Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 8545
Hei,
Nå har det seg sånn at jeg skal flytte fra nåværende leilighet.
Dette på grunn av flere ting, slik som at barnene til utleieren skriker veldig mye om natten (1 og 3 år), noe som fører til veldig lite søvn, og det går da ikke så bra på jobb.

Ellers er det svært dårlig luft her, og jeg har ikke mulighet til å tilpasse viftehastigheten på ventilasjonen, dette gjør utleieren "når han synes det passer"...

Ellers er utleieren en kjip og manipulerende person...

Det jeg da lurer på er egentlig 2 ting, er dette grunnlag til å bryte kontrakten før oppsigelsestiden går ut?
Og, hva skjer hvis jeg flytter før oppsigelsestiden går ut, uten å betale resterende husleier? Jeg har ikke betalt depositum, så han kan ikke trekke leie fra det..

Oppsigelsestiden er 3mnd.

Takk
Er ingen problem, bare flytt ut og bryt kontrakten. Det har jeg alltid gjort, har aldri fått problemer, bortsett fra litt små sure utleiere. Han har ikke tatt sikkerhet i depositum, og det er nettopp det som berger deg her.
Sitat av Storviking Vis innlegg
Er ingen problem, bare flytt ut og bryt kontrakten. Det har jeg alltid gjort, har aldri fått problemer, bortsett fra litt små sure utleiere. Han har ikke tatt sikkerhet i depositum, og det er nettopp det som berger deg her.
Vis hele sitatet...
Utleier sitter jo fortsatt på et stykke papir der partene har blitt enige om at oppsigelsestiden er 3 måneder da. Slik jeg ser det kan utleier gå til rettslige skritt om betalingen uteblir, gitt at leier ikke har en gyldig grunn til å bryte leieforholdet.
Utleier går neppe til rettslige skritt, det tviler jeg på han gidder - er for mye styr med det for en slik liten bagatell sak.
Det er vel ingen bagatell?... Er snakk om 3mnd's leie? Blir fort penger av det, Snakk med han og kom frem til en løsning om at du kan flytte så fort han finner noen andre? Han vil heller det, en at du skal flytte ut, uten en lyd!?
Sitat av Wuddley Vis innlegg
Det er vel ingen bagatell?... Er snakk om 3mnd's leie?
Vis hele sitatet...
Med så små beløper involvert så blir saken ofte henlagt eller drukner i papirmølja leeenge før huseier får se noe til pengene sine.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Med så små beløper involvert så blir saken ofte henlagt eller drukner i papirmølja leeenge før huseier får se noe til pengene sine.
Vis hele sitatet...
Den kan så være meeeen, var vel ikke det som ble sagt? Var vel mer det at det var så lite penger at huseier ikke brydde seg?, jeg sitter med en utleie enhet, og jeg hadde merket det rimelig greit hvis det ikke kom inn leie på 3 mnd...

Derfor sier jeg, snakk med han og bli enige om noe, ikke noe og lage uvenne for? Du kan jo også hjelpe til med og finne nye leietakere til han?;-)
kjedelig streiting
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Med så små beløper involvert så blir saken ofte henlagt eller drukner i papirmølja leeenge før huseier får se noe til pengene sine.
Vis hele sitatet...
Henlagt? Hvem er det du mener at skulle henlegge en slik sak dersom utleier velger å forfølge et slikt krav?

Dersom utleier har en god sak og TS er solvent, koster det ikke utleier mye mer et par brev og kanskje et oppmøte i forliksrådet for å drive inn pengene.
Er det ikke vinduer i leiligheten som kan åpnes ? (Ref. dårlig luft)

Har du tatt opp problemene med utleier ?

Utleier kan sikkert ta kravet om utbetalt leie videre, sikkert ikke så mye jobb heller.
Hvis du velger å flytte så gjør det på en ordentlig måte, dvs vask skikkelig så han ikke kan klage på det og lever nøkler. Da kan han leie den ut med en gang igjen.
Saker blir sjeldent "henlagt" i forliksrådet. Nå vet ikke eg hva du betaler i leie, men vi snakker nok om minimum 10k i tapte leieinntekter for utleier med mindre han får tak i noen nye kjapt, og det koster han bare rundt 800 kr å opprette sak i forliksrådet på deg. Og mtp saken slik du forklarer den her så har han ingen problem med å vinne saken, og da må du betale utestående leie + saksomkostninger + rente. Og da har han til og med ett rettslig dom på at du skylder han penger. Kjipt.
Sikkert mange tvister som ender i forliksrådet, er overhodet ikke noen krise det for den tapende part. Er jo ikke snakk om kriminal sak heller. Så trådstarter kan trygt flytte uten å gi en lyd, er utleier sin feil at han ikke har ville tatt depositum som sikkerhet - det kan ikke leier klandres for. Han sier jo at utleier er en drittsekk uansett, som manipulerer og sikkert mye annet også. Selvsagt må leietaker få lov til å stikke derifra før det går på helsen løs.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Storviking Vis innlegg
Sikkert mange tvister som ender i forliksrådet, er overhodet ikke noen krise det for den tapende part. Er jo ikke snakk om kriminal sak heller. Så trådstarter kan trygt flytte uten å gi en lyd, er utleier sin feil at han ikke har ville tatt depositum som sikkerhet - det kan ikke leier klandres for.
Vis hele sitatet...
Depositum er i praksis kun ei sikring av pengane. Ansvaret er ikkje avgrensa til depositumet, og mangel på depositum vil ikkje utelukke ansvar ved mislighald av avtalen.

