Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 2868
Jeg er nå på avrusning der jeg fikk lov å ha dampen min, men må røyke ute på røykerommet, det jeg lurer på er om brannvarsleren kan gå av om jeg gjør sånt på rommet. Brannvarsleren heter esmi tror jeg, den har ikke noe rødt lys som blinker heller. Har ikke opplevd at brannvarsleren på andre avrusningssteder har gått av men nå er jeg på en helt ny plass og derav tørr jeg ikke gjøre det med mindre det er sikkert. Jeg vet jeg ikke burde prøve å bryte reglene men om man er syk nok finner man jo på det meste.
Kommer an på om det er ionisk eller optisk røykvarsler. Ioniske røykvarslere reagerer bare på røyk, optiske reagerer også på damp.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Kommer an på om det er ionisk eller optisk røykvarsler. Ioniske røykvarslere reagerer bare på røyk, optiske reagerer også på damp.
Vis hele sitatet...
vet du hvordan man ser forskjell?
Mest sannsynlig så er den optisk (med mindre den ser gammel ut). Burde gå bra, men ingen garanti. Det brukes optiske detektorer på storkjøkken uten problemer.
Bruk sunn fornuft, og pass på at det ikke blir for mye røyk.
https://www.google.com/search?q=esmi+smoke+detectors

Klikk på bilder og se om du kan identifisere den selv.
Sitat av Imawesome Vis innlegg
..den har ikke noe rødt lys som blinker heller. Har ikke opplevd at brannvarsleren på andre avrusningssteder har gått av men nå er jeg på en helt ny plass og derav tørr jeg ikke gjøre det med mindre det er sikkert.
Vis hele sitatet...
Det røde blinkende lyset du referer til er på de man finner i private hjem og som viser at batteriet virker.
På institusjoner, hospitser og en del NAV boliger er som regel alle brannvarsleren koblet til en sentral "tavle" som viser hvor alarmen er utløst.
Tror heller ikke man uten videre får koblet den fra slik man kan hjemme hos seg selv ved å ta ut batteriet.
De sentralstyrte ESMI detektorene jeg har vert borti er enkel å koble fra, da detektoren er "skrudd" fast i en base som er montert i himling. Man bare vrir den mot venstre så løsner den fra basen, men da vil det komme opp i branntavlen at det er en utkoblet sensor, det skal også begynne å pipe i sentralen for å varsle om at noe er utkoblet.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av utepaanordnes Vis innlegg
De sentralstyrte ESMI detektorene jeg har vert borti er enkel å koble fra, da detektoren er "skrudd" fast i en base som er montert i himling. Man bare vrir den mot venstre så løsner den fra basen, men da vil det komme opp i branntavlen at det er en utkoblet sensor, det skal også begynne å pipe i sentralen for å varsle om at noe er utkoblet.
Vis hele sitatet...
høres litt ut som sånn alarm jeg har der jeg leier privat, den reagerer ikke på damp men den gangen jeg koblet fra alarmen fikk huseier nyss på dette siden sectoralarm ringte henne. flaue greier!
Har vapet på masse hoteller, lugarer og små rom som dasser osv. og aldri utløst en alarm. Skal sies jeg har en vape som lager svært lite damp da. Er 90% sikker på det går bra i ditt tilfelle også
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Har vapet på masse hoteller, lugarer og små rom som dasser osv. og aldri utløst en alarm. Skal sies jeg har en vape som lager svært lite damp da. Er 90% sikker på det går bra i ditt tilfelle også
Vis hele sitatet...
har en voopoo x med direkte lungedrag om det har noe å si
Sitat av Imawesome Vis innlegg
har en voopoo x med direkte lungedrag om det har noe å si
Vis hele sitatet...
