Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 7011
Hei! Har brukt imovane for søvn en stund, men valgte hoppe av toget fordi jeg vet jeg nok har «misbrukt» det litt. Fikk seroquel (Quetiapine) 25mg i stedet for, som jeg skal ta en time før søvn. Fastlegen sier jeg skal ta 2 tabletter hver kveld, og har kalt dette beroligende på resept? Er det en sovemedisin? Ser den brukes mot bipolar og schizrofreni (klarer ikke skrive ordet en gang) så blir bare litt usikker på hva jeg har fått? Og hva dette er? Vanlig melatonin fungerer ikke på meg. Men har dere prøvd? Blir man roligere av det? Kan man ta det om morgenen? Hva skjer om man tar alkohol med det?

Kan legge til at mine diagnoser er «angst og depresjon». Jeg er høytfungerende med 100% jobb innen «helse og oppvekstsektoren». Alltid på jobb, lite syk og fungerer finr i jobb. Får bare ikke sove. Drikker vel litt mer alkohol enn jeg burde, men ellers ingen andre relevante diagnoser bortsett fra at jeg er en kvinne som mistenker at jeg har adhd da.
Sist endret av DaenerysQueen; 9. juli 2021 kl. 23:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Viss Brisling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ta de som legen sier, begynn gjerne på en fredag for å slippe hangover på jobb. Ikke ha for mye planer, litt trøtthet er en vanlig bivirkning i oppstarten av disse. Du kan også forsøke med én pille, kjenner flere som ikke klarer å holde seg våkne på den dosen. De er egentlig mot psykoser i mye større doser og søvn er en bivirkning opp til omtrent 100 mg om jeg husker rett. Husk å legge deg og gi de opptil to timer på å virke om du akkurat har spist kvelds.
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg fikk det av legen for søvn. 25 mg. Men skulle også hjelpe mot tankekjør i forbindelse med stress. Det fungerte fint til å sove med, men etter noen uker med daglig bruk ble jeg mer innesluttet/introvert. Hadde forsåvidt allerede utført sin oppgave. Nå bruker jeg det kun for søvn ved inntak av stimulanter, noe som er ganske sjeldent. Da tar jeg det under tungen (smaker dritt), virkening etter 30 min ca.

Ville ikke tatt 25mg om morgenen. Du blir helt zombie hvis du klarer å holde deg våken. For psykiske lidelser er gjerne doseringen minst 600-800mg (tror jeg). Du blir ikke trøtt på samme måte av høye doser. 25-50 er vanlig for søvn.

Går greit å drikke alkohol med det. Du blir bare trøtt, ikke på en god måte. Quetiapine er helt verdiløst i russammenheng - utenom når det gjelder i søvnsammenheng.
https://tidsskriftet.no/2019/09/kron...en-sovemedisin

Brukte det selv i flere år. Et forferdelig medikament. Synes det er merkelig at det foreskrives så ofte som det gjør for søvn. Jeg startet på 25 mg, men måtte helt opp i 175/200mg på slutten for å få effekt.
Ja
Endel får en vemmelig bivirkning som kalles "restless legs". Den gjør at det kribler inni føttene og det er vanskelig å holde de i ro. Om du erfarer dette kan det hjelpe med magnesiumtilskudd
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Helt jævlig og gå av, sov nesten ikke på en uke og restless legs utav milde helvete.
Jeg lurer på om ikke jeg prøvde den driten en gang for søvn, fikk megaanfall av restless legs som gjorde at jeg gikk rundt i kåken en hel j*vla natt. Klarte ikke å ligge stille i 10sekunder, verste natt jeg kan huske. Så har du det minste tegn til RLS så styr laaaaangt unna.
Har brukt det selv i ett år ca. Personlig liker jeg det godt. Bruker 100mg ca en time før jeg skal sove. Blir da ganske trøtt å sovner lettere. Tar pause i helga da det ikke er så nøye når jeg sovner da.
Har ikke hatt antydning til restless leggs btw.
Sist endret av Singhell; 10. juli 2021 kl. 12:27. Grunn: La til om RLS
I løpet av livet har jeg stått på Seroquel i rundt 3 år. Noe høyere dose en deg, jeg har vært oppe i 300 mg. Står ikke på den lenger og skal aldri bruke den igjen av en ganske god grunn: jeg gikk ekstremt mye opp i vekt. Hele 30 kg. Og det verste er at kiloene ikke forsvant når jeg sluttet på medisinen. Det må hardt arbeid til.

Medisinen fungerte absolutt slik den skulle. Tok den 1-2 timer før jeg skulle legge meg, og ble stuptrøtt. Sov som et barn. Ikke noe hangover. Jeg merket også at den hjalp litt på tankekjør, noe jeg sliter mye med som deprimert. Seroquel er anti-psykotika, men blir brukt mot søvnproblemer, noe jeg har hørt ikke er så bra. Jeg vet at der er leger som mener at pasientgrupper som ikke lider av bipolar lidelse, schizofreni og ellers ikke har psykotiske tilstander, ikke skal bruke denne medisinen.

