Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  104 23140
Jeg har ved flere ganger på coop obs blitt tatt ut til "tilfeldig" kontroll så risikoen etter min erfaring er stor for å bli tatt.
På Coop har jeg selv opplevd at jeg ikke har blitt tatt ut til legitimasjons-kontroll når jeg handler f.eks alkohol. Men samtidig så er jeg ramm på å glemme å registrere coop-kortet mitt så ingen anelse om det er en korrelasjon om at jeg slipper kontroller når jeg bruker coop-kortet, eller om det er bare tilfeldige stikksjekker jeg opplever når jeg først må kontrolleres.

Coop er forøvrig eneste kjeden jeg har vært borti der jeg opplever av og til å ikke bli legg-sjekket på selvbetjente kasser. Meny f.eks blir det sjekket hver eneste gang jeg handler. Tilfeldig kontroll ellers på vanlige varer skjer i hytt og pine og ser ingen mønster der.
Sist endret av Brekker; 4. juni 2021 kl. 01:46.
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
?
Her er det alltid sjekk av legitimasjon når man kjøper 18+ varer! Det er ikke en tilfeldig kontroll.
Sitat av Brekker Vis innlegg
Coop er forøvrig eneste kjeden jeg har vært borti der jeg opplever av og til å ikke bli legg-sjekket på selvbetjente kasser. Meny f.eks blir det sjekket hver eneste gang jeg handler. Tilfeldig kontroll ellers på vanlige varer skjer i hytt og pine og ser ingen mønster der.
Vis hele sitatet...
Coop har kamera plassert slik at de kan se hvem som står der, om du er åpenbart voksen så klikker de bare godkjent fra et kontrollpunkt, feks en betjent kasse. Bruker å være en skjerm over utgang fra selvbetjeningskasse.

Men jeg ville sagt at den tilfeldige kontrollen (ikke alderssjekk) faktisk er ganske så tilfeldig. I dag ble jeg utpekt for kontroll, og alt jeg skulle ha var en pakke røyk. Røyken ble godkjent fra betjent kasse, men hadde det vært noen smart algoritme som styrte "tilfeldigheten" så skulle det jo enkelt sett at det bare var et aldersbestemt produkt jeg kjøpte og spart de ansatte for en heller unyttig handling.
Ingen er gale nok til å åpne pandoras eske ved å ha noe annet enn en rent tilfeldig sjekk.
På Meny har jeg opplevd et par tilfeldige sjekker. På Extra har jeg aldri opplevd en eneste sjekk, men heller folk som står og følger med. Den jeg har handla mest på, i en større by, har ingen port man må åpne med kvittering. Der kan man egentlig bare gå rett ut. Den andre jeg handler en del på, i en mindre by, har en port man må åpne, så er sikkert mulig å få rødt lys der. I tillegg står det ofte en vekter og følger med. Spesielt på kveldstid.

En kveld holdt jeg på å drite meg skikkelig ut. Jeg var ganske trøtt, men måtte ta en kjapp handletur. Etter at jeg scanna første varen gikk hjernen min skikkelig i grøt, og jeg ble mer fokusert på å stable varer stabilt i posen enn å faktisk scanne, så jeg begynte å legge varene rett i posen uten å scanne noe som helst. På likt som jeg innså hva jeg drev med var vekteren på vei bort, men jeg begynte selvsagt å scanne alt jeg hadde tatt oppi posen, så ble ikke konfrontert. Håper vekteren hadde skjønt at det var en ærlig glipp om jeg ikke hadde innsett hva jeg gjorde før han rakk å komme bort.

Når det kommer til Coop og legitimasjon så har jeg lurt på det der selv. Første gang jeg kjøpte alkohol gjennom selvbetjent kasse ble jeg rimelig forvirra, men da viste det seg at hun som fulgte med hadde godkjent det fra kassen. Jeg sto liksom å venta på at hun skulle komme bort til kassen og trykke på noen knapper eller noe. Siden den gang har jeg derimot kjøpt alkohol gjennom selvbetjent kasse flere ganger uten å få spørsmål om legitimasjon, uten at noen har stått i kassen. Altså har det vært en ansatt i kasseområdet, men de har f.eks. vært opptatt med å hjelpe noen andre, så det kan umulig ha vært noen som har godkjent meg - med mindre noen har gjort det fra et kontor. Eneste jeg kan tenke meg er at det kan gå på medlemskort.

