regler for han, eller for deg?
Vis hele sitatet...
Tror du må ordlegge deg litt bedre... skjønte ikke hva du skreiv jeg
Anonym bruker
"Fremmed Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av burner84 Vis innlegg
Tror du må ordlegge deg litt bedre... skjønte ikke hva du skreiv jeg
Vis hele sitatet...
Han sikter til at det er dobbeltmoralsk av meg å selv bruke et legemiddel for å unngå rusmisbruk, samtidig som jeg mener at du ikke burde bruke subutex for å unngå rusmisbruk.
Han har imidlertid misforstått, da jeg ikke har erstattet rusen med legemiddelet.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det blir kanskje en frigivende detalj for deg, men for meg er det som du sier: en person som selv bruker et medikament for å ha det bedre, og sitter i en tråd og forteller noen med tung avhengighet at de bør kjenne på følelsene sine, bli rusfri og ikke støtte seg til et medikament. Du har i mine øyne totalt diskreditert deg selv med dette, og rusfri i to år eller hvilket medikament blir helt underordnet.
Anonym bruker
"Fremmed Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Det blir kanskje en frigivende detalj for deg, men for meg er det som du sier: en person som selv bruker et medikament for å ha det bedre, og sitter i en tråd og forteller noen med tung avhengighet at de bør kjenne på følelsene sine, bli rusfri og ikke støtte seg til et medikament. Du har i mine øyne totalt diskreditert deg selv med dette, og rusfri i to år eller hvilket medikament blir helt underordnet.
Vis hele sitatet...
I trådstarters tilfelle har han en forestilling av at han ønsker å bestemme hvilket legemiddel som skal brukes for å behandle sine egne symptomer, og dette uten å gå via helsevesenet, eller ved å manipulere helsevesenet. At jeg som pasient går til en psykolog og får utskrevet medisiner er noe helt annet, og er nøyaktig det jeg oppfordrer trådstarter til å gjøre.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Det blir kanskje en frigivende detalj for deg, men for meg er det som du sier: en person som selv bruker et medikament for å ha det bedre, og sitter i en tråd og forteller noen med tung avhengighet at de bør kjenne på følelsene sine, bli rusfri og ikke støtte seg til et medikament. Du har i mine øyne totalt diskreditert deg selv med dette, og rusfri i to år eller hvilket medikament blir helt underordnet.
Vis hele sitatet...
Jeg har da aldri fortalt noen med tung rusavhengighet at de skal kjenne på følelsene sine? Diskreditert meg selv..? care... og rusfri i to år?? Lær deg å skrive sammenhengende setninger som kan leses før du uttaler deg da!Har ikke så stort vokabulær som deg tydligvis, så jeg er for dum til å skjønne hva du mente med frigivende

slutter å følge denne tråden nå jeg... var tydligvis for vanskelig å gi meg noe råd til å komme inn i lar.. så dere kan sitte å kose dere å kverulere med hverandre
Sist endret av random14016; 11. oktober 2021 kl. 20:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Fremmed Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av burner84 Vis innlegg
Jeg har da aldri fortalt noen med tung rusavhengighet at de skal kjenne på følelsene sine? Diskreditert meg selv..? care... og rusfri i to år?? Lær deg å skrive sammenhengende setninger som kan leses før du uttaler deg da!Har ikke så stort vokabulær som deg tydligvis, så jeg er for dum til å skjønne hva du mente med frigivende

slutter å følge denne tråden nå jeg... var tydligvis for vanskelig å gi meg noe råd til å komme inn i lar.. så dere kan sitte å kose dere å kverulere med hverandre
Vis hele sitatet...
Mitt eneste råd til å eventuelt komme inn i LAR: Fortell akkurat hvordan det er, ikke lyv til dem.
Lykke til.
Anonym bruker
"Identisk Mink"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Det blir kanskje en frigivende detalj for deg, men for meg er det som du sier: en person som selv bruker et medikament for å ha det bedre, og sitter i en tråd og forteller noen med tung avhengighet at de bør kjenne på følelsene sine, bli rusfri og ikke støtte seg til et medikament. Du har i mine øyne totalt diskreditert deg selv med dette, og rusfri i to år eller hvilket medikament blir helt underordnet.
Vis hele sitatet...
Det er da virkelig en stor forskjell på å selvmedisinere seg selv for egen avhengighet med en ny avhengighet og det å få en diagnose stilt av lege og få utlevert medisin i regulerte mengder.

