Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 992
Jeg har nylig blitt kunde hos TalkMore, og fikk idag min første regning.
Men det er en ting jeg ikke forstår noe av.

Et sted på baksiden av regningen står det skrevet:

"Innholdstjenester (SMS). Antall: 5. Beløp: 109,-"

Hva er dette såkalt "innholdstjenester sms"?
Har iallefall personlig liten tro på at 5stk sms koster 109,-

- Og hva er "GPRS", som jeg også kan se står oppført på regningen?
Innholdstjenester kan være som meldinger til 1881, avstemninger på idol o.l.

GPRS er datatrafikk, at du har brukt mobilen til å surfe på inet.

EDIT: Innholdstjenestene kan koste mye mer pr sms en vanlig sms.
Sist endret av 0xFF; 8. mars 2013 kl. 18:57.
Innholdstjenester er kjøp av tjenester, produkter eller informasjon som er gjort via mobiltelefonen. Om du deltar i "Vinn gr0tis iPhåune"-konkurranser, kjøper en Finn-annonse, bestiller ringetoner, betaler bussbilletten eller annet - vil dette være innholdstjenester.

Om du får tekstmeldinger fra et firesiffret nummer, skal det holde å sende "STOPP" eller "STOP" i retur for å stoppe tjenesten. Dette er lovpålagt i Norge, men det hender du også må skrive med en kode for hvilken tjeneste det gjelder. F.eks. "STOPP FREEPR0N".

På fakturaen (eller utfyllende forklaring) står det som regel oppgitt hvilket selskap som har fakturert deg for innholdstjenestene og et kontaktnummer til dem. Dette kan du også få hos kundeservice hos operatøren din.

Du kan kontakte operatøren din og sperre for slike tjenester dersom du ønsker, men husk at selv om du da ikke risikerer å bli fakturert av de useriøse aktørene, som alltid vil gi deg en gratis iPad, kan du heller ikke bruke de seriøse tjenestene som f.eks. stemming på Idol og betaling av bussbilletter.

Edit: Merk deg også at ved å sperre for tjenestene nå, hjelper ikke dette mot tjenestene som allerede ligger på abonnementet ditt. Du må aktivt ta kontakt med selskapet som fakturerer deg for dette endten via SMS eller ved å ringe dem og si opp dette selv.
Sist endret av m0nte; 8. mars 2013 kl. 19:41.