Er ett fett, må bare ikke blåse ut store skyer, kan fint ta gode trekk men puste ut riktig så det kommer lite damp ut
Er vel ikke ett fett. DTL-vapes produserer mye mer damp. Jeg har utløst røykvarslere med min mange ganger. Kan går bra om man åpner et vindu og modererer seg litt, men det skal ikke så alt for mye til å utløse alarm.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av mrracerhacker Vis innlegg
Er ett fett, må bare ikke blåse ut store skyer, kan fint ta gode trekk men puste ut riktig så det kommer lite damp ut
Vis hele sitatet...
du mener jeg skal puste ut sakte?
Skjønner ikke hvordan man skal puste ut "riktig" for å få mindre damp. Den kommer ut uansett, og hvis den ikke gjør det så betyr det at den har kondensert i luftveiene. Det er jo ikke akkurat ønskelig.
Sitat av Imawesome Vis innlegg
du mener jeg skal puste ut sakte?
Vis hele sitatet...
Og ta noen pauser mellom, så konsentrasjonen av damp ikke blir for høy.
Hvordan løste man dette før Røyke Loven?
På den tiden var det jo like mange røykere som det er folk som bruker snus i dag, og det var lov å røyke inne på utesteder.
På steder der så mange mennesker er samlet må det vel ha vært et krav om røykvarslere eller?
Eller kan omgås ved at det er ansatte til stede som passer på?
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Skjønner ikke hvordan man skal puste ut "riktig" for å få mindre damp. Den kommer ut uansett, og hvis den ikke gjør det så betyr det at den har kondensert i luftveiene. Det er jo ikke akkurat ønskelig.
Vis hele sitatet...
trekk inn, så trekk ett kort drag med friskluft, så blås ut litt sakte, sikkert ikke helt optimalt men funker, kjører dtl selv, eller så får man bytte tank eller gå for høyere pg ratio

kommer seff en del ut, men mye mindre enn hvis man ikke hadde gjordt det
Sist endret av mrracerhacker; 6. oktober 2021 kl. 18:17.
Kan det testes ut med en vannkoker ?
Om dampen fra den ikke utløser alarm.
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av dggr Vis innlegg
Kan det testes ut med en vannkoker ?
Om dampen fra den ikke utløser alarm.
Vis hele sitatet...
egentlig ikke fordi vanndamp ikke er det samme som damp fra elcig. dampen fra elcig når man puster ut har aerosoler som gjør dampen tykkere.
dekk til brannvarsleren?
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
dekk til brannvarsleren?
Vis hele sitatet...
går ikke det med ansatte som kommer inn hele tiden.
Sitat av Imawesome Vis innlegg
går ikke det med ansatte som kommer inn hele tiden.
Vis hele sitatet...
dekk den med ett stramt lag eller to med plastfolie. Ett fåtall mennesker som ser opp i taket når de kommer inn i ett rom. og om du bruker stram plastfolie så er det nesten umulig å legge merke til uansett.
Jeg husker en kompis av meg skaffa seg elcig på vgs. Tok to trekk i storefri og plutselig sto vi der, 1100 elever på oppstilling utenfor skolen. Faren min drev å brukte elcig over alt. Fly og greier. Han blåste bare i puta, kanskje det er en mulighet?
kjøtt
Imawesome's Avatar
Trådstarter
Sitat av Relevant Vis innlegg
Jeg husker en kompis av meg skaffa seg elcig på vgs. Tok to trekk i storefri og plutselig sto vi der, 1100 elever på oppstilling utenfor skolen. Faren min drev å brukte elcig over alt. Fly og greier. Han blåste bare i puta, kanskje det er en mulighet?
Vis hele sitatet...
Igår gikk brannalarmen men fikk ikke noe kjeft av ansatte så håper det ikke var jeg som utløste den
Jeg har utløst alarmen på hotellrommet på et av de større høyfjellsresortene. Heldigvis har de vakter som sjekker før det blir full utrykning fra brannvesen. Husk at du kan bli holdt ansvarlig for utrykning ved falsk alarm.
Sist endret av Dough; 8. oktober 2021 kl. 14:48.
Hårstrikk å handle pose over brannalarmen så er du helt safe