Det er langtifra sammenlignbar og si at det å finne ut av egne eventuelle diagnoser rusfri og det å gjøre det som narkoman, er det samme
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det er jeg enig i, men å få substitusjonbehandling er nettopp et middel på vei til målet, og det er hva OP ber om, og alternativ han viser til fremstår å stå aleine med gateapoteket
Anonym bruker
"Syk Hai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Burner84: Prøv å husk at eneste grunnen til at folk tar seg tid til å svare her er fordi de virkelig faktisk bryr seg og vil at du skal ha det bra. Jeg forstår godt at det føles ubehagelig, men prøv å husk på det.
Anonym bruker
"Fremmed Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dessuten skrev du også tidligere:
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Man kan forøvrig jobbe med svært mye, om ikke alt i hele verden, på fast medisinering.
Vis hele sitatet...
Gjelder det ikke meg?
Trådstarter mangler vilje til å se sitt eget problem og gjøre noe med det på den riktige måten.
Manglet jeg vilje til å oppsøke psykolog og snakke om problemene mine da jeg fikk skrevet ut ADHD-medisin?

Det at jeg bruker ADHD-medisin idag har ingen sammenheng med at jeg fremdeles holder meg rusfri.
Jeg holder meg rusfri og langt unna selvmedisinering av mitt eget valg, fordi jeg har vokst opp og forstått at det er en veldig dårlig ide å gjøre sånt.

Trådstarter derimot ønsker å selvmedisinere seg selv, og har uttrykt at det er en mulighet for å falle tilbake til rus dersom han ikke får det som han vil. Det er problemet med trådstarter. Han må først og fremst ha en vilje til å gjøre en endring, og den første endringen jeg foreslår, er å holde seg rusfri og oppsøke helsevesenet for behandling av sine psykiske problemer, som han nå holder under kontroll ved å misbruke Subutex.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Det er jeg enig i, men å få substitusjonbehandling er nettopp et middel på vei til målet, og det er hva OP ber om, og alternativ han viser til fremstår å stå aleine med gateapoteket
Vis hele sitatet...
Har du virkelig ikke fått med deg at det IKKE er substitusjonsbehandling det er snakk om her?
Anonym bruker
"Fremmed Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Burner84: Prøv å husk at eneste grunnen til at folk tar seg tid til å svare her er fordi de virkelig faktisk bryr seg og vil at du skal ha det bra. Jeg forstår godt at det føles ubehagelig, men prøv å husk på det.
Vis hele sitatet...
Ja, dette kan jeg bekrefte. Jeg har vært veldig kritisk i denne tråden, men alt jeg har skrevet har kun vært basert på min vilje til å hjelpe deg med å gjøre en positiv endring. Du har imidlertid ikke forstått dette, men om du en dag blir rusfri og holder deg unna selvmedisinering, tror jeg at du forstår det.
Hei burner84! Syns du skal la være å bry deg om hva disse fucktardsa mener om din personlige psykiske helse. Gjør som meg og kjør ditt eget løp, hvis du mener dette er det beste for deg, så ER det det. Snakker av erfaring selv. Ble tatt inn i LAR for 5 år siden, med litt av de samme problemene som du har. Så jeg sier bare stå på! Den som gir seg er en dritt!
Bare sånn i tilfelle du sjekker tråden igjen burner84 - meaculpaUIO, cannabis-norge og jeg argumenterer for deg og din sak. Jeg forstår at du blir defensiv, men ikke la dette her gå inn på deg
Sist endret av krystallkongen; 12. oktober 2021 kl. 15:32.
Anonym bruker
"Fremmed Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det finnes alltid to eller flere sider av en sak. Min side har vært å råde deg til å tenke deg om, og se om du klarer å finne viljen som skal til for å heller stable livet ditt på plass uten å måtte manipulere systemet eller gjøre noe illegalt.
De andre derimot ser ikke problemet med at du skal gjennomføre det du ønsker.

