Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 6073
Fikk bakoversveis når jeg gikk inn i banken her om dagen for å sende penger til utlandet. De ville ha et gebyr på 480 kroner for å bruke Swift (inkludert valutavekslings-gebyr), og det kunne i tillegg komme et gebyr for den som mottar pengene(!), som de ikke visste størrelsen på.

Er snakk om å overføre penger til Australia, hvor jeg skal veksle 18.000 kroner til australske dollar. Er jo håpløst å skulle betale over 2,67% i gebyr bare for å overføre slik. Blir enda mer hvis mottaker skal betale flere hundre kroner for det.

Leste på itavisen at det er mulig å barbere prisene, men jeg skjønner ikke hva det går ut på. Har noen brukt slike tjenester før? Tenker da på navn som transferwise eller lignende?

Virker for godt til å være sant spør du meg.
Sist endret av ErlendR; 12. september 2020 kl. 00:28.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Bytt bank.

Sbanken skal ha 60 spenn for det ser det ut til.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Bytt bank.

Sbanken skal ha 60 spenn for det ser det ut til.
Vis hele sitatet...
Ser det står "mellombank kan ta et ekstra gebyr". Det er det samme som gjaldt hos forrige bank, noe jeg skulle opplyst om. Jeg forstår ikke hvorfor det kan være så dyrt å sende penger utenlands i 2020. Hele bank-systemet er en dinosaur.
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Evt sende en type Krypto valuta? Gratis å sende. Kjøper du midt på dagen er fjerne prisen ned noe prosent så veksler mottaker når prisen er gått opp litt


Day trading med overføring

Da henter dere nok inn det lille man taper på å veksle dem og tilbake til Krypto.
Ikke bruk en bank. Banker skal tjene penger. Send penga over PayPal eller noe.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ElgenEgil Vis innlegg
Ikke bruk en bank. Banker skal tjene penger. Send penga over PayPal eller noe.
Vis hele sitatet...
Fleste korttilbydere tar ~0.75-1.5% i valutapåslag.

På såpass stor sum som 18k skal det litt til å slå sbanken sitt påslag.
https://www.xoom.com/

"Is Xoom safe? Xoom is an international money transfer service administered by PayPal. You can use its encrypted website to send money to over 70 countries. While fees can be high for sending money from your debit or credit card, Xoom does not charge fees for transfer from your PayPal or bank account."
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av En deling Vis innlegg
https://www.xoom.com/

"Is Xoom safe? Xoom is an international money transfer service administered by PayPal. You can use its encrypted website to send money to over 70 countries. While fees can be high for sending money from your debit or credit card, Xoom does not charge fees for transfer from your PayPal or bank account."
Vis hele sitatet...
Dei tilbyr crappy kurs. Dei påstår 100EUR vil gi utbetaling på 160.19AUD. Google sine kurser seier at det tilsvarer 162.65EUR. Bare der har du 1.5% i avgift - men dei kaller det ikkje avgift; dei gir deg crappy kurs.

Banker gir derimot stortsett OK kurs, men har gebyr i tillegg. Skilnaden er ikkje så himla stor når alt kjem til alt.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Fleste korttilbydere tar ~0.75-1.5% i valutapåslag.
Vis hele sitatet...
Om du sender penga dine til PayPal via bankøverføring, skal det ikke være noen gebyrer. Deretter er det bare sende penga til paypalkontoen til kompisen din i Australia.
Paypal har vel markedets dårligste kurser og har på toppen gebyr på bytte mellom kurser. Ryker fort noen prosent
Sist endret av rfa; 12. september 2020 kl. 01:12.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av ElgenEgil Vis innlegg
Om du sender penga dine til PayPal via bankøverføring, skal det ikke være noen gebyrer. Deretter er det bare sende penga til paypalkontoen til kompisen din i Australia.
Vis hele sitatet...
Nei, Paypal tar ikkje gebyr. Korttilbyder tar. DNB tar 1.99% påslag på ein del korttyper. Andre banker tar mindre.

Om du lar paypal konvertere valuta, gir paypal deg ein elendig kurs, men ikkje gebyr. I praksis er gebyret den elendige kursen. Om du ikkje trur meg kan du sjekke paypal sine kurser opp mot det google rapporterer.
Betalte 30 kroner hos DNB for å sende et femsifret beløp til Storbritannia for to uker siden.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor

Paypal: 100NOK = 10.66USD.


Google: 100NOK = 11.06USD.