Ellers må jeg si at jeg enda har til gode å se butikker som bruker selvbetjente kasser som faktisk har færre ansatte. De to jeg har brukt mest har virket å ha jevnt over flere ansatte enn butikker uten - som rett og slett virker å ha mer tid til å gjøre andre ting enn å stå i kassen.
Sitat av ElgenEgil Vis innlegg
Beklager for at jeg drar opp en gammel tråd, men jeg følte at det var bedre å fortsette på denne enn å starte en helt ny tråd. Håper uansett på at noen kan svare meg på dette.

Her om dagen var jeg på den lokale coop'en og skulle ha no øl. I (selvbetjent)kassa endte jeg opp i tilfeldig legkontroll. Da må det jo som kjent komme en ansatt og sjekke om jeg har legitimasjon for å kunne godkjenne kjøpet mitt. Måten dette fungerer på er at den ansatte biper inn kortet sitt og trykker på en av tre alternativer på skjermen for å godkjenne, enten under 18, over 18, eller over 25. Butikkdama trykket på over 25-alternativet, selv om jeg ikke er over 25. Men dette fikk meg til å tenke på en ting: Vil dette nå si at jeg er "immun" mot legkontroll, på samme måte som fingeravtrykk-opplegget enkelte butikker har, bare at det er knytta opp mot coop-kortet mitt?
Vis hele sitatet...
Nei, de må alltid gjøre en manuell handling når du kjøper øl eller tobakk, den kontrollen du fikk opp på skjermen var ikke en stikkprøve.

Men det jeg tror skjer er at dersom du slår inn aldersbegrenset varer så får de en beskjed i den manuelle kassen og kan trykke "ok" derfra dersom de ser at du er gammel nok. Etter jeg begynte å slå inn disse varen før de andre så har jeg aldri opplevd manuell kontroll.
På meny så har de vel en fingeravleser så du slipper og vente på ansatte som slipper deg igjennom Men stikk kontroller har jeg bare vært borti på Meny, og det til gangs. Men coop ekstra er det aldri kontroll virker det som.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Men det jeg tror skjer er at dersom du slår inn aldersbegrenset varer så får de en beskjed i den manuelle kassen og kan trykke "ok" derfra dersom de ser at du er gammel nok. Etter jeg begynte å slå inn disse varen før de andre så har jeg aldri opplevd manuell kontroll.
Vis hele sitatet...
Min lokale Coop har det sånn. Når jeg skanner snusboksen i den selvbetjente kassa, ser jeg mot kassereren som ser etter meg og deretter godkjenner på skjermen sin.
Anonym bruker
"Sinna Markmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
dere som sier at man ikke kan la være å scanne en vare tar helt feil, jeg kjøpe 5 6-packs med cider, scannet bare 4 6-packs.

dama kom bort fordi det var kontroll og trykka godkjenn og jeg kom meg unna. det funker fett, men er best hvis du kjøper mye
Coop's medlemskort kan jo sånn sett fungere som alderskontroll da du må være 18+ for å få det..

På mine 2 lokale Xtra'er så er det enda ID kontroll på alle varer for 18+ i selvbetjeninga. De kikker nå bare over på deg og trykker godkjenn fra sin egen kasse, men får ikke betalt før dem gjør det.
Sitat av smokeeye Vis innlegg
Coop's medlemskort kan jo sånn sett fungere som alderskontroll da du må være 18+ for å få det..

På mine 2 lokale Xtra'er så er det enda ID kontroll på alle varer for 18+ i selvbetjeninga. De kikker nå bare over på deg og trykker godkjenn fra sin egen kasse, men får ikke betalt før dem gjør det.
Vis hele sitatet...
Har ikke Coop- kort, men det er vel ikke helt personlig? Du kan låne det ut?

Opplever alltid at det må en fysisk godkjenning til.
Sitat av smokeeye Vis innlegg
Coop's medlemskort kan jo sånn sett fungere som alderskontroll da du må være 18+ for å få det..