Hva du velger, vil avgjøre utfallet av mange ting. Jeg ønsker deg lykke til, uavhengig av hvem av oss du hører på. Dersom du skulle ha behov for flere råd fremover, eller noen å snakke med, så kan du selvfølgelig alltid komme tilbake. Selv om jeg har rådet deg til å ikke gjøre det du har planlagt, så betyr det ikke at jeg kommer til å kritisere deg hvis du likevel gjør det. Alt jeg har skrevet er råd, ikke kritikk.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det finnes alltid to eller flere sider av en sak. Min side har vært å råde deg til å tenke deg om,
Vis hele sitatet...
Men kjære deg, han har allerede vært i dialog med LAR, lege, blitt utredet for avhengighet osv. Merker du ikke at dette er en person som allerede har tenkt seg om og tatt et veldig fornuftig valg i forhold til sin fortid?
Tror du dette er en person som ikke har tenkt noe rundt sin situasjon?

Alternativet til å bruke Subutex i så kontrollerte former som han får til nå på egenhånd (fordi han enda ikke får hjelp av LAR) er noe jævlig mye verre. For både han selv, familien hans og potensielt fremmede.
For å være ærlig skjønner jeg ikke helt hvorfor jeg gidder å si dette igjen da jeg har vanskelig for å tro at du kommer til å forstå det den attende gangen jeg skriver det.

Vi lever i virkeligheten, ikke i en magisk verden der TS kan bestemme seg for å med den uovervinnelige viljen sin aldri røre rusmidler igjen. Det er en lang reise, og å gå fra uhemmet, ukontrollert rus (med en omgangskrets full av mennesker i så tung rus at det fører til død) til kontrollert selvmedisinering, med håp om ekte medisinering og forhåpentligvis etter hvert fullstendig medisinfrihet, er faktisk utvilsom fremgang.

Du virker ikke til å ha noe særlig erfaring med rus eller mennesker. Og du virker hvertfall ikke til å ha forståelse for at det er en ørliten mulighet for at det eksisterer mennesker med andre egenskaper og med mindre ressurser enn deg selv. Har du fått med deg bakgrunnen til TS?
Hvis det eneste du har å bidra med er å kritisere fremgangen og forandringen han allerede har gjort fordi det ikke er bra nok og fordi han "må tenke seg om" synes jeg du skal dra et annet sted med disse gullkornene dine og "bidra".

Og hva er greia med anonym bruker, er det vanskelig å stå for for disse åpenbart meget sterke meningene dine med brukernavn? Selv med brukernavn er du jo tilnærmet anonym.

Selv om det ikke er "det beste" å skifte til en annen avhengighet som gjør at funksjonsnivået øker betraktelig på alle måter som betyr noe, er det fortsatt mye bedre.

Er du enig eller uenig i det?

Eller er alt man gjør kritikkverdig, mislykket og dømt til å feile med mindre man oppnår perfeksjon?
Sist endret av krystallkongen; 12. oktober 2021 kl. 17:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Fremmed Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Men kjære deg, han har allerede vært i dialog med LAR, lege, blitt utredet for avhengighet osv. Merker du ikke at dette er en person som allerede har tenkt seg om og tatt et veldig fornuftig valg i forhold til sin fortid?
Tror du dette er en person som ikke har tenkt noe rundt sin situasjon?

Alternativet til å bruke Subutex i så kontrollerte former som han får til nå på egenhånd (fordi han enda ikke får hjelp av LAR) er noe jævlig mye verre. For både han selv, familien hans og potensielt fremmede.
For å være ærlig skjønner jeg ikke helt hvorfor jeg gidder å si dette igjen da jeg har vanskelig for å tro at du kommer til å forstå det den attende gangen jeg skriver det.
Vis hele sitatet...
Enten har du eller jeg misforstått noe. Han beskriver ikke behov for dette medikamentet for å kontrollere abstinenser og lignende, akkurat som det egentlig er meningen at medikamentet skal brukes. Han ønsker å bruke medikamentet til noe helt annet enn det som er formålet, og forventer at det vil fungere over lang tid. Det er det som er problemet.

Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Vi lever i virkeligheten, ikke i en magisk verden der TS kan bestemme seg for å med den uovervinnelige viljen sin aldri røre rusmidler igjen. Det er en lang reise, og å gå fra uhemmet, ukontrollert rus (med en omgangskrets full av mennesker i så tung rus at det fører til død) til kontrollert selvmedisinering, med håp om ekte medisinering og forhåpentligvis etter hvert fullstendig medisinfrihet, er faktisk utvilsom fremgang.
Vis hele sitatet...
Jeg benekter ikke at det er vanskelig å slutte å ruse seg. Det er det ikke. Det jeg ønsker å få frem er at hvis viljen kan finnes, så er det et bedre alternativ enn å misbruke et medikament. Han har ikke tenkt å bruke medikamentet for å holde seg rusfri, men dempe symptomene som gjør at han vil ruse seg. Han har imidlertid ikke beskrevet å noen gang ha prøvd å holde seg rusfri over lengre tid. Det er også det som er problemet. Har han ikke prøvd å holde seg rusfri, vet han ikke hvordan det er.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Du virker ikke til å ha noe særlig erfaring med rus eller mennesker. Og du virker hvertfall ikke til å ha forståelse for at det er en ørliten mulighet for at det eksisterer mennesker med andre egenskaper og med mindre ressurser enn deg selv. Har du fått med deg bakgrunnen til TS?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har fått med meg hva han har skrevet, og hva han ønsker å gjøre. Som Dodecha skrev litt tidligere:
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er litt som å si at heroin fungerer bedre enn Paracet for en hodepine.
Vis hele sitatet...
, så er det som å si at heroin fungerer bedre enn Paracet for en hodepine. Du kan tro hva du vil i forbindelse med min erfaring med rusmidler, det spiller ingen rolle for meg hva du tror, det er ditt eget valg å tro på meg eller ikke. Svaret ditt gjør også at jeg lurer på om du i det hele tatt har forstått hva situasjonen er. Det virker som at du tenker at han har tenkt å gå gjennom et normalt LAR-forløp for å behandle abstinenser og lignende plager, akkurat som Subutex er ment til å brukes til. Det er nemlig ikke det som er saken.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Hvis det eneste du har å bidra med er å kritisere fremgangen og forandringen han allerede har gjort fordi det ikke er bra nok og fordi han "må tenke seg om" synes jeg du skal dra et annet sted med disse gullkornene dine og "bidra".
Vis hele sitatet...
Hva ville du sagt dersom jeg synes at heroin fungerer bedre enn paracet mot hodepinen min, som jeg får ved bruk av amfetamin? Hadde ikke du kritisert meg for det, og heller rådet meg til å forsøke å være rusfri fra amfetamin over en periode og sett om hodepinen går over da?
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Og hva er greia med anonym bruker, er det vanskelig å stå for for disse åpenbart meget sterke meningene dine med brukernavn? Selv med brukernavn er du jo tilnærmet anonym.
Vis hele sitatet...
Det spiller ingen rolle hvorfor jeg ønsker å være anonym, og det burde du ikke tenke så mye over. Det eneste du bør tenke over, er at jeg fremdeles står ved mitt.
Anonym bruker
"Fremmed Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Er du enig eller uenig i det?
Eller er alt man gjør kritikkverdig, mislykket og dømt til å feile med mindre man oppnår perfeksjon?
Vis hele sitatet...
Jeg tror fremdeles ikke du har fått med deg poenget mitt. Det å gjøre som trådstarter ønsker å gjøre, burde være den aller siste utveien. Han har ikke forsøkt å være rusfri og sett om de psykiske plagene muligens går over da. Selvfølgelig er det vanskelig å bli rusfri, det vet jeg alt om! Likevel er mitt råd: Finnes det en vilje der inne? Bruk den!
Anonym bruker
"Fremmed Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker;3727600
Jeg benekter ikke at det er vanskelig å slutte å ruse seg. Det er det ikke. Det jeg ønsker å få frem er at hvis [B
viljen[/b] kan finnes, så er det et bedre alternativ enn å misbruke et medikament. Han har ikke tenkt å bruke medikamentet for å holde seg rusfri, men dempe symptomene som gjør at han vil ruse seg. Han har imidlertid ikke beskrevet å noen gang ha prøvd å holde seg rusfri over lengre tid. Det er også det som er problemet. Har han ikke prøvd å holde seg rusfri, vet han ikke hvordan det er.
Vis hele sitatet...
Jeg må korrigere meg selv:
Jeg benekter ikke at det er vanskelig å slutte å ruse seg. Det er ikke lett.
Istedenfor:
"Jeg benekter ikke at det er vanskelig å slutte å ruse seg. Det er det ikke."
Det er jo nettopp det som som er problemet, og det sier TS selv. Viljen til å ikke bruke noe som helst er ikke der. Da jobber man med det man har. Det virker som om du tror at det å ikke selvmedisinere er et alternativ akkurat sånn som ting er for TS nå, men det sier han at det ikke er. Han har valgt det minste av to onder. Og så får man ta vurderingen om eventuelt totalt avhold når ting har stabilisert seg.