Effekten er ganske døsende, og du blir uten tvil trøtt. Men samtidig får du ulvehunger fra helvete og vil sannsynligvis spise alt du kommer over. Økt matlyst er en vanlig bivirkning, og det er lett å lure seg selv med at man ikke tror man spiser mer. Når vekta fyker opp et par titalls kilo så vil du skjønne det. Jeg har ikke opplevd andre bivirkninger, rastløse ben er ukjent for meg, også når jeg skulle trappe ned. Eneste bivirkningen jeg fikk av Seroquel var vektøkning.

Skriver ikke dette for å skremme deg, men jeg ville spurt legen om alternativer. Problemet er at alternativet sannsynligvis er Remeron, som også kan gjøre at du går fort opp i vekt. Da er det ikke snakk om et par kilo, men mange kilo. Slik er det dog ikke for alle, noen kan gå på disse medisinene uten å gå merkbart opp i vekt. Jeg står på Sarotex (for søvnproblemer og depresjon) nå, og har hatt noen kg vektøkning, men det har endelig stabilisert seg. Jeg slapp å gå opp 10+ kg denne gangen.

Dette ble langt, beklager. Lykke til.
Sist endret av Medusa; 10. juli 2021 kl. 12:41.
Du burde prøve en halv pille. 12.5 er nok for meg og da er bieffekter mindre. Mesteparten er ute av systemet etter en god natts søvn. Større doser har mye mer negative effekter, om man kommer seg unna med mindre doser. 50mg ville slått meg helt ut, men legen vet ikke nødvendigvis dette så det er noe du må ta ansvar for selv.
Sitat av Picard Vis innlegg
Du burde prøve en halv pille. 12.5 er nok for meg og da er bieffekter mindre. Mesteparten er ute av systemet etter en god natts søvn. Større doser har mye mer negative effekter, om man kommer seg unna med mindre doser. 50mg ville slått meg helt ut, men legen vet ikke nødvendigvis dette så det er noe du må ta ansvar for selv.
Vis hele sitatet...
Nå snakker jeg bare for meg selv, men jeg opplevde å måtte øke dosen fordi plutselig var ikke 25mg nok. Kunne gå noen måneder på samme dose før jeg måtte øke. Endte opp på 300mg. Man må gjerne trappe opp og ned selv, da med 5-10mg fordelt på et par uker. Får tekken på dette etter å ha gått på medisiner i en del år.
Anonym bruker
"Forferdet Sjøorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sover som en stein av 50mg, brukt det jevnlig i noen år. Hvis jeg ikke sovner før 1 time etter inntak blir jeg sulten som faen og raider kjøleskapet. Ellers føler jeg meg fin dagen etterpå, heller ikke noe økt toleranse. Bare gruer meg til den dagen jeg skal stoppe med de pillene. Har lest mange skrekkhistorier på nett.
Sitat av DaenerysQueen Vis innlegg
Hei! Har brukt imovane for søvn en stund, men valgte hoppe av toget fordi jeg vet jeg nok har «misbrukt» det litt. Fikk seroquel (Quetiapine) 25mg i stedet for, som jeg skal ta en time før søvn. Fastlegen sier jeg skal ta 2 tabletter hver kveld, og har kalt dette beroligende på resept? Er det en sovemedisin? Ser den brukes mot bipolar og schizrofreni (klarer ikke skrive ordet en gang) så blir bare litt usikker på hva jeg har fått? Og hva dette er? Vanlig melatonin fungerer ikke på meg. Men har dere prøvd? Blir man roligere av det? Kan man ta det om morgenen? Hva skjer om man tar alkohol med det?

Kan legge til at mine diagnoser er «angst og depresjon». Jeg er høytfungerende med 100% jobb innen «helse og oppvekstsektoren». Alltid på jobb, lite syk og fungerer finr i jobb. Får bare ikke sove. Drikker vel litt mer alkohol enn jeg burde, men ellers ingen andre relevante diagnoser bortsett fra at jeg er en kvinne som mistenker at jeg har adhd da.
Vis hele sitatet...
Brukte også Imovane, hvor jeg gikk over til Seroquel, og deretter tilbake til Imovane.

Seroquel var et helvette jeg skulle ønske jeg aldri rørte, men kan være min kropp som ikke likte det.