På mine 2 lokale Xtra'er så er det enda ID kontroll på alle varer for 18+ i selvbetjeninga. De kikker nå bare over på deg og trykker godkjenn fra sin egen kasse, men får ikke betalt før dem gjør det.
Vis hele sitatet...
Men du mååå ikke være 18 år for å bruke det.
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg bøffer fra butikken hver dag, og elsker selvbetjening jeg bare dropper å slå inn en del av varene. Superlett
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg bøffer fra butikken hver dag, og elsker selvbetjening jeg bare dropper å slå inn en del av varene. Superlett
Vis hele sitatet...
Blir du aldri kontrollert?
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Coop Mega har aldri alarmen gått for min del. Og der har det blitt tatt med myyye som ikke er betalt for Men meny så er de flinkere til og sjekke opp når stikkalarmen piper.
Crimea River
Alec's Avatar
Det å ikke slå inn alle varene blir behandlet som enhvert tyveri på butikken og det blir anmeldt.
Det gjelder også hvis man "glemmer" å slå inn noen varer. Det er ikke noe forskjell på å glemme og slå inn noen varer, vs det å putte litt ekstra i lommen før man går igjennom en vanlig kasse og som det ikke betales for.

Normal praksis er å alltid politianmelde, uavhengig av størrelse på tyveriet. Det er for å sørge for at alle blir behandlet likt.


Videre så vet kjedene at folk stjeler. Det er ikke noe nytt som har oppstått etter at selvbetjente kasser kom inn i bildet. Løsningen på tyverier er å anmelde de som blir tatt, også sørger man for å ha høye nok priser på varene for å dekke inn tapet fra tyverier. Det er til syvende og sist du og jeg som betaler for varene andre stjeler i form av høyere priser.
Anonym bruker
"Grønn Føniks"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Noen som vet konsekvensene av å bevisst gå i betjent kasse nettopp fordi at den ansatte der alltid registrerer 50% mindre donuts enn man har i posen? (begynner nesten å tro at hun gjør det fordi hun vil belønne meg for å ikke bruke selvbetjent kasse som hun kanskje ser på som negativt siden det kan bety at hun til slutt blir arbeidsledig)

Det er jo strengt tatt ikke mitt ansvar å sørge for at hun teller antall donuts i Spar-posen korrekt? Den har jo gjennomsiktig bilde, så hvorfor hun teller så enormt feil hver gang aner jeg ikke..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen som vet konsekvensene av å bevisst gå i betjent kasse nettopp fordi at den ansatte der alltid registrerer 50% mindre donuts enn man har i posen? (begynner nesten å tro at hun gjør det fordi hun vil belønne meg for å ikke bruke selvbetjent kasse som hun kanskje ser på som negativt siden det kan bety at hun til slutt blir arbeidsledig)

Det er jo strengt tatt ikke mitt ansvar å sørge for at hun teller antall donuts i Spar-posen korrekt? Den har jo gjennomsiktig bilde, så hvorfor hun teller så enormt feil hver gang aner jeg ikke..
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle du fått konsekvenser for at en ansatt gjør feil?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Noen som vet konsekvensene av å bevisst gå i betjent kasse nettopp fordi at den ansatte der alltid registrerer 50% mindre donuts enn man har i posen? (begynner nesten å tro at hun gjør det fordi hun vil belønne meg for å ikke bruke selvbetjent kasse som hun kanskje ser på som negativt siden det kan bety at hun til slutt blir arbeidsledig)