Du må ha en enormt sterk vilje du som prater mye om akkurat det at han må finne denne og bruke den. Skriv heller noe om hvordan man finner viljen til å bli rusfri. Du har erfaring, fortell TS om hvordan du overvant daglig tung rus i form av injisering i over et tiår med viljen din. Han trenger i så fall å høre hvordan ikke bare at.

Har du rett i at avhold fra medisiner er "det beste"? Ja.
Men hvis det ikke er en mulighet for TS slik som ting er nå, er det da noen vits i å prøve å prakke det på ham? Og så utrolig innbitt i tillegg? Jeg er sikker på at han vet at det å være rusfri er det sunneste og beste.

Dine meninger og/eller verdier er ikke kompatible med mine i denne diskusjonen, så jeg foreslår at vi kutter den der

Det er uansett godt å se at du er investert i det å prøve å overbevise TS til å ta gode valg, det skal sies!

Ha en flott ettermiddag og kveld.
Sist endret av krystallkongen; 12. oktober 2021 kl. 17:55.
Anonym bruker
"Fremmed Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Det er jo nettopp det som som er problemet, og det sier TS selv. Viljen til å ikke bruke noe som helst er ikke der. Da jobber man med det man har. Det virker som om du tror at det å ikke selvmedisinere er et alternativ akkurat sånn som ting er for TS nå, men det sier han at det ikke er. Han har valgt det minste av to onder. Og så får man ta vurderingen om eventuelt totalt avhold når ting har stabilisert seg.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg forstår akkurat dette! Trådstarter mener at viljen ikke kan finnes, og at det er umulig å bli rusfri. Tingen er bare at det er usikkert at han i det hele tatt er tilstede og forstår dette.
Det er derfor det er viktig at man er svært tydelig på hva man mener. Som du ser i hans tidligere svar, så synes han det er veldig, veldig deilig at flere støtter hans perspektiv. Det ville jeg også syntes, men hvordan kan man vite at jeg faktisk er i stand til å forstå situasjonen og ta de rette avgjørelsene? Hvis alle er på hans side, så vil det signalisere til ham at det ikke finnes en annen side som er aktuell å vurdere. Mer om dette kommer i neste sitat.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Du må ha en enormt sterk vilje du som prater mye om akkurat det at han må finne denne og bruke den. Skriv heller noe om hvordan man finner viljen til å bli rusfri. Du har erfaring, fortell TS om hvordan du overvant daglig tung rus i form av injisering i over et tiår med viljen din. Han trenger i så fall å høre hvordan, ikke bare at.
Vis hele sitatet...
Jeg beskrev tidligere i tråden at det som måtte til for at jeg skulle finne viljen var at alle i familien og vennene mine ekskluderte meg fra deres liv. Det var dette som var utslagsgivende for at jeg til slutt tok meg sammen og valgte å slutte. Hvis ikke det hadde blitt satt et så stort press på meg, ville jeg sannsynligvis ha fortsatt å ruse meg, fordi det ikke er så farlig. På samme måte tenker han at det ikke er så farlig for ham å gjøre det han selv foreslår, fordi det finnes personer som støtter hans syn der ute. Derfor er jeg her med min kritiske røst, og håper på at dette kan gi ham en oppvåkning. Det er dessverre vanskelig å gi konkrete råd til hvordan man kan finne viljen til å gjøre det, da det er individuelt, men dersom mange nok personer forteller ham at dette er skummelt, håper jeg at det i det minste har en effekt.

En person forteller deg at det er trygt å kjøre på rødt, mens ni andre personer sier at det er utrygt.

En person forteller deg at det er utrygt å kjøre på rødt, mens ni andre personer sier at det er trygt.

I hvilket av tilfellene ville du kjørt på rødt, om ikke du fra før hadde hatt den grunnleggende forståelsen av at det er farlig, ulovlig og fører til store konsekvenser dersom det går galt?
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Har du rett i at avhold fra medisiner er "det beste"? Ja.
Men hvis det ikke er en mulighet for TS slik som ting er nå, er det da noen vits i å prøve å prakke det på ham? Og så utrolig innbitt i tillegg? Jeg er sikker på at han vet at det å være rusfri er det sunneste og beste.