Paypal tar altså snaut 4% gebyr for å konvertere valuta!
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Dei tilbyr crappy kurs. Dei påstår 100EUR vil gi utbetaling på 160.19AUD. Google sine kurser seier at det tilsvarer 162.65EUR. Bare der har du 1.5% i avgift - men dei kaller det ikkje avgift; dei gir deg crappy kurs.

Banker gir derimot stortsett OK kurs, men har gebyr i tillegg. Skilnaden er ikkje så himla stor når alt kjem til alt.
Vis hele sitatet...
Ja, der er du inne på noe. Litt irriterende at de skjuler kostnadene med at vekslingskursen er dårlig. Jeg måtte selv konvertere med forex prisen for å se hva jeg egentlig tapte når det ble overført til AUD.

Hadde det bare vært en engangsoverføring, så ja.. Ikke noe problem. Men jeg kommer til å sende ulike beløp flere ganger til familie jeg har der.

Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Betalte 30 kroner hos DNB for å sende et femsifret beløp til Storbritannia for to uker siden.
Vis hele sitatet...
Ja, det er kjempebillig fordi du bruker sepa (har jeg funnet ut). Det gjelder bare for EU betalinger. Men så fort du prøver deg på Australia eller et annet land så fyker gebyrene i taket.

Derfor jeg har snust litt på Transferwise & Co for å se om de er bedre.
Sist endret av ErlendR; 12. september 2020 kl. 05:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Betalinger til resten av verden koster 60 kroner, synes du det er mye?
Western union da?
Det går an å sende kontanter i posten også, hvis det er det du ønsker. Men da må det sendes som verdipost og forsikres, og da blir det noen gebyrer. Husker jeg sendte kontanter til Afrika noen ganger, og det var aldri noen problemer: de kom fram.
R.i.p 23.04.2021
Moneygram eller Western union kansje?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tarm Vis innlegg
Moneygram eller Western union kansje?
Vis hele sitatet...
Dei er svindyre. DNB gir kurs på 1NOK = 0.164AUD. WU tilbyr 1NOK=0.1367AUD. På 18000,- som det er snakk om her tilsvarer den skilnaden drøyt 3500,-

Då framstår ikkje dei snaut 3% som banken skal ha som spesielt dyrt.

Den billegaste måten eg kan komme på er å få vedkommande til å opprette konto i norsk bank, og skaffe seg visa-kort tilknytta kontoen. Då er einaste gebyret i svært mange banker valutapåslaget på 0.5-2%, og vedkommande kan trakke i næraste minibank og ta ut.

Det er utmerka om det er folk som flytter midlertidig til Australia e.l., men meir upraktisk om det er folk som ikkje kjenner norsk system, og ikkje har fødselsnummer.
Det blir for enkelt å bare tenke kurs og gebyr fra banken i Norge. Mottakende bank har også gebyrer og de vet du ingenting om før du har testet.

Jeg har brukt transferwise siden februar/mars 2019, og mottaker fikk mer penger på konto enn ved bank og overføringen er i boks på 1 døgn, noen ganger kjappere.
Jeg leser mye om at mottagerbank også tar gebyrer. Men jeg har aldri opplevd det selv. Ingen selger har sagt til meg at dem ikke fikk hele beløpet. Er det noen her som har opplevd det eller har faktiske kilder på det?
Kan du ikke opprette en egen Australia-konto i banken din, bestill et visa-kort tilknyttet kontoen og send visa-kortet til de som skal motta pengene. Kode kan du sende på mail etter at de har mottatt kortet. Da har du en enkel og billig måte å sende penger gjentatte ganger. Eneste 'problemet' er at mottaker først må ta ut pengene i minibank og så sette disse inn på egen konto før de kan anvende pengene digitalt til feks regninger o.l.
Om du tenker mest på hva som lønner seg for deg så ber du personen i australia om å opprette norsk bankkonto. De trenger ikke bo i norge eller og trenger ikke D-nummer, utenlandsk pass er tilstrekkelig virker det som. https://www.finansnorge.no/tema/ny-i...kunde-i-norge/

Utenlandske banker løser jo kundeforhold og verifisering av norske kunder digitalt, slik at en kan scanne inn pass, pluss feks strømregning og laste opp til banken. Helt sikkert norske banker som gjør det samme. Så kan de bare sende et visakort og kodebrikke el registre mobilnummeret slik at de kan bruke appen til banken.