Det er jo strengt tatt ikke mitt ansvar å sørge for at hun teller antall donuts i Spar-posen korrekt? Den har jo gjennomsiktig bilde, så hvorfor hun teller så enormt feil hver gang aner jeg ikke..
Vis hele sitatet...
Hvis jeg skulle gjettet, så har de et tilbud på disse. Er ikke alltid det kommer så godt frem. Mange som slurver med prising og plakatering.
Sitat av korkdal Vis innlegg
Man legger varen på en vekt + random kontroller.
Vis hele sitatet...
Er ikke alle butikker som har vekt, ofte jeg har gått med 5-10 varer men betalt for 1-2.
Sitat av Alec Vis innlegg
Det å ikke slå inn alle varene blir behandlet som enhvert tyveri på butikken og det blir anmeldt.
Det gjelder også hvis man "glemmer" å slå inn noen varer. Det er ikke noe forskjell på å glemme og slå inn noen varer, vs det å putte litt ekstra i lommen før man går igjennom en vanlig kasse og som det ikke betales for.
Vis hele sitatet...
Det er ikke veldig uvanlig at jeg slår inn varene mine i to runder fordi jeg trenger to ulike kvitteringer. Type, først slår jeg inn varene jeg handler for meg selv og betaler. Deretter slår jeg inn varene jeg handler for andre, og betaler. Det har hendt at jeg har blitt kontrollert etter første halvdel av handelen, men de har aldri sagt noe på det. Og det har de da heller ingen grunn til å gjøre, for jeg har ikke tatt med meg varene forbi siste betalingspunkt - det ville jeg ha gjort dersom jeg bare betalte en gang og likevel forsøkte å ta med meg alle varene ut ved hjelp av første kvittering. Jeg tror ikke de hadde hatt en særlig sterk sak om de anmeldte meg for tyveri når jeg betaler varene mine i to runder på den måten.
Bare meg som ikke liker å gi fra meg fingeravtrykk til butikker for å kunne bevise at jeg er gammel nok til å kjøpe energidrikk? Det føles liksom bare så unødvendig ut.. Er man for ung til å kjøpe sånt så har man vel fortsatt VISA Electron (hadde iallefall kun det som valg når jeg var <18 for 15 år siden) og det burde vært mulig å nekte slikt salg basert på betalingsmetoden?
Sist endret av bashfoo; 6. juni 2021 kl. 09:34.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Bare meg som ikke liker å gi fra meg fingeravtrykk til butikker for å kunne bevise at jeg er gammel nok til å kjøpe energidrikk? Det føles liksom bare så unødvendig ut.. Er man for ung til å kjøpe sånt så har man vel fortsatt VISA Electron (hadde iallefall kun det som valg når jeg var <18 for 15 år siden) og det burde vært mulig å nekte slikt salg basert på betalingsmetoden?
Vis hele sitatet...
Nei det burde ikke vært mulig.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er ikke veldig uvanlig at jeg slår inn varene mine i to runder fordi jeg trenger to ulike kvitteringer. Type, først slår jeg inn varene jeg handler for meg selv og betaler. Deretter slår jeg inn varene jeg handler for andre, og betaler. Det har hendt at jeg har blitt kontrollert etter første halvdel av handelen, men de har aldri sagt noe på det. Og det har de da heller ingen grunn til å gjøre, for jeg har ikke tatt med meg varene forbi siste betalingspunkt - det ville jeg ha gjort dersom jeg bare betalte en gang og likevel forsøkte å ta med meg alle varene ut ved hjelp av første kvittering. Jeg tror ikke de hadde hatt en særlig sterk sak om de anmeldte meg for tyveri når jeg betaler varene mine i to runder på den måten.
Vis hele sitatet...
Stemmer. Du har ikke stjålet noe før du har passert det siste betalingspunktet. Tyveri handler ikke først og fremst om hvilke varer som blir slått inn, men om du har vinnings hensikt.

Sitat av Straffelovens § 321.Tyveri
For tyveri straffes den som tar en gjenstand som tilhører en annen, med forsett om å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning ved å selge, forbruke eller på annen måte tilegne seg den.

Straffen for tyveri er bot eller fengsel inntil 2 år.
Vis hele sitatet...
Mindre tyveri har samme definisjon av ordet, men straffes kun med bøter da det gjelder ubetydelige verdier.

Du kan også juridisk sett fortære varer inne i butikken, så lenge du har planer om å betale.(smaksprøver av veiegodt er altså ikke innafor, fordi man ikke legger det på vekta og betaler etterpå) Flere ting man kan gjøre som man ikke burde gjøre er å putte alle varene i lommene i stede for handle kurven.

Noen benytter f.eks sekk i butikken i stede for handlekurv pga skader i kroppen, og det kan de selvsagt ikke nektes. Ofte så blir de ansatte fort klar over hvilke kunder som har spesielle behov og har lite problem med å skille snørr og bart fra hverandre.

Ønsker vi en ondsinnet dugnad hvor alle putter varene i lommene sine og drar de fram i kassa for å gjøre det enklere å være tyv, er det fysisk mulig ja. Men folk flest har nok bedre ting å bruke energi på.