Dine meninger og/eller verdier er ikke kompatible med mine i denne diskusjonen, så jeg foreslår at vi kutter den der

Det er uansett godt å se at du er investert i det å prøve å overbevise TS til å ta gode valg, det skal sies!

Ha en flott ettermiddag og kveld.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det noen vits i å prakke det på ham, hvorfor skal man bare la det passere? Det han driver med er skummelt, og det er viktig å formidle det.
Jeg må legge til at det å sammenligne å bruke Subutex sublingualt versus å skyte Speed med Heroin i stedet for Paracet blir fullstendig tåpelig.

Om TS skyter Subutexen er det selvfølgelig jævlig bad, men Subutex slik medisinen er ment å brukes er da mye mindre skadelig enn å injisere gateamfetamin.

For å oppsummere hva det virker som om det koker ned til i denne tråden:
Jeg verdsetter og applauderer progresjon. Noen verdsetter perfeksjon.

Viljen til endring hos TS er der og i stedet for å vente på lege og LAR har han tatt det i egne hender. Så får viljen til å bli fullstendig rusfri komme senere, når ting blir enda bedre.
Sist endret av krystallkongen; 12. oktober 2021 kl. 18:10.
Anonym bruker
"Fremmed Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Jeg må legge til at det å sammenligne å bruke Subutex sublingualt versus å skyte Speed med Heroin i stedet for Paracet blir fullstendig tåpelig.

Om TS skyter Subutexen er det selvfølgelig jævlig bad, men Subutex slik medisinen er ment å brukes er da mye mindre skadelig enn å injisere gateamfetamin.
Vis hele sitatet...
Jeg tror fremdeles du ikke har forstått parallellen. Man snakker ikke om å skyte speed med heroin, men at man har hodepine dagen etter å ha brukt amfetamin for eksempel. Hver gang!
Skal jeg kurere det med Paracet? Ja, jeg kan prøve. Men hva om heroin er mye bedre?
Eller kanskje det er bedre å la være å leke med speed?

Trådstarter vil bruke Subutex som en erstatning for antidepressiva.
Hvorfor har ikke trådstarter ordnet opp i sine psykiske lidelser?
Fordi han ruser seg.
Dermed er han enten ikke er i stand til å motta psykiatrisk behandling, eller blir nektet behandlingen fordi psykiatrien nekter å behandle en rusmisbruker.

Hva kan han da gjøre for å ordne opp i de lidelsene? Ta Subutex? Ja, det kan han jo, men hva med å la være å ruse seg, og dermed bli i stand til å motta behandling?
Når / hvis han blir frisk, kan han jo gjøre hva han vil etterpå, som for eksempel å ruse seg igjen eller bruke Subutex, om han fremdeles føler at han har behov for det, når han likevel er frisk.
Jeg snakker ikke om å skyte speed med dop..

Subutex sublingualt verus å skyte gateamfetamin er en forbedring.
Heroin i stedet for Paracet er forverring, åpenbart.
TS formidler at han fungerer bedre, får se ungene sine, blir motivert til å ta tak i ting i livet han IKKE tok tak i da han injiserte Amfetamin.
Men slik jeg skjønner det mener du at det ikke er en forbedring. Alt er en illusjon forårsaktet av det noen kalte "opiumens rosa sky".
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du lever i fornektelse og opiumens rosa sky og selvom du står fritt til å gjøre hva du syns er best for ditt liv har du nå barn å ta hensyn til og må gjøre det som er best for dems liv. En pappa som er narkoman og som sier at han skal ruse seg resten av livet er ikke hva som er best for barna dine
Jeg skjønner at mor dro og barnevernet kom inn i bildet
Vis hele sitatet...
Det er ikke du som skrev dette, men: Det er nesten opp til ham selv og ikke minst dem rundt han å bedømme. Det er umulig for både deg og meg å si i hvilken grad TS blir påvirket av denne medisinen. Hvis moren til barna fortsetter å la ham ha kontakt med dem, tror du han blir synlig påvirket da? Har du prøvd Subutex? Det går an å ruse seg på dette, men for mennesker som bruker dette stoffet fast er det tilnærmet ingen rusvirkning. Man føler seg bare frisk, normal. Og man blir dårlig om man ikke inntar stoffet. Det er likevel verdt trade-off'en for så og si alle som bruker Subutex, fordi de ellers ikke greier å holde seg rusfri.