Prøvde i en ukes tid, og endte opp med elveblest på skuldre og rygg og under beina. Dette klødde og gjorde livet mitt vanskelig. Ingen søvn, og bare vondt pga kløinga. Fikk også en veldig tett brystkasse med pusteproblemer. Ga meg på dette, men bivirkningene fulgte med meg. Nå et par år etterpå er jeg endelig kvitt dem, men tok halvannet år. Sluttet nylig på Imovane pga jeg startet på Adhd medisiner, men bruker ca 2 mg melatonin hver kveld i dråpeform. Og jeg sover bedre enn noensinne. Har forøvrig også angst og depresjoner.
Anonym bruker
"Fortvilet Finnhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Får kraftig RLS av quetapin, men bare enkelte ganger merkelig nok. Nok til at jeg styrer unna, umulig å sove hele natten da.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gått på de i 2 år og det fungerer bra for min del, våkner da jeg skal og sovner da jeg skal.
En gang i blandt kan jeg få RLS om jeg ikke får sove på 1-2timers tid.
Vil anbefale å dele de i to, hvis ikke det funker tar du en hel.
1,5 tabletter fungerer knall for søvn for min del. Har vært igjennom alt av sovemedisiner og disse har fungert best med tanke på toleranse oppbygning og virkning. Aldri sovnet på sofaen før jeg fikk prøve disse. Har ADHD diagnose og var ofte plaget av tankekjør på kveldstid.

Fikk litt hangover i starten, men den gikk over etter 1 uke eller 2. Fikk også litt munntørrhet som gikk over.
Sitat av Sebbai Vis innlegg
1,5 tabletter fungerer knall for søvn for min del. Har vært igjennom alt av sovemedisiner og disse har fungert best med tanke på toleranse oppbygning og virkning. Aldri sovnet på sofaen før jeg fikk prøve disse. Har ADHD diagnose og var ofte plaget av tankekjør på kveldstid.

Fikk litt hangover i starten, men den gikk over etter 1 uke eller 2. Fikk også litt munntørrhet som gikk over.
Vis hele sitatet...
Har adhd selv, hadde 100mg pille. Men en pille varte jo over en uke haha.

Men ikke så rart selv vi sovner på denne, anti psykotisk skal mer eller mindre stoppe det meste som prøver å bane vei igjennom systemet
▼ ... noen uker senere ... ▼
You talkin' to me?
AlbertOneStone's Avatar
11 6
Jeg får «rest less legs» av dem, og en forferdelig hangover.
Anonym bruker
"Lei Storkobbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av hestpåpinne Vis innlegg
Brukte det selv i flere år. Et forferdelig medikament.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype?

Har redda meg med søvnproblemer men fikk hang over de første mnd og måtte opp i dose etter noen mnd og jevnlig opp i dose. Merker restless legs noen ganger når jeg tar de å ser på tv og venter på å bli trøtt men ikke alltid, føles ikke grusomt ut men irriterende og må sprelle og vri litt på bena eller legge meg å sove. Bruker daglig

Har gått opp i vekt men trodde det var pga ønsket større matinntak kan godt ha med medisinen å gjøre når jeg tenker meg. Ikke værre enn at jeg veier 5-6 kg for mye etter å brukt det i to år.

MEN for noen uker siden leste jeg hele pakningsvedlegget og det står at bruk både kan være dødelig, gi blodpropp, hjerterytmeforstyrrelser og haugevis andre ganske alvorlige ting så nå grubler jeg på om jeg fremskynder tidlig død eller blodpropp eller no... Litt vektøkning kan jeg leve med men tror ikke jeg hadde turt å starte om jeg hadde lest pakningsvedlegget.. Aner ikke åssen jeg skal greie meg uten nå så sitter litt i saksa
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Står på 750mg, merker ikke noe bivirkninger. I følge legen min er det en ganske trygg medisin. 25mg er ingenting.
300 mg her. Litt urolig i føttene når jeg legger meg, ellers ingenting.

Greit å skru på alarm også, hvis ikke sover jeg fort over 10 timer.
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Picard Vis innlegg
Du burde prøve en halv pille. 12.5 er nok for meg og da er bieffekter mindre. Mesteparten er ute av systemet etter en god natts søvn. Større doser har mye mer negative effekter, om man kommer seg unna med mindre doser. 50mg ville slått meg helt ut, men legen vet ikke nødvendigvis dette så det er noe du må ta ansvar for selv.
Vis hele sitatet...
Men de pillene skal jo svelges hele?
Anonym bruker
"Lei Storkobbe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja de er i tillegg knøttsmå så å dele en 25mg i to høres lok ut
25 mg er ikke merkbart for meg lenger engang
Anonym bruker
"Hylende Sjøtunge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Synes seroquel fungerer veldig greit og det er noe jeg blir trøtt av, som er poenget. Har opplevd å fått psykose trekk som for eksempel at i rommet så var det fult av spermceller som bare fløyt. Ansikt blir skumlere og mye mer grovere å se på også. Må ha vært våken i 2-3 døgn og ved større dose som 800-1g.