Sitat av bashfoo Vis innlegg
Bare meg som ikke liker å gi fra meg fingeravtrykk til butikker for å kunne bevise at jeg er gammel nok til å kjøpe energidrikk? Det føles liksom bare så unødvendig ut.. Er man for ung til å kjøpe sånt så har man vel fortsatt VISA Electron (hadde iallefall kun det som valg når jeg var <18 for 15 år siden) og det burde vært mulig å nekte slikt salg basert på betalingsmetoden?
Vis hele sitatet...
Nekte salg basert på betalingsmetode høres ut som en lite lur idé. Litt kjedelig å ikke få kjøpt energidrikk med 15-16 års grense fordi man er 17 og ikke har vanlig visa. Også litt dumt om man automatisk kan kjøpe øl for alle penga bare fordi noen har lånt eller stjålet kortet av foreldra.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er ikke veldig uvanlig at jeg slår inn varene mine i to runder fordi jeg trenger to ulike kvitteringer. Type, først slår jeg inn varene jeg handler for meg selv og betaler. Deretter slår jeg inn varene jeg handler for andre, og betaler. Det har hendt at jeg har blitt kontrollert etter første halvdel av handelen, men de har aldri sagt noe på det. Og det har de da heller ingen grunn til å gjøre, for jeg har ikke tatt med meg varene forbi siste betalingspunkt - det ville jeg ha gjort dersom jeg bare betalte en gang og likevel forsøkte å ta med meg alle varene ut ved hjelp av første kvittering. Jeg tror ikke de hadde hatt en særlig sterk sak om de anmeldte meg for tyveri når jeg betaler varene mine i to runder på den måten.
Vis hele sitatet...
Nei, man har vel ikke stjålet noe før man har forlatt butikken. Man kan putte en vare i lomma når man er inni butikken, for så å ta den opp igjen når man kommer til kassa for å betale. Der ser jo suspekt ut, men som du påpeker så har man ikke stjålet før man forlater siste betalingspunkt uten å betale.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
dere som sier at man ikke kan la være å scanne en vare tar helt feil, jeg kjøpe 5 6-packs med cider, scannet bare 4 6-packs.

dama kom bort fordi det var kontroll og trykka godkjenn og jeg kom meg unna. det funker fett, men er best hvis du kjøper mye
Vis hele sitatet...
Hehehe, dette gjør jeg mye sjøl. Jeg skanner inn en ølboks, og tar med meg en hel 6-pakk. Blir det kontroll er ikke det no problem, siden legkontroll-fanen dekker over prisene på varene jeg har skanna inn, på skjermen. Når kontrollen er over er det heller ikke sånn at den ansatte blir ståendes og kikker på hva du har skanna inn, de har tross alt bedre ting å gjøre.
Anonym bruker
"Bekymret Villsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er heller ikke sånn at de mister jobben pga selvbetjening da de heller kan pusse støv av varene.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er heller ikke sånn at de mister jobben pga selvbetjening da de heller kan pusse støv av varene.
Vis hele sitatet...
Å babysitte et nesten helautomatisk system er en mye, mye mindre arbeidsoppgave enn å faktisk sitte i kassen. Følgelig har man mindre å gjøre totalt sett, og trenger mindre arbeidskraft. Hva gjør man med de som tilførte arbeidskraft man ikke lenger trenger? Jo, de sies opp.

Butikken skal jo tross alt gjøre eierne rikere. De gidder ikke betale ut lønninger til folk hvis de kan slippe. Og det kan de: det er en helt legitim grunn til å gi noen fyken, eller i det minste lovlig.
Tap av menneskelig arbeidskraft er definitivt et problem for "de på toppen". Kanskje litt mindre i det kapitalistiske samfunnet for våre naboer over bekken, men automatisering er dessverre en naturlig utvikling på dette punktet.

Det vi burde gjøre er å fokusere videre på hvordan mennesket kan sikre seg stabile arbeidsplasser, der vi lever side om side med større automasjon i det daglige liv.

All annen fokus er bare å forsinke det uunngåelige.
Noen ganger lokalt på små steder har jeg skannet de billigste bollene på skjermen selv om jeg har valgt de dyre, fordi jeg ikke finner de bollene på skjermen. Eller skannet 1 ting når jeg har 3 ting og det har gått fint.