Heroin i stedet for Paracet er forverring, åpenbart.

Som sagt, vi mener helt forskjellige ting, og det er i grunnen ikke noe poeng i at vi to fortsetter å diskutere. Jeg har forstått hva du mener, og jeg tror du har forstått hva jeg mener. Ingen av oss overbeviser den andre

Det går an å bruke medisiner uten å ruse seg. Ja, selvmedisinering også. Eneste forskjellen er resepten. Effektene er helt like om du bruker stoffer legalt eller illegalt.
Jeg forstår at du mener at det at fordi en lege ikke har vurdert ham til å trenge dette på bakgrunn av utilstrekkelig tungt opiatmisbruk blir det helt uakseptabelt.
Progresjon er både bra og mye mer realistisk enn å skifte livsstil totalt fra den ene dagen til den andre.

Takk for diskusjonen, så får vi se om jeg greier å holde meg unna
Sist endret av krystallkongen; 12. oktober 2021 kl. 18:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Fremmed Sfinks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Jeg forstår at du mener at det at en lege ikke har vurdert ham til å trenge dette på bakgrunn av utilstrekkelig tungt opiatmisbruk, og at det gjør det helt uakseptabelt.
Progresjon er både bra og mye mer realistisk enn å skifte livsstil totalt fra den ene dagen til den andre.
Vis hele sitatet...
Ja, vi avslutter diskusjonen, og håper at trådstarter i det minste får brukt noe av det som står i tråden.

Bare en siste ting: En lege kan gjerne vurdere om han skal få Subutex, men da er det ikke lurt å oppgi misvisende opplysninger som gjør at han får det på uriktig grunnlag, noe han oppgir at han ønsker å gjøre. Er det slik å forstå at du er enig i at det er en bra ting å gjøre?

Jeg er bare nysgjerrig, kritiserer ikke deg for å synes det heller, jeg bare lurer, så jeg forstår hva du har hatt i tankene under hele diskusjonen. Du trenger ikke svare om du ikke vil. Svar gjerne på en måte som gjør at jeg ikke trenger å svare deg igjen. Takk for diskusjonen
Jeg er enig med deg, i at det ikke er bra å lyve til LAR og lege. Men jeg kan også forstå hvorfor det føles nødvendig når han opplever en stor forbedring i livskvalitet når han bruker dette med god effekt.

Jeg har argumentert til fordel for TS basert på antakelsen om at han ikke ruser seg på Subutex.
Det er faktisk en forskjell på å ruse seg i en slik grad at det har enorme negative konsekvenser, og på å selvmedisinere i en slik grad at man holder en verre avhengighet i sjakk, samtidig som man kanskje blir motivert til å forbedre livet på de områdene den tidligere avhengigheten forverret eller direkte ødela.

Jeg har vært der. Jeg har ruset meg tungt, ukontrollert og destruktivt. Jeg har blitt rusfri igjen. Jeg har sprukket. Jeg har misbrukt og brukt lovlige medisiner. Jeg har selvmedisinert med illegale medisiner i strenge regimer og opplevd at det har hatt en positiv effekt ifht. å klare å hindre meg selv i å få et fullstendig tilbakefall. Dette på en måte der forskjellen på å ta disse medisinene (det blir vel rusmidler eller narkotika mtp. at det var anskaffet illegalt og ikke på resept) og å ikke ta dem bare var en holdningsendring mentalt hvor jeg gikk fra å slite enormt med anger på alt jeg har gjort, søvnproblemer, fravær av appetitt med vekttap, tankekjør osv. til at ting var greit nok til at jeg holdt ut. Det var virkelig ikke et mål å bli ruset, det var et mål å ha det okay nok til at jeg var i stand til å ta vare på livet mitt og de rundt meg. En av få ganger jeg har kjent på følelser som var så sterke og kjipe at jeg egentlig ikke hadde noen som helst måte å hamle opp med dem uten hjelpemidler. Det er ikke kult.