Problemet da om mottaker i australia har norsk konto er jo at mottaker av pengene blir den som må ta valutasmellen. Hvert uttak i minibank eller transaksjoner i nettbanken vil gjøre at banken ender opp med å ta alt mellom 1.5-4% av beløpet. Man da er ikke den kostnaden på deg i det minste....men en norsk konto til en som er i australia betyr jo ikke at ikke dere kan bli enige sammen om feks å dele på valutakostnaden.
Sist endret av _abc_; 12. september 2020 kl. 17:58.
Jeg bruker Western Union på nett du oppretter en profil og jeg tror at de 2 første transaksjonen er gratis.

https://www.westernunion.com/no/en/home.html
Men de tar på kursen likevel....
Men billigere enn banken og pengene kommer fortere fram. Uansett hva du velger så koster det penger.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Nanochka Vis innlegg
Men billigere enn banken og pengene kommer fortere fram. Uansett hva du velger så koster det penger.
Vis hele sitatet...
https://freak.no/forum/showpost.php?...9&postcount=19

WU gir så dårleg kurs at det ville kosta 3500,-

Det kan neppe kallast billegare enn banken.
Be mottaker lage konto hos N26, Transferwire, Paypal etc. Gi han kortdetaljene dine så han kan fylle penger rett inn på hans konto uten noe særlig avgifter. Er vell rundt 100 kr for nytt kort om du vil sperre ditt etterpå I guess. Santander feks gir ut virtuelle kort som bare funker i 5min hvis du vil spare deg for de 100 kronene det koster for nytt bankkort.
Sist endret av Polkos; 12. september 2020 kl. 21:28.
Sitat av bruisepristine Vis innlegg
Betalinger til resten av verden koster 60 kroner, synes du det er mye?
Vis hele sitatet...
Den prisen de gir deg stemmer ikke. De gir deg kun gebyret for overføringen, men unnlater å opplyse om tapet på vekslingskursen. De kjøper AUD i forex markedet med NOK og tar et påslag.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Om du tenker mest på hva som lønner seg for deg så ber du personen i australia om å opprette norsk bankkonto. De trenger ikke bo i norge eller og trenger ikke D-nummer, utenlandsk pass er tilstrekkelig virker det som. https://www.finansnorge.no/tema/ny-i...kunde-i-norge/

Utenlandske banker løser jo kundeforhold og verifisering av norske kunder digitalt, slik at en kan scanne inn pass, pluss feks strømregning og laste opp til banken. Helt sikkert norske banker som gjør det samme. Så kan de bare sende et visakort og kodebrikke el registre mobilnummeret slik at de kan bruke appen til banken.

Problemet da om mottaker i australia har norsk konto er jo at mottaker av pengene blir den som må ta valutasmellen. Hvert uttak i minibank eller transaksjoner i nettbanken vil gjøre at banken ender opp med å ta alt mellom 1.5-4% av beløpet. Man da er ikke den kostnaden på deg i det minste....men en norsk konto til en som er i australia betyr jo ikke at ikke dere kan bli enige sammen om feks å dele på valutakostnaden.
Vis hele sitatet...

Ja, en god ide forsåvidt, men som du også sier: 1,5-4% av beløpet blir fort mye penger når det sendes over tid. Skulle jo helst sett at jeg ikke måtte punge ut flere tusen i gebyrer på dette.

Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Jeg leser mye om at mottagerbank også tar gebyrer. Men jeg har aldri opplevd det selv. Ingen selger har sagt til meg at dem ikke fikk hele beløpet. Er det noen her som har opplevd det eller har faktiske kilder på det?
Vis hele sitatet...
Det er et vanlig problem, særlig i USA. Der må mottaker betale minst 250 kroner bare for å få pengene på konto - Noen ganger opptil 400 kroner. Den australske banken skulle ha ca 100 kroner, konvertert fra AUD.

Vi har veldig bra beskyttelse mot slike gebyrer i Norge, så det er et stort pluss.

Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Det blir for enkelt å bare tenke kurs og gebyr fra banken i Norge. Mottakende bank har også gebyrer og de vet du ingenting om før du har testet.

Jeg har brukt transferwise siden februar/mars 2019, og mottaker fikk mer penger på konto enn ved bank og overføringen er i boks på 1 døgn, noen ganger kjappere.
Vis hele sitatet...
Da tror jeg at jeg skal prøve Transferwise, basert på det du sier. Synes det er fint at de gir meg vekslingskursen på forhånd.
Sist endret av ErlendR; 12. september 2020 kl. 23:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Paypal eller western union!
Sitat av Golem Vis innlegg
Paypal eller western union!
Vis hele sitatet...
Lenge siden jeg har brukt paypal, så der er jeg ikke veldig oppdatert. Såvidt jeg husker hos paypal så var det gebyr for min del, og mottaker måtte gi fra seg opp mot 3% av beløpet til paypal. Selgere på markedsplasser etc viste jo om at de måtte betale "paypal skatt" så om en ville betale via paypal så måtte man pent dekke inn "pp skatten" på toppen av gebyret. Tror ikke det er blitt noe billigere, men sjekk ut papal og se.