Da jeg var i byen derimot så skannet jeg igjen billigste bollene fordi jeg faktisk ikke fant de dyre, bare tenkte jaja det går sikkert bra.
Så kom det en ansatt som hadde skrevet ut samme kvittering jeg hadde og sjekka meg ut av butikken mens jeg venta på en kompis.
En svær vekter kom bort og sa hvorfor jeg skanna inn de billigste for de dyre, så sa jeg det bare rett ut at jeg fant ikke de dyre, så sa han jeg kunne jo bare spørt etter en ansatt, så tenkte jeg jo jeg kunne jo sikkert det, men så er det jo ikke bare å spørre heller pga egoet mitt og at det funka før. Så jeg holdt på å bli anmeldt for 3 boller. Nå går jeg i vanlig kasse hvis jeg ikke skal ha løsvekt.
Skjønner ikke hvilken vekt dere prater om? Har brukt selvbetjente kasser mye, men aldri lagt varene på noen vekt, kun scannet og lagt rett i posen. Den vekten som er på disse kassene er jo for varer som f.eks smågodt, alle varer skal jo ikke legges på vekta.
Har heller aldri opplevd noen kontroll.
På høyreside av selvbetjentskassene er det som regel ett sølv"fat" rektangel som du legger varene / posen. det er den vekta.
BRAND ∞ STRONG
Det er som regel ett bord eller en hylle eller hva man skal kalle det på hver side av selve kassa.
En til å sette kurven på mens man skanner varer og en til å legge de på etter skanning.

Jeg tror de mener det er vekt i en eller begge av disse.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det er som regel ett bord eller en hylle eller hva man skal kalle det på hver side av selve kassa.
En til å sette kurven på mens man skanner varer og en til å legge de på etter skanning.

Jeg tror de mener det er vekt i en eller begge av disse.
Vis hele sitatet...
Her jeg bor er det en slik vekt på enkelte av kassene på meny. Ingen på Coop extra.
Det hadde vært genialt om coop kortet var linket til leg. Men det hadde jo fort blitt til at "jeg tar mamma sitt coop kort så ordner vi noe drikke". Liker de butikkene som har fingeravtrykk som andre nevner over. Deilig og kunne gå gjennom driten alene uten å snakke med de i kassen. hvertfall når jeg er ordentlig stein :P
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Bare meg som ikke liker å gi fra meg fingeravtrykk til butikker for å kunne bevise at jeg er gammel nok til å kjøpe energidrikk? Det føles liksom bare så unødvendig ut.. Er man for ung til å kjøpe sånt så har man vel fortsatt VISA Electron (hadde iallefall kun det som valg når jeg var <18 for 15 år siden) og det burde vært mulig å nekte slikt salg basert på betalingsmetoden?
Vis hele sitatet...
Til info så har de ikke et "fingeravtrykk" av deg, i hvert fall ikke på samme måte politiet hadde hatt av deg om de tok fingeravtrykk fra deg.

Disse biometri-scannerne er ofte simplifiserte greier, det finnes optiske fingeravtrykkscannere men de brukes ikke særlig i butikker, jeg vil gjette de bruker CMOS scannere som lager seg et "bilde" av fingeravtrykket ditt basert på elektrisk motstand på overflaten fingeren din rører.

Det er absolutt ikke slik at de kan hente ut denne dataen og sammenligne det med fingeravtrykk tatt på f.eks et åsted, for ikke snakke om brudd på personvern en slik handling ville vært.
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvordan ordner man med sånn fingeravtrykk? Hvordan registreres det? En engangsgreie i den selvbetjente kassa eller må man registrere seg i betjent kasse?
BRAND ∞ STRONG
Sitat av JEHB Vis innlegg
Det hadde vært genialt om coop kortet var linket til leg.
Men det hadde jo fort blitt til at "jeg tar mamma sitt coop kort så ordner vi noe drikke".
Vis hele sitatet...
Med mindre man skal endre lovverket så blir det vanskelig å komme unna manuell kontroll.
Det handler f.eks. ikke bare om alder. Butikker og utesteder har ikke lov til å selge deg alkohol,
selv om du er gammel nok, hvis du er dritings.
Når selv bilder av fingrer og nøkler er nok til å dømme folk og lage nøkkelkopier som fungerer i praksis så faller det hele inn under tillit. Og når det kommer til de som designer og drifter slike systemer så har jeg null tillit. De har krav de skal følge, men i praksis er det alltid unntak, alltid minste motstands vei, alltid lowest bidder. Og når gevinsten her er så lav (å kunne kjøpe energidrikk de få gangene jeg ikke har sovet skikkelig godt før en nattevakt) så er det ikke verdt den store risikoen. Det blir som å skyte spurv med dommedags-asteroide.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Når selv bilder av fingrer og nøkler er nok til å dømme folk og lage nøkkelkopier som fungerer i praksis så faller det hele inn under tillit. Og når det kommer til de som designer og drifter slike systemer så har jeg null tillit. De har krav de skal følge, men i praksis er det alltid unntak, alltid minste motstands vei, alltid lowest bidder. Og når gevinsten her er så lav (å kunne kjøpe energidrikk de få gangene jeg ikke har sovet skikkelig godt før en nattevakt) så er det ikke verdt den store risikoen. Det blir som å skyte spurv med dommedags-asteroide.
Vis hele sitatet...
Det her blir en mer teknisk diskusjon: Hvordan skal man kunne koble identitet mot fingeravtrykket? Det eneste som lagres er en slags hash av fingerscanneren som så kan bekrefte at du er over 18. Det er ingen annen data, ingen visa nr, ingen adresse, ingenting. Så du har da en database med fingeravtrykk-data, som jeg igjen må presisere: IKKE er et avtrykk av fingrene dine i tradisjonell bestand: Det er en slags hash, f.eks "85486de523fc69a1f2e22fc0941c8d47", det er på ingen måte slik alle fingeravtrykkscannere bruker samme system. I tillegg må du da klare å åpne denne scanneren og koble deg direkte på et kretskort for å kunne sende dataene inn.