Jeg tror jeg har en viss forståelse av ambivalensen og følelsene TS krangler med for tiden, og jeg har virkelig sympati for ham. Og så minner jeg meg selv på at han har vært sprøytenarkoman mange ganger så lenge som jeg misbrukte uten å injisere.
Sist endret av krystallkongen; 12. oktober 2021 kl. 19:30.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det er substitusjonbehandling det han spør om, uavhengig av om det faller inn under en snever definisjon av det, eller ikke. Han vil inn i lar og han vil ha et medikament for å stabilisere sin avhengighet. Hvordan i alle dager er det ikke substitusjonbehandling

Jeg kan skjønne ønsket om at folk skal klare seg selv uten kjemisk hjelp, men man har ingen forutsetning for å si det her. Istedenfor har man noe for å karakterisere tung, langvarig avhengighet, som man må være tålmodig med, akseptere medisiner for. Titrere.

I mean oh my god selv bent Høie var ute med et slikt budskap når Sverre eika døde
Sist endret av meaculpaUIO; 12. oktober 2021 kl. 20:15.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Jeg er enig med deg, i at det ikke er bra å lyve til LAR og lege. Men jeg kan også forstå hvorfor det føles nødvendig når han opplever en stor forbedring i livskvalitet når han bruker dette med god effekt.

Jeg har argumentert til fordel for TS basert på antakelsen om at han ikke ruser seg på Subutex.
Det er faktisk en forskjell på å ruse seg i en slik grad at det har enorme negative konsekvenser, og på å selvmedisinere i en slik grad at man holder en verre avhengighet i sjakk, samtidig som man kanskje blir motivert til å forbedre livet på de områdene den tidligere avhengigheten forverret eller direkte ødela.

Jeg har vært der. Jeg har ruset meg tungt, ukontrollert og destruktivt. Jeg har blitt rusfri igjen. Jeg har sprukket. Jeg har misbrukt og brukt lovlige medisiner. Jeg har selvmedisinert med illegale medisiner i strenge regimer og opplevd at det har hatt en positiv effekt ifht. å klare å hindre meg selv i å få et fullstendig tilbakefall. Dette på en måte der forskjellen på å ta disse medisinene (det blir vel rusmidler eller narkotika mtp. at det var anskaffet illegalt og ikke på resept) og å ikke ta dem bare var en holdningsendring mentalt hvor jeg gikk fra å slite enormt med anger på alt jeg har gjort, søvnproblemer, fravær av appetitt med vekttap, tankekjør osv. til at ting var greit nok til at jeg holdt ut. Det var virkelig ikke et mål å bli ruset, det var et mål å ha det okay nok til at jeg var i stand til å ta vare på livet mitt og de rundt meg. En av få ganger jeg har kjent på følelser som var så sterke og kjipe at jeg egentlig ikke hadde noen som helst måte å hamle opp med dem uten hjelpemidler. Det er ikke kult.

Jeg tror jeg har en viss forståelse av ambivalensen og følelsene TS krangler med for tiden, og jeg har virkelig sympati for ham. Og så minner jeg meg selv på at han har vært sprøytenarkoman mange ganger så lenge som jeg misbrukte uten å injisere.
Vis hele sitatet...
Jeg må si at det her var veldig bra skrevet, og beskriver meg og situasjonen min VELDIG bra =) Norge hadde trengt flere som deg!Skal på kartlegging til mandagen.. har tenkt tanken på å printe ut hele tråden å vise dem, slik at jeg slipper å ordlegge meg så kraftig når jeg kommer dit.... Har også et annet problem og det er sosial-angst/panikkangst når jeg er på et møte å blir midtpunktet.. da mister jeg både munn å mæle.. Ergo, derfor jeg sendte inn et to sider langt klagebrev, for jeg følte meg feil behandlet etter første møtet..Men det er jo egentlig ikke så rart...eneste jeg klarte å presentere, var at jeg ville ha subutex så jeg slapp å bruke heroin hvergang jeg ikke fikk tak i sub....Nei, jeg tror å spille med 100% åpne kort er tingen...Men vi får se om jeg blir tatt på alvor eller ikke... Har jo fått meg en pekepinn av folk ved å oprette denne tråden (noe som egentlig er litt av grunnen til at jeg faktisk startet den). Merker hvor lite opplyste folk er, og bare slenger deg inn i bås... Subutex som lykkepiller?? han her har skapt seg en falsk illusjon i sitt hodet, tenker sikkert folk, noe jeg i bunn å grunn kan skjønne, for vi snakker jo faktisk om opiater/opioider som vel er noe av det mest avhengighets-skapende på vår jordklode (jada finns sikkert noe verre også)