Western Union de skal ha sitt, de kaller det ikke gebyr men gir så dårlig kurs at det for all praksis blir som et gebyr.

De tar deg på kursen, og de kaller det ikke gebyr, men de tjener penger på at de gir deg dårlig kurs og da taper du de pengene. Paypal tar "pp skatt" og det blir mottaker som taper pengene, den som sender taper bare gebyret.

Tror tilogmed at "Hawala banken" har gebyrer har jeg hørt.

I ts sin situasjon så irker det som det skal sendes penger gjentatte ganger, og ganske store beløp, og da ønsker en jo ikke at sender eller mottaker skal tape masse penger på hver transaksjon. Men med mindre det finnes en norsk bank som har svært lite påslag på kort bruk i utlandet så tror jeg det blir vanskelig å unngå valuta-smell/gebyr.

Er det kanskje noen kredittkort som har lave kostnader ved utenlandsbruk? Mastercard er jo kjent for å ta påslaget fra brukerstedene som aksepterer Mastercard, Kanskje kunne det vært en løsning? Norsk bank, som har brukbar deal på mastercard el annet kredittkort også fortrinnsvis forsøke å betale alle kjøp med i australia med kredittkortet og bruke norsk nettbank til å betale kredittkortet? Da kunne ts overført penger til den australske mottakers norske bankkonto?

Sitat av ErlendR Vis innlegg

Ja, en god ide forsåvidt, men som du også sier: 1,5-4% av beløpet blir fort mye penger når det sendes over tid. Skulle jo helst sett at jeg ikke måtte punge ut flere tusen i gebyrer på dette.




Da tror jeg at jeg skal prøve Transferwise, basert på det du sier. Synes det er fint at de gir meg vekslingskursen på forhånd.
Vis hele sitatet...
Om det løses med norsk bankkonto for den australske mottaker så koster deg ingenting. Da er den kostnaden overført mottaker i sin helhet. Om mottaker er en du vil vel, så kan du feks tilby å dekke deler av den kostnaden, i ren sympati.

Sjekk ut om det er mulig å gjøre noe med norsk bankkonto og kredittkort. Vet ikke om det er det, men kanskje er det en løsning som gjør at det blir minst mulig "skatt" på overføringene?

Du må gjerne oppdatere tråden når du har testet Transferwise.
Sist endret av _abc_; 13. september 2020 kl. 01:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Overasket over at ingen har foreslått Revolut enda.

Enkel bank app på mobilen, både gratis og Metal abbonoment. Bruker selv Metal abbonomentet til 130 ish måneden, med tilhørende Mastercard debit kort i stål. Lett å veksle mellom valutaer, sende penger, handle online osv. Om mottager har Revolut og tilhørende kort så kan du sende så mye penger du vil og vedkommende kan velge å bruke Revolut eller overføre derfra til sin egen bank, men vær oppmerksom på at det kan hende de vil kreve noe dokumentasjon på at de stammer fra lovlig virksomhet om dere bikker en viss sum. Selv har jeg sendt godt over 100k via Revolut, og har aldri trengt det.

Rimelig sikker på at de har konkuransedyktige vekslingskurser, og selve overføringen er gratis og momentant.
Sist endret av Bomboklat; 13. september 2020 kl. 14:59.
Hva var gebyret hos Revolut, 0.5% av transaksjonen iirc? Sjekk hva som gjelder for din valuta for de har ikke et fast gebyr for all valuta, så det kan fort koste langt mer om din valuta ikke er omfattet av deres "standard gebyr". Husker ikke hvilke kurser de opererer med, men det må sjekkes først. Blir ikke overasket om også Revolut tjener litt på kursene.
Sist endret av _abc_; 13. september 2020 kl. 15:38.
Sitat av _abc_ Vis innlegg

Du må gjerne oppdatere tråden når du har testet Transferwise.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg brukt Transferwise og syntes det gikk knirkefritt. Betalte rundt 0,65% av beløpet! Det var heller ikke noen kostnad for den som mottok pengene da de kjørte det via sin egen australske konto.

Er som du sier: Meget kjedelig å skulle betale tusenvis av kroner ekstra når det er snakk om gjentagende overføringer til et nærstående familiemedlem.