Så.. jeg synes fremdeles du er ganske irrasjonell.
Det kan hasjes, saltes, krydres, pepres alt det vil, til syvende og sist må du stole på både de som har utviklet dette og implementert dette i praksis, og den tilliten er ikke til stede nok for å rettferdiggjøre en registrering av meg selv med slik personspesifikk og helt unik informasjon. Hvis lufthavner er begynt å bevege seg bort ifra registreringsportaler på offentlig WiFi fordi sporbarheten ikke er verdt bytesa den er lagret i, så er det absolutt ingen god grunn til at en dagligvarebutikk trenger å ha meg registrert med biometri for å kjøpe energidrikk (som strengt tatt ikke har noen lovhjemmel for aldersbegrensing, dette er noe butikkene selv har pålagt seg selv etter press fra foreldre).
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Det kan hasjes, saltes, krydres, pepres alt det vil, til syvende og sist må du stole på både de som har utviklet dette og implementert dette i praksis, og den tilliten er ikke til stede nok for å rettferdiggjøre en registrering av meg selv med slik personspesifikk og helt unik informasjon. Hvis lufthavner er begynt å bevege seg bort ifra registreringsportaler på offentlig WiFi fordi sporbarheten ikke er verdt bytesa den er lagret i, så er det absolutt ingen god grunn til at en dagligvarebutikk trenger å ha meg registrert med biometri for å kjøpe energidrikk (som strengt tatt ikke har noen lovhjemmel for aldersbegrensing, dette er noe butikkene selv har pålagt seg selv etter press fra foreldre).
Vis hele sitatet...

Jeg skjønner tankegangen din, men uten at fingeravtrykk lagres risikerer du heller ikke at fingeravtrykk brukes.
Sitat av knert1 Vis innlegg
Jeg skjønner tankegangen din, men uten at fingeravtrykk lagres risikerer du heller ikke at fingeravtrykk brukes.
Vis hele sitatet...
Det er vel en litt enkel måte å se det på? Det avhenger veldig av hva som er bak hashen, om de hasher et bilde av avtrykket så er jo avtrykket lagret, bare ikke som en bildefil.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Det er vel en litt enkel måte å se det på? Det avhenger veldig av hva som er bak hashen, om de hasher et bilde av avtrykket så er jo avtrykket lagret, bare ikke som en bildefil.
Vis hele sitatet...
Hvis en hash av fingeravtrykket mitt lagres så er dette farlig fordi?

Da må du nesten forklare meg litt mere i detaljer annet enn at jeg hadde en enkel måte å se det på. Veit du kanskje hvordan de bruker hashen til å gjenskape fingeravtrykket mitt?
Crimea River
Alec's Avatar
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det er ikke veldig uvanlig at jeg slår inn varene mine i to runder fordi jeg trenger to ulike kvitteringer. Type, først slår jeg inn varene jeg handler for meg selv og betaler. Deretter slår jeg inn varene jeg handler for andre, og betaler. Det har hendt at jeg har blitt kontrollert etter første halvdel av handelen, men de har aldri sagt noe på det. Og det har de da heller ingen grunn til å gjøre, for jeg har ikke tatt med meg varene forbi siste betalingspunkt - det ville jeg ha gjort dersom jeg bare betalte en gang og likevel forsøkte å ta med meg alle varene ut ved hjelp av første kvittering. Jeg tror ikke de hadde hatt en særlig sterk sak om de anmeldte meg for tyveri når jeg betaler varene mine i to runder på den måten.
Vis hele sitatet...
Det du sier strider jo ikke med det jeg sier.
Da har du jo slått inn alle varene
Eh... Så folk mener jeg bare skal være paranoid av prinsipp? Jeg kan forklares at jeg har en enkel måte å se det på, men ingen som egentlig kan forklare hvorfor denne tankegangen er for enkel?