Søvnparalyse er lett å få på de synes jeg også.
Anonym bruker
"Begeistret Bredøre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Legger ved noen generelle opplysninger.

https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/sovnhygieniske-rad/

https://tidsskriftet.no/2019/09/kron...en-sovemedisin

Bruk av antipsykotikumet kvetiapin for behandling av søvnproblemer har fått betydelig omfang, også i Norge. Nytten er dårlig dokumentert, og selv lave doser kan gi vesentlige bivirkninger. Det er grunn til å advare mot slik forskrivning.
Vis hele sitatet...
Liten personlig observasjon: Jeg hadde en poliklinisk time ved akuttpsykiatrisk som jeg selv ba om, etter en hendelse som ga meg noen helt nye symptomer som jeg aldri hadde opplevd før.

Jeg fortalte fagfolkene at jeg i mange år har hatt mange symptomer på PTSD, og at jeg mistenker at jeg kunne kvalifisert til en diagnose. Uten at jeg aldri har vært i utredning. Jeg fortalte om regelmessige mareritt, som ble ekstremt forsterket av kvetiapin. Da sa de at mange med diagnosen PTSD fortalte om samme bivirkning.


Jeg tror den medisinen er helt forferdelig som sovemedisin.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Står på 750mg, merker ikke noe bivirkninger. I følge legen min er det en ganske trygg medisin. 25mg er ingenting.
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre om du bruker medisinen kun for å få sove, eller er det av andre grunner? 750 mg er en ganske høy dose, og definitivt for høy om den brukes mot søvnproblematikk. I følge min lege var 300 mg for høy dose for meg, som utelukkende brukte den for å få sove.

Det er rart hvordan leger nekter å skrive ut Imovane, Stilnoct og lignende, men setter pasienter på høye doser av antipsykotika og antidepressiva som gjerne gir mange bivirkninger, i noen tilfeller potensielt skadelige bivirkninger. Jeg mener at flere titalls kilo i vektøkning er ganske skadelig, og overhodet ikke bra. Skjønner at avhengighet kan være et problem når det kommer til zolpidem og benzo, men likevel..... Jeg gikk på Imovane en liten periode og hadde ingen bivirkninger annet enn en litt funky smak i munnen på morgenen. I en periode gikk jeg også på Stesolid - ingen bivirkninger. Sobril - ikke en eneste bivirkning, men hadde heller ingen effekt på meg.

På de andre har jeg opplevd blant annet ekstrem vektøkning (ja, jeg ser på deg, Seroquel) og urinretensjon, samt ekstremt tørr munn som har forårsaket hull ved to anledninger, til tross for god munnhygiene.

Noen leger er også svært skeptiske til bruk av antipsykotika som sovemedisin: https://tidsskriftet.no/2019/09/kron...en-sovemedisin
Edit: ser at noen andre også har lagt ved dette. Bra!
Sist endret av Medusa; 26. juli 2021 kl. 15:43.
Anonym bruker
"Bred Hjort"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Donaukinder Vis innlegg
Kan jeg spørre om du bruker medisinen kun for å få sove, eller er det av andre grunner? 750 mg er en ganske høy dose, og definitivt for høy om den brukes mot søvnproblematikk. I følge min lege var 300 mg for høy dose for meg, som utelukkende brukte den for å få sove.

Det er rart hvordan leger nekter å skrive ut Imovane, Stilnoct og lignende, men setter pasienter på høye doser av antipsykotika og antidepressiva som gjerne gir mange bivirkninger, i noen tilfeller potensielt skadelige bivirkninger. Jeg mener at flere titalls kilo i vektøkning er ganske skadelig, og overhodet ikke bra. Skjønner at avhengighet kan være et problem når det kommer til zolpidem og benzo, men likevel..... Jeg gikk på Imovane en liten periode og hadde ingen bivirkninger annet enn en litt funky smak i munnen på morgenen. I en periode gikk jeg også på Stesolid - ingen bivirkninger. Sobril - ikke en eneste bivirkning, men hadde heller ingen effekt på meg.

På de andre har jeg opplevd blant annet ekstrem vektøkning (ja, jeg ser på deg, Seroquel) og urinretensjon, samt ekstremt tørr munn som har forårsaket hull ved to anledninger, til tross for god munnhygiene.

Noen leger er også svært skeptiske til bruk av antipsykotika som sovemedisin: https://tidsskriftet.no/2019/09/kron...en-sovemedisin
Edit: ser at noen andre også har lagt ved dette. Bra!
Vis hele sitatet...
750mg er for mani. Har også resept på Imovane, men synes ikke det funker noe særlig. Har også resept på Valium. Legger til 100mg seroquel for å få sove, noen ganger et par valium, da sover jeg som et barn.