Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 8271
Noen som er kjent med Ikea smart?

Jeg har ikke gateway og klarer ikke se hvordan teste appen.

Jeg vurderer en rullegardin fra Ikea som solskjerming. Forstår det som at jeg da MÅ ha Gateway?

- Kan den programmeres til å gå ned ved et visst klokkeslett eks 12 når sola står i sør og opp igjen ved solnedgang?

Hvis ja og enda bedre som f.eks med P Hue kan solnedgangen finjusteres?
Ja, du må ha gateway dersom du ønsker å styre via app og legge inn klokkeslett de skal gjøre ulike handlinger.

Personlig hadde jeg følgende løsning i fjor høst med IKEA løsningen.

1. rullegardin opp.
2. lys på 15 minutt senere.
3. kaffetrakter på samtidig.

Jeg har også høytalere fra IKEA (Sonos), men fant ikke ut hvordan jeg satt opp slik at den spilte automatisk en låt/radio.

Ga opp prosjektet etter dette. Det er smart og gøy, men mye stress og jobb med å sette opp,. Så får du plutselig en endring som medfører at du ikke vil ha kaffe likevel eller kommer frem til at det ikke er så stress å lukke opp gardinen manuelt.
Ok greit nok.

Nå har jeg utviklet en sterk aversjon mot Ikea så dette er utelukkende for denne solskjermingen.

Spørsmålet mitt er fortsatt om jeg kan kombinere rullegardinen som ned med fast klokkeslett og opp med solnedgangen etter lokasjon og med endringen gjennom året?
Sist endret av Dough; 28. februar 2021 kl. 19:53.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dough Vis innlegg
Nå har jeg utviklet en sterk aversjon mot Ikea så dette er utelukkende for denne solskjermingen.
Vis hele sitatet...
Forsåvidt einig, men gjer unntak på elektronikk av eit par grunner:
-Dei har gjennomført høg kvalitet på ting - det er trygt. Dei er risk-averse, og lager ting som oppfyller alle lovkrav
-Prisen er relativt grei
-Dei bruker åpne standardar i trådfri-løsningene sine, så du er ikkje låst til deira produkt, og du er heller ikkje låst til deira app.

Så eg ville ikkje kjøpt sofaen min på ikea, men når det gjeld elektronikk? Sure thing, om dei har produkt du er ute etter!
Mener gatewayen er av zigbee, samme som Philips hue, og kan derfor brukes mot andre produkter som støtter Zigbee.

Dersom du finner en lyssensor som støtter Zigbee vil du i teorien kunne styre gardinene etter lys. IKEA-appen har kun klokkeslett du kan stille etter og må endre dette manuelt.
Sitat av reklame Vis innlegg
Mener gatewayen er av zigbee, samme som Philips hue, og kan derfor brukes mot andre produkter som støtter Zigbee.

Dersom du finner en lyssensor som støtter Zigbee vil du i teorien kunne styre gardinene etter lys. IKEA-appen har kun klokkeslett du kan stille etter og må endre dette manuelt.
Vis hele sitatet...
IKEA har bevegelsessensor som også inneholder sensor for lys.

Hvordan denne snakker / kan konfigureres i IKEA sitt system vet jeg ikke, da jeg kun har brukt den mot ConBeeII og NodeRed.
Dokumentasjonen viser bare oppsett for bevegelse hvor en tar høyde for lys eller ikke.

Den snakker ZigBee ja, men produsenten av andre hub'er må allikevel ha lagt til støtte for å kommunisere med disse enhetene.
Mener Philips gjør dette, ConBeeII / Phoscon har god støtte for det meste, og kjører selv nå Homey, som mangler støtte for alt av brytere, men har det meste av lys av IKEA.
Sitat av Lanjelin Vis innlegg
IKEA har bevegelsessensor som også inneholder sensor for lys.

Hvordan denne snakker / kan konfigureres i IKEA sitt system vet jeg ikke, da jeg kun har brukt den mot ConBeeII og NodeRed.
Dokumentasjonen viser bare oppsett for bevegelse hvor en tar høyde for lys eller ikke.

Den snakker ZigBee ja, men produsenten av andre hub'er må allikevel ha lagt til støtte for å kommunisere med disse enhetene.
Mener Philips gjør dette, ConBeeII / Phoscon har god støtte for det meste, og kjører selv nå Homey, som mangler støtte for alt av brytere, men har det meste av lys av IKEA.
Vis hele sitatet...
Med mindre det har skjedd noen endringer på bevegelsessensoren i det siste, så kan den knyttes opp mot pærer, ikke gateaway.
Teit i grunn, men etter hva jeg har lest er dette noe de har planer om å fikse på. Hvis det ikke allerede er gjort.

All erfaring fra div YT kanaler som omhandler smartting sier at gateway dingsen til IKEA er totalt bæsj.
Dog kjører de standarder på det meste av tilbehør de selger (pærer osv) så hvis man har en god gateway kan man omgå. Problemet er hvis tingene trenger oppdatering. Meg bekjent kan man ikke oppdatere ikea stuff uten gateway.

Har HUE hub og forsøkte meg på 6 pærer fra IKEA. De fungerer fint via hubben. Har også motion sensor fra phillips som skrur på disse. Eneste er da at de ikke dukker opp i HomeKit, med mindre man kjører egen homebridge.
Takker for svar, gode bidrag alle. Ser at dette ikke lar seg gjøre helt som jeg ønsker men kan jo greit bare settes med tid også.

Oppsummert så blir det vel at jeg må avansere litt her med en Homey e.l.? Foreløpig har jeg Philips Hue HuB og Apple home kit.