Rosander f.eks?
Sitat av knert1 Vis innlegg
Eh... Så folk mener jeg bare skal være paranoid av prinsipp? Jeg kan forklares at jeg har en enkel måte å se det på, men ingen som egentlig kan forklare hvorfor denne tankegangen er for enkel?

Rosander f.eks?
Vis hele sitatet...
Så lenge du ikke vet hvordan verifiseringen av fingeravtrykk gjøres så kan du heller ikke si at fingeravtrykket ditt ikke er lagret noe sted.

De må jo ha noe lagret for å kunne verifisere at din finger er den samme som fingeren du lagret og her finnes det flere metoder hvor noen er mer "sikre" enn andre i form av hvordan de faktisk verifiserer avtrykket. I aller verste fall så bruker de et høyoppløselig bilde av avtrykket og kjører en helt vanlig bildesammenligning av ditt lagrede avtrykk.
Hvilken metode som velges avhenger gjerne av hvor treffsikker du må være, i noen tilfeller kan det holde å lagre et par små punkter av avtrykket.

Det er ikke snakk om å være paranoid, men en sunn skepsis burde alle ha.

Se feks denne saken fra et selskap som leverer adgangskontroll og låser med fingeravtrykksensor https://www.digi.no/artikler/enorme-...tformer/471567

"Dataene omfattet blant annet detaljert, personlig informasjon om ansatte, ukrypterte brukernavn og passord, samt informasjon knyttet til ansattes sikkerhetsklareringer. I tillegg klarte forskerne å skaffe seg tilgang til over én million fingeravtrykk og store mengder ansiktgjenkjenningsdata."
Sist endret av random105675; 8. juni 2021 kl. 13:14.
Sitat av Rosander Vis innlegg
Så lenge du ikke vet hvordan verifiseringen av fingeravtrykk gjøres så kan du heller ikke si at fingeravtrykket ditt ikke er lagret noe sted.

De må jo ha noe lagret for å kunne verifisere at din finger er den samme som fingeren du lagret og her finnes det flere metoder hvor noen er mer "sikre" enn andre i form av hvordan de faktisk verifiserer avtrykket. I aller verste fall så bruker de et høyoppløselig bilde av avtrykket og kjører en helt vanlig bildesammenligning av ditt lagrede avtrykk.
Hvilken metode som velges avhenger gjerne av hvor treffsikker du må være, i noen tilfeller kan det holde å lagre et par små punkter av avtrykket.

Det er ikke snakk om å være paranoid, men en sunn skepsis burde alle ha.

Se feks denne saken fra et selskap som leverer adgangskontroll og låser med fingeravtrykksensor https://www.digi.no/artikler/enorme-...tformer/471567

"Dataene omfattet blant annet detaljert, personlig informasjon om ansatte, ukrypterte brukernavn og passord, samt informasjon knyttet til ansattes sikkerhetsklareringer. I tillegg klarte forskerne å skaffe seg tilgang til over én million fingeravtrykk og store mengder ansiktgjenkjenningsdata."
Vis hele sitatet...
For å snu litt på første setningen din.
Så lenge du ikke vet hvordan verifiseringen av fingeravtrykket gjøres så kan du heller ikke si at fingeravtrykket ditt er lagra noe sted heller?

Det forklarer fortsatt ikke hvordan hashen som lagres i matbutikken kan brukes slik jeg spurte om. Hvis man først skal ha sunn skepsis burde det også være basert på noe konkret. Ikke bare generell mistillit.

Lurer på om du kan si noe konkret om hvordan systemet fungerer og ikke bare vise til at firmaer generelt er slappe med personvern?
Anonym bruker
"Sjokkert Ørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Scanneren klarer ikke kjenne igjen fingeravtrykket mitt 9 av 10 ganger uansett, så er ikke videre bekymret.