Fellande dom i forliksrådet vil sei at utleigar kan krevje pengane utbetalt, og gå til inkasso, og i verste fall namsmannen for å få tvangsutlegg for pengane.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Depositum er i praksis kun ei sikring av pengane. Ansvaret er ikkje avgrensa til depositumet, og mangel på depositum vil ikkje utelukke ansvar ved mislighald av avtalen.

Fellande dom i forliksrådet vil sei at utleigar kan krevje pengane utbetalt, og gå til inkasso, og i verste fall namsmannen for å få tvangsutlegg for pengane.
Vis hele sitatet...
Ja men da er vel den grei, bare til å stikke og viss det dukker opp en inkasso i fremtiden så er det bare til å betale den. Tror sjansen er ganske lav for at utleier vil ta det til forliksråd og eventuelt inkasso.
Sitat av Storviking Vis innlegg
Ja men da er vel den grei, bare til å stikke og viss det dukker opp en inkasso i fremtiden så er det bare til å betale den. Tror sjansen er ganske lav for at utleier vil ta det til forliksråd og eventuelt inkasso.
Vis hele sitatet...
Tja, om det koster utleier 3-5 timers innsats å få ordnet det slik at han kan gå til inkasso er det ganske grei betaling om du betaler 3-5000 kr per måned i leie. Om ikke utleier har en ny leietager som venter kan han fort finne på å gjøre det, det ville jeg gjort. Og om du ikke rydder/vasker ordentlig etter deg før du flytter må du regne med å få et større beløp en bare 3 mnd husleie.

Siden du beskriver huseier som en manipulerende person og generelt et dårlig menneske ville jeg heller prøvd å bli enig med huseier om noe. Høres ut som en person som ikke ville gitt faen i å mangle 3 mnd husleie sånn helt uten videre.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Utleier kommer til å ta det til forliksrådet. Men der kan du jo i teorien bare nekte å inngå forlik. Da har utleier to valg; gå ned på kravene helt til du blir enig i et beløp, eller gå til rettsak. Rettsak kommer til å koste begge parter masse penger og tid, så det kommer sannsynligvis ikke til å gå så langt. Men nå kjenner jo ikke jeg utleier...

Tipper det blir billigere for deg å nekte å betale og møte opp i Forliksrådet og inngå et forlik der, enn å betale 3 fulle måneder.

Men jeg hadde forholdt meg til kontrakten og betalt for meg, hvis jeg ikke kom til en annen løsning med utleier. Kanskje utleier klarer å finne ny leietaker etter èn måned?
Sist endret av nj6RVVcU$gEV$; 24. august 2014 kl. 23:36.
Nei, forliksrådet kan avsi dom uten at en av partene er enig. Man må ikke være enige, og en dom i forliksrådet er rettskraftig.
I flere landsdeler er det nå opprettet Husleietvistutvalget, som er en avgrening fra Forliksrådet. Bl.a. Oslo og Hordaland. Har selv fått tilbake 4 månedes huseleie fra leieboer som stakk av. Eneste dokumentasjon var kontrakt.

I praksis fungerer det noenlunde likt som ved klager til Forliksrådet, men de er spesialisert i leietvister. Fikk selv tilbakebetalt gjennom namsfogden.

Fikk tilbakebetalt 4 måneders husleie + forsinkelsesrente, saksomkostninger + forsinkelsesrente, utvask + forsinkelsesrente, porto + forsinkelsesrente. Så har kan du gå på en kjempesmell om du bare stikker av...
Storviking og Bombasa, ikke gi råd når dere ikke vet hva dere prater om.

Som slashdot, Anoman og m0nte sier, så trenger huseier bare å gå til forliksrådet, evt. husleietvistutvalget, for å få en rettskraftig dom mot deg. Han kan da kreve inn husleiepengene via namsmannen - og da må du betale husleien + renter + omkostninger, så det blir mye dyrere for deg.

Du har ikke grunnlag for å bryte husleiekontrakten basert på de rent bagetellmessige tingene du angir i din første post.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Storviking og Bombasa, ikke gi råd når dere ikke vet hva dere prater om.

Som slashdot, Anoman og m0nte sier, så trenger huseier bare å gå til forliksrådet, evt. husleietvistutvalget, for å få en rettskraftig dom mot deg. Han kan da kreve inn husleiepengene via namsmannen - og da må du betale husleien + renter + omkostninger, så det blir mye dyrere for deg.

Du har ikke grunnlag for å bryte husleiekontrakten basert på de rent bagetellmessige tingene du angir i din første post.
Vis hele sitatet...
Etter og ha lest gjennom denne tråden så burde folk SLUTTE gi tips og råd HVIS DERE IKKE har peiling i slike saker!

Her kan jeg bekrefte at slashdot, Anoman og m0nte kommer med riktige punkter! Foreldrene mine opplevde en slik i fjor høst da ett par valgte å stikke fra oppsigelsestiden sin. Selv ble jeg litt beskymret for hva foreldrene mine skulle gjøre siden de var helt nytt i "gamet" på utleie av leiligheten, men takket være en kjempesnill og hjelpsom nabo som ga råd på hva vi skulle gjøre fikk vi til slutt pengene som vi hadde krav på

Det foreldrene mine gjorde:

- Tok saken gjennom forliksrådet, samboerparene fikk da en dom etter 2 måneder med ventetid...
- Oppsigelsespengene fikk vi til slutt